Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ВЪТРЕШНА СИГУРНОСТ И ОБЩЕСТВЕН РЕД
КОМИСИЯ ПО ВЪТРЕШНА СИГУРНОСТ И ОБЩЕСТВЕН РЕД
29/06/2012

    Доклад за дейността на омбудсмана на Република България през 2011г., № 261-00-1, внесен от Омбудсмана на Република България на 29 март 2012г.
    На свое заседание, проведено на 20 юни 2012 г. Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред разгледа Доклад за дейността на омбудсмана на Република България през 2011г., № 261-00-1, внесен от Омбудсмана на Република България на 29 март 2012г.
    На заседанието присъстваха Константин Пенчев - омбудсман на Република България и Роза Георгиева – началник кабинет.
    Докладът бе представен от Константин Пенчев. Той е внесен в Народното събрание на основание чл. 22, ал.1 от Закона за омбудсмана. През 2011г. в институцията на омбудсмана са подадени рекорден брой оплаквания за целия период на съществуването на този правозащитен орган. Г-н Пенчев изтъкна, че с последните промени в закона, Омбудсманът изпълнява функциите на Национален превантивен механизъм по смисъла и в съответствие с Факултативния протокол към Конвенцията на Организацията на обединените нации против изтезанията и други форми на жестоко, нечовешко или унизително отнасяне или наказание, приет на 18 декември 2002г.
    В тази част от доклада, която е в рамките на компетентността на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, попада глава шеста „Защита на правата на човека в затворените институции. Засягане на правата на гражданите от органите на Министерството на вътрешните работи”.
    През 2011 г. са постъпили 103 сигнала, свързани с оплаквания за нарушени права от служители на МВР. Основните жалби се отнасят до грубо отношение, отказ за предоставяне на информация и неизпълнение на служебни задължения. Голяма част от сигналите касаят етапите на административнонаказателното производство – образуване на производството, налагане на съответното нормативно определено наказание, реда за обжалване и реализацията му. В част от сигналите гражданите съобщават за нарушаване на техните права при осъществяване на контролната дейност от правоохранителните органи. Основните оплаквания са свързани с неправомерни действия на служителите на „Пътна полиция” при съставяне на акт за установяване на административно нарушение. Излагат се твърдения, че служителите не действат съобразно действащата нормативна уредба в МВР. Често гражданите изразяват недоволство от грубо отношение. В тази връзка все по-чести са и случаите, в които гражданите се обръщат към омбудсмана с конкретни въпроси относно издаване на наказателни постановления в административнонаказателно производство, при констатирани нарушения на Закона за движение по пътищата.
    Друга част от жалбите, в които се съдържат данни за неправомерни действия от страна на полицейските служители, се отнасят до незаконосъобразно извършени действия по разследване, както и формално извършване на проверки по жалби, съдържащи данни за извършени престъпления от общ характер.
    През годината вниманието на омбудсмана е било ангажирано и с няколко сигнала, свързани с твърдения за упражнено „полицейско насилие” и незаконно задържане в арестите на районните полицейски управления в страната. Паралелно с тези оплаквания той е сезиран и с твърдения за упражнено физическо насилие – неправомерно използване от полицейските служители на белезници, малтретиране по време на разпит, както и неправомерно упражняване на полицейските правомощия. Ролята на институцията в тези случаи е да следи за спазването на приложимите международни стандарти за ефективно разследване и недопускане на „политика на толерантност” към подобни актове.
    В тази връзка през изминалата година се е развил обществен дебат по отношение на нормативната уредба, засягаща употребата на сила, помощни средства и оръжие от страна на полицейските служители. Доста бяха критиките към България, включително и в осъдителни решения на Съда в Страсбург, за това, че Законът за МВР не поставяше изискване за „абсолютна необходимост” при употребата на сила, помощни средства и оръжие от полицейските служители. Г-н Пенчев изрази удовлетворение, че този стандарт е вече въведен със Закона за изменение и допълнение на ЗМВР, който Народното събрание прие.
    В създалата се дискусия участваха народните представители Анастас Анастасов и Цветан Сичанов. Г-н Анастасов постави на вниманието на Омбудсмана конкретен пример - отразен в доклада, във връзка с проведен конкурс за заемане на длъжност в звено на МВР. Г-н Пенчев разясни, че след извършената проверка по случая данните са показали, че поставения от гражданина въпрос не е разгледан съобразно правото му на добра администрация. Народният представител Цветан Сичанов определи доклада като подробен и всеобхватен, и попита в коя сфера би могъл да бъде засилен гражданския интерес през настоящата година. Омбудсманът на РБългария отговори, че както през 2010-2011г., така и през 2012г. се очаква най-голям процент да бъдат жалбите срещу доставчиците на обществени услуги.
    В резултат на проведените разисквания, Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред с единодушие подкрепи Доклада за дейността на омбудсмана на Република България през 2011г., № 261-00-1, внесен от Омбудсмана на Република България на 29 март 2012г. и предлага на Народното събрание да приеме проект за решение по него със следната редакция:

    "РЕШЕНИЕ
    за приемане на Доклад за дейността на омбудсмана на Република България през 2011г.


    Народното събрание на основание на чл.86, ал.1 от Конституцията на Република България
    РЕШИ:

    Приема Доклада за дейността на омбудсмана на Република България през 2011г.




    Решението е прието от 41-то Народно събрание на ..... 2012 г. и е подпечатано с официалния печат на Народното събрание."





    Председател на Комисията по
    вътрешна сигурност и обществен ред

    Анастас Анастасов
    Форма за търсене
    Ключова дума