КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
25/01/2012 първо гласуване
Законопроект за виното и спиртните напитки, № 202-01-1, внесен от Министерския съвет на 6 януари 2012 г.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по земеделието и горите
ДОКЛАД
за първо гласуване
НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
ОТНОСНО: Законопроект за виното и спиртните напитки, № 202-01-1, внесен от Министерския съвет на 6 януари 2012 г.
Комисията по земеделието и горите проведе заседание на 25 януари 2012 г., на което обсъди законопроект за виното и спиртните напитки, № 202-01-1, внесен от Министерския съвет на 6 януари 2012 г.
В работата на комисията взеха участие г-н Цветан Димитров – зам.- министър на земеделието и храните, от Изпълнителната агенция по лозата и виното - г-н Красимир Коев – изпълнителен директор, г-жа Мая Трифонова – главен секретар и г-н Димитър Гайдарски – директор на дирекция „Лозарство и винарство”, от Националната лозаро-винарска камара проф. Пламен Моллов – председател и г-жа Рада Виденова – главен секретар, от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма г-жа Гергана Царева, представители на неправителствени организации и на бизнеса.
Законопроектът и мотивите към него беше представен от зам.-министър Димитров. Със законопроекта се отменя действащия до сега Закон за виното и спиртните напитки и се въвеждат измененията в релевантното европейско законодателство, направени с реформата в областта на сектор „Вино”, включително и свързаните със спиртните напитки. Законопроектът обхваща цялата материя, като голяма част от текстовете от действащите подзаконови нормативни актове са запазени и са инкорпорирани в него.
Министърът на земеделието и храните осъществява държавната политика в лозаро-винарския сектор, а министърът на икономиката, енергетиката и туризма осъществява държавната политика по отношение на производството на етилов алкохол и дестилати от земеделски произход и на спиртните напитки.
В отделна глава са определени организациите на производители и междупрофесионалните организации, като се уреждат редът за членство, техните права и задължения. Такива организации са Националната лозаро-винарска камара (НЛВК), регионалните лозаро-винарски камари (РЛВК), Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки (АПВТСН) и организации на производители на винено грозде, признати от министъра на земеделието и храните.
Особено внимание законопроектът отделя на управлението на производствения потенциал, като за целите на винопроизводството се допускат единствено класифицирани винени сортове лози, отговарящи на условия, определени с правилника за прилагане на закона, и само след придобиване право на ново засаждане, право на презасаждане и право на засаждане от Националния резерв от права на засаждане на винени сортове лози. Некласифицираните сортове лози подлежат на принудително изкореняване. Лозя, засадени без право на засаждане след 31 август 1998 г. също подлежат на принудително изкореняване за сметка на производителя. Подробно е разписана процедура за предоставяне на различните права и случаите, в които това е допустимо.
За целите на управлението и контрола на производствения потенциал, ИАЛВ поддържа публичен лозарски регистър, в който регистрира гроздопроизводителите, като създава досиета за тях, и регистрира винопроизводителите, като им създава производствени досиета. Процедурите по управление и контрол следва да са съвместими с Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) и да позволяват обмен на данни с лозарския регистър. Лозарските стопанства, отговарящи на определени условия, също се вписват в регистъра. Всяко стопанство се състои от лозарски парцели, идентифицирани в система за идентификация на лозарските парцели, съвместима със системата за идентификация на земеделските парцели и създадена на базата на карти и документи от поземлените регистри.
При подаването на задължителните декларации, обработката на дневниците за енологичните манипулации и входящите суровини, и на всички други документи, приложими към досиетата на гроздопроизводителите и производствените досиета на винопроизводителите е предвидена възможност за прилагане на електронни процедури.
Лозаро-винарските продукти ще се превозват и допускат за обръщение единствено с официално одобрен придружителен документ, като условията и редът за превоз ще се определят с правилника за прилагане на закона. Продуктите следва да се произвеждат в съответствие с определени правила относно енологичните практики и ограничения. В тази връзка подробно са разписани реда и условията за извършване на манипулации по обогатяване, повишаване и намаляване на киселинното съдържание лозаро-винарските продукти. Въвежда се забрана за купажиране на вина с произход от трета държава както помежду им, така и с вино, произведено на територията на Европейския съюз, както и забрана за произвеждане на вино от някои видове гроздова мъст, гроздов сок и прясно грозде с произход от трети държави.
Подробно са разписани правилата, задължителните и незадължителните данни при етикетиране и представяне на продуктите.
По отношение на спиртните напитки, етиловия алкохол от земеделски произход и дестилатите от земеделски произход са разписани правилата за производство, техническите определения, означаването, представянето и тяхното етикетиране. Законопроектът установява специфични определения и изисквания за ракия, мастика, дестилатите за тяхното производство и др., съобразно наложените традиционни практики. Уреждат се правилата за регистриране и заличаване от регистъра на производителите на етилов алкохол от земеделски произход, дестилати и спиртните напитки, който се води в Министерството на икономиката, енергетиката и туризма. Разписани са правила за производство на спиртни напитки с географско указание. Конкретизират се дневниците, които производителите водят и в които вписват данни за автентичността, произхода, категорията на стоките и извършените производствени манипулации. Включени са текстове, регулиращи вноса и износа от трети страни. Конкретизирани са контролните органи при производството и търговията на дребно със спиртни напитки.
За целите на контрола се въвежда използването на референтни методи за изотопен анализ, за определяне на състава на продуктите и за контрол на съответствието с разрешените енологични практики при обогатяването на лозаро-винарските продукти.
Подробно са разписани условията, редът, правата и задълженията на контролните органи при осъществяването на контрол и координация на контрола. По отношение на производствения потенциал, прясното грозде за производство на вино, получаването, преработката и търговията с вино и лозаро-винарски продукти, контролът се осъществява от ИАЛВ, по отношение на производството и търговията с етилов алкохол от земеделски произход, дестилати и спиртни напитки - от длъжностни лица, оправомощени от министъра на икономиката, енергетиката и туризма, а по отношение на търговията на дребно с бутилирани спиртни напитки - от Комисията за защита на потребителите към министъра на икономиката, енергетиката и туризма. Подробно са разписани правата и задълженията на контролните органи.
В административнонаказателните разпоредби детайлно са разписани съответните санкции за нарушителите. В преходните и заключителните разпоредби е предвиден законът да влезе в сила 3 месеца след обнародването му, като в същия срок Министерският съвет трябва да приеме правилника за неговото прилагане. Срокът за издаване на наредбите е 6 месеца, като до тогава се прилагат действащите подзаконови нормативни актове, доколкото не противоречат на разпоредбите на този закон.
Регистърът на гроздо- и винопроизводителите, който по действащия закон се води от Националната лозаро-винарска камара, следва да бъде предаден на ИАЛВ, която да извърши пререгистрацията на гроздо- и винопроизводители в рамките на 6 месеца. Със законопроекта се предлага закриването се фонд „Българско вино” към Националната лозаро-винарска камара, която ще трябва да възстанови доброволните годишни вноски на производителите на вино. Лицата, вписани в регистъра на производителите на спирт, дестилати и спиртни напитки по досегашния ред ще запазят правата си.
В комисията е постъпило и становище и от отдел „Европейско право” на Народното събрание, с конкретни бележки, които ще бъдат отразени между първо и второ четене на законопроекта. Постъпили са становища и от неправителствени организации, които също ще бъдат обсъдени.
В последвалата дискусия н.п. Пенко Атанасов изрази съмнение, че приемането на нов закон ще допринесе за качествено нов стандарт в производството на вино, тъй като и в момента сектора е добре регулиран и проблемите произтичат от липса на административен капацитет при осъществяването на контрол. Освен това изтъкна, че регулацията на спиртните напитки е от компетентността на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма и е по-скоро предмет на Закона за акцизите и данъчните складове. В заключение от името на парламентарната група на Коалиция за България заяви, че няма да подкрепят законопроекта.
Народният предстявител Венцислав Върбанов подкрепи законопроекта и изказа увереност, че приемането му ще облекчи работата на ангажираните в сектора и ще допринесе за по-добра комуникация и контрол.
От името на НЛВК проф. Моллов изказа категорична подкрепа за законопроекта, тъй като неговото приемане ще допринесе за подобряване на координацията на контрола, ще позволи всички участници на пазара на вино да бъдат контролирани и освен това действително ще облекчи работата на коректните производители в сектора. Проф. Моллов пое ангажимент между първо и второ четене да предостави на комисията мотивирани писмени предложения за прецизиране на част от текстовете, касаещи обхвата на процедурите, които следва да бъдат разписани в правилника за прилагане на закона и някои от използваните понятия. Освен това припомни, че с промяна на Закона за акцизите и данъчните складове, са отпаднали част от изискванията за осъществяване на контрол при производството на ракия в малките обекти за дестилиране. В тази връзка предложи да бъде обсъдена възможността за въвеждане на декларативен режим, при който клиентите на малките обекти за дестилиране да попълват декларация за количествата грозде и количеството краен продукт, предназначено за семейна консумация. Така декларацията ще послужи от една страна като превозен документ, какъвто се изисква за другите продукти, а от друга страна Агенция „Митници” ще има информация за произведените количества, която да послужи за бъдещ анализ и евентуална преценка, доколко е необходимо въвеждането на някаква регулация.
В заключение след проведените разисквания Комисията по земеделието и горите с 12 гласа “за”, 3 гласа “против” и 3 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за виното и спиртните напитки, № 202-01-1, внесен от Министерския съвет на 6 януари 2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Десислава Танева