КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
25/01/2012 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за ветеринарномедицинската дейност, № 102-01-86, внесен от Министерския съвет на 14 декември 2011 г.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по земеделието и горите
ДОКЛАД
за първо гласуване
НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за ветеринарномедицинската дейност, № 102-01-86, внесен от Министерския съвет на 14 декември 2011 г.
Комисията по земеделието и горите проведе заседание на 25 януари 2012 г., на което обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за ветеринарномедицинската дейност, № 102-01-86, внесен от Министерския съвет на 14 декември 2011 г.
В работата на комисията взеха участие от Министерството на земеделието и храните - г-н Цветан Димитров – зам.-министър, г-жа Марияна Николова – директор на дирекция „Правно-нормативни дейности”, г-жа Крачолова – н-к на отдел в д-я „Европейска координация и международни отношения” и г-жа Мадлен Василева – н-к на отдел в д-я „Здравеопазване на животните и безопасност на храните”. От Българската агенция по безопасност на храните - д-р Йордан Войнов – изпълнителен директор, г-н Дамян Илиев – гл. секретар, г-жа Анита Пашова – директор на дирекция „Правна” и г-н Емил Кръстев – н-к на отдел в същата дирекция, представители на академичната общност и на широк кръг браншови организации.
Законопроектът беше представен от зам.-министър Димитров, който изтъкна, че основна негова цел е дейностите по организацията и изпълнението на държавната профилактична програма, идентификацията на животните и дейностите по обезвреждане на трупове на умрели животни да се приведат в съответствие с изискванията за съвместимост с правилата за предоставяне на държавни помощи.
Промените могат да бъдат систематизирани в следните основни теми:
Голяма група промени е свързана с изцяло променения начин на възлагане на изпълнението на мерките по държавната профилактична програма и по програмите за надзор и ликвидиране на болести по животните. Обемът и срокът за изпълнение на мерките вече няма да се определя в годишен рамков договор, а с национален годишен профилактичен план, като разходите за тяхното изпълнение ще са за сметка на собствениците на животни. Изпълнители на мерките ще са регистрирани ветеринарни лекари, сключили договор със собствениците. В тази връзка е предвидено, сключените по стария ред индивидуални договори с ветеринарни лекари да запазят действието си за срок до 3 месеца от влизането на закона в сила, като в същия срок собствениците на животновъдните обекти, съответно на животни, ще трябва да сключат договори по новия ред с регистрирани ветеринарни лекари.
По отношение на официалната идентификация, компетентният орган за контрол е БАБХ, която поддържа Интегрирана информационна система с данни за идентифицираните животни и за животновъдните обекти. БАБХ ще определя номерацията на средствата за идентификация, а конкретните изискванията и начина на използването им ще се уреждат с наредба на министъра на земеделието и храните. Със законопроекта се въвеждат няколко регламента, относно редът и условията за идентификация на едри преживни животни, на овце и кози и на еднокопитни животни. За останалите животни се предвижда издаването на наредби на министъра на земеделието и храните. Разписани са условията и редът, по които може да се извършва производство и търговия със средствата за официална идентификация на животни. Стойността им и разходите за идентифициране на животните ще са за сметка на техните собствениците.
По отношение на разходите за изпълнение на мерките по държавната профилактична програма и по програмите за надзор и ликвидиране на болести по животните, както и стойността на средствата за официална идентификация и разходите за идентифициране на животните е предвидена възможност, след постановяване на положително становище на ЕК за съвместимост с правилата в областта на държавните помощи, ДФ „Земеделие” да компенсира изрядните собственици по реда на Закона за държавните помощи.
Във връзка с промените по отношение на организацията и изпълнението на профилактичната програма, се вменяват и редица задължения на собствениците на животни и на органите на местното самоуправление. Кметовете на населени места ще трябва да издават свидетелства за собственост на новородени едри преживни и еднокопитни животни. Ще организират събирането и предаването за обезвреждане или съхранение на труповете на животни, умрели в обекти с животни за лична консумация, намиращи се на тяхна територия, на умрелите безстопанствени животни и на животните, умъртвени поради установени нарушения на забраните за отглеждане. Разходите за обезвреждането и съхранението ще са за сметка на съответната община.
По отношение на страничните животински продукти се разработва редът и условията за тяхното използване за научноизследователски и диагностични цели, и редът за получаване на разрешение за използването им. На лицата, в резултат на чиято дейност се получават странични продукти се вменява задължението да ги предават за обезвреждане или съхранение, като сами заплащат разходите за събиране, транспортиране, обезвреждане или съхранение. За сметка на държавния бюджет остават разходите за животни умрели от болести или умъртвени в резултат на изпълнение на профилактичните програми, с изключение на случаите, когато собствениците на животни не са ги предоставили за идентификация или за изпълнение на мерките по държавната профилактична програма. В тези случаи разходите са за сметка на собствениците на животните.
Следващата група промени е свързана с употребата, вноса, търговията и съхранението на ветеринарномедицинските препарати (ВМП). Прецизират се текстове, свързани с лицензионните режими. Всички лицензи стават безсрочни. Предвидена е процедура за прехвърляне на права върху лиценз за употреба на ВМП. При установени нарушения на лицензионния режим, собствениците на ВМП, освен че са задължени да бракуват съответните препарати, ще трябва и да ги унищожават по реда на Закона за управление на отпадъците. В обхвата на лиценза за производство на ВМП се включват и активните субстанции, използвани като изходни суровини. Търговците на едро ще имат право да доставят ВМП само на търговци на едро и дребно, и на регистрирани ветеринарни лекари. При внос от трети страни препаратите ще могат да бъдат продавани единствено на търговци на едро. Право да осъществяват контрол, освен от инспекторите от БАБХ, получават и експерти на БАБХ.
Създава се нова глава, регламентираща реда и условията, при които ще се извършва производството, вноса, търговията, съхранението и употребата на ин витро диагностични ветеринарномедицински средства. Досегашният лицензионен режим се заменя с регистрационен, като издадените разрешителни и лицензи за употреба ще запазят действието си до изтичането на срока, за който са издадени. Предвидено е след издаването на безсрочен сертификат за регистрация от БАБХ, диагностичните средства да бъдат вписвани в регистър. Разписана е процедурата за извършването и заличаването на регистрацията и за издаването и обезсилването на сертификата. Регламентирани са правата и задълженията на притежателите на сертификати и на търговците на едро и дребно. За вече одобрени от референтна лаборатория на Европейската общност диагностични средства е предвидено те да бъдат признавани за употреба в България без допълнителна регистрация.
Подробно са разписани административнонаказателни разпоредби за нарушения на европейското законодателство.
Изцяло е преработена и разширена материята, регламентираща осъществяването на контрол по безопасност на фуражите, който с приетия Закон за Българската агенция по безопасност на храните премина в компетентността на БАБХ. В тази връзка подробно са разработени съответните процедури. Правят се и съответните измененията в Закона за фуражите.
Не на последно място са промените, свързани с упражняването на ветеринарномедицинска практика. Отпада забраната официалните ветеринарни лекари, инспекторите и експертите, осъществяващи контрол да извършват или да участват в дейности, обект на контрол от БАБХ. С преходните и заключителни разпоредби се правят промени в Закона за съсловната организация на ветеринарните лекари в България, където се предвижда преобразуването на Българският ветеринарен съюз (БВС) във Федерация на ветеринарните лекари в България (ФВЛБ), в която ще могат да членуват както отделни ветеринарни лекари, така и професионални сдружения. Премахва се задължителното членство в БВС на ветеринарните лекари, упражняващи професията и се отменя ограничението един лекар да упражнява ветеринарномедицинска практика на територията на един ветеринарен участък. Отпада забраната служители в държавната администрация, осъществяващи контрол върху ветеринарномедицинската практика да членуват в БВС.
По законопроекта са постъпили писмени становища от широк кръг неправителствени организации с конкретни предложения. В комисията е постъпило и становище от отдел „Европейско право” на Народното събрание, с конкретни бележки, които ще бъдат отразени между първо и второ четене на законопроекта.
В дискусията взеха участие народните представители Венцислав Върбанов, Пенко Атанасов, Петя Раева, Емил Димитров и Георги Божинов. От името на присъстващите неправителствени организации отношение по законопроекта взе по един представител. Основните акценти в последвалата дискусия могат да бъдат сведени до следното:
Болшинството от изказалите се изразиха съгласие с аргументите на министерството, че е необходимо да бъде променен моделът на заплащане за имунопрофилактика и за идентификация на животните, но настояха собствениците на животни да бъдат компенсирани за тези разходи чрез ДФ «Земеделие», тъй като в противен случай сектора ще бъде силно затруднен. От министерството припомниха, че към момента заплащането на мероприятията за профилактика, надзор и ликвидиране на болести, заплащането на средствата са идентификация и средствата за обезвреждане на трупове на умрели животни се извършва от бюджета на държавата, което представлява нерегламентирана държавна помощ. Затова е предвидено тези разходи да бъдат компенсирани, след съответната нотификация, като необходимите средства вече са осигурени по бюджета на ДФ „Земеделие”. На поставен въпрос доколко общините ще успеят да се справят със задължението да заплащат дейностите по обезвреждане на труповете на селскостопански и безстопанствени животни, без да имат предвидени средства за това, от министерството обясниха, че общините няма да отговарят за обезвреждането на животните по цялата хранителна верига, а само за тези, отглеждани за лична консумация и животни, умрели на улицата, като за общините също има предвидени средства за компенсиране на направените разходи по бюджета на ДФ „Земеделие”.
От Коалиция за България заявиха, че няма да подкрепят законопроекта, тъй като той не просто не решава съществуващите проблеми, а вменява непосилни задължения, които следва да бъдат ангажимент на държавата. От министерството припомниха, че освен поради вече изложения аргумент за несъвместимост на тези плащания с правилата за предоставяне на държавни помощи, промените се налагат и във връзка с отпадането на несвързани с контрола по хранителната верига и несвойствени за БАБХ ангажименти.
Беше направено предложение да се даде право на търговците на едро с ВМП да доставят препарати на собственици на животновъдни обекти, представили рецепта от ветеринарен лекар, а не само на търговци на едро и дребно и на регистрирани ветеринарни лекари, тъй като в противен случай се създава зависимост на собствениците от регистрираните лекари. Д-р Войнов се съгласи с изложения аргумент и изтъкна, че подобно предложение няма да попречи да бъде упражняван контрол върху лекарствата с карентни срокове и може да бъде обсъдено.
Другият основен въпрос, които беше дискутиран бяха предложените промени, касаещи упражняването на ветеринарномедицинска практика. От Българския ветеринарен съюз възразиха срещу тях и изтъкнаха, че приемането им ще разруши добре работеща съсловна организация, създадена със специален закон и ще доведе до липсата на контрол върху прилагането на добрите професионални практики и професионалната етика. В тази връзка стана ясно, че има постигнато съгласие между министерството и съсловната организация тези предложения да бъдат оттеглени от вносителя между първо и второ четене на законопроекта. От друга страна голяма част от изказалите се подкрепиха създаването на федерация, в която освен упражняващи професията и изпълняващи мерките по държавната профилактична програма на селскостопански животни ветеринарни лекари, да могат да членуват и всички останали ветеринарни лекари и техни сдружения. Освен това категорично се обявиха за отпадане на задължителното членство и на изискването ветеринарномедицинска практика да се упражнява на територията на един ветеринарен участък, като настояха, ако част от текстовете бъдат оттеглени, то поне да остане възможността за доброволно членство.
Народният представител Емил Димитров също се изказа в подкрепа на принципа за доброволно сдружаване.
От неправителствените организации предложиха да се даде възможност собствениците на животновъдни обекти да могат да сменят ветеринарния си лекар по всяко време, а не само веднъж годишно.
Народният представител Венцислав Върбанов изрази подкрепа за законопроекта, за възможността за свободен избор на ветеринарен лекар, както и за направеното предложение лекарят да бъде сменян по желание на собствениците на животни. По отношение на преобразуването на Българския ветеринарен съюз той подчерта, че има основателни аргументи както в подкрепа, така и против подобно решение и призова всички браншови организации да представят писмените си предложения, които между първо и второ четене на законопроекта да бъдат обсъдени.
След проведените разисквания Комисията по земеделието и горите с 13 гласа “за”, 3 гласа “против” и 3 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за ветеринарномедицинската дейност, № 102-01-86, внесен от Министерския съвет на 14 декември 2011 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Десислава Танева