КОМИСИЯ ПО ВЪТРЕШНА СИГУРНОСТ И ОБЩЕСТВЕН РЕД
03/02/2010
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 902-01-52, внесен от Министерски съвет на 2.12.2009 г., (второ четене)
ПРОЕКТ
ВТОРО ГЛАСУВАНЕ
З А К О Н
за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения
(Обн., ДВ, бр. 41 от 2007 г.; изм. и доп., бр. 109 от 2007 г., бр. 36, 43 и 69 от 2008 г., бр. 17, 35, 37 и 42 от 2009 г.; Решение № 3 на Конституционния съд от 2009 г. – бр. 45 от 2009 г.; изм. и доп., бр. 82, 89 и 93 от 2009 г.)
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
§ 1. В чл. 107 се създава т. 13а:
“13а. задълженията и изискванията за осигуряване на условия за прихващане на електронни съобщения, свързани със защита на националната сигурност и опазване на обществения ред;”.
Предложение на н.п. Антон Кутев и Ивелин Николов:
Точка 13а в чл.107 се изменя така:
“13а. задълженията и изискванията, свързани със защита на националната сигурност и опазване на обществения ред, за осигуряване на условия за запазване на данни, създадени или обработени, във връзка с предоставянето на обществено достъпни електронни съобщителни услуги или на обществени съобщителни мрежи”.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1.
§ 2. Създават се чл. 250а, 250б и 250в:
“Чл. 250а. (1) За нуждите на разкриването и разследването на престъпления, за които е предвидено наказание лишаване от свобода две или повече години, и престъпления по глава девета “а” от Наказателния кодекс, както и за издирване на лица, предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, съхраняват за срок 12 месеца данни, създадени или обработени в процеса на тяхната дейност, които са необходими за:
1. проследяване и идентифициране на източника на връзката;
2. идентифициране на направлението на връзката;
3. идентифициране на датата, часа и продължителността на връзката;
4. идентифициране на типа на връзката;
5. идентифициране на крайното електронно съобщително устройство на потребителя или на това, което се представя за негово крайно устройство;
6. установяване на идентификатор на ползваните клетки.
(2) Други данни, включително разкриващи съдържанието на съобщенията, не могат да бъдат съхранявани по този ред.
(3) Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, са длъжни да унищожат данните след изтичането на срока по ал. 1 с изключение на данните, до които е имало достъп чрез предприятията и те са били съхранени.
(4) При достъп до данните, осъществен от специализирана дирекция “Оперативни технически операции” на Министерството на вътрешните работи чрез интерфейс, ръководителят на органа, отправил искане за достъп, уведомява предприятието за необходимостта от запазване на данните.
(5) Данните по ал. 1 се обработват и съхраняват в съответствие с изискванията на Закона за защита на личните данни.
Чл. 250б. (1) Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, осигуряват чрез интерфейс на специализирана дирекция “Оперативни технически операции” на Министерството на вътрешните работи достъп за извършване на справки за данните по чл. 250а, ал. 1, за целите, при условията и по реда, предвидени в този закон.
(2) Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, в случаите, в които не е осигурен достъп чрез интерфейс, в срок до 8 часа от постъпване в деловодството на предприятието на разпореждането за достъп по чл. 250в, ал. 4 и чл. 251, ал. 2 предоставят данните директно на органите, които са поискали достъп.
(3) За нуждите на наказателното производство данните по чл. 250а, ал. 1 се предоставят на съда и на органите на досъдебното производство при условията и по реда на Наказателно-процесуалния кодекс директно от предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги.
Чл. 250в. (1) Право да искат извършване на справки за данните по чл. 250а, ал. 1 съобразно тяхната компетентност имат ръководителите на:
1. специализираните дирекции, териториалните дирекции и самостоятелните териториални отдели на Държавна агенция “Национална сигурност”;
2. Главна дирекция “Криминална полиция”, Главна дирекция “Борба с организираната престъпност”, Главна дирекция “Охранителна полиция”, Главна дирекция “Гранична полиция”, дирекция “Вътрешна сигурност”, Столичната дирекция на вътрешните работи, областните дирекции на Министерството на вътрешните работи и териториалните звена на Главна дирекция “Борба с организираната престъпност”;
3. службите “Военна информация” и “Военна полиция” към министъра на отбраната;
4. Националната разузнавателна служба.
(2) За достъп до данните по чл. 250а, ал. 1 се изготвя писмено искане от съответния ръководител на органите по ал. 1, съдържащо:
1. регистрационния номер на преписката, за която е необходимо извършване на справката;
2. правното основание и целта, за която е необходим достъпът;
3. периода от време, който да обхваща справката;
4. данните, които следва да се отразят в справката;
5. определеното длъжностно лице, на което да се предоставят данните.
(3) За направените искания органите по ал. 1 водят специален регистър, който не е публичен.
(4) Достъпът до данните по чл. 250а, ал. 1 се осъществява след разрешение от председателя на районния съд или от оправомощен от него съдия по седалище на органа, който е поискал достъп, за което се издава разпореждане за предоставяне на достъп до данните.
(5) Разпореждането за предоставяне на достъп до данните по
чл. 250а, ал. 1 задължително съдържа:
1. периода от време, който да обхваща справката;
2. данните, които следва да се отразят в справката;
3. определеното длъжностно лице, на което да се предоставят данните;
4. име, длъжност и подпис на съдията.
(6) За дадените разрешения или откази в съответните районни съдилища се води специален регистър, който не е публичен.
(7) Специализираната дирекция “Оперативни технически операции” на Министерството на вътрешните работи извършва справка за данните по чл. 250а, ал. 1 след постъпване на разпореждане за достъп. Постъпилото разпореждане за достъп се регистрира в специален регистър, който не е публичен.
(8) Справка за данните по чл. 250а, ал. 1 в специализирана дирекция “Оперативни технически операции” на Министерството на вътрешните работи могат да извършват единствено длъжностни лица, писмено оправомощени от министъра на вътрешните работи.
(9) При наличие на техническа възможност ръководителят на специализирана дирекция “Оперативни технически операции” на Министерството на вътрешните работи дава писмено разпореждане за изготвяне на исканата справка, което се отразява върху изготвеното искане.
(10) След изготвянето й справката се подписва от ръководителя на специализирана дирекция “Оперативни технически операции” на Министерството на вътрешните работи или от писмено оправомощено от него длъжностно лице. Справката се регистрира в специален регистър и се изпраща на определеното в искането длъжностно лице, на което да се предоставят данните. Искането и разпореждането се връщат на съответната структура по ал. 1.”
Предложение на н.п. Антон Кутев и Ивелин Николов:
1. Чл. 250а се изменя така:
“Чл. 250а. (1) За нуждите на разкриването и разследването на тежки престъпления, и престъпления по глава девета “а” от Наказателния кодекс предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, съхраняват за срок 6 месеца данни, създадени или обработени в процеса на тяхната дейност, които са необходими за:
1. проследяване и идентифициране на източника на връзката;
2. идентифициране на направлението на връзката;
3. идентифициране на датата, часа и продължителността на връзката;
4. идентифициране на типа на връзката;
5. идентифициране на крайното електронно съобщително устройство на потребителя или на това, което се представя за негово крайно устройство;
6. установяване на идентификатор на ползваните клетки.
(2) Други данни, включително разкриващи съдържанието на съобщенията, не могат да бъдат съхранявани по този ред.
(3) Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, са длъжни да унищожат данните след изтичането на срока по ал. 1 с изключение на данните, до които е имало достъп чрез предприятията и те са били съхранени.
(4) При достъп до данните, осъществен от специализирана дирекция “Оперативни технически операции” на Министерството на вътрешните работи чрез интерфейс, ръководителят на органа, отправил искане за достъп, уведомява предприятието за необходимостта от запазване на данните.
(5) Данните по ал. 1 се събират, съхраняват и използват при условията и реда на Закона за специалните разузнавателни средства."
2. В чл. 250б се създава ал. 4 със следното съдържание:
"(4) Изискването по ал. 1 се отнася само за услугите фиксирана телефонна услуга и обществена телефонна услуга, предоставяна чрез мобилна наземна мрежа."
3. Чл. 250в, ал. 4 се изменя така:
"Чл. 250в (1) Право да искат извършване на справки за данните по чл. 250а, ал. 1 съобразно тяхната компетентност имат ръководителите на:
1. специализираните дирекции на Държавна агенция “Национална сигурност”;
2. министерството на вътрешните работи, Главна дирекция “Криминална полиция”, Главна дирекция “Борба с организираната престъпност”, дирекция “Вътрешна сигурност”, Столичната дирекция на вътрешните работи, областните дирекции на Министерството на вътрешните работи;
(2) За достъп до данните по чл. 250а, ал. 1 се изготвя писмено искане от съответния ръководител на органите по ал. 1, съдържащо:
1. регистрационния номер на преписката, за която е необходимо извършване на справката;
2. правното основание и целта, за която е необходим достъпът;
3. периода от време, който да обхваща справката;
4. данните, които следва да се отразят в справката;
5. определеното длъжностно лице, на което да се предоставят данните.
(3) За направените искания органите по ал. 1 водят специален регистър, справки от който органите по ал. 1 са длъжни да предоставят на лицата, за които са търсени данни, в срок до 24 месеца от датата на искането.
(4) Достъпът до данните по чл. 250а, ал. 1 се осъществява след разрешение от председателя на окръжния съд по седалището на органа, който е поискал достъп, за което се издава разпореждане за предоставяне на достъп до данните.
(5) Разпореждането за предоставяне на достъп до данните по чл. 250а, ал. 1 задължително съдържа:
1. периода от време, който да обхваща справката;
2. данните, които следва да се отразят в справката;
3. определеното длъжностно лице, на което да се предоставят данните;
4. име, длъжност и подпис на съдията.
(6) За дадените разрешения или откази в съответните окръжни съдилища се води специален регистър, справки от който съдът е длъжен да предостави на лицата, за които е било отправено писмено искане по чл. 250в, ал. 1, в срок до 24 месеца от датата на искането.
(7) Специализираната дирекция “Оперативни технически операции” на Министерството на вътрешните работи извършва справка за данните по чл. 250а, ал. 1 след постъпване на разпореждане за достъп. Постъпилото разпореждане за достъп се регистрира в специален регистър, който не е публичен.
(8) Справка за данните по чл. 250а, ал. 1 в специализирана дирекция “Оперативни технически операции” на Министерството на вътрешните работи могат да извършват единствено длъжностни лица, писмено оправомощени от министъра на вътрешните работи.
(9) При наличие на техническа възможност ръководителят на специализирана дирекция “Оперативни технически операции” на Министерството на вътрешните работи дава писмено разпореждане за изготвяне на исканата справка, което се отразява върху изготвеното искане.
(10) След изготвянето й справката се подписва от ръководителя на специализирана дирекция “Оперативни технически операции” на Министерството на вътрешните работи или от писмено оправомощено от него длъжностно лице. Справката се регистрира в специален регистър и се изпраща на определеното в искането длъжностно лице, на което да се предоставят данните. Искането и разпореждането се връщат на съответната структура по ал. 1.”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Христо Бисеров:
1. В чл.250а се правят следните изменения и допълнения:
а) в ал.1:
- след думата “разследването” се добавя “на тежки умишлени престъпления”
- думите “на престъпления, за които е предвидено наказание лишаване от свобода две или повече години и престъпления по глава девета “а” от Наказателния кодекс, както и за издирване на лица” да отпаднат.
- изразът „12 месеца” се заменя с израза „6месеца”
б) в ал.3 да отпадне изразът “с изключение на данните, до които е имало достъп чрез предприятията и те са били съхранени”.
в) алинея 4 се отменя.
2. В чл.250 б се правят следните изменения и допълнения:
а) ал.1 да отпадне.
б) в ал.2 отпада израза “в случаите,в които не е осигурен достъп чрез интерфейс”.
в) Чл. 250б, ал.1 придобива следното съдържание:
„(1) Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги обявяват пред КРС :
1.актуален адрес за кореспонденция, включително електронен адрес за получаване на разпорежданията по чл.250в, ал.4 (5) и чл.251, ал.2;
2. предпочитан начин за получаване от органите по чл.250в, ал.1 на разпорежданията и изпращане на справките по тях – на хартиен носител, по електронен път с използване на универсални електронни подписи или посредством криптиран канал за електронен обмен.
3. име,презиме, фамилия и длъжност на оправомощените длъжностни лица, които да получават разпорежданията по чл.250в, ал. 4(5) и чл.251, ал.2, както и телефон за връзка с тях.”
г) ал.2 придобива следното съдържание:
”(2) Сроковете за предоставяне на данните се определят от органа по чл.250в, ал.5 (ал.6). Срокът не може да бъде по кратък от 48 часа и по дълъг от 7 дни.”
д) ал.3 (по вносител) се отменя.
3. В чл.250 в се правят следните изменения и допълнения:
а) ал.2:
- след думата “изготвя” се добавя думата “мотивирано”
- създава се нова т.3: “пълно и изчерпателно посочване на фактите и обстоятелствата,даващи основание да се предполага, че се подготвя, извършва или е извършено тежко престъпление”
- създава се нова т.4: “пълно описание на извършените до момента действия и резултатите от предварителната проверка или разследването”
- следващите точки се преномерират.
б) в ал.4 се създава ново изречение второ:“Председателят на
Районния съд или оправомощения от него съдия се произнася незабавно след получаване на искането по ал.2.”
в) създава се нова ал.5:
“(5) Когато данните се отнасят до председател на районен съд или негов съпруг, възходящ, низходящ, брат или сестра или лице, с което се намира във фактическо съжителство, искането се подава до председателя на съответния окръжен съд.”
г) Алинеи 5 и 6 се преномерират и стават алинеи 6 и 7.
д) отпадат ал.7, ал.8, ал.9 и ал.10.
е) създават се следните нови алинеи с поредна номерация:
„(7) След изготвяне на справката с данните по чл.250а, ал.1, същите подлежат на унищожаване от предприятията,предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги по общия ред, при изтичане на срока по чл.250а, ал.1.
(8) Справката с данните се изготвя в един екземпляр на хартиен носител и се съхранява от определеното от съда длъжностно лице по чл.250в, ал.5, т.3. След образуване на наказателно производство същата се съхранява от органите на съдебната власт по реда на НПК.
(9) Информацията, събрана по реда на чл.250а и чл.250б , която в продължение на 6 месеца не се използва в рамките на наказателно производство по реда на НПК, се унищожава от структурите по чл. 250в, ал.1. Унищожаването се извършва в едномесечен срок от тричленна комисия в състав, определен от ръководителя на структурата, за което се изготвя протокол, който се регистрира в специален регистър.
(10) Органите по чл. 250в, ал.1 съхраняват протокола за унищожаването, искането и разрешението по чл. 250в.
(11) В едномесечен срок от унищожаването МВР, МО, ДАНС или НРС уведомяват лицето, за което са събирани данни по чл.250а, ал.1.
(12) Информацията, събрана по реда на чл.250а и чл.250б , не може да бъде използвана за друго, освен за предотвратяване, разкриване и доказване на престъпления при условията и по реда, посочени в закона.”
ж) създава се нова ал.2, като следващите алинеи се преномерират:
„(2) Искане за извършване на справки за данните по чл.250а, ал.1 по досъдебно производство се подава от наблюдаващия прокурор. Във фазата на съдебното производство съдът изисква данните директно от предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги.
з) в ал. 2 (3) се създава нова т.5, като сегашната т.5 става т.6:
„т.5. срока за предоставяне на данните;”
и) в ал. 4 думата районен се заменя с думата “окръжен”.
к) в ал. 5 (6) се създава нова т.3, като точки 3 и 4 стават точки 4 и 5:
„т.3. срока за предоставяне на данните;”
л) на мястото на ал.7, която се отменя, се създава нова ал.7:
„(7) Органите по чл.250в, ал. 1, т.2 подават разпорежданията по чл.250в, ал.5 (6) до предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги чрез СД”ОТО”на МВР. Във фазата на досъдебното производство наблюдаващият прокурор може да подава разпорежданията пряко или чрез СД”ОТО” на МВР.”
м) на мястото на ал.8, която се отменя, се създава нова ал.8:
„(8) Органите по чл.250в, ал. 1 и ал. 2 водят специален непубличен регистър за движението на всички документи и действията на длъжностните лица, по чл.250в, ал.5 (6).”
н) след приемане на нови четири алинеи се създава нова ал.13:
„(13) При кореспонденция по електронен път с използване на универсални електронни подписи или посредством криптиран канал за електронен обмен се осигурява съответствуващо прилагане на правилата на предходните алинеи.”
4. Създава се нов чл. 250г :
“Чл. 250г. (1) КРС, след консултации с органите по чл.250в, ал. 1 и ал. 2 и предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, определя цена за предоставянето на една справка. Справките и цените за тях се разпределят по категории, съобразно техния обем, срок за предоставяне, начин на обмен на информацията и други критерии, определени от КРС.
(2) Заплащането на справките се извършва всяка година в срок до 31 март за предходната календарна година. За целта предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги в срок да 31 януари изпращат на КРС и органите по чл. 250в, ал. 1 и ал. 2 данни за изготвените от тях справки през предходната година по формуляр, утвърден от КРС.
Комисията подкрепя по принцип предложението по т. 3, б. „б” относно създаването на ал. 5 в чл. 250в и не подкрепя предложението в останалата му част.
Предложение на н.п. Мартин Димитров, Иван Н. Иванов и Димо Гяуров:
1. В чл.250а, алинея 1 се изменя така:
“Чл. 250а (1) За нуждите на разкриване и разследване на тежки престъпления, както и за издирване на лица, предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, съхраняват за срок 12 месеца данни, създадени или обработени в процеса на тяхната дейност, които са необходими за:
1. проследяване и идентифициране на източника на връзката;
2. идентифициране на направлението на връзката;
3. идентифициране на датата, часа и продължителността на връзката;
4. идентифициране на типа на връзката;
5. идентифициране на крайното електронно съобщително устройство на потребителя или на това, което се представя за негово крайно устройство;
6. установяване на идентификатор на ползваните клетки.”
2. В § 2, чл.250а, алинея 3 се изменя така:
“(3) Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, са длъжни да унищожат данните след изтичането на срока по ал. 1”
3. В § 2, чл.250а, алинея 4 се изменя така:
“(4) Данните, до които е бил предоставен достъп от предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, които не се използват за изготвяне на веществени доказателствени средства, се унищожават от компетентния орган по чл. 250в, ал. 1. в едномесечен срок от изтичане на периода от време, определен със съдебното разпореждане съгласно чл.250в, ал.5, т.1. “
4. В § 2 чл. 250б, алинея 1 да отпадне, а ал. 2 да стане ал.1 и да се измени така:
“(2) Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, в срок до 8 часа от постъпване в деловодството на предприятието на разпореждането за достъп по чл. 250в, ал. 4 или чл. 251, ал. 2 предоставят данните директно на органите, които са поискали достъп.”
5. В чл. 250б, ал. 3 става ал.2.
6. В § 2, чл. 250в, ал. 7 се изменя така:
“(7) Периодът от време, който обхваща справката, е до 12 месеца. “
7. В § 2, чл. 250 в, ал. 8, 9 и 10 – отпадат.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Иван Петров:
В § 2, чл. 2506, ал. 2 се изменя така:
„(2) В съответствие със степента на обществена опасност на конкретното деяние от Наказателния кодекс, органът по чл. 250в, ал. 1 определя срока, в който предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, предоставят данните, до които е поискан достъп. За тежки престъпления данните се предоставят на органа по чл. 250в, ал. 1 в срок до три часа от постъпване в деловодството на предприятието на разпореждането за достъп по чл. 250в, ал. 4 и чл. 251, ал. 2. За останалите престъпления от НК, за разследването на които, може да бъде искан достъп, данните се предоставят в срок до 72 часа.
Предложението е оттеглено.
Предложение на н.п. Анастас Анастасов, Галина Милева и Красимир Ципов :
§ 2 се изменя така:
„§ 2. Създават се чл. 250а – 250е:
"Чл. 250а. (1) Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, съхраняват за срок от 12 месеца данни, създадени или обработени в процеса на тяхната дейност, които са необходими за:
1. проследяване и идентифициране на източника на връзката;
2. идентифициране на направлението на връзката;
3. идентифициране на датата, часа и продължителността на връзката;
4. идентифициране на типа на връзката;
5. идентифициране на крайното електронно съобщително устройство на потребителя или на това, което се представя за негово крайно устройство;
6. установяване на идентификатор на ползваните клетки.
(2) Данните по ал. 1 се съхраняват за нуждите на разкриването и разследването на тежки престъпления и престъпления по чл. 122, ал. 1, 144, ал. 2, 153, 154а, 155, ал. 1 и 2, 155б, 159, ал. 1, 2, 3 и 6, 167, ал. 1 и 2 167а, 172а, ал. 1 и 2, 172б, ал. 1, 252, ал. 1, 253а, 277а, ал. 1, 279, ал. 1, 289, 319а - 319е и 327 от Наказателния кодекс, както и за издирване на лица.
(3) Други данни, включително разкриващи съдържанието на съобщенията, не могат да бъдат съхранявани по този ред.
(4) Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, са длъжни да унищожат данните след изтичането на срока по ал. 1.
(5) За данни, до които е осъществен достъп и са били съхранени, ръководителят на органа, отправил искане за достъп, може да поиска предприятието, което ги е предоставило, да ги запази за срок не по–дълъг от 6 месеца, считано от датата на предоставяне.
(6) Данните по ал. 1 се обработват и съхраняват в съответствие с изискванията на Закона за защита на личните данни.
Чл. 250б. (1) Право да иска извършване на справка за данните по чл. 250а, ал. 1 съобразно тяхната компетентност има ръководителят на:
1. специализираните дирекции, териториалните дирекции и самостоятелните териториални отдели на Държавна агенция "Национална сигурност";
2. Главна дирекция "Криминална полиция", Главна дирекция "Борба с организираната престъпност", Главна дирекция "Охранителна полиция", Главна дирекция "Гранична полиция", дирекция "Вътрешна сигурност", Столичната дирекция на вътрешните работи, областните дирекции на Министерството на вътрешните работи и териториалните звена на Главна дирекция "Борба с организираната престъпност";
3. службите "Военна информация" и "Военна полиция" към министъра на отбраната;
4. Националната разузнавателна служба.
(2) За достъп до данните по чл. 250а, ал. 1 се изготвя мотивирано писмено искане от съответния ръководител на органите по ал. 1, съдържащо:
1. правното основание и целта, за която е необходим достъпът;
2. регистрационния номер на преписката, за която е необходимо извършване на справката;
3. данните, които следва да се отразят в справката;
4. периода от време, който да обхваща справката;
5. определеното длъжностно лице, на което да се предоставят данните.
(3) За направените искания органите по ал. 1 водят специален регистър, който не е публичен.
Чл. 250в. (1) Достъпът до данните по чл. 250а, ал. 1 се осъществява след разрешение от председателя на районния съд или от оправомощен от него съдия по седалище на органа, който е поискал достъп, за което се издава разпореждане за предоставяне на достъп до данните.
(2) Разпореждането по ал. 1 задължително съдържа:
1. данните, които следва да се отразят в справката;
2. периода от време, който да обхваща справката;
3. определеното длъжностно лице, на което да се предоставят данните;
4. име, длъжност и подпис на съдията.
(3) За дадените разрешения или откази в съответните районни съдилища се води специален регистър, който не е публичен.
(4) За нуждите на наказателното производство данните по чл. 250а, ал. 1 се предоставят на съда и на органите на досъдебното производство при условията и по реда на Наказателно-процесуалния кодекс.
Чл. 250г. (1) Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, са длъжни да осигурят възможност 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата за постъпване на разпорежданията по 250в, ал. 1, и чл. 251, ал. 2,.
(2) Ръководителите на предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, изпращат на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) списък, в който се посочват:
1. актуален адрес за получаване на разпорежданията по чл. 250в, ал. 1;
2. име, презиме, фамилия и длъжност на оправомощените длъжностни лица, които да получават разпорежданията по чл. 250в, ал. 1, както и телефони за връзка с тях. При промяна на данните в срок до 24 часа се уведомява писмено КРС. Председателят на КРС незабавно предоставя списъците на ръководителите на органите по чл. 250б, ал. 1.
Чл. 250д. (1) Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, извършват справка за данните по чл. 250а, ал. 1 след постъпване на разпореждане за достъп. Постъпилото разпореждане за достъп се регистрира в специален регистър, който не е публичен.
(2) Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, в срок до 2 часа от постъпване в предприятието на разпореждането за достъп по чл. 250в, ал. 1 и чл. 251, ал. 2, предоставят данните директно на органите, които са поискали достъп.
(3) Справка за данните по чл. 250а, ал. 1 в предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, могат да извършват единствено длъжностни лица, писмено оправомощени от съответния ръководител на предприятието.
(4) След изготвянето й справката се подписва от ръководителя на съответното предприятие, предоставящо обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, или от писмено оправомощено от него длъжностно лице. Справката се регистрира в специален регистър и се изпраща на определеното в разпореждането длъжностно лице, на което да се предоставят данните.
(5) При наличие на възможност справката по ал. 4 се изпраща по електронен път при спазване изискванията на Закона за електронното управление и Закона за електронния документ и електронния подпис.
Чл. 250е. Справката по чл. 250д, ал. 4, която не се използва при образуване на досъдебно производство, независимо дали представлява класифицирана информация, се унищожава в шестмесечен срок от датата на получаването й от тричленна комисия в състав, определен от съответния ръководител на органите по чл. 250б, ал. 1, за което се изготвя протокол.”
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на §2:
„§ 2. Създават се чл. 250а – 250е:
"Чл. 250а. (1) Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, съхраняват за срок от 12 месеца данни, създадени или обработени в процеса на тяхната дейност, които са необходими за:
1. проследяване и идентифициране на източника на връзката;
2. идентифициране на направлението на връзката;
3. идентифициране на датата, часа и продължителността на връзката;
4. идентифициране на типа на връзката;
5. идентифициране на крайното електронно съобщително устройство на потребителя или на това, което се представя за негово крайно устройство;
6. установяване на идентификатор на ползваните клетки.
(2) Данните по ал. 1 се съхраняват за нуждите на разкриването и разследването на тежки престъпления и престъпления по чл. 122, ал. 1, 144, ал. 2, 153, 154а, 155, ал. 1 и 2, 155б, 159, ал. 1, 2, 3 и 6, 167, ал. 1 и 2 167а, 252, ал. 1, 253а, 277а, ал. 1, 279, ал. 1, 289, 319а - 319е и 327 от Наказателния кодекс, както и за издирване на лица.
(3) Други данни, включително разкриващи съдържанието на съобщенията, не могат да бъдат съхранявани по този ред.
(4) Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, са длъжни да унищожат данните след изтичането на срока по ал. 1.
(5) За данни, до които е осъществен достъп и са били съхранени, ръководителят на органа, отправил искане за достъп, може да поиска предприятието, което ги е предоставило, да ги запази за срок не по–дълъг от 6 месеца, считано от датата на предоставяне.
(6) Данните по ал. 1 се обработват и съхраняват в съответствие с изискванията на Закона за защита на личните данни.
Чл. 250б. (1) Право да иска извършване на справка за данните по чл. 250а, ал. 1 съобразно тяхната компетентност има ръководителят на:
1. специализираните дирекции, териториалните дирекции и самостоятелните териториални отдели на Държавна агенция "Национална сигурност";
2. Главна дирекция "Криминална полиция", Главна дирекция "Борба с организираната престъпност", Главна дирекция "Охранителна полиция", Главна дирекция "Гранична полиция", дирекция "Вътрешна сигурност", Столичната дирекция на вътрешните работи, областните дирекции на Министерството на вътрешните работи и териториалните звена на Главна дирекция "Борба с организираната престъпност";
3. службите "Военна информация" и "Военна полиция" към министъра на отбраната;
4. Националната разузнавателна служба.
(2) За достъп до данните по чл. 250а, ал. 1 се изготвя мотивирано писмено искане от съответния ръководител на органите по ал. 1, съдържащо:
1. правното основание и целта, за която е необходим достъпът;
2. регистрационния номер на преписката, за която е необходимо извършване на справката;
3. данните, които следва да се отразят в справката;
4. периода от време, който да обхваща справката;
5. определеното длъжностно лице, на което да се предоставят данните.
(3) За направените искания органите по ал. 1 водят специален регистър, който не е публичен.
Чл. 250в. (1) Достъпът до данните по чл. 250а, ал. 1 се осъществява след разрешение от председателя на районния съд или от оправомощен от него съдия по седалището на органа, който е поискал достъп, за което се издава разпореждане за предоставяне на достъп до данните.
(2) Разпореждането по ал. 1 задължително съдържа:
1. данните, които следва да се отразят в справката;
2. периода от време, който да обхваща справката;
3. определеното длъжностно лице, на което да се предоставят данните;
4. име, длъжност и подпис на съдията.
(3) За дадените разрешения или откази в съответните районни съдилища се води специален регистър, който не е публичен.
(4) За нуждите на наказателното производство данните по чл. 250а, ал. 1 се предоставят на съда и на органите на досъдебното производство при условията и по реда на Наказателно-процесуалния кодекс.
(5) Достъпът до данни по чл. 250а, ал. 1, които се отнасят до председател на районен съд, негов възходящ, низходящ, брат или сестра, съпруг или лице, с което се намира във фактическо съпружеско съжителство, се осъществява след разрешение от председателя на съответния окръжен съд.
Чл. 250г. (1) Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, са длъжни да осигурят възможност 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата за постъпване на разпореждането по чл. 250в, ал. 1 и по чл. 251, ал. 2.
(2) Ръководителите на предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, изпращат на Комисията за регулиране на съобщенията списък, в който се посочват:
1. актуален адрес за получаване на разпореждането по чл. 250в, ал. 1;
2. име, презиме, фамилия и длъжност на оправомощените длъжностни лица, които да получават разпорежданията по чл. 250в, ал. 1, както и телефони за връзка с тях; при промяна на данните в срок до 24 часа се уведомява писмено Комисията за регулиране на съобщенията и нейният председател незабавно предоставя списъците на ръководителите на органите по чл. 250б, ал. 1.
Чл. 250д. (1) Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, извършват справка за данните по чл. 250а, ал. 1 след постъпване на разпореждане за достъп. Постъпилото разпореждане за достъп се регистрира в специален регистър, който не е публичен.
(2) Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, във възможно най–кратък срок, но не повече от 72 часа от постъпването в предприятието на разпореждането за достъп по чл. 250в, ал. 1 и по чл. 251, ал. 2, изпращат данните на длъжностното лице по чл. 250в, ал. 2, т. 3. Министърът на вътрешните работи или писмено оправомощени от него длъжностни лица могат да определят конкретен срок, в който данните да бъдат изпратени.
(3) Справка за данните по чл. 250а, ал. 1 в предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, могат да извършват единствено длъжностни лица, писмено оправомощени от съответния ръководител на предприятието.
(4) След изготвянето й справката се подписва от ръководителя на съответното предприятие, предоставящо обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, или от писмено оправомощено от него длъжностно лице. Справката се регистрира в специален регистър и се изпраща на определеното в разпореждането длъжностно лице, на което да се предоставят данните.
(5) При наличие на възможност разпореждането на съдията и справката по ал. 4 се изпращат по електронен път при спазване изискванията на Закона за електронното управление и Закона за електронния документ и електронния подпис.
Чл. 250е. Справката по чл. 250д, ал. 4, която не се използва при образуване на досъдебно производство, независимо дали представлява класифицирана информация, се унищожава в шестмесечен срок от датата на получаването й от тричленна комисия в състав, определен от съответния ръководител на органите по чл. 250б, ал. 1, за което се изготвя протокол.”
§ 3. Член 251 се изменя така:
Чл. 251. (1) Данните по чл. 250а, ал. 1 могат да се предоставят по молба и на компетентен орган на друга държава, когато това е предвидено в международен договор, който е в сила за Република България.
(2) Достъпът до данните по чл. 250а, ал. 1 се осъществява при постъпило искане от ръководител на главна или специализирана дирекция по чл. 250в, ал. 1, т. 1 и 2, след писмено разрешение от председателя на Софийския градски съд или от оправомощен от него съдия, за което се издава разпореждане за предоставяне на достъп до данните. За дадените разрешения или откази в Софийския градски съд се води специален регистър, който не е публичен.
(3) За резултата от изготвената справка за данните по чл. 250а,
ал. 1 компетентният орган на другата държава се уведомява по предвидения в международния договор ред.”
Предложение на н.п. Иван Петров:
В § 3, чл. 251, ал. 2, в изречение първо, след думите „данните" се заличава точката, поставя се запетая и се добавя „ в което се потвърждава и срока по чл. 2506, ал. 2".
Предложението е оттеглено.
Предложение на н.п. Анастас Анастасов, Галина Милева и Красимир Ципов :
В § 3, чл. 251, ал. 2 думите „чл. 250в” се заменят с „чл. 250б”.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакиця на §3:
„§3. Член 251 се изменя така:
Чл. 251. (1) Данните по чл. 250а, ал. 1 могат да се предоставят по молба и на компетентен орган на друга държава, когато това е предвидено в международен договор, който е в сила за Република България.
(2) Достъпът до данните по чл. 250а, ал. 1 се осъществява при постъпило искане от ръководител на главна или специализирана дирекция по чл. 250б, ал. 1, т. 1 и 2, след писмено разрешение от председателя на Софийския градски съд или от оправомощен от него съдия, за което се издава разпореждане за предоставяне на достъп до данните. За дадените разрешения или откази в Софийския градски съд се води специален регистър, който не е публичен.
(3) За резултата от изготвената справка за данните по чл. 250а,
ал. 1 компетентният орган на другата държава се уведомява по предвидения в международния договор ред.”
§ 4. Навсякъде в чл. 251а думите “чл. 251” се заменят с “чл. 250а”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за §4.
§ 5. Създават се чл. 261а и 261б:
“Чл. 261а. (1) Комисията за защита на личните данни е наблюдаващ орган относно сигурността на данните, съхранявани съгласно чл. 250а, ал. 1.
(2) Като наблюдаващ орган Комисията за защита на личните данни упражнява надзор върху дейността на предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, за спазване на следните правила при съхранение на данните по чл. 250а, ал. 1 за гарантиране тяхната защита и сигурност:
1. съхраняваните данни са от същото качество и са предмет на същата сигурност и защита като аналогичните данни в мрежата;
2. осигуряване на подходящи технически и организационни мерки, за да бъдат защитени данните от случайно или незаконно унищожаване, случайна загуба или промяна или от непозволено или незаконно съхраняване, обработване, достъп или разкриване;
3. осигуряване на подходящи технически и организационни мерки, за да се гарантира, че до данните може да има достъп само специално упълномощен персонал;
4. данните, с изключение на онези, които са били предоставени на компетентните органи и са били запазени от тях, се унищожават в края на периода за съхранение освен в изрично предвидените от закона случаи.
(3) За осъществяване на дейността си по ал. 2 Комисията за защита на личните данни има право:
1. да изисква в рамките на своята компетентност информация от предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги;
2. да дава задължителни указания, които подлежат на незабавно изпълнение.
(4) Предприятията, предоставящи обществени електронни мрежи и/или услуги, ежегодно до 31 март предоставят на Комисията за защита на личните данни в качеството й на наблюдаващ орган статистическа информация за:
1. случаите, при които са били предоставени данни на компетентните органи по чл. 250б, ал. 3 и чл. 250в, ал. 1;
2. времето, изтекло от началната дата на съхранението до датата, на която компетентните органи са поискали предаването на данните;
3. случаите, при които не е могло да се отговори на искането за данни.
(5) Министерството на вътрешните работи ежегодно до 31 март изготвя обобщена статистическа информация за извършените справки за данни по чл. 250а, ал. 1, която предоставя на Комисията за защита на личните данни в качеството й на наблюдаващ орган.
(6) Комисията за защита на личните данни ежегодно предоставя на Народното събрание и на Европейската комисия обобщената информация по ал. 4 и 5 в двумесечен срок от получаването й.
(7) В обобщената статистическа информация по ал. 4, 5 и 6 не се съдържат лични данни.
Чл. 261б. Народното събрание чрез комисия, определена с правилника за организацията и дейността му, осъществява парламентарен контрол и наблюдение на процедурите по разрешаване и осъществяване на достъп до данните по чл. 250а, ал. 1, както и за защита на правата и свободите на гражданите срещу незаконосъобразен достъп до тези данни.”
Предложение на н.п. Христо Бисеров:
1. В чл.261а, ал. 2,т.4 придобива следното съдържание:
“унищожаване на данните в края на периода на съхранение.”
2. В чл.261а, ал. 4 след израза “до 31 март предоставят на” се добавя изразът “Комисията на Народното събрание по чл.261б и на”.
3. В чл.261а,ал.5 след израза “която предоставя на” се добавя изразът “Комисията на Народното събрание по чл.261б и на”.
4. В чл. 261б, ал.1 изразът “Народното събрание чрез комисия, определена с правилника за организацията и дейността му” се заменя с израза “Народното събрание чрез Комисията по чл.34б от Закона за специалните разузнавателни средства”.
5. В чл.261б се създава нови алинеи 2, 3 и 4:
(2) За осъществяване на дейността си по контрол върху дейността по прилагане на разпоредбите на глава шестнадесета, раздел ІІІ от закона, Комисията има право:
1. да изисква в рамките на своята компетентност информация от органите и структурите по чл.250в ,Комисията за защита на личните данни и предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги и ;
2. да проверява редовността на водене на регистрите при органите, структурите и предприятията по предходната точка, заедно със съхраняваните искания, разрешения и разпореждания, както и за съхраняването и унищожаването на придобитата чрез тях информация;
3. на достъп до помещенията, в които се съхраняват техническите средства и документите ;
4. да прави предложения за подобряване на процедурите , както и за съхраняване и унищожаване на придобитата чрез тях информация.
(3) При наличие на данни за неправомерно използване, съхраняване или унищожаване на данните по чл. 250а, ал.1, или за нарушаване на процедурите, Комисията сезира Прокуратурата и ръководителите на органите, структурите и предприятията. Ръководителите на органите, структурите и предприятията са длъжни да уведомят своевременно Комисията за предприетите мерки и наложените санкции.
(4) Комисията уведомява служебно гражданите, когато спрямо тях са били прилагани неправомерно разпоредбите на глава шестнадесета, раздел ІІІ на закона.
Комисията не подкрепя предложението по чл. 261а и подкрепя по принцип предложението по чл. 261б.
Предложение на н.п. Михаил Миков:
1. В § 5, чл. 261а, ал. 4 след думата „предоставят” се добавя изразът „на Комисията по чл. 261б и”.
2. В § 5, чл. 261а, ал. 5 след „Министерство на вътрешните работи” се добавя „Държавната агенция за Национална сигурност”, а след думата „предоставя” се добавя изразът „на Комисията по чл. 261б и”.
3. В § 5, чл. 261а, ал. 6 след израза „обобщената информация по ал.” се добавят 2 и 3.
4. В § 5, чл. 261б единствената алинея става ал. 1 и се създава нова ал. 2 със следното съдържание: „Комисията по предходната алинея има право да изисква от всички държавни органи, както и от органите на съдебната власт справки и данни, свързани с изпълнението на нейните функции. Данните се предоставят в едномесечен срок от датата на поискването.”
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение на н.п. Мартин Димитров, Иван Н. Иванов и Димо Гяуров:
В § 5, чл. 261б, се изменя така:
“Чл. 261б. (1) Народното събрание чрез комисия, определена с правилника за организацията и дейността му, осъществява парламентарен контрол и наблюдение на процедурите по разрешаване и осъществяване на достъп до данните по чл. 250а, ал. 1, както и за защита на правата и свободите на гражданите срещу незаконосъобразен достъп до тези данни.
(2) За осъществяване на дейността си комисията по чл. 261б има право:
1. да изисква в рамките на своята компетентност информация от органите по чл. 250в, ал. 1;
2. да проверява редовността на водене на регистрите при органите по чл. 250в, ал. 3 и ал. 6 за тяхната дейност по закона заедно със съхраняваните искания, разрешения и разпореждания за предоставяне на достъп до данните по чл. 250а, ал. 1, както и за съхраняването и унищожаването на данните по чл. 250а, ал. 1;
3. на достъп до помещенията, в които се съхраняват документите във връзка с предоставянето на достъп до данните по чл. 250а, ал.1, и до помещенията, в които се съхранява и унищожава придобитата чрез тях информация;
4. Комисията изготвя ежегодни доклади за извършените проверки.
(3) Комисията уведомява служебно или при поискване гражданите, когато техни данни по чл.250а, ал.1 са били получени или обработвани по друг начин неправомерно. При поискване комисията уведомява гражданите за резултатите от извършената проверка в двумесечен срок от регистриране на заявлението.
(4) Гражданите се уведомяват по реда на Наказателно-процесуалния кодекс, когато данните, до които е бил предоставен достъп, са използвани за изготвяне на веществени доказателствени средства.
(5) Гражданите може да не бъдат уведомени по ал. 1 за срок от пет години, считано от предоставянето на данните по чл.250а на компетентен орган по чл.250в, ал.1, когато достъпът е насочен към предотвратяване на вреда или опасност от вреда спрямо суверенитета, независимостта или териториалната цялост на Република България или нейната външна политика и международни отношения, свързани с националната сигурност. В този случай органите по чл. 250 в, ал. 1 задължително уведомяват парламентарната комисия.”
Комисията подкрепя предложението по принцип.
Предложение на н.п. Анастас Анастасов, Галина Милева и Красимир Ципов :
В § 5 чл. 261б се изменя така:
„Чл. 261б. (1) Народното събрание чрез комисия, определена с правилника за организацията и дейността му, осъществява парламентарен контрол и наблюдение на процедурите по разрешаване и осъществяване на достъп до данните по чл. 250а, ал. 1, както и за защита на правата и свободите на гражданите срещу незаконосъобразен достъп до тези данни.
(2) За осъществяване на дейността си Комисията по ал. 1 има право:
1. да изисква в рамките на своята компетентност информация от органите по чл. 250б, ал. 1, предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги и Комисията за защита на личните данни;
2. да проверява реда и начина на съхраняване на данните по чл. 250а, на исканията и разпорежданията, както и реда за унищожаването на данните по чл. 250а, ал. 1 и чл. 250е.
3. на достъп до помещенията на органите по чл. 250б, ал. 1 и предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги.
4. да изготвя доклади за извършени проверки и прави предложения за подобряване на процедурите за съхраняване и обработване на данните по чл. 250а, ал. 1.
(3) При констатирането на неправомерно използване, съхраняване или унищожаване на данните по чл. 250а, ал. 1, Комисията уведомява прокуратурата, както и ръководителите на съответните структури и предприятия за допуснатите нарушения. Ръководителите на съответните структури и предприятия са длъжни да уведомят своевременно Комисията за предприетите мерки за отстраняване на допуснатите нарушения.
(4) Комисията уведомява служебно гражданите, когато спрямо тях е искан или осъществен неправомерен достъп до данни по чл. 250а, ал. 1.
(5) Гражданите не се уведомяват, когато това ще създаде опасност за постигане на целите по чл. 250а, ал. 1.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакиця на §5:
„§ 5. Създават се чл. 261а и 261б:
„Чл. 261а. (1) Комисията за защита на личните данни е наблюдаващ орган относно сигурността на данните, съхранявани съгласно чл. 250а, ал. 1.
(2) Като наблюдаващ орган Комисията за защита на личните данни упражнява надзор върху дейността на предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, за спазване на следните правила при съхранение на данните по чл. 250а, ал. 1 за гарантиране тяхната защита и сигурност:
1. съхраняваните данни са от същото качество и са предмет на същата сигурност и защита като аналогичните данни в мрежата;
2. осигуряване на подходящи технически и организационни мерки, за да бъдат защитени данните от случайно или незаконно унищожаване, случайна загуба или промяна или от непозволено или незаконно съхраняване, обработване, достъп или разкриване;
3. осигуряване на подходящи технически и организационни мерки, за да се гарантира, че до данните може да има достъп само специално упълномощен персонал;
4. данните, с изключение на онези, които са били предоставени на компетентните органи и са били запазени от тях, се унищожават в края на периода за съхранение освен в изрично предвидените от закона случаи.
(3) За осъществяване на дейността си по ал. 2 Комисията за защита на личните данни има право да:
1. изисква в рамките на своята компетентност информация от предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги;
2. дава задължителни указания, които подлежат на незабавно изпълнение.
(4) Предприятията, предоставящи обществени електронни мрежи и/или услуги, ежегодно до 31 март предоставят на Комисията за защита на личните данни в качеството й на наблюдаващ орган статистическа информация за:
1. случаите, при които са били предоставени данни на компетентните органи по чл. 250б, ал. 1 и чл. 250в, ал. 4;
2. времето, изтекло от началната дата на съхранението до датата, на която компетентните органи са поискали предаването на данните;
3. случаите, при които не е могло да се отговори на искането за данни.
(5) Комисията за защита на личните данни ежегодно предоставя на Народното събрание и на Европейската комисия обобщената информация по ал. 4 и 5 в двумесечен срок от получаването й.
(6) В обобщената статистическа информация по ал. 4 и 5 не се съдържат лични данни.
Чл. 261б. (1) Народното събрание чрез комисия, определена с правилника за организацията и дейността му, осъществява парламентарен контрол и наблюдение на процедурите по разрешаване и осъществяване на достъп до данните по чл. 250а, ал. 1, както и за защита на правата и свободите на гражданите срещу незаконосъобразен достъп до тези данни.
(2) За осъществяване на дейността си Комисията по ал. 1 има право:
1. да изисква в рамките на своята компетентност информация от органите по чл. 250б, ал. 1, предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, и Комисията за защита на личните данни;
2. да проверява реда и начина на съхраняване на данните по чл. 250а, ал. 1, на исканията и разпорежданията, както и реда за унищожаването на данните по чл. 250а, ал. 1 и чл. 250е;
3. на достъп до помещенията на органите по чл. 250б, ал. 1 и предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги;
4. да изготвя годишни доклади за извършените проверки и да прави предложения за подобряване на процедурите за съхраняване и обработване на данните по чл. 250а, ал. 1.
(3) Министерството на вътрешните работи, Министерството на отбраната, Държавна агенция „Национална сигурност”, Националната разузнавателна служба и Главният прокурор ежегодно до 31 март изготвят обобщена статистическа информация за направените искания, издадените съдебни разпореждания, получените и унищожените справки за данните по чл. 250а, ал. 1, която предоставят на Комисията по ал. 1.
(4) При констатирането на неправомерно използване, съхраняване или унищожаване на данните по чл. 250а, ал. 1, Комисията уведомява съответните органи на прокуратурата, както и ръководителите на органите по чл. 250б, ал. 1 и на предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги за допуснатите нарушения. Ръководителите на органите и предприятия са длъжни да уведомят своевременно Комисията за предприетите мерки за отстраняване на допуснатите нарушения.
(5) Комисията по ал. 1 уведомява служебно гражданите, когато спрямо тях е искан или осъществен неправомерен достъп до данни по чл. 250а, ал. 1.
(6) Гражданите не се уведомяват, когато това ще създаде опасност за постигане на целите по чл. 250а, ал. 2 или чл. 250в, ал. 4.”
§ 6. В чл. 305 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 след думата “предоставят” се поставя запетая и се добавя “въвеждат в експлоатация и поддържат”.
2. Алинея 2 се изменя така:
“(2) Техническите параметри, конфигурацията и условията за поддръжка на прихващащите интерфейси, осигурявани от предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, се съгласуват със специализирана дирекция “Оперативни технически операции” на Министерството на вътрешните работи и се утвърждават от министъра на вътрешните работи.”
Предложение на н.п. Христо Бисеров:
§ 6 да отпадне.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за §6.
Предложение на н.п. Анастас Анастасов, Галина Милева и Красимир Ципов :
Създава се нов § 7:
„§ 7. В чл. 327 се създават ал. 4, 5, 6 и 7:
(4) Предприятие, предоставящо обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, което не изпълни задължение по чл. 250а, се наказва с имуществена санкция в размер от 5 000 до 25 000 лв.
(5) Предприятие, предоставящо обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, което не изпълни задължение по чл. 250г, се наказва с имуществена санкция в размер от 2 000 до 12 000 лв.
(6) Предприятие, предоставящо обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, което не изпълни задължение по чл. 250д, ал. 2, се наказва с имуществена санкция в размер от 10 000 до 30 000 лв.
(7) Когато нарушението по ал. 6 е извършено повторно, наказанието е имуществена санкция в размер от 30 000 до 100 000 лв."
Комисията подкрепя предложението по принцип .
Комисията предлага да се създаде нов §7:
„§7. В чл. 327 се създават ал. 4, 5, 6 и 7:
(4) На предприятие, предоставящо обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, което не изпълни задължение по чл. 250а, се налага имуществена санкция в размер от 3 000 до 25 000 лв.
(5) На предприятие, предоставящо обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, което не изпълни задължение по чл. 250г, се налага имуществена санкция в размер от 2 000 до 12 000 лв.
(6) На предприятие, предоставящо обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, което не изпълни задължение по чл. 250д, ал. 2, се налага имуществена санкция в размер от 10 000 до 25 000 лв.
(7) Когато нарушението по ал. 6 е извършено повторно, се налага имуществена санкция в размер от 15 000 до 50 000 лв."
§ 7. В чл. 332а думите “чл. 251” се заменят с “чл. 250а”.
Предложение на н.п. Мартин Димитров, Иван Н. Иванов и Димо Гяуров:
В § 7, чл.332а се изменя така:
“Чл. 332а, (1) Длъжностно лице от държавен орган или предприятие, предоставящо обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, което наруши или не изпълни задълженията си в срок или злоупотреби с данните по чл. 250а, се наказва с глоба от 1000 до 5000 лв.”
“Чл. 332а, (2) Когато нарушението по ал. 1 е извършено повторно, се налага глоба или имуществена санкция в двоен размер на първоначално наложеното.”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Анастас Анастасов, Галина Милева и Красимир Ципов :
§ 7 се изменя така:
„§ 7. В чл. 332а думите "чл. 251" се заменят с "чл. 250а", цифрата „5000” се заменя с „10 000” и след думата „лева” се добавя „ако извършеното не съставлява престъпление”.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на §7, който става §8:
„§8. В чл. 332а думите "чл. 251" се заменят с "чл. 250а, ал. 1", числото „5000” се заменя с „10 000” и накрая се добавя „ако извършеното не съставлява престъпление”.”
§ 8. В § 1 от Допълнителните разпоредби т. 53 се изменя така:
“53. “Прихващащ интерфейс” е система от мониторинг център и други входно-изходни програмно-технически средства на предприятие, осъществяващо електронни съобщения, чрез която се предоставя достъп до прихващаните електронни съобщения или данните, свързани с повикването.”
Предложение на н.п. Анастас Анастасов, Галина Милева и Красимир Ципов :
Досегашният § 8 става § 9 и се изменя така:
„§ 9. В § 1 от Допълнителните разпоредби, в т. 53 думите „входно-изходно програмно-техническо средство” се заменят със „система от мониторинг център и други входно-изходни програмно-технически средства”, а изречение второ се заличава.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 8 да отпадне, тъй като е отразен на систематичното му място в § 9.
Предложение на н.п. Христо Бисеров:
Досегашният § 8 се отменя.
Създава се нов §8:
„В чл.327 се създават нови алинеи 4 и 5:
(4) Предприятие, предоставящо обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги , което не изпълни задължение по чл.250а се наказва с имуществена санкция в размер от 1000 до 10 000 лв.
(5) Предприятие, предоставящо обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, което не изпълни задължение по чл.250б, ал.1 се наказва с имуществена санкция в размер от 1500 до 15 000 лв.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде нов §9:
„§9. В § 1, т. 53 от допълнителните разпоредби в изречение първо думите „входно-изходно програмно-техническо средство” се заменят със „система от мониторинг център и други входно-изходни програмно-технически средства”, а изречение второ се заличава.”
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
Комисията подкрепя наименованието на подразделението на закона.
§ 9. Този закон въвежда изискванията на Директива 2006/24/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. за запазване на данни, създадени или обработени, във връзка с предоставянето на обществено достъпни електронни съобщителни услуги или на обществени съобщителни мрежи и за изменение на Директива 2002/58/EО.
Предложение на н.п. Антон Кутев и Ивелин Николов:
Допълнителната разпоредба отпада.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за §9, който става §10.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага наименованието на подразделението на закона да се измени така:
„ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ”
§ 10. В чл. 360 от Наказателния кодекс (обн., ДВ, бр. 26 от 1968 г.; попр., бр. 29 от 1968 г.; изм. и доп., бр. 92 от 1969 г., бр. 26 и 27 от 1973 г., бр. 89 от 1974 г., бр. 95 от 1975 г., бр. 3 от 1977 г., бр. 54 от 1978 г., бр. 89 от 1979 г., бр. 28 от 1982 г.; попр., бр. 31 от 1982 г.; изм. и доп., бр. 44 от 1984 г., бр. 41 и 79 от 1985 г.; попр., бр. 80 от 1985 г.; изм. и доп., бр. 89 и 90 от 1986 г., бр. 37, 91 и 99 от 1989 г., бр. 10, 31 и 81 от 1990 г., бр. 1 и 86 от 1991 г.; попр., бр. 90 от 1991 г.; изм. и доп., бр. 105 от 1991 г., бр. 54 от 1992 г., бр. 10 от 1993 г., бр. 50 от 1995 г.; Решение № 19 на Конституционния съд от 1995 г. – бр. 97 от 1995 г.; изм. и доп., бр. 102 от 1995 г., бр. 107 от 1996 г., бр. 62 и 85 от 1997 г.; Решение № 19 на Конституционния съд от 1997 г. – бр. 120 от 1997 г.; изм. и доп., бр. 83, 85, 132 133 и 153 от 1998 г., бр. 7, 51 и 81 от 1999 г., бр. 21 и 51 от 2000 г.; Решение № 14 на Конституционния съд от 2000 г. – бр. 98 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 41 и 101 от 2001 г., бр. 45 и 92 от 2002 г., бр. 26 и 103 от 2004 г., бр. 24, 43, 76, 86 и 88 от 2005 г., бр. 59, 75 и 102 от 2006 г., бр. 38, 57, 64, 85, 89 и 94 от 2007 г., бр. 19, 67 и 102 от 2008 г. и бр. 12, 23, 27, 32, 47, 80 и 93 от 2009 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. Създават се ал. 2 и 3:
“(2) Наказанието по ал. 1 се налага и на този, който противозаконно разкрие трафични данни, каквито съгласно Закона за електронните съобщения се събират, обработват, съхраняват или използват от предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги.
(3) Трафични данни по ал. 2 са определените в § 1, т. 71 от Допълнителните разпоредби на Закона за електронните съобщения.”
Предложение на н.п. Антон Кутев и Ивелин Николов:
Заключителните разпоредби се изменят както следва:
"§ 10. В чл. 360 от Наказателния кодекс се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. Създават се ал. 2 и 3:
“(2) Който разгласи сведения, станали му известни по силата на чл. 250а, 250б, 250в от Закона за електронните съобщения, се наказва с лишаване от свобода от пет до осем години и глоба от 50,000 до 100,000 лева.
(3) Трафични данни по ал. 2 са определените в § 1, т. 71 от Допълнителните разпоредби на Закона за електронните съобщения.”
§ 11. За всички неуредени в този закон случаи по събиране, съхраняване и използване на данни се прилагат Закона за защита на личните данни, Закона за специалните разузнавателни средства и Закона за защита на класифицираната информация."
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Христо Бисеров:
1. Промяната на чл. 360 от НК отпада.
2. Създава се нов чл.360а отНК със следното съдържание:
„Чл.360а (1) Който противозаконно придобие или разкрие трафични дани, каквито съгласно ЗЕС се събират, обработват, съхраняват или използват от предприятията,предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги се наказва в лишаване от свобода до пет години.
(2) Когато деянието е извършено от орган на власт наказанието е лишавани от свобода от две до осем години.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Анастас Анастасов, Галина Милева и Красимир Ципов :
§ 11 се изменя така:
„§ 11. В Наказателния кодекс (обн., ДВ, бр. 26 от 1968 г.; попр., бр. 29 от 1968 г.; изм. и доп., бр. 92 от 1969 г., бр. 26 и 27 от 1973 г., бр. 89 от 1974 г., бр. 95 от 1975 г., бр. 3 от 1977 г., бр. 54 от 1978 г., бр. 89 от 1979 г., бр. 28 от 1982 г.; попр., бр. 31 от 1982 г.; изм. и доп., бр. 44 от 1984 г., бр. 41 и 79 от 1985 г.; попр., бр. 80 от 1985 г.; изм. и доп., бр. 89 и 90 от 1986 г., бр. 37, 91 и 99 от 1989 г., бр. 10, 31 и 81 от 1990 г., бр. 1 и 86 от 1991 г.; попр., бр. 90 от 1991 г.; изм. и доп., бр. 105 от 1991 г., бр. 54 от 1992 г., бр. 10 от 1993 г., бр. 50 от 1995 г.; Решение № 19 на Конституционния съд от 1995 г. - бр. 97 от 1995 г.; изм. и доп., бр. 102 от 1995 г., бр. 107 от 1996 г., бр. 62 и 85 от 1997 г.; Решение № 19 на Конституционния съд от 1997 г. - бр. 120 от 1997 г.; изм. и доп., бр. 83, 85, 132 133 и 153 от 1998 г., бр. 7, 51 и 81 от 1999 г., бр. 21 и 51 от 2000 г.; Решение № 14 на Конституционния съд от 2000 г. - бр. 98 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 41 и 101 от 2001 г., бр. 45 и 92 от 2002 г., бр. 26 и 103 от 2004 г., бр. 24, 43, 76, 86 и 88 от 2005 г., бр. 59, 75 и 102 от 2006 г., бр. 38, 57, 64, 85, 89 и 94 от 2007 г., бр. 19, 67 и 102 от 2008 г. и бр. 12, 23, 27, 32, 47, 80 и 93 от 2009 г.) в глава трета, раздел пети се създава чл. 171а:
Чл. 171а. (1) Който противозаконно придобие, разкрие или разпространи трафични данни, каквито се събират, обработват, съхраняват или използват съгласно Закона за електронните съобщения, се наказва с лишаване от свобода до три години или с пробация.
(2) Когато деянието по ал. 1 е извършено с користна цел, наказанието е лишаване от свобода от една до шест години.”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Христо Бисеров:
Създава се нов § 12:
“Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, се задължават в срок от девет месеца от влизане на закона в сила да приведат системите си в готовност да изпълняват изискванията на закона и да изпратят до КРС данните по чл.250в, ал.1.”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Анастас Анастасов, Галина Милева и Красимир Ципов :
Създава се § 12:
§ 12. Списъците по чл. 250г, ал. 2 се предоставят на Комисията за регулиране на съобщенията в срок до 15 март 2010 г.
Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага да се създаде §11:
„§11. Списъците по чл. 250г, ал. 2 се предоставят на Комисията за регулиране на съобщенията в срок до 10 май 2010 г.”
Предложение на н.п. Анастас Анастасов, Галина Милева и Красимир Ципов :
Създава се § 13:
„§ 13. Законът влиза в сила от 15 март 2010 г.
Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага да се създаде §12:
„§ 12. Законът влиза в сила от 10 май 2010 г."
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА:
Анастас Анастасов