КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
23/09/2009
Разглеждане на състоянието по прилагане на мерките от Програмата за развитие на селските райони с ръководството на МЗХ и ДФ „Земеделие”.
ДО
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Г-ЖА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА
ДОКЛАД
НА
КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
ОСНОВАНИЕ: член 99, ал. 3 от Правилника за
организацията и дейността на Народното събрание
Комисията по земеделието и горите проведe заседание на 23 септември 2009 г., на което изслуша информация от Министерството на земеделието и храните, относно прилагането и разплащането на средствата по Програмата за развитие на селските райони (2007-2013 г.). Изслушването беше организирано по инициатива на министърът на земеделието и храните г-н Мирослав Найденов.
Заседанието беше ръководено от г-жа Десислава Танева.
В работата на комисиите взеха участие министърът на земеделието и храните г-н Мирослав Найденов, заместник-министърът на земеделието и храните г-н Преслав Борисов, изпълнителният директор на ДФ„Земеделие” г-жа Калина Илиева, заместник-изпълнителният директор на ДФ„Земеделие” г-н Светослав Симеонов и експерти.
Подробна писмена информация беше предоставена на народните представители и беше представена от г-н Найденов и от г-жа Илиева. /приложена/
От изложението и последвалата дискусия се откроиха следните основни моменти.
След направения анализ, по отношение на прилагането на Програмата за развитие на селските райони (2007-2013 г.), е направена тревожната констатация, че по четири от мерките на програмата, исканата субсидия по подадените проекти надвишава наличните средства по съответната мярка.
Възможните решения за разрешаване на този проблем, които министерството предлага се свеждат основно до следното.
1. Да продължи обработката на всички подадени проектни предложения по реда на тяхното постъпване, като договарянето продължи до изчерпване на ресурса. Възможно е също така да бъде спрян приема на нови проекти по мерките, чиито ресурс е изчерпан, тъй като изготвянето на проектите е свързано с разходи от страна на потенциалните бенефициенти.
2. Министерството на земеделието и храните да поиска откриване на процедура по преговори с Европейската комисия за преструктуриране и оптимизиране на бюджета на Програмата за развитие на селските райони (2007-2013 г.). Това ще позволи прехвърлянето на финансов ресурс от мерки, по които има подадени относително малко проекти към такива, по които подадените проекти надвишават съществуващия бюджет. Тези преговори биха отнели около шест месеца.
Министърът подчерта, че взимането на спешно решение за по-нататъшната стратегия при приема и одобряването на проектите е от изключителна важност и е в интерес на бенефициентите. Това решение трябва да бъде политически подкрепено и по възможност консенсусно, въпреки че ще бъде взето от изпълнителната власт.
По мярката „Създаване на стопанства на млади фермери”, приетите заявления за подпомагане, надвишават определеният общ бюджет, за целият период на прилагане на програмата. Ако бъде разрешено прехвърлянето на финансов ресурс, средствата могат да бъдат взети от мярката „Подпомагане на полупазарни стопанства в процес на преструктуриране”, която е сходна.
По другата проблемна мярка „Модернизация на земеделските стопанства”, подадените проекти са основно в частта за земеделска техника и оборудване. Особеност на бюджета по тази мярка е, че той се разпределя на нерезервиран и резервиран. Резервираният бюджет насочва инвестиции към кандидати, имащи най-голяма необходимост от подкрепа и е съгласуван с Европейската комисия. Той се разпределя за инвестиции за прилагане на „нитратната директива” (15%); за привеждане в съответствие с изискванията на стандартите на Общността, на съществуващите преди 2008 г. животновъдни стопанства от сектор "Мляко"(15%) и извън сектор "Мляко” (15%); за инвестиции в съоръжения, сгради и др., необходими за преминаване на стопанствата към биологично производство на земеделски продукти и храни (5%).
По тази мярка само малка част, от общо исканите субсидии, са по гарантираните бюджети. Анализът показва, че наличният бюджет може да покрие проектите приети до м. май 2009 г. За проектите приети след тази дата липсват средства за инвестиции извън гарантираните бюджети. Тук е възможно, да се вземе решение за временно спиране приема на проекти за земеделска техника и след анализ и оценка на необходимите средства за достигане целите на гарантираните бюджети, остатъка от средствата да бъде освободен за финансиране на проекти кандидатствали по негарантирани бюджети.
Относно мярка "Основни услуги за населението и икономиката в селските райони", бюджетът по одобрените през първия период за прием (до 15 май 2009г.) проекти представлява 63% от общия бюджет по мярката. По мярка "Обновяване и развитие на населените места", бюджетът по одобрените през първия период за прием (до 15 май 2009г.) проекти представлява 62 % от общия бюджет по мярката. Приемът на проекти по тези мерки е временно спрян със заповед. Към момента по двете мерки са обработени и представени пред Експертна комисия за осигуряване на прозрачност проектите, получили по-висока оценка по точковата система за оценка на проектите. За договарянето на останалия наличен бюджет за периода, ще бъдат обработвани и проекти, получили по-малко точки. Анализът е направен на база заявени суми от бенефициентите и след оценката за допустимост тези суми могат да бъдат редуцирани. Въпреки това средствата по приетите проекти многократно надвишават наличния бюджет, заложен в програмата по двете мерки.
Беше обсъдена възможността за въвеждането на по-рестриктивни критерии при оценката на постъпилите проекти. Например, да бъдат одобрявани с предимство такива, които не са били подпомагани по оперативни програми. Възможен допълнителен обективен критерий за оценка на проектите е въздействието им върху цената на услугата през амортизационните отчисления.
Аргументът против въвеждането на по-рестриктивен режим е, че това ще представлява въвеждането на нови изисквания и ще доведе до неравнопоставеност на кандидатстващите.
Министърът заяви, че по мерките, касаещи общинските проекти, се прави проверка на посочените в проектите стойности за услуги и строително-монтажни работи, съгласно изискванията на Националната строителна камара. Ще се изискат експертни становища, които да оценят представените проекти за водопроводи и канализация.
В хода на дискусията стана ясно, че вече е взето решение на Министерския съвет, по отношение допълнителното кадрово обезпечаване на администрацията. Допълнително ще бъдат назначени 200 човека, като заплатите ще бъдат осигурени със средства от мярка «Техническа помощ». Това ще позволи по-ефективно да бъдат обработвани постъпилите проектни предложения. Службата за съвети в земеделието ще започне по-активна разяснителна работа по места и ще оказва необходимата помощ на земеделските стопани. Прави се необходимото и за повишаване на мотивацията на служителите в администрацията.
Министърът подчерта, че правителството не абдикира от разрешаването на проблема, а търси баланс при така създалата се ситуация. Затова е необходимо и съдействието на народните представители, които имат пряк контакт със земеделските производители по места в избирателните си райони.
В заключение народните представители взеха решение да подкрепят предложените от Министерството на земеделието и храните мерки за намиране на оптимално решение, което да не ощетява добросъвестните бенефициенти и да осигурява равнопоставеност между тях.
Приложение: съгласно текста.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА