КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
18/01/2012 първо гласуване
Три законопроекта за изменение и допълнение на Закона за горите:
1. № 154-01-32, внесен от н.п. Иван Николаев Иванов, Екатерина Михайлова и Веселин Методиев Петров на 11 март 2011 г.;
2. № 102-01-91, внесен от Министерския съвет на 30 декември 2011 г. и
3. № 254-01-1, внесен от н.п. Димитър Атанасов на 09 януари 2012 г.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по земеделието и горите
ДОКЛАД
за първо гласуване
НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
ОТНОСНО: Три законопроекта за изменение и допълнение на Закона за горите:
1. № 154-01-32, внесен от н.п. Иван Николаев Иванов, Екатерина Михайлова и Веселин Методиев Петров на 11 март 2011 г.;
2. № 102-01-91, внесен от Министерския съвет на 30 декември 2011 г. и
3. № 254-01-1, внесен от н.п. Димитър Атанасов на 09 януари 2012 г.
Комисията по земеделието и горите проведе заседание на 18 януари 2012 г., на което обсъди три законопроекта за изменение и допълнение на Закона за горите, № 154-01-32, внесен от н.п. Иван Николаев Иванов, Екатерина Михайлова и Веселин Методиев Петров на 11 март 2011 г.; № 102-01-91, внесен от Министерския съвет на 30 декември 2011 г. и № 254-01-1, внесен от н.п. Димитър Атанасов на 09 януари 2012 г.
В работата на комисията взеха участие г-жа Евелина Колева – главен юрисконсулт в Министерството на земеделието и храните, от Изпълнителната агенция по горите – инж. Красимир Каменов – зам.-изпълнителен директор, г-жа Милена Трифонова – началник на отдел „Правни дейности” и г-жа Даниела Ангелова – главен юрисконсулт и представители на широк кръг неправителствени организации.
Първият законопроект предлага да се разреши движението на велосипеди по обозначените туристически пътеки за целите на планински велотуризъм, като велосипедистите задължително ще дават предимство на пешеходните туристи.
Председателят на комисията г-жа Танева припомни, че така направеното предложение се съдържа и в законопроекта внесен от Министерски съвет.
Законопроектът на Министерския съвет беше представен от г-н Красимир Каменов. Основните насоки в предложените промени могат да бъдат обобщени както следва:
Предлага се да отпадне обособяването на горски териториални единици, като съответно ивентаризацията, изработването на плановете за ловностопански дейности и дейностите по опазване от пожари ще става в границите на държавните горски и ловни стопанства, и учебно-опитните горски стопанства.
По отношение разпореждането със собствеността е предвидено да отпадне задължението приходите от продажба на горски територии да се разходват за закупуване и за създаване на нови гори. Дава се право на изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по горите (ИАГ) да се разпорежда безвъзмездно с движимите вещи - държавна собственост, когато разпореждането е между агенцията и нейните структури. Началните цени за провеждане на търгове за отдаване под наем на поземлени имоти - държавна собственост, вече ще се определят по реда на наредба на Министерски съвет, а министърът на земеделието и храните по предложение на директорите на държавните предприятия ще продължи ежегодно да утвърждава началните цени за търговете за отдаване под аренда на горски територии.
Направена е цяла група промени свързани с учредяването на ограничени вещни права. Предлага се право на строеж без промяна на предназначението да се учредява за изграждане на стълбове за лифтове, влекове и други съоръжения за транспорт без контакт с повърхността на терена, както и за ски писти. По отношение на правото на ползване се предлага такова да се учредява и на държавни органи, извършващи дейности по контрол и опазване на околната среда. Право на ползване ще може да се учреди и за стопанисване на съществуващи ски писти от собствениците на прилежащите лифтове и влекове, като заявленията ще се подават до министъра на земеделието и храните. Средствата от учреденото право на строеж, от учреденият сервитут и от учреденото право на ползване за горските територии - държавна собственост ще постъпват в ИАГ, а не в съответното държавно предприятие. Право на строеж ще се учредява безвъзмездно за национални обекти, за обекти от републиканската пътна мрежа, обекти свързани с националната сигурност и отбраната, свързани с опазването на околната среда и за общински обекти от първостепенно значение. Учредяването на сервитут ще е безвъзмездно за обекти свързани с националната сигурност и отбраната.
Новото по отношение на процедурата по промяна на предназначението е, че вече такова ще се прави за стъпките на електропроводните стълбове и за съоръжения, обслужващи спортни, културни, и религиозни нужди. За създаване на нови или разширяване строителните граници на съществуващи урбанизирани територии, промяната на предназначението ще се прави, при наличие на действащи общи устройствени планове и след като заявителят е придобил правото на собственост върху имота. Разширява се приложното поле по отношение на възможностите за промяна на предназначението за създаване или разширяване на отделни урегулирани поземлени имоти, които не са държавна собственост. Предвижда се изключение от изискването на общ устройствен план по отношение на имоти, придобити по реда на § 123 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на отменения Закон за горите, за които за промяна на предназначението ще се изисква само подробен устройствен план. Средствата от промяната на предназначението ще постъпват в ИАГ, а не в съответното държавно предприятие, като отпада задължението да се разходват за залесяване и за строителство и поддръжка на горски пътища. Предлага се дървесината от имоти – държавна собственост, управлявани от държавните предприятия, чието предназначение е променено безвъзмездно, да остане собственост на предприятието.
Дава се право на физически лица да добиват дървесина за лична употреба без право на продажба.
Отпада забраната за достъп с велосипеди и за езда в горските територии, с изключение на случаите, когато законът е въвел съответни ограничения.
Предлага се да отпадне и режима за издаване на удостоверение за износ и внос на необработен дървен материал и на диворастящи гъби, като се запазва възможността на министъра на земеделието и храните временно да налага забрани върху износа.
По отношение на държавните предприятия се предвиждат следните промени. Създава се възможност държавните предприятия и техните поделения да ползват дървесина за осъществяване на дейността си, след съответни отчисления за фонд „Инвестиции в горите”. Държавните горски стопанства, също като държавните ловни стопанства, ще могат да изпълняват дейности, самостоятелно или чрез възлагане. Отпада забраната държавните горски и ловни стопанства да участват в процедури по Закона за обществените поръчки с предмет - изпълнение на горскостопански планове и програми. С промяна в преходните и заключителни разпоредби, е предвидено приходите от средства за компенсационно залесяване по отменения Закон за горите, да постъпват в приход на държавните предприятия и да се разходват за създаване на нови гори.
По отношение на контрола по прилагането на закона са предвидени следните промени. Създава се специален регламент за транспортирането на коледните елхи и недървесните горски продукти, които също като дървесината ще трябва да бъдат придружени с превозен билет. Произходът на недървесните горски продукти от внос ще се доказва с документите за внос или доставка. Разписана е и съответната административнонаказателна отговорност при нарушения. Другото предложение е свързано с разширяването на правата на служителите в ИАГ и нейните структури, заемащи длъжности, за които се изисква лесовъдско образование, и такива определени със заповед на изпълнителния директор. Те ще могат, също като горските инспектори, да използват моторни превозни средства със специален режим на движение и да носят и използват оръжие за служебни цели. С промяна в Преходните и заключителните разпоредби на Закона за движението по пътищата на тези служители се дава право да спират пътните превозни средства и да проверяват всички документи, свързани с управляваното превозно средство и извършвания превоз. Освен това се дава право на оправомощени държавни служители на Министерството на земеделието и храните да установяват нарушения по възлагането на дейностите в горските територии - държавна или общинска собственост. За съставянето на наказателни постановления министърът ще може да оправомощава и лица, които не са служители на регионалните дирекции по горите. Изискуемият трудов стаж за горските инспектори със средно лесовъдско образование се намалява на една година.
В Преходните и заключителните разпоредби се уреждат висящите правоотношения относно лесоустройствени проекти, планове и програми. Направено е предложение държавните горски и ловни стопанства да внасят в бюджета на ИАГ таксите за извършени ползвания от горите и земите в горските територии – държавна собственост, за времето от влизането в сила на Закона за горите до вписването на държавните предприятия в търговския регистър.
В Закона за лова и опазване на дивеча се правят промени, съгласно които министърът на земеделието и храните ще може да променя сроковете за ловуване, да регулира числеността на дивечовите запаси и да ограничава или забранява лова на определени видове дивеч. Това ще става по предложение на изпълнителния директор на ИАГ или на изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните и след съгласуване с министъра на околната среда и водите. Освен това се налагат някои ограничения и забрани по отношение на използваните боеприпаси, екипировката и употребата на алкохол по време на лов.
По законопроекта са постъпили писмени становища с конкретни предложения от широк кръг неправителствени организации.
В последвалата дискусия взеха участие н.п. Емил Димитров, Юнал Тасим, Венцислав Лаков, Пенко Атанасов, Георги Божинов, Михаил Михайлов, Любен Татарски, Димчо Михалевски, Петя Раева и Спас Панчев.
Основните становища могат да бъдат систематизирани както следва:
Единодушно беше подкрепено правото на физически лица да добиват дървесина за лична употреба, както и отпадането на забраната за достъп с велосипеди в горските територии.
Като най-дискусионен се очерта въпросът относно промяната на процедурата за изграждане на ски писти и съоръжения за лифтове и влекове и възможността за учредяване на право на ползване на съществуващи ски писти на собствениците на прилежащите лифтове и влекове.
Основните аргументи против бяха, че това ще доведе до безконтролно застрояване и изсичане на горите, несъобразено с областните планове за развитие. Беше поставен въпросът за липсата на механизъм за контрол върху това кой, кога и къде ще застроява и за липсата на процедура, по която да бъдат очертани съоръженията в горските територии предвид факта, че това вече няма да става по реда на Закона за устройство на територията, както е при процедурата промяна на предназначението. Изказаха се и критики за липсата на комплексен подход при определянето на броя на необходимите ски писти и съоръжения и тяхното местоположение. Бяха изказани мнения, че предложенията обслужват ограничен кръг заинтересовани лица, не защитават обществения интерес и ще доведат до узаконяването на незаконно построени съоръжения. Имаше и критика, че законодателния процес протича не по силата на стратегия, а в следствие на отделни казуси, а приетите закони се променят твърде често. Всички се съгласиха с необходимостта да бъдат развивани спорта и туризма, но това следва да става по ясен регламент за избор на инвеститори, правила за изграждането на ски писти и съответните съоръжения и да не бъде в ущърб на гората и природата.
Основният аргумент в подкрепа на това, за съоръженията да бъде учредявано право на строеж без промяна на предназначението беше, че по този начин териториите остават държавна собственост и част от горските територии, което би позволило последващото им възстановяване като гора, чрез залесяване или самозалесяване. Освен това за учредяване на право на строеж държавата събира такси, формирани аналогично на таксите за промяна на предназначението и след изтичането на съответния период, за който това право е учредено, то трябва да бъде подновено и съответно да бъде заплатена нова такса. Промяната на предназначението е еднократен акт, след който инвеститорът може да придобие собствеността върху гората и се променя нейният статут. Освен това по същество процедурата не се променя, съоръженията ще трябва да отговарят на изискванията на Закона за устройство на територията, Закона за биологичното разнообразие и Закона за защитените територии и ще преминават през всички процедури по одобрение и по ОВОС и ще се представят всички изискуеми документи.
Във връзка с изказани опасения относно отпадането на удостоверенията за износ на необработена дървесина и вероятността това да доведе до липса на контрол и увеличаване на незаконната сеч, беше обяснено, че удостоверенията служат единствено за статистика, не допринасят за подобряване на контрола и представляват допълнителна административна тежест. Освен това дървесината се съпътства от превозен билет и всички документи удостоверяващи законността на произхода.
Намаляването на изискуемия трудов стаж за горските инспектори със средно образование, беше аргументирано с липсата на достатъчно кадри и необходимостта да бъдат привлечени млади образовани хора в системата на горите.
По промените, предвидени в Закона за лова и опазването на дивеча и възможността министърът да променя сроковете за ловуване, бяха изказани опасения, че това ще позволи вземане на еднолично решение и заобикаляне на закона. В тази връзка беше обяснено, че е необходимо да има регламент, позволяващ бърза реакция при възникване на извънредни обстоятелства и епизоотични рискове.
Имаше възражение относно предоставената възможност държавните горски стопанства самостоятелно да извършват дейности в горите, а не единствено чрез възлагане, което би създало условия за нелоялна конкуренция между държавата и частните субекти.
Отношение по законопроекта взеха и по един представител от неправителствените организации, които аргументираха своите становища и изказаха мнения както в подкрепа на предложения законопроект, така и категорично възразяващи срещу неговото приемане.
Третият законопроект беше представен от вносителя н.п. Димитър Атанасов, който изтъкна че целта на предложението е регламентиране на нов вид стопанска дейност, каквато е създаването на плантации за интензивно отглеждане на ценни дървесни видове, като източник на суровини за индустрията. В тази връзка законопроектът предлага плантациите за качествена ценна дървесина да не бъдат стопанисвани като гора.
От името на Министерството на земеделието и храните беше изразена принципна подкрепа по отношение на мотивите към законопроекта, но беше изразено опасението, че предложената редакция разширява приложното поле на тази норма с горски култури и естествени насаждения, имащи характер на плантации за производство на такава дървесина, но традиционно стопанисвани като гори. В тази връзка от министерството предложиха и конкретна редакция на текста, регламентираща начина на стопанисване на този вид плантации върху земеделски земи и урбанизирани територии и за определен срок.
В заключение и след проведените разисквания:
1. С 14 гласа “за”, 0 гласа “против” и 1 глас “въздържал се”, Комисията по земеделието и горите предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите, № 154-01-32, внесен от н.п. Иван Николаев Иванов, Екатерина Михайлова и Веселин Методиев Петров на 11 март 2011 г.;
2. С 11 гласа “за”, 6 гласа “против” и 3 гласа “въздържали се” Комисията по земеделието и горите предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите, № 102-01-91, внесен от Министерския съвет на 30 декември 2011 г.
2. С 17 гласа “за”, 0 гласа “против” и 1 глас “въздържал се”, Комисията по земеделието и горите предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите, № 254-01-1, внесен от н.п. Димитър Атанасов на 09 януари 2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Десислава Танева