КОМИСИЯ ПО ВЪНШНА ПОЛИТИКА И ОТБРАНА
19/12/2012 първо гласуване
Законопроект за Държавна агенция "Разузнаване", № 202-01-80, внесен от Министерския съвет на 27.11.2012 г.
На 19 декември 2012 г. Комисията по външна политика и отбрана, съвместно с Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, разгледа внесения от Министерския съвет законопроект.
Съгласно представените от вносителя мотиви, в законопроекта е регламентирана разузнавателната дейност в Република България с изключение на военноразузнавателната, която правителството предлага да бъде регламентирана със Закона за военното разузнаване.
Определено е институционалното място на Държавна агенция „Разузнаване” в системата на изпълнителната власт чрез нейното непосредствено подчиняване на Министерския съвет. Агенцията е определена като първостепенен разпоредител с бюджетни кредити.
В началото на законопроекта е дадено определение на понятието „разузнавателна информация” и са изброени сферите на дейност на агенцията, в които тя събира такава информация и осъществява разузнавателни операции. В допълнителната разпоредба са дефинирани и други понятия, които са от значение за прилагането на закона. Изрично е посочено, че на Държавна агенция „Разузнаване” не се поставят задачи от вътрешнополитически характер. Регламентирани са функциите и дейностите, които агенцията осъществява за изпълнение на поставените й задачи. Посочени са основните методи и средства, които агенцията прилага и използва за изпълнение на дейностите, като е отчетно прилагането им на територията на страната ни и извън нея.
Уредено е предоставянето на информация на други държавни органи, организации и лица. Определени са също и правомощията на Министерския съвет спрямо агенцията, изразяващи се в предложение до президента за назначаване на генералния директор, в назначаване на неговите заместници, в утвърждаване на годишен план и приемане на годишен доклад за дейността на агенцията. Дадена е уредба на статута на служителите, изискванията за постъпване на служба, за изпълнението й, за възнагражденията, осигуряването и дисциплинарната отговорност на служителите. При регламентирането на устройството и управлението на Държавна агенция „Разузнаване” се следва се общата логика, определена от Закона за администрацията. Не се посочват поименно структури, а дейности, за чието изпълнение се създават самостоятелни структурни звена.
Регламентирано е сътрудничеството с разузнавателни органи на други държави и структури в НАТО и ЕС.
В проекта на закон се предлага да бъдат въведени някои ограничения при работа с личните данни предвид особеностите на разузнавателната дейност в интерес на националната сигурност.
В отделна глава са регламентирани отчетността и контролът. Посочени са ограничения по отношение на информацията, която може да бъде предоставяна при осъществяване на парламентарния контрол, от който са изключени данни относно организацията, средствата и способите при изпълнение на специалните задачи, осъществени чрез оперативно-разузнавателна дейност, и за служители и лица, които сътрудничат на агенцията. Ограниченията са в съответствие с принципа „необходимост да се знае“, който е регламентиран в чл. 3 от Закона за защита на класифицираната информация. Според вносителя, в този смисъл в законопроекта не се предлагат необосновани ограничения върху парламентарния контрол. По същество ограниченията не са върху контрола, а върху разпространяването на информация при неговото осъществяване.
Финансовите и други средства за изпълнението на закона ще се осигуряват от бюджета на Държавна агенция „Разузнаване“ и от бюджетите на другите държавни органи, на които се възлагат отговорности.
Законопроектът урежда обществени отношения от изключителна национална компетентност и не засяга правото на Европейския съюз. Неговото приемане ще бъде в пълно съответствие с практиката на страните членки, а и на Съюза като цяло, за ясно регламентиране на дейностите и компетенциите в сферата на националната сигурност.
Вносителят предлага законът да влезе в сила от 1 април 2013 г. с оглед осигуряване на достатъчно продължителен „период на узнаване” за гражданите, държавните институции и служителите в специалните служби.
Участвалите в обсъждането изказаха бележки и препоръки за изменение на текстове, свързани с осъществяването на контролните функции в агенцията, парламентарния и гражданския контрол, достъпа до информация, реда за поставяне на задачи от страна на президента, реда за предоставяне на разузнавателна информация на държавни органи и длъжностни лица, статута на служителите на агенцията.
След приключването на обсъждането се проведе гласуване, в резултат на което с четиринадесет гласа „за“ и четири гласа „въздържал се“ Комисията по външна политика и отбрана прие следното:
СТАНОВИЩЕ:
Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване внесения от Министерския съвет Законопроект за Държавна агенция "Разузнаване".