Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
17/11/2010

    Законопроект за Българската агенция по безопасност на храните, № 002-01-101, внесен от Министерския съвет на 10 ноември 2010 г.


    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и горите


    ДОКЛАД

    НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ

    ОТНОСНО: Законопроект за Българската агенция по безопасност на храните, № 002-01-101, внесен от Министерския съвет на 10 ноември 2010 г.

    Комисията по земеделието и горите проведе заседание на 17 ноември 2010 г., на което обсъди законопроект за Българската агенция по безопасност на храните, № 002-01-101, внесен от Министерския съвет на 10 ноември 2010 г.
    В работата на комисията взеха участие г-н Цветан Димитров – зам.-министър на земеделието и храните, г-жа Мариана Николова – директор на дирекция „Правно-нормативни дейности”, д-р Венцислава Тасева – директор на Дирекция "Здравеопазване на животните и безопасност на храните", представители на браншови и неправителствени организации и експерти.
    Законопроектът беше представен от зам.-министър Цветан Димитров.
    Със законопроекта се създава Българска агенция по безопасност на храните към министъра на земеделието и храните, която ще бъде юридическо лице – второстепенен разпоредител с бюджетни кредити. Агенцията ще бъде компетентният държавен орган за осъществяване на официален контрол в Република България. Контролът ще се осъществява по отношение на фитосанитарните изисквания; ветеринарномедицинската дейност и хуманното отношение към животните; страничните животински продукти; фуражите; всички храни, с изключение на бутилираните натурални минерални, изворни и трапезни води и по отношение на съответствието на качеството на пресните плодове и зеленчуци за предлагане на пазара със стандартите на Европейския съюз. Освен това агенцията ще извършва лабораторно-диагностична и научноизследователска дейност, оценка на съответствието на качеството на храните с изискванията на националните стандарти, оценка на риска и квалификация на служителите.
    Агенцията ще бъде структурирана, като ще се преобразува Националната ветеринарномедицинска служба, в която ще се влеят Националната служба за растителна защита, с изключение на Института за защита на растенията, както и дейностите свързани с фуражите на Националната служба по зърното и фуражите, дейностите на областните дирекции „Земеделие”, свързани с контрола на съответствието на качеството на пресните плодове и зеленчуци и дейностите на регионалните инспекции за опазване и контрол на общественото здраве, свързани с контрола върху храните, с изключение на бутилираните натурални минерални, изворни и трапезни води.
    Агенцията ще се състои от Централно управление, 28 областни дирекции по безопасност на храните, структури за научноизследователска и лабораторно-диагностична дейност и Център за оценка на риска.
    Центърът за оценка на риска ще бъде самостоятелно юридическо лице в структурата на агенцията, което ще извършва независима научна оценка на риска в областта на неговата компетентност, като е дадена възможност при изготвянето на становищата да бъдат наемани външни експерти. Към директора на центъра ще се създаде Консултативен съвет с широка представителност, който да предоставя научни становища.
    Ръководството на агенцията, както и директорът на центъра ще се назначават и освобождават от министър-председателя по предложение на министъра на земеделието и храните.
    Предвижда се законът да влезе в сила от 1 януари 2011 г.
    В съответствие с предложеното преструктуриране в Преходните и заключителни разпоредби е предвидено да бъдат изменени и съответните закони имащи отношение към контрола върху безопасността на храните и фуражите по хранителната верига.
    По законопроекта в комисията са постъпили писмени становища от неправителствени и браншови организации с конкретни предложения.
    Постъпило е и становище от отдел „Европейско право” на Народното събрание с бележки от правно техническо естество, които ще бъдат отразени между първо и второ четене.
    Като препоръка към законопроекта може да бъде отбелязано, че между първо и второ четене е необходимо част от текстовете да бъдат прецизирани. Освен това някои от тях имат преходен характер и следва да бъдат отразени на систематичното им място в преходните и заключителни разпоредби на закона.
    В дискусията взеха участие народните представители Пенко Атанасов, Спас Панчев, Георги Божинов и Десислава Танева, както и представители на неправителствени и браншови организации.
    Народният представител Пенко Атанасов изрази убеждението, че агенцията следва да бъде на подчинение на Министерския съвет и че не е редно Центърът за оценка на риска да бъде част от нейната структура, тъй като това ще постави под съмнение независимостта на този орган. Освен това не се прави разлика между понятията качество и безопасност на храните, създава се трудна за управление мегаструктура, а предложените текстове няма да изпълнят поставените цели. В заключение той заяви, че Коалиция за България няма да подкрепи законопроекта.
    В тази връзка беше припомнено, че дебатът относно поставените въпроси вече е провеждан в Народното събрание при обсъждането на стратегията за създаване на агенцията и принципните решения са взети с нейното одобряване.
    Във връзка с поставен въпрос от н.п. Спас Панчев доколко е осигурено финансирането на новата структура и няма ли преструктурирането да послужи за кадрови промени, стана ясно, че допълнителни финансови средства за функционирането на агенцията няма да бъдат необходими, тъй като ще бъдат използвани бюджетите на съществуващите служби, а компромис с контролните функции и експертният състав няма да бъде допуснат и ще бъдат премахнати единствено ръководни длъжности и дублиращи звена.
    От неправителствените и браншовите организации се обединиха около безусловната необходимост от съществуването на единен контролен орган, като поставиха и някои въпроси.
    Беше изразено несъгласие с част от предвидените промени относно дейностите и контролните функции на Националната служба по зърното и фуражите.
    Постави се и въпроса за необходимостта потребителите да бъдат по-широко представени и да бъде гарантиран техният достъп до обективна и изчерпателна информация. В тази връзка беше подчертано, че в Консултативния съвет ще има широко представителство на заинтересованите страни.
    Друг принципен въпрос, който беше дискутиран е следва ли агенцията да осъществява оценка на съответствието на качеството на храните с изискванията на национални стандарти и такива, разработени от браншови организации и одобрени от контролен орган. Европейското законодателство не предвижда контрол на качеството и не може да има задължителни стандарти, а оценката за съответствие се извършва от независими контролни органи, оторизирани от държавата. Съответно контролът се извършва по отношение на безопасността и съответствието с разработените вътрешни правила.
    В заключение н.п. Десислава Танева заяви, че законът трябва да влезе в сила на 1 януари 2011 г. Ще се обмисли въвеждането на гратисен период с цел осигуряване на приемственост и по добра координация между отделните структури. Освен това отбеляза, че направените препоръки ще бъдат обсъдени и тези които са в синхрон с поставените от вносителя цели ще бъдат отразени между първо и второ четене.

    След проведените разисквания Комисията по земеделието и горите с 13 гласа “за”, 3 гласа “против” и 0 гласа “въздържали се”, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за Българската агенция по безопасност на храните, № 002-01-101, внесен от Министерския съвет на 10 ноември 2010 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА



    Форма за търсене
    Ключова дума