Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
03/02/2010

    Изслушване на информация от министъра на земеделието и храните – Д-р Мирослав Найденов относно схемите за единно плащане на площ и националните доплащания в животновъдството.

    ДО
    ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
    Г-ЖА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА


    ДОКЛАД
    НА
    КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ

    ОСНОВАНИЕ: член 99, ал. 3 от Правилника за
    организацията и дейността на Народното събрание

    Комисията по земеделието и горите проведе заседание на 3 февруари 2010 г., на което изслуша информация от Министерството на земеделието и храните относно схемите за единно плащане на площ и националните доплащания в животновъдството.
    В работата на комисията взеха участие заместник-министъра на земеделието и храните г-н Цветан Димитров, изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие” г-жа Калина Илиева и експерти.
    Заместник-министъра представи статистика за изплатените субсидии по трите схеми за национални доплащания свързани с подпомагането на животновъдите. Той изтъкна, че при двете необвързани с производството схеми, за плащане за говеда и за плащане за овце–майки и кози–майки, не е имало проблеми при изплащането на субсидиите и са били подпомогнати почти всички допустими за подпомагане животни. Основните проблеми са при третата схема, която е обвързана с производството и е за плащане за овце–майки и кози–майки. В тази връзка е и жалбата на голям брой земеделски производители от област Монтана. Заместник-министърът обясни, че според изискванията за кандидатстване за 2009 г., общо и за двете схеми е изискването животните да бъдат регистрирани в Системата за идентификация и регистрация на животните на Националната ветеринарномедицинска служба към определена дата. Разликата е, че за обвързаната с производството схема се изисква период за поддържане на животните най-малко 100 дни след края на подаване на заявленията. След изтичане на срока за кандидатстване Разплащателна агенция обработва подадените заявления, извършва административни проверки и проверки на място и разрешава плащанията, ако отговарят на изискванията. Г-н Цветанов обясни, че животновъдите са имали право да кандидатстват и по двете схеми, но те не са подали съответните заявления по двете мерки. Той изтъкна,че очевидно проблемът е бил в комуникацията между заявителите и съответно приемащите заявленията общински служби по земеделие, които трябва да оказват помощ на кандидатите за подпомагане при попълване на заявленията. Той подчерта, че при така създалата се ситуация, няма законов начин да бъдат изплатени субсидии, ако формално не е подадено заявление за кандидатстване.
    В тази връзка беше отправена препоръка от народните представители министърът на земеделието храните да изпрати проверка на място, която да установи виновните длъжностни лица и да бъдат взети административни мерки конкретните виновни да бъдат наказани.
    Г-жа Илиева и зам.-министърът увериха, че са предприети стъпки този проблем да бъде избегнат през следващата кампания за подаване на заявления за подпомагане, като се извършва обучение на служителите и се подготвя съответната информационна кампания за бенефициентите.
    Беше поставен и проблема със подмяната на едни, с други регистрирани животни в 100 дневния период, при запазване на заявения за подпомагане брой. По сега действащата схема кандидатът губи право на подпомагане при подобна промяна. В тази връзка е направено запитване до Европейската комисия, която е отговорила, че такъв трансфер е възможен, но за него трябва да бъде уведомена съответната Регионална ветеринарномедицинска служба и областната разплащателна агенция. Подобна възможност ще бъде предвидена, но за изминалата година такава възможност не е била поискана.
    Във връзка с несъответствия между данните в регистъра на Националната ветеринарномедицинска служба, с данните в Разплащателната агенция за бенефициентите, кандидатстващи по схемата за овце–майки и кози–майки обвързана с производството, през м. ноември са извършени физически проверки на място. Данните са обобщени и е извършена актуализация на регистрите на Националната ветеринарномедицинска служба. В момента те съдържат информация за реално съществуващите животни с конкретните ушни марки. Тази информация е предоставена на Държавен фонд „Земеделие” и започнало изплащането на субсидиите.
    По отношение на жалбите за отказ на Разплащателната агенция да изплати на субсидии на земеделски производители регистрирани като еднолични търговци, г-н Цветанов обясни, че заявлението за подпомагане съдържа данни за идентификацията на кандидата. Промяната на собствеността на животновъдния обект се извършва по писмено заявление на лицето придружено от съответните документи, даващи основание за вписване на промяната в информационната система на Националната ветеринарномедицинска служба. Промяната се заявява също така и в Областна разплащателна агенция. Когато тази промяна не е била отразена по надлежния ред и има разминаване между лицето фигуриращо в регистъра с това, което кандидатства за подпомагане, регистрираните животни не могат да бъдат обект на заявяване.
    Г-н Цветанов подчерта, че в министерството има сформирани пет комисии, които разглеждат всички постъпили жалби, като за последните 20 работни дни са обработени 254 броя жалби на земеделски производители.
    Във връзка с поставен въпрос защо някои институти отглеждащи животни, които представляват като цяло елитни стада, не получават полагащите им се субсидии, зам. министърът отговори, че първата проверка е показала, некоректно декларирани данни в Регионалната ветеринарномедицинска служба. В момента е разпоредена повторна проверка.
    Г-н Цветанов отбеляза, че са проведени две технически срещи с Европейската комисия, на които са коментирани схемите за национални доплащания за 2010 и 2011г. От Министерството на земеделието и горите вече са изпратили за съгласуване предложенията на българската страна за съответните схеми. Първата е за национални доплащания на хектар, втората – национални доплащания към директните плащания за тютюна, това е необвързана с производството схема на подпомагане и е нова. Предвиден е ресурс за месодайните крави, за клане на възрастни говеда, за клане на телета. Целият финансов ресурс, който Европейската комисия ще одобри за подпомагане на овце-майки и кози-майки за 2010 г., ще бъде само по една обвързана с производството схема и така всички животновъди ще бъдат равнопоставени и ще се избегне объркването. Предварителната информация от техническите срещи е, че предложените схеми отговарят на европейското законодателство и се очаква до края на м.февруари да бъде получено официалното одобрение. Освен тези шест схеми в края на м. декември в Европейската комисия е изпратена за одобрение схема за животновъдите в необлагодетелстваните райони. Изпратена е и схема за допълнително подпомагане на млечните ферми. Предстои изпращането на т. нар. схема „де минимис”, като средства за нея са от националния бюджет, и в план-сметката на Държавен фонд „Земеделие” за тази година има заделени 20 млн. лева.
    Във връзка с одита през м.септември от страна на Европейската комисия по Програмата за развитие на селските райони за периода до юли 2009 г., г-жа Илиева обясни, че препоръките вече са изпълнени. Процедурата по предварителен контрол вече е част от новите наредби, които са изпратени в министерството за публикуване в Държавен вестник.
    Констатирани са два-три пропуска. Основните препоръки се свеждат до това в наредбите да бъдат включени определени контролни процедури, които и сега фигурират като част от контролния механизъм на Държавен фонд “Земеделие”, но становището на одиторите е, че те следва да бъдат изрично включени и в наредбите. Създадена е работна група, с участието на Управляващия орган и представители на фонда и ще бъде спазен срока, от два месеца. Предстои да бъде дефинирано понятието за „свързани лица” и контролната процедура, чрез която ще се определи свързаността съгласно Търговския закон. Вече има изработена такава процедура, но тя трябва да бъде отразена и в нормативната уредба. Трябва да бъде определен и броя лица, кандидатстващи по дадена мярка.
    Има препоръка, там където става дума за производители на земеделска техника, да се прави препратка към европейските пазари. Одиторите са констатирали, че офертите, които се представят са за различни модели оборудване и по този начин липсва съпоставимост, затова настояват офертите да бъдат представяни за един и същ вид актив. В тази връзка м. ноември са сключени над 80 договора за сътрудничество с вносители на земеделска техника и за предоставяне на техните бази данни. Подписан е и меморандум за сътрудничество с най-голямата асоциация на производители на земеделска техника в Германия. По този начин изискването е изпълнено и комисията е информирана.
    По отношение на проектите по Програмата за развитие на селските райони, чакащи одобрение, г-жа Илиева каза, че от общо над 11 000 проекта, останали за одобрение са само 2 970, като по тях се работи по график и се предвижда обработването да приключи м. април. Там където има несъответствия и непълноти, ще бъдат изискани необходимите документи и така бенефициентите ще имат възможност да приведат документацията в съответствие с изискванията на приложимото европейско и национално законодателство.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА

















    Форма за търсене
    Ключова дума