Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
25/05/2011

    Изслушване на министъра на земеделието и горите, проведено на основание чл. 99, ал. 3 от ПОДНС,относно усвояването на средствата по директните плащания и по Програмата за развитие на селските райони.
    ДО
    Г-ЖА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ

    ДОКЛАД
    на
    КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ

    Относно: Изслушване на министъра на земеделието и горите, проведено на основание чл. 99, ал. 3 от ПОДНС

    На свое заседание, проведено на 25 май 2011 г., Комисията по земеделието и горите изслуша информация относно усвояването на средствата по директните плащания и по Програмата за развитие на селските райони.
    Участие в заседанието взеха г-жа Светлана Боянова – зам.-министър на земеделието и храните, г-н Румен Порожанов – изпълнителен директор на ДФ „Земеделие”, г-н Свилен Костов, г-н Иван Капитанов и г-н Свилен Колев зам.-изпълнителни директори на ДФ „Земеделие” и експерти.
    Презентация по темата беше подготвена от ДФ „Земеделие” и разпространена до членовете на комисията (същата е приложена към доклада).
    По-важните аспекти в предоставените материали и в изказването на г-н Порожанов могат да бъдат обобщени както следва:
    ►Схеми и мерки прилагани по Ос 2 от ПРСР и директни плащания
    ▪ Схемата за единно плащане на площ, като част от първия стълб на Общата селскостопанска политика, включва директните плащания и пазарната подкрепа на земеделските производители. Тя предоставя възможност на земеделските стопани да получат подпомагане за обработваните земеделски площи без това да е обвързано с количеството и вида на произведената продукция. По Схемата за единно плащане на площ за 2010 г. са подадени общо 91 763 заявления, от които са изплатени 91 590 на стойност 562,7 млн. лв., при таван от 639 млн.лв.
    ▪ Допълнително земеделските стопани могат да бъдат подпомагани чрез система от национални доплащания. Част от тази система е и схемата за национални доплащания на хектар земеделска земя, която компенсира по ниските нива на директните плащания в България в сравнение със старите държави членки. Подадените заявления за национални доплащания на площ за 2010 г. са общо 72 090 бр., от които са изплатени 56 938 на стойност 247,5 млн. лв., при таван от 293,4 млн.лв. Оставащите заявления се обработват с бързи темпове (около 1000 на седмица), като забавянето се дължи предимно на наличието на публични задължения на кандидатите, които трябва първо да се разплатят.
    ▪ По различните схеми за национални доплащания за животни, обвързани или необвързани с производството, общият брой подадени заявления за 2010 г. е 16 401, от тях разплатени са 15 606 на обща стойност от 62,2 млн. лв. Предстои оторизацията на още 116 заявления с таван на бюджета от 7 млн. лв. По схемите за поддържане на производството на мляко в необлагодетелствани райони, в нитратно уязвими и в икономически уязвими зони общият брой подадени заявления за 2010 г. е 4 919, от тях са оторизирани 4 889 на стойност 20,4 млн. лв., при бюджетен таван от 23 млн. лв. Предстои разплащане.
    В заключение може да се отбележи, че от старта на директните плащания се наблюдава трайна тенденция на увеличаване на подадените заявления и съответно на изплатените суми, като за 2010 г. по всички прилагани схеми и мерки общият брой подадени заявления е 119 870, което е с 24 841 заявления повече от 2009 г. До момента за изплатени 893 млн. лв. и плащанията продължават.
    ►По прилагането на Програмата за развитие на селските райони
    Програмата стартира със закъснение от 14 месеца само с две мерки 112 и 121, като поетапно са отваряни нови, а реалното усвояване на средствата започва с близо две години закъснение.
    ▪ Към момента при общ възможен бюджет от 3 278,8 млн. евро (от тях 2 642,2 млн. евро европейско финансиране и 636,5 млн. евро национално съфинансиране), общо договорираните средства по всички мерки са 1 155,6 млн. евро или 35% от договорения обем на програмата. Разплатени са 679,5 млн. евро, от които 547,5 млн. евро европейско финансиране (от тази сума, 176,1 евро са платени по ОС 2 като директни плащания). Това прави общо усвояване от 20,72 %.
    ▪ Запазва се тенденцията за голямо разминаване в степента на усвояване на средствата по отделните мерки. По част от тях се наблюдава нисък интерес от страна на бенефициентите (мярка 214 „Агро-екологични плащания” - 1,84%, мярка 223 „Първоначално залесяване на неземеделски земи” – 0,61%, мярка 226 „Възстановяване на горския потенциал и въвеждане на превантивни дейности” – 0,58% и др.) за сметка на други, при които усвояването достига почти 50 % (мярка 112 “Създаване на стопанства на млади фермери” – 49,79%, мярка 121 "Модернизиране на земеделските стопанства" – 42,12%, мярка 321 „Основни услуги за населението и икономиката в селските райони”- 34,41%).
    В тази връзка 7-мата нотификация на програмата, предлага да бъдат прехвърлени средства в размер на общо 304,4 млн. евро публични средства (243,5 млн. евро европейско финансиране) от 7 по-малко атрактивни мерки, към трите най-успешни.
    ►Във връзка с необходимостта от оптимизиране работата по прилагането по отделните мерки са предприети действия по децентрализация на Мярка 141 - “Подпомагане на полупазарни стопанства в процес на преструктуриране” по отношение както на договорирането, така и на плащането (до 7 500 евро). По нея и към момента продължава приема на заявления, като от неговото начало са приети близо 350 проекта. Всички проекти ще бъдат обработени в срок. Предприети са действия по децентрализация и на мярка 112 “Създаване на стопанства на млади фермери” по отношение на договорирането, като се разработва аналогична промяна и на ниво плащане. По мерки 321 "Основни услуги за населението и икономиката в селските райони" и 322 "Обновяване и развитие на населените места" от март 2011г. бенефициентите имат възможност да получат безлихвени заеми за изпълнение на проектите, одобрени за финансиране. Предвижда се ДФ „Земеделие” в рамките на ресурса по инвестиционните кредити да подпомага банките при определени условия и при определен лимит. Относно всички инвестиционни мерки е планирано анализът на риска за избор на заявки за проверки на място да се извършва на по-ранен етап, което ще намали срока за обработката им и за извършване на плащането до крайните бенефициенти.
    ►Има изработен индикативен график за обработка на оставащите за разглеждане заявления приети през 2009г. (281 бр.) и 2010г. (1508 бр.).
    ►Има изработен график за прием на заявления за подпомагане по ПРСР за календарната 2011 г., като следва да се отбележи, че по мярка 121 "Модернизиране на земеделските стопанства" приемът на заявления ще включва само проекти за инвестиции по гарантираните бюджети, а по мярка 321 "Основни услуги за населението и икономиката в селските райони" приемът в периода 01.06.2011 г. - 30.06.2011 г. ще е насочен само към дейности, предлагащи услуги за деца в риск.
    В дискусията взеха участие народните представители Георги Божинов, Емил Димитров, Пенко Атанасов, Гюнер Сербест, Петя Раева, Димчо Михалевски и Димитър Аврамов. Основните акценти могат да бъдат обобщени както следва:
    ▪ Предложеното прехвърляне на средства от неатрактивни мерки към такива, към които има интерес е направено след детайлен анализ, подкрепен с констатациите на външните оценители от Междинната оценка. Част от причините за липсата на достатъчно подадени проекти са били идентифицирани. Предприети са необходимите действия за подобряване на комуникацията с потенциалните бенефициенти, проведени са разяснителни кампании и се работи по отстраняване на проблемите. Освен това, предложените промени по бюджета на неатрактивните мерки са съобразени с евентуалното повишаване на интереса към тях, като са предвидени достатъчно средства, които да покрият бъдещ интерес от страна на бенефициентите.
    ▪ Съществуващият преди време проблем с навременната регистрация на животните и с функционирането на Системата за идентификация на животните и регистрация на животновъдните обекти е на практика преодолян. Към момента основният проблем на животновъдите е необходимостта да бъде поддържан броят на заявените животни към референтна дата 30 ноември на годината на кандидатстване.
    ▪ Направена е процедура за възражения и е създадена организация за разглеждане на подадените от земеделските стопани жалби по отношение на допустими за подпомагане площи, като при констатиране на грешки от страна на администрацията, те своевременно се отстраняват.
    ▪ Има гарантиран бюджет за инвестиции за покриване както на задължителните, така и на незадължителните изисквания във връзка с прилагането на „нитратната директива”. Земеделските производители проявяват интерес и нямат проблем с кандидатстването и документацията. В края на миналата година всички проекти са били одобрени. Ще има поне още два приема.
    ▪ Решението за промяна на размера на изплащаните хонорари на лектори по мярка 111 «Професионално обучение, информационни дейности и разпространение на научни знания» е взето след направен анализ и проведени консултации с Министерството на образованието и университетите. Размерът е фиксиран в съответната наредба.
    ▪ Усещането за забавяне на плащанията по мярка 214 „Агро-екологични плащания” се дължи на факта, че плащането се извършва през следващата година, въпреки че според европейските изисквания то трябва да стане в рамките на 2 години. В този смисъл, в България плащането става преди крайния срок, допустим по регламент. Към момента вече няма неразплатени заявки за 2009 г., а до края на юни ще бъдат приключени заявленията за 2010г.
    ▪ Ако Европейската комисия одобри Шестата нотификация на програмата, с която са поискани 21 млн. евро в частта извън гарантирания бюджет за конкретни целеви инвестиции по мярка 121 "Модернизиране на земеделските стопанства", ще бъде възможно отварянето на нов прием по нея.
    ▪ По мярка 123 "Добавяне на стойност към земеделски и горски продукти" има остатъчен бюджет в рамките на 68 млн. евро, който е разпределен до края на програмния период, но първо трябва да бъдат разгледани вече постъпилите проекти (156 проекта от 2010 г. и 14 проекта от 2009 г.). Крайният срок за приключването им е 30 август.
    ▪ Нотифицираната Схема за национални доплащания за тютюн, необвързана с производството, ще бъде приложена още тази седмица. Плащанията към регистрираните тютюнопроизводители няма да са за количествата произведен тютюн за реколта 2010 г., както е било досега, а ще бъдат изчислени на базата на усреднената стойност на произведените от тях количества тютюн за референтния период 2007-2009 г. и преизчислени през общия таван на разходите (до 70 млн. лв.). Разплащането ще се извърши на два транша. В рамките на тази седмица се очаква да бъдат изплатени първите 50 на сто.
    В заключени беше подчертано, че основен приоритет в работата е максималното усвояване на предвидените по бюджетите средства, при спазване на всички изисквания и критерии, така че да бъдат подпомагани коректните бенефициенти.

    Приложение: съгласно текста

    С уважение,

    ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
    Форма за търсене
    Ключова дума