КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
03/02/2010
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за храните, № 002-01-9, внесен от Министерския съвет на 15.01.2010 г.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по земеделието и горите
ДОКЛАД
за първо гласуване
НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за храните, № 002-01-9, внесен от Министерския съвет на 15.01.2010 г.
Комисията по земеделието и горите проведе заседание на 3 февруари 2010 г., на което обсъди законопроекта за изменение и допълнение на Закона за храните, внесен от Министерския съвет.
В работата на комисията взе участие г-н Цветан Димитров, зам.-министър на земеделието и храните. Той представи законопроекта. Г-н Димитров изтъкна, че основният мотив за изготвяне на законопроекта е да се създаде законова база за издаване на наредба, която да уреди специфичните изисквания за директните доставки на малки количества суровини и храни от животински произход. Той припомни, че при провеждане на дебата в Комисията по земеделие и гори по повод законопроекта за изменение и допълнение на Закона за животновъдството беше обсъдена и тази възможност в контекста на преодоляването на тежката икономическа ситуация най-вече в малките ферми и фермите, които се намират в необлагодетелствани планински региони, където не винаги има добре развита структура за изкупуване на продукцията на земеделските производители. Зам.-министър Димитров изясни, че законопроектът е подготвен и на база анализ, който е направен в Съвета на министрите на Европейския съюз. В анализа се отчита, че има изкривявания по отношение на веригата производител – преработвател – търговец и е препоръчано да се предприемат мерки за освобождаване на пазара и разрешаване на директните продажби на малки количества продукти. Това е една от мерките, с които може да бъде решен този въпрос не само в България, но и като общо европейски въпрос.
Зам.-министър Димитров изясни, че наредбата вече е изготвена от екипа на Министерството на земеделието и храните и че изискванията спрямо всеки продукт са строго специфични, не само в европейското, но и в националната законодателство. Това е причината текстът от законопроекта да е подробен. Той съобщи, че предстои процедура по нотификация на законовата база в Европейката комисия, което би отнело около месец и половина – два и след регистрацията на този тип обекти от компетентните органи в лицето на Националната ветеринарномедицинска служба и службите към Министерството на здравеопазването, този тип доставки могат да бъдат реалност към средата на годината или третото й тримесечие.
В дискусията взеха участие народните представители Пенко Атанасов, Димчо Михалевски и Юнал Тасим.
Народният представител Пенко Атанасов постави два въпроса, а именно: какво и къде е дадено определението на термина „малки количества” и кои обекти ще бъдат регистрирани по чл. 12 от Закона за храните.
Зам.-министър Димитров обясни, че съгласно Регламент 853 „малки количества” – това са количества, които държавата членка определя с вътрешното си законодателство. В наредбата са заложени лимити, които тълкуват термина „малко количество”. В разработения вариант на наредбата е предложено количеството мляко да бъде 200 литра дневно, месото – 1 тон месечно и т.н. Идеята на законопроекта и последващата наредба нямат за цел да се създадат нови преработвателни предприятия във фермите, а да се подпомогнат малките и средни ферми, които да имат възможността да извършват тези продажби. Беше изяснено, че дискусията около параметрите на наредбата се водят близо три месеца. Проектът на наредбата е качен на сайта на министерството в началото на декември и изразените мнения понякога са разнопосочни. Примерно, една ферма да има право да предлага цялата си продукция или изобщо да няма директни продажби. Беше подчертано че текстовете, които ще бъдат създадени както със законопроекта, така и с последващата наредба целят да обслужат наистина тези производители, който имат необходимост.
Народният представител Пенко Атанасов подкрепи идеята на законопроекта и успоредно с това изрази притеснение, че регистрацията по чл. 12 от Закона за храните е обременителна за малките производители и механизма няма да сработи. Предложи да се помисли за по-либерален режим.
Зам.-министър Димитров изясни, че чл. 12 от Закона за храните е законов текст и не може да бъде елиминиран, но тази регистрация се отнася само за тези домашни животни, от които е добито месо и то трябва да е добито в регистриран обект, но в проекта на наредбата се предвижда много по-облекчен режим за това какво трябва да представлява това малко предприятие, което да има елементарно оборудване. „Директна продажба” означава, че фермера директно я продава, а не носи продукцията си на стоковата борса или в складовете.
Народният представител Димчо Михалевски като сподели казаното от г-н Атанасов предложи в последствие да се помисли и да направи оценка на въздействието на тези нормативни актове, тъй като неговите наблюдения от срещи с избиратели в Родопите са, че малките производители на мляко не са доволни от моментното състояние на нещата. Той одобри предложеният законопроект и че той съответства на общата политика на Европейския съюз.
Зам.-министър Димитров отговори, че е направена една първоначална експертиза по този повод, че освен този законов текст и съответния подзаконов нормативен акт в министерството вече е разработена идеята за държавна помощ за малките производители. Тя ще се състои в опрощаване на 50 на сто от евентуално ползван кредит за направена инвестиция.
Народният представител Юнал Тасим изрази мнението, че сигурността на храните е ахилесовата пета на българското земеделие. Като сподели заложената идея за грижа за малкия производител, за човека горе в планината, направи констатация, че в България проблемът е не липсата на закони, а прилагането на тези закони. Като изказа препоръка за упражняване на контрол от страна на компетентните органи за точното прилагане на закона, така, че действително малките производители да бъдат подпомогнати, той съобщи, че подкрепя законопроекта.
Председателката на комисията г-жа Десислава Танева съобщи, че по законопроекта е постъпило писмено становище от Асоциацията на месопреработвателите, което ще бъде представено на вносителя. Със становището асоцияцията изразява несъгласие с някои от текстовете на законопроекта.
След станалите разисквания, Комисията по земеделието и горите с 16 гласа “за”, “против” и “въздържали се” – няма, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за храните, № 002-01-9, внесен от Министерския съвет на 15.01.2010 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Десислава Танева