Временна комисия по правни въпроси
13/11/2014 първо гласуване
Доклад на комисия
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Вх. № 453-62-4/14.11.2014г.
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 402-01-4, внесен от Министерски съвет на 07.11.2014 г.
На свое заседание, проведено на 13.11.2014 г., Временната комисия по правни въпроси обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 402-01-4, внесен от Министерски съвет на 07.11.2014 г.
На заседанието присъстваха: г-жа Лиляна Павлова, министър на регионалното развитие и благоустройството, г-жа Таня Милева - началник на кабинета на министъра на регионалното развитие и благоустройството, г-жа Лазарина Стоичкова - съветник в кабинета на министъра на регионалното развитие и благоустройството и г-н Ивайло Иванов - директор на дирекция „Обществени поръчки и правно обслужване” в Агенция „Пътна инфраструктура”.
Законопроектът бе представен от г-жа Лиляна Павлова.
Предложените изменения обхващат разпоредбите, свързани с провеждане на процедурата по отчуждаване на имоти. Тези изменения целят да се ускори процесът на изграждане на значими национални обекти и обекти от първостепенно значение, както и своевременното усвояване на средствата от фондовете на Европейския съюз, без да бъдат нарушавани правата на собствениците на имоти. Предложените изменения обхващат не само Закона за държавната собственост, но чрез Предходните и заключителните разпоредби касаят и Закона за общинската собственост.
Първата група изменения предвижда в случаите, в които адресът на лицето не е известен или то не е намерено на настоящия му или на постоянния му адрес, съобщаването на акта за отчуждаване на имот за държавна или общинска нужда на заинтересованото лице да става по реда, предвиден в чл. 61, ал. 3 от Административнопроцесуалния кодекс съответно от инвеститора на обекта, областния управител, кмета на общината.
Втората група промени се отнасят до момента, в който имотът се счита за отчужден. Предлага се актът на Министерски съвет, съответно на областния управител, да влиза в сила, когато не е обжалван и паричното обезщетение е преведено по сметка на правоимащите лица, а ако такава не е посочена – по сметка на областния управител. В случай на обжалване актът за отчуждаване влиза в сила и имотът се счита за отчужден след превеждане на паричното обезщетение въз основа на решение на съда.
Третата група изменения касае възможността при допуснато предварително изпълнение върху имот, обект на отчуждаване, инвеститорът да влезе във владение на имота преди актът за отчуждаване да е влязъл в сила. Предпоставките, при които е допустим въвод на инвеститора в имота са изрично изброени - да е налице влязъл в сила подробен устройствен план за изграждане на национален обект, да е преведено предвиденото в акта обезщетение на правоимащото лице и имотът да не представлява единствено жилище. Предвидени са правила относно извършването на въвод във владение на имота, както и механизми за защита на правата на собственици на имотите, които се отчуждават. Аналогични изменения се предлагат и в Закона за общинската собственост по отношение на възможността инвеститорът да влезе във владение на имота преди актът за отчуждаване да е влязъл в сила.
В дискусията взеха участие г-н Емил Димитров, г-н Филип Попов, г-жа Мая Манолова, г-н Данаил Кирилов, г-жа Десислава Атанасова, г-н Петър Славов, г-н Свилен Иванов, г-н Димитър Лазаров. Участие в дискусията взе и г-жа Евгения Каменова, представител на Инициативен комитет на собствениците.
В хода на дискусията г-н Димитров изрази мнение, че законопроектите следва да имат национален обхват, но посочи, че ще подкрепи предлаганите изменения на първо четене, за да бъдат бързо усвоени средствата от фондовете на Европейския съюз и да бъдат осигурени работни места. Г-н Попов изрази съгласие с целите на законопроекта, но подчерта, че така предложен той не отговаря на решение № 6 на Конституционния съд от 2013 г. по отношение на предложения начин за съобщаване на актовете за отчуждаване, както и по отношение на предварителното изпълнение на акта за отчуждаване. В тази връзка, г-жа Мая Манолова постави въпрос относно момента, в който приключва отчуждителната процедура при предварителното изпълнение, както и как ще бъде гарантирано равностойното обезщетение. Г-жа Стоичкова обясни, че с цел балансиране на законосъобразност и целесъобразност е предвидено още на етап отчуждаване, инвеститорът да може да влезе в имота, без да се ограничават правата на собствениците. Освен това обезщетението ще бъде гарантирано дори и при предварително изпълнение. Г-н Ивайло Иванов добави, че изрично е предвидено, че инвеститорът може да преведе по сметка на областния управител и сума в размер на в акта за отчуждаване като обезщетение, която да служи за гаранция за изплащане на увеличения от съда размер на обезщетението. Г-н Славов поиска представителите на вносителя да потвърдят, че предложените изменения са съобразени с решението на Конституционния съд и не му противоречат.
Г-н Кирилов уточни по отношение на предварителното изпълнение, че съгласно предвидените изменения въводът на инвеститора в имота е последващо действие след като е налице съдебен акт, който допуска изпълнението. Той подчерта, че всички народни представители могат да внесат своите предложения по настоящия законопроект между първо и второ четене.
Г-жа Каменова изрази безпокойство, че предложеният законопроект не предлага решения на основни проблеми като оценяването на земеделската земя според категорията й. В отговор, г-жа Павлова я увери, че е запозната с тези проблеми, и че има екип, който работи за решаването им. Тя подчерта, че настоящият законопроект не може да реши конкретния казус.
След проведената дискусия и обсъждане, Временната комисия по правни въпроси с 12 гласа „за”, 0 гласа „против” и 4 гласа „въздържал се”, предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 402-01-4, внесен от Министерски съвет на 07.11.2014 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ВРЕМЕННАТА
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ДАНАИЛ КИРИЛОВ