КОМИСИЯ ПО ВЪНШНА ПОЛИТИКА И ОТБРАНА
28/02/2013 първо гласуване
Законопроект за денонсиране на Споразумението между правителството на Руската федерация, правителството на Република България и правителството на Гръцката република за сътрудничество в строителството и експлоатацията на петролопровода Бургас - Александруполис, № 302-01-6, внесен от Министерския съвет на 08.02.2013 г.
На редовно заседание, проведено на 28 февруари 2013 г., Комисията по външна политика и отбрана разгледа внесения от Министерския съвет законопроект.
Споразумението между Руската федерация, правителството на Република България и правителството на Гръцката република за сътрудничество в строителството и експлоатацията на петролопровода Бургас – Александруполис, наричано по-нататък „Междуправителственото споразумение”, е сключено на 15 март 2007 г и е ратифицирано от Народното събрание със закон. В него трите правителство потвърждават желанието си „ да развиват сътрудничество в тази област на равноправна и взаимоизгодна основа” и се съгласяват, че „най-ефективна форма за финансиране за строителството на Петролопровода представлява принципът на „проектно финансиране”.
В тази връзка и въз основа на сключено Споразумение на акционерите на 6 февруари 2008 г. в Кралство Нидерландия е учредена международна проектна компания (МПК) „Транс-Болкан Пайплайн” Б.В. Съгласно Споразумението на акционерите по-нататъшното развитие на проекта изисква акционерите в МПК да считат, че проектът е осъществим и приемлив за банка.”
След общото събрание на акционерите (проведено на 17-18 декември 2009 г.) е установено, че петролопроводът, както е замислен, не е осъществим и не е приемлив за банка. Предвид последното, с Решение № 890 от 7 декември 2011 г. Министерският съвет на Република България одобри действия по прекратяване участието (включително оттеглянето) на страната от Междуправителственото споразумение, и на 9 декември 2011 г. изпрати нота до правителствата на двете страни участници в споразумението с предложение за прекратяването му по взаимно съгласие на трите правителства. В нотата се уточнява, че ако такова съгласие не се постигне, България възнамерява да се оттегли едностранно от Междуправителственото споразумение.
Гръцката страна е заявила с писмо, че не е съгласна с прекратяването на Междуправителственото споразумение, същото е заявила и Руската федерация чрез руския акционер в МПК.
След изтичане на срока на предизвестието, посочен във Виенската конвенция за правото на договорите, на 14 декември 2012 г. Република България изпрати нови до правителствата на Руската федерация и на Гръцката република, че прекратява своето участие в Междуправителственото споразумение.
Според представените пред КВПО мнения на експерти от Министерството на финансите и на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, финансовият консултант по проекта Сосиете Женерал е счел, че така, както е замислен в споразумението, петролопроводът не е търговски осъществим и не може да бъде развит при съгласуваните условия. Или казано с други думи, таксите, които петролопроводът би генерирал, няма да са достатъчни да се реализира печалба така, че да се покрива един евентуален кредит и да се изплаща инвестицията в него. Експертите изтъкнаха, че дори в предпроектния етап на съществуването на МПК липсват точни разчети какви ще бъдат икономическите ползи за акционерите, както и че от руската страна никога не е бил поемат ангажимент за осигуряване на количества суров петрол в дълготраен план. Нещо повече, през декември 2009 г. „Транснефт” е информирала МПК, че не е в състояние да се ангажира с конкретни количества, които да осигури, и се е позовала на закон на Руската федерация, забраняващ дългосрочни (за период повече от две години) доставки на суров нефт.
Народният представител Георги Пирински поиска информация дали тези констатации са били обсъдени на тристранно равнище, а въпросът на народния представител Атанас Мерджанов бе относно това кой понастоящем представлява страната ни в борда на директорите на МПК. Отбелязано бе и, че другите две държави продължават участието си в споразумението, въпреки изтъкнатите съображения срещу ефективността му от страна на българското правителство. Г.Пирински подчерта, че проектът има не само търговско, но и транс-регионално значение и прогнозира, че излизането на България от споразумението ще бъде атакувано в международните съдилища.
От страна на Министерството на финансите бе пояснено, че държавата ни има право да се оттегли от международно споразумение, което е неизгодно за нея, и това право произтича от Виенската конвенция за правото на договорите.
След приключването на обсъждането се проведе гласуване, в резултат на което Комисията по външна политика и отбрана прие с 10 гласа „за” и 4 гласа „против” следното
СТАНОВИЩЕ:
Предлага на Народното събрание на основание чл. 85. ал. 1, т. 7 и 8 от Конституцията на Република България да денонсира със закон Споразумението между правителството на Руската федерация, правителството на Република България и правителството на Гръцката република за сътрудничество в строителството и експлоатацията на петролопровода Бургас – Александруполис.