Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Временна комисия по бюджет и финанси
Временна комисия по бюджет и финанси
25/11/2014 второ гласуване

    Д О К Л А Д

    Относно: законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г., № 402-01-5, внесен от Министерския съвет на 11 ноември 2014 г.
    Проект!
    Второ гласуване

    З А К О Н

    за изменение и допълнение на
    Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г.
    (обн., ДВ, бр. 109 от 2013 г.; Решение № 13 от 2014 г. на Конституционния съд на Република България –
    бр. 65 от 2014 г.; изм., бр. 67 от 2014 г.)

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.

    § 1. В чл. 1 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    „(1) Приема държавния бюджет за 2014 г. по приходите, помощите и даренията, както следва:


    № Показатели Сума
    ( хил. лв.)
    1 2
    I. ПРИХОДИ, ПОМОЩИ И ДАРЕНИЯ 18 200 939,5
    1. Данъчни приходи 16 312 846,7
    1.1. Корпоративен данък 1 511 700,0
    1.2. Данъци върху дивидентите, ликвидационните дялове и доходите на юридически лица 83 500,0
    1.3. Данъци върху доходите на физически лица 2 671 400,0
    1.4. Данък върху добавената стойност 7 694 400,0
    1.5. Акцизи 4 060 000,0
    1.6. Данък върху застрахователните премии 28 600,0
    1.7. Мита и митнически такси 149 400,0
    1.8. Такса върху производството на захар и изоглюкоза 1 046,7
    1.9. Други данъци 112 800,0
    2. Неданъчни приходи 1 836 472,2
    2.1. Държавни такси 914 719,0
    2.2. Съдебни такси 120 000,0
    2.3. Приходи и доходи от собственост 537 993,9
    2.4. Глоби, санкции и наказателни лихви 152 730,9
    2.5. Други неданъчни приходи 111 028,4
    3. Помощи и дарения 51 620,6

    2. В ал. 2:
    а) в раздел ІІ „РАЗХОДИ“ числото „9 899 567,0“ се заменя с „10 178 485,0“;
    б) в раздел ІІ „РАЗХОДИ“, т.4 числото „861 100,0“ се заменя с „1 140 018“;
    в) в раздел ІІ „РАЗХОДИ“, т.4.1 числото „860 000,0“ се заменя с „1 138 918,0“;
    г) в раздел ІІ „РАЗХОДИ“, т.4.1.2 числото „740 000,0“ се заменя с „621 218,0“;
    д) в раздел ІІ „РАЗХОДИ“, т.4.1 се създава т. 4.1.3:
    „4.1.3 – за структурни и допълнителни фискални мерки 397 700,0“.
    3. В ал. 3 числото „-1 336 227,8“ се заменя с „- 2 676 908,4“.
    4. В ал. 4 числото „1 336 227,8“ се заменя с „2 676 908,4“.
    5. В ал. 5, т. 1 числото „500 000“ се заменя с „381 218“.
    6. Създават се ал. 7, 8 и 9:
    „(7) Средствата от резерва по ал. 2, раздел ІІ, т.4.1.3 се разпределят, както следва:

    1. Министерство на вътрешните работи – в размер до 125 700,0 хил. лв.;
    2. Министерство на труда и социалната политика – в размер до 50 000,0 хил. лв.;
    3. Министерство на здравеопазването – в размер до 24 200,0 хил. лв.;
    4. Министерство на регионалното развитие – в размер до 16 400,0 хил. лв.;
    5. Министерство на земеделието и храните – в размер до16 400,0 хил. лв.;
    6. Висш съдебен съвет – в размер до 10 000,0 хил. лв.;
    7. Министерство на правосъдието – в размер до 5 000,0 хил. лв.;
    8. Министерство на външните работи – в размер до 3 000,0 хил. лв.;
    9. Държавен фонд „Земеделие“ – в размер до 70 000,0 хил. лв.;
    10. Подпомагане финансирането на европейски проекти и други разходи– в размер до 77 000,0 хил. лв.
    (8) Средствата по ал.7 се разходват въз основа на акт на Министерския съвет.
    (9) Министерският съвет може да одобрява компенсирани промени в разпределението на средствата по ал.7.“

    Предложение на н.п. Георги Кючуков, Иван Станков, Иван П. Иванов, Кирил Цочев, Маряна Тодорова, Михо Михов, Петър Кадиев, Росица Янакиева-Костадинова и Светослав Белемезов:

    В чл. 1, ал. 7, т. 2 числото „50 000,0 хил. лв.” да се замени със „110 000,0 хил. лв.”

    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на н.п. Михаил Миков, Янаки Стоилов, Корнелия Нинова, Георги Търновалийски, Жельо Бойчев, Георги Гьоков, Стоян Мирчев, Красимир Янков, Атанас Мерджанов, Атанас Зафиров, Добрин Данев, Чавдар Георгиев, Ангел Найденов, Филип Попов, Таско Ерменков, Мая Манолова, Емил Райнов, Димитър Дъбов, Георги Свиленски, Драгомир Стойнев, Кристиан Вигенин, Светла Бъчварова-Пиралкова, Мариана Бояджиева:
    1. В § 1 се правят следните промени:
    а) в т. 1 в предлаганата нова редакция на ал. 1 на чл. 1:
    - ред І „ПРИХОДИ, ПОМОЩИ И ДАРЕНИЯ“ числото „18 200 939,5“ се заменя с числото „18 537 939,5“;
    - ред І, 1 „Данъчни приходи“ числото „16 312 846, 7“ се заменя с числото „16 649 846,7“;
    - ред І, 1.4. „Данък върху добавената стойност“ числото „7 694 400,0“ се заменя с числото „7 931 400,0“;
    - ред І, 1.5. „Акцизи“ числото „4 060 000,0“ се заменя с числото „4 160 000,0“;

    б) в т. 2:
    - в б. „а“ числото „10 178 485,0“ се заменя с числото „10 215 485,0“;
    - в б. „б“ числото „1 140 018“ се заменя с числото „1 177 018“;
    - в б. „в“ числото 1 138 918,0“ се заменя с числото „1 175 918,0“;
    - в б. „д“, създаваната нова т. 4.1.3, числото „397 700,0“ се заменя с числото „434 700,0“;

    в) в т.3 числото „-2 676 908,4“ се заменя с числото „- 2 376 908,4“;

    г) в т.4 числото „2 676 908,4“ се заменя с числото „2 376 908,4“;

    д) в т.6, създаваната нова ал. 7:
    - в т. 9 числото „70 000,0 хил.лв.“ се заменя с числото „90 000,0 хил.лв.“;
    - създават се т.т. 11 и 12:
    „т.11. Министерство на културата – в размер до 4 000,0 хил.лв.;
    т.12. Министерство на образованието и науката – в размер до 13 000,0 хил.лв.“;

    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на н.п. Росица Янакиева, Светослав Белемезов и Георги Кючуков:
    Предлага се в разходите за Министерството на образованието и науката да се увеличат с 25 млн.лв., в т.ч.:
    1. Необходими средства в размер 13 млн.лв. за изплащане на увеличението на минималната работна заплата на непедагогическия персонал в училища, детски градини и извънучилищните звена за периода от 01.01.2014 г. до 31.12.2014 г.;
    2. Необходимо е финансирането на целодневната организация на учебния процес в средищните училища през 4-то тримесечие на 2014 г. в размер на 12 млн. лв., за което не са предвидени средства в бюджета;
    Следва да се отчете факта, че 5 % буфер в бюджета на образованието за 2014 г. са в размер на 19 млн.лв. Вероятно те няма да Бъдат получени от общините и това поставя в риск изпълнението на бюджетите на второстепенните разпоредители в общинските образователни системи.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1.

    § 2. В чл. 66 числото „18,0“ се заменя с „22,5“.

    Предложение на н.п. Михаил Миков, Янаки Стоилов, Корнелия Нинова, Георги Търновалийски, Жельо Бойчев, Георги Гьоков, Стоян Мирчев, Красимир Янков, Атанас Мерджанов, Атанас Зафиров, Добрин Данев, Чавдар Георгиев, Ангел Найденов, Филип Попов, Таско Ерменков, Мая Манолова, Емил Райнов, Димитър Дъбов, Георги Свиленски, Драгомир Стойнев, Кристиан Вигенин, Светла Бъчварова-Пиралкова, Мариана Бояджиева:

    В § 2 числото „22,5“ се заменя с числото „19,3“.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2.

    § 3. В чл. 67 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 числото „4,4“ се заменя с „8,9“.
    2. Създават се ал. 3 и 4:
    „(3) Разпоредбата на ал. 2 не се прилага за получените като обезпечения по чл. 152, ал. 5, 8 и 12 от Закона за публичните финанси средства.
    (4) В рамките на ограничението по ал. 1, може да бъде поет нов държавен дълг за осигуряване на ликвидна подкрепа .“

    Предложение на н.п. Михаил Миков, Янаки Стоилов, Корнелия Нинова, Георги Търновалийски, Жельо Бойчев, Георги Гьоков, Стоян Мирчев, Красимир Янков, Атанас Мерджанов, Атанас Зафиров, Добрин Данев, Чавдар Георгиев, Ангел Найденов, Филип Попов, Таско Ерменков, Мая Манолова, Емил Райнов, Димитър Дъбов, Георги Свиленски, Драгомир Стойнев, Кристиан Вигенин, Светла Бъчварова-Пиралкова, Мариана Бояджиева:

    В § 3, т.1 числото „8,9“ се заменя с числото „5,7“;

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 3.

    § 4. В чл. 68 числото „3,9“ се заменя с „6,9“ и се създава изречение второ: „Министерският съвет може да предприема действия за подготовка поемането на външен държавен дълг, включително чрез емисии на държавни ценни книжа на международните пазари, както и на средносрочна програма за емитиране на дълг на международните капиталови пазари при условие за последваща ратификация през 2015 г. “

    Предложение на н.п. Михаил Миков, Янаки Стоилов, Корнелия Нинова, Георги Търновалийски, Жельо Бойчев, Георги Гьоков, Стоян Мирчев, Красимир Янков, Атанас Мерджанов, Атанас Зафиров, Добрин Данев, Чавдар Георгиев, Ангел Найденов, Филип Попов, Таско Ерменков, Мая Манолова, Емил Райнов, Димитър Дъбов, Георги Свиленски, Драгомир Стойнев, Кристиан Вигенин, Светла Бъчварова-Пиралкова, Мариана Бояджиева:
    Параграф 4 да отпадне.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4.

    § 5. Създават се чл. 97 - 99:
    „Чл. 97. Министерският съвет може да предоставя на Фонда за гарантиране на влоговете в банките заеми от централния бюджет в общ размер до 2,0 млрд. лв. обезпечени с активи на фонда, включително и с бъдещите вземания на фонда към банките за годишни премийни вноски.
    Чл. 98. (1) При банки, обявени в несъстоятелност, наличните към датата на обявяване в несъстоятелност на съответната банка средства по сметки и депозити на бюджетните организации, подлежащи на обезпечаване съгласно чл. 152, ал. 1 от Закона за публичните финанси, се трансформират във вземане на Министерството на финансите и се възстановяват на бюджетните организации в левове за сметка на средства на централния бюджет в Българската народна банка по реда на ал. 2-7.
    (2) Средствата по ал. 1 се възстановяват на бюджетните организации за сметка на централния бюджет чрез съответните първостепенни разпоредители с бюджет, като:
    1. възстановяването на средствата по ал. 1 на разпоредителите с бюджет по държавния бюджет, включително и средствата по сметки за чужди средства и сметки за средства от Европейския съюз, се извършва за сметка на бюджетното взаимоотношение на централния бюджет със съответния бюджет;
    2. възстановяването на средствата по ал. 1 на общините и техните подведомствени разпоредители с бюджет се извършва от централния бюджет, като средствата постъпват по бюджета на общината;
    3. възстановяването на средствата по ал. 1 на държавните висши училища и Българската академия на науките се извършва чрез бюджета на съответния първостепенен разпоредител с бюджет за сметка на бюджетното му взаимоотношение с централния бюджет;
    4. възстановяването на средствата по ал. 1 на разпоредителите с бюджет по чл. 13, ал. 3 от Закона за публичните финанси, без тези по т. 3, се извършва от централния бюджет;
    5. възстановяването на средствата по сметките и депозитите по ал. 1 на разпоредителите с бюджет по чл. 13, ал. 4 от Закона за публичните финанси се извършва чрез съответния първостепенен разпоредител с бюджет по държавния бюджет за сметка на бюджетното взаимоотношение с централния бюджет.
    (3) В случай че средства по ал. 1 на бюджетна организация са съхранявани по обособени банкови сметки за средствата от Европейския съюз, възстановените по реда на ал. 2 такива средства по бюджета на бюджетната организация се прехвърлят по съответните сметки за средствата от Европейския съюз в обслужващите банки.
    (4) В случай че средства по ал. 1 на бюджетна организация са съхранявани по обособени банкови сметки за чужди средства, подлежащите на възстановяване по реда на ал. 2 такива средства по бюджета на бюджетната организация се прехвърлят по съответните сметки за чужди средства в обслужващите банки, освен ако бюджетната организация не реши да изплаща задълженията по тези чужди средства директно от бюджета си, без да прехвърля сумите по банкова сметка за чужди средства.
    (5) Операциите по ал. 1, ал. 2, т. 2-5, ал. 3 и 4, както и операциите по ал. 2, т. 1 в частта на извършените от разпоредителите с бюджет по държавния бюджет операции съгласно ал. 3 и 4, се отчитат в частта на финансирането на бюджетното салдо.
    (6) При прилагането на ал. 2 - 4 по бюджетите на разпоредителите с бюджет по държавния бюджет могат да се извършват при необходимост и съответните промени по реда на чл. 110, ал. 7 от Закона за публичните финанси.
    (7) При прилагането на ал. 2 - 4 подлежащите на възстановяване суми могат да се прихващат с предоставени от централния бюджет на съответните бюджетни организации временни безлихвени заеми, както и с произтичащите от прилагането на чл. 159, ал. 12 - 14, чл. 160 и чл. 161 от Закона за публичните финанси задължения към държавния бюджет на разпоредители с бюджет, които не са част от държавния бюджет.
    (8) Банката по ал. 1 предоставя на бюджетните организации информация за салдата по техните сметки и депозити към датата на обявяване в несъстоятелност. Тази информация може да се предостави от банката директно на съответния първостепенен разпоредител с бюджет, при условие че той предостави списък на неговите подведомствени разпоредители с бюджет, съдържащ наименованието и ЕИК/БУЛСТАТ на съответните бюджетни организации.
    (9) За целите на прилагане на ал. 1 и 8 съответната бюджетна организация или нейният първостепенен разпоредител с бюджет уточнява с банката коректния размер на средствата по ал. 1 на бюджетната организация в случай на неточности, непълнота или други грешки в информацията по ал. 8.
    (10) Стойността на преминалите под пълно разпореждане на министъра на финансите обезпечения съгласно чл. 152, ал. 9 от Закона за публичните финанси се съпоставя с размера на вземането на Министерството на финансите по ал. 1, като се прилага следната поредност:
    1. средствата по сметката по чл. 152, ал. 5 от Закона за публичните финанси;
    2. средствата по сметката или сметките по чл. 152, ал. 6 от Закона за публичните финанси;
    3. държавните ценни книжа по чл. 152, ал. 3 от Закона за публичните финанси;
    4. държавните ценни книжа по чл. 152, ал. 4 от Закона за публичните финанси;
    5. дълга по чл. 96;
    6. обезпеченията по чл. 152, ал. 8 от Закона за публичните финанси.
    (11) В случай на превишение на стойността на обезпечението над размера на вземането по ал. 1 в масата на несъстоятелността се връщат в размер на превишението частта от обезпечението, съответстваща на превишението според поредността по ал. 10, и/или парични средства съгласно чл. 152, ал. 9 от Закона за публичните финанси в 10-дневен срок от изтичането на срока, определен съгласно ал. 14.
    (12) В случай че стойността на обезпеченията е по-малка от размера на вземането по ал. 1, тя се намалява от вземането, като за необезпечения му размер държавата участва в производството по несъстоятелност на банката като необезпечен кредитор и се представлява от Националната агенция за приходите по реда на чл. 3, ал. 1, т. 10 от Закона за Националната агенция за приходите.
    (13) За целите на прилагане на ал. 10-12 стойността на обезпеченията по чл. 152, ал. 2-8 от Закона за публичните финанси се изчислява към датата на обявяване на банката в несъстоятелност по реда, определен от министъра на финансите и управителя на Българската народна банка съгласно чл. 152, ал. 8 и 13 от същия закон.
    (14) С акт на Министерския съвет се определя срок за възстановяване на средствата на бюджетните организации по ал. 1 от централния бюджет, който не може да бъде по-дълъг от три месеца от датата на обявяване в несъстоятелност на съответната банка, както и начинът на извършването на възстановяването на средствата.
    (15) Министърът на финансите дава указания по прилагането на ал. 1 - 14.
    Чл. 99. (1) Средства по сметки и депозити на бюджетни организации в банка, поставена под специален надзор, или в банка, на която е отнет лиценза за банкова дейност, могат да се възстановяват на бюджетните организации в левове за сметка на средства на централния бюджет в Българската народна банка при условията и по реда на ал. 2 - 5 въз основа на акт на Министерския съвет.
    (2) С акта на Министерския съвет се определя срок за възстановяване на средствата на бюджетните организации по ал. 1 от централния бюджет, който не може да бъде по-дълъг от 1 февруари 2015 г., както и начинът на извършването на възстановяването на средствата.
    (3) Въз основа на акта на Министерския съвет и уведомление от министъра на финансите банката под специален надзор, съответно банката, на която е отнет лиценза за банкова дейност, трансформира средствата на бюджетните организации по ал. 1 в безсрочен безлихвен левов депозит на централния бюджет с титуляр Министерството на финансите при запазване на съответните обезпечения по чл. 152 от Закона за публичните финанси и закрива сметките и депозитите на бюджетните организации.
    (4) Възстановяването на средствата по ал. 1 се извършва и отчита по реда на чл. 98, ал. 2 - 7.
    (5) За предоставянето на информация и уточняване на размера на средствата по сметки и депозити на бюджетните организации по ал. 1 се прилагат изискванията на чл. 98, ал. 8 и 9.
    (6) В случай че банка, на която е бил отнет лицензът за банкова дейност, бъде обявена в несъстоятелност, се прилага чл. 98.
    (7) Министърът на финансите дава указания по прилагането на ал. 1 - 6.”

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5.

    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.

    § 6 (1). Разпоредител с бюджета на закритото Министерство на инвестиционното проектиране до края на 2014 г. е министърът на регионалното развитие и благоустройството.
    (2) До края на 2014 г. приходите и разходите на Министерството на икономиката, Министерството на енергетиката и Министерството на туризма се извършват за сметка на бюджета на разделеното Министерство на икономиката и енергетиката. Министърът на икономиката е разпоредител с бюджета на разделеното Министерство на икономиката и енергетиката, като министърът на икономиката, министърът на енергетиката и министърът на туризма се споразумяват съгласно чл. 6, ал. 2 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор за управленската си отговорност при изпълнението на съответните политики и програми.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 6.

    § 7. В Закона за Сметната палата (обн., ДВ, бр. 35 от 2014 г.; изм., бр. 40 от 2014 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 9, ал. 4 т. 1 се изменя така:
    „1. утвърждава проекта на бюджет и отчета за изпълнението на бюджета на Сметната палата;“.
    2. В чл. 10:
    а) точка 4 се изменя така:
    „4. упражнява правомощия на първостепенен разпоредител с бюджет по бюджета на Сметната палата;“
    б) създава се нова т. 5:
    „5. разработва бюджетната прогноза и проекта на бюджет на Сметната палата съгласно правилата и процедурите, определени в Закона за публичните финанси;“
    в) досегашната т. 5 става т. 6.
    3. В чл. 13:
    а) в ал. 1, т. 2 накрая се добавя „и бюджетите на социалноосигурителните фондове, администрирани от Националния осигурителен институт“;
    б) в ал. 2:
    аа) точка 2 се изменя така:
    „2. бюджетите на бюджетните организации по чл. 13, ал. 3 и 4 от Закона за публичните финанси;“
    бб) точка 4 се изменя така:
    „4. сметките за средствата от Европейския съюз по чл. 8, ал. 2 и 4 от Закона за публичните финанси, включително управлението им от съответните органи и крайните ползватели на средствата;“
    в) в ал. 5 след думата „осигуряване“ се добавя „и бюджетите на социалноосигурителните фондове, администрирани от Националния осигурителен институт“;
    г) създава се ал. 6:
    „(6) Сметната палата може да одитира и сметките за чужди средства на бюджетните организации.“.
    4. Член 15 се изменя така:
    „Бюджет на Сметната палата
    Чл. 15. Бюджетът на Сметната палата е самостоятелна част от държавния бюджет.“

    Предложение на н.п. Михаил Миков, Янаки Стоилов, Корнелия Нинова, Георги Търновалийски, Жельо Бойчев, Георги Гьоков, Стоян Мирчев, Красимир Янков, Атанас Мерджанов, Атанас Зафиров, Добрин Данев, Чавдар Георгиев, Ангел Найденов, Филип Попов, Таско Ерменков, Мая Манолова, Емил Райнов, Димитър Дъбов, Георги Свиленски, Драгомир Стойнев, Кристиан Вигенин, Светла Бъчварова-Пиралкова, Мариана Бояджиева:
    Параграф 7 да отпадне.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 7.

    § 8. В Закона за гарантиране на влоговете в банките (oбн., ДВ, бр. 49 от 1998 г.; изм., бр. 73, 153 и 155 от 1998 г., бр. 54 от 1999 г., бр. 109 от 2001 г., бр. 92 и 118 от 2002 г., бр. 31 и 39 от 2005 г., бр. 59, 64 и 86 от 2006 г., бр. 67 и 98 от 2008 г., бр. 42 и 44 от 2009 г., бр. 97 и 101 от 2010 г. и бр. 109 от 2013 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 4 ал. 3 се изменя така:
    „(3) Разпоредбата на ал. 1 не се прилага спрямо лица, придобили права по влог в резултат на извършени и / или съобщени на квесторите, ликвидаторите или синдиците разпоредителни действия с влога в срока на действие на мярката по чл. 116, ал. 2, т.2 от Закона за кредитните институции , или след вземане на решението на Българската народна банка по чл. 23, ал. 1.“
    2. В чл. 5 ал. 3 се изменя така:
    „(3) Обстоятелствата, обуславящи изключенията по ал. 1, т. 2 - 14, се установяват към датата на решението на Българската народна банка по чл. 23, ал. 1. Предоставянето на привилегировани лихвени условия по ал. 1, т. 1 се преценява към датата на сключване на договора за влог.“
    3.В чл.18, ал. 4, т. 2 думите „Народното събрание“ се заменят с „Министерския съвет“.
    4. В чл. 23:
    а) в ал. 2 след думите „търговска банка“ се добавя „или търговски банки“, а думата „определена“ се заменя с „определени“;
    б) в ал. 4 думите „банката, чрез която“ се заменят с „банката/банките, чрез които“.
    5. В §1 от допълнителните разпоредби т. 2 се изменя така:
    „2. „Съвместен влог“ означава пари по сметка, открита на името на две или повече лица, или сметка, върху която две или повече лица имат права, упражнявани с подписа на едно или повече от тези лица.“

    Предложение на н.п. Михаил Миков, Янаки Стоилов, Корнелия Нинова, Георги Търновалийски, Жельо Бойчев, Георги Гьоков, Стоян Мирчев, Красимир Янков, Атанас Мерджанов, Атанас Зафиров, Добрин Данев, Чавдар Георгиев, Ангел Найденов, Филип Попов, Таско Ерменков, Мая Манолова, Емил Райнов, Димитър Дъбов, Георги Свиленски, Драгомир Стойнев, Кристиан Вигенин, Светла Бъчварова-Пиралкова, Мариана Бояджиева:
    6. В § 8 се правят следните промени:
    а) създава се нова точка 3 със следното съдържание:
    „т. 3. Чл. 16, ал. 1 се изменя както следва:
    „Чл. 16. (1) Всяка банка прави годишна премийна вноска във фонда, равна на 0,5 на сто от общия размер на влоговата база за предходната година, определена на среднодневна основа. При недостиг на средства на фонда, с решение на управителния съвет на фонда годишната премийна вноска може да бъде завишена до 2 на сто от общия размер на влоговата база за срок до 3 години.”;
    б) т. 3 става т. 4 като придобива следното съдържание:
    „т. 4. Чл. 18 се изменя както следва:
    „Покриване на недостига от средства по фонда
    Чл. 18. (1) Ако средствата на фонда не са достатъчни за покриване на задълженията му по този закон, в тридневен срок от установяване на недостига управителният съвет на фонда приема решение за неговото покриване чрез увеличаване на годишната премийна вноска за срок до 3 години и задължава банките да преведат авансово годишни премийни вноски в определен срок и увеличен размер, като за база се взема последният ден на предходния месец.
    (2) Ако и след прилагане на мярката по ал. 1, е налице недостиг на средства, същият, по искане на фонда, се покрива от БНБ в десетдневен срок. БНБ предоставя кредит на фонда в размер на допълнителния недостиг, с лихва равна на действащия основен лихвен процент. Кредитът се предоставя от средства на управление „Банково”.
    (3) За попълване на средства на фонда може да се ползват и заеми от банки или други лица при условия и по ред, определени от управителния съвет на фонда.
    (4) Платените авансови суми по ал. 1 се приспадат от дължимите от банките годишни премийни вноски за следващи години, като надвнесеното подлежи на връщане в срока по чл. 16, ал. 5.
    (5) Ползваните от фонда заеми могат да бъдат обезпечавани с активи на фонда, включително и с бъдещите вземания на фонда към банките за годишни премийни вноски. При ползване на кредит по ал. 2 фондът задължително предоставя обезпечение.“
    в) т. 4 и т. 5 стават съответно т. 5 и т. 6;

    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на н.п. Славчо Атанасов и Христиан Митев:
    В § 8, т. 3 се заличава.

    Предложението беше оттеглено на заседанието на комисията.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8.

    § 9. В Закона за банковата несъстоятелност (обн., ДВ., бр.92 от 2002 г.; доп.,бр.67 от 2003 г.; изм. бр.36 от 2004 г.; доп., бр.31 от 2005 г.; изм. бр.105 от 2005 г., бр.30 от и 34 от 2006 г.; изм. и доп., бр.59 от 2006г.; изм. бр. 53 и 59 от 2007 г., бр.67 от 2008г., бр.105 от 2011 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 91, ал. 1 думите „на банката като предприятие“ се заменят с „на предприятието на банката като цяло или на части“.
    2. В чл. 92, ал. 1 след думите „на друга банка“ се добавя „или банки“.

    Предложение на н.п. Менда Стоянова, Радан Кънев, Данаил Кирилов, Десислава Атанасова, Диана Йорданова, Красимир Велчев, Димитър Главчев, Емил Димитров, Борислав Великов, Мартин Димитров и Димитър Танев:
    В § 9 се създава нова т. 1:
    „1. В чл. 59:
    а) В ал. 1, изречение първо накрая се добавя: „освен ако не са налице случаите по ал. 5”.
    б) Алинея 5 се изменя така:
    „(5) Недействително по отношение на кредиторите на несъстоятелността освен за частта, която всеки от тях би получил при разпределението на осребреното имущество, е всяко прихващане, независимо от това кога са възникнали двете насрещни задължения, което е извършено от кредитор или от банката:
    1. след началната дата на неплатежоспособността,
    2. след датата на поставянето на банката под специален надзор при условията и по реда на глава единадесета, раздел осми от Закона за кредитните институции, включващ наложена мярка по чл. 116, ал. 2, т.2, ако тази дата предшества датата по т. 1.
    в) Създава се ал. 6:
    „(6) В случаите по ал. 5 действието на прихващането се отлага до изпълнението на окончателната сметка за разпределение по чл. 104. При продажба на банката като предприятие прихващането има действие след одобряване на сделката от съда по чл. 91, ал. 3.“
    Досегашните т. 1 и 2 стават съответно 2 и 3.

    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение на н.п. Михаил Миков, Янаки Стоилов, Корнелия Нинова, Георги Търновалийски, Жельо Бойчев, Георги Гьоков, Стоян Мирчев, Красимир Янков, Атанас Мерджанов, Атанас Зафиров, Добрин Данев, Чавдар Георгиев, Ангел Найденов, Филип Попов, Таско Ерменков, Мая Манолова, Емил Райнов, Димитър Дъбов, Георги Свиленски, Драгомир Стойнев, Кристиан Вигенин, Светла Бъчварова-Пиралкова, Мариана Бояджиева:
    В § 9 се правят следните промени:
    а) т. 1 – отпада;
    б) т. 2 става текст на § 9.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 9 и предлага следната редакция:
    § 9. В Закона за банковата несъстоятелност (обн., ДВ, бр. 92 от 2002 г.; изм., бр. 67 от 2003 г. бр. 36 от 2004 г., бр. 31 и 105 от 2005 г., бр. 30, 34, 59 и 80 от 2006 г., бр. 53 и 59 от 2007 г., бр. 67 от 2008 г. и бр. 105 от 2011 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 59:
    а) в ал. 1, изречение първо накрая се добавя „освен в случаите по ал. 5”;
    б) алинея 5 се изменя така:
    „(5) Недействително по отношение на кредиторите на несъстоятелността освен за частта, която всеки от тях би получил при разпределението на осребреното имущество, е всяко прихващане, независимо от това кога са възникнали двете насрещни задължения, което е извършено от кредитор или от банката:
    1. след началната дата на неплатежоспособността;
    2. след датата на поставянето на банката под специален надзор при условията и по реда на глава единадесета, раздел VІІІ от Закона за кредитните институции, включващ наложена мярка по чл. 116, ал. 2, т. 2 от същия закон, ако тази дата предшества датата по т. 1.“;
    в) създава се ал. 6:
    „(6) В случаите по ал. 5 действието на прихващането се отлага до изпълнението на окончателната сметка за разпределение по чл. 104. При продажба на банката като предприятие прихващането има действие след одобряване на сделката от съда по чл. 91, ал. 3.“

    2. В чл. 91, ал. 1 навсякъде думите „на банката като предприятие“ се заменят с „на предприятието на банката като цяло или на части“.
    3. В чл. 92, ал. 1 след думите „на друга банка“ се добавя „или банки“.

    § 10. В Закона за ограничаване на плащанията в брой (обн., ДВ, бр. 16 от 2011 г.; изм., бр. 109 от 2013 г.) в чл. 2 се създава т. 7:
    „7. изплащането на гарантираните влогове по смисъла на Закона за гарантиране на влоговете в банките“.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 10.

    Предложение на н.п. Славчо Атанасов и Христиан Митев за нов §…:
    „§ ... Член 18, ал. 4, т. 2 от Закона за гарантиране на влоговете в банките не се прилага по отношение на настоящия Закон за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет за 2014 г. (Обн., ДВ, бр. 109 от 2013 г., Решение № 13 от 2014 г. на Конституционния съд на Република България – бр. 65 от 2014 г.; изм., бр. 67 от 2014 г.)
    Останалите параграфи се преномерират.

    Предложението беше оттеглено на заседанието на комисията.

    Предложение на н.п. Менда Стоянова, Данаил Кирилов и Диана Йорданова за нов § 11:
    „§ 11. В Закона за административните нарушения и наказания (Обн., ДВ, бр.92 от 1969 г., изм. ДВ. бр.54 от 1978 г., бр.28 от 1982 г., бр. 28 и 101 от 1983 г., бр.89 от 1986 г., бр. 24 от 1987 г., бр. 94 от 1990 г., бр. 105 от 1991 г., бр. 59 от 1992 г., бр. 102 от 1995 г., бр. 12 и 110 от 1996г., бр.11, 15, 59, 85 и 89 от 1998 г., бр. 51, 67 и 114 от 1999 г., бр. 92 от 2000 г., бр. 25, 61, 101 от 2002 г., бр. 96 от 2004 г., бр. 39 и 79 от 2005 г., бр.30, 33, 69, 108 от 2006 г., бр. 51, 59 и 97 от 2007 г., бр. 12, 27 и 32 от 2009 г., бр.10, 33, 39, 60 и 77 от 2011 г., бр. 19, 54 и 77 от 2012 г., бр. 17 от 2013г.) в чл. 34, ал. 2 след думите „на подзаконовите нормативни актове по прилагането им” се добавя „както и за нарушение на Закона за независимия финансов одит”.

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията предлага да се създаде § 11:
    § 11. В Закона за административните нарушения и наказания (обн., ДВ, бр. 92 от 1969 г.; изм., бр. 54 от 1978 г., бр. 28 от 1982 г., бр. 28 и 101 от 1983 г., бр. 89 от 1986 г., бр. 24 от 1987 г., бр. 94 от 1990 г., бр. 105 от 1991 г., бр. 59 от 1992 г., бр. 102 от 1995 г., бр. 12 и 110 от 1996 г., бр. 11, 15, 59, 85 и 89 от 1998 г., бр. 51, 67 и 114 от 1999 г., бр. 92 от 2000 г., бр. 25, 61 и 101 от 2002 г., бр. 96 от 2004 г., бр. 39 и 79 от 2005 г., бр. 30, 33, 69 и 108 от 2006 г., бр. 51, 59 и 97 от 2007 г., бр. 12, 27 и 32 от 2009 г., бр. 10, 33, 39, 60 и 77 от 2011 г., бр. 19, 54 и 77 от 2012 г. и бр. 17 от 2013 г.) в чл. 34, ал. 2 след думите „подзаконовите нормативни актове по прилагането им” се добавя „както и за нарушение на Закона за независимия финансов одит”.

    § 11. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 11, който става § 12.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ВРЕМЕННАТА
    КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ
    И ФИНАНСИ:



    МЕНДА СТОЯНОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума