Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
22/02/2012 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия № 202-01-8, внесен от Министерския съвет на 03 февруари 2012 г.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и горите

    ДОКЛАД
    за
    първо гласуване

    НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ

    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия № 202-01-8, внесен от Министерския съвет на 03 февруари 2012 г.

    Комисията по земеделието и горите проведе заседание на 22 февруари 2012 г., на което обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия № 202-01-8, внесен от Министерския съвет на 03 февруари 2012 г.
    В работата на комисията взеха участие от Министерството на земеделието и храните - г-н Цветан Димитров - заместник-министър, от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма г-жа Симонета Бонева – началник на отдел в дирекция „Финансово-икономически политики” и г-жа Светослава Малчева - главен експерт в същата дирекция, и от Министерството на здравеопазването – г-жа Невена Цветкова. Освен това присъстваха представители на тютюнопроизводителите и на тютюневата индустрия.
    Законопроектът беше представен от заместник-министър Димитров.
    Първата група промени е свързана с отпадане на държавното регулиране на производството, изкупуването и търговията с тютюн и съответно със закриването на Фонд „Тютюн”. Отменят се разпоредбите, свързани със сроковете за изкупуване, договориране и изплащане на суров тютюн, с разпределението на квоти за производство, регулацията на изкупните цени, премирането на тютюнопроизводителите, безвъзмездното предоставяне на семена, както и задълженията на общините, свързани с тези дейности.
    Предвидено е тютюнопроизводителите, да бъдат регистрирани като земеделски производители по Закона за подпомагане на земеделските производители и като такива, да бъдат подпомагани по общият ред, регламентиран за всички земеделски производители.
    Втората група промени е по отношение на окачествяването и изкупуването на тютюна. Предлага се при спор за окачествяване разходите да са за сметка на купувача. Отпада 30-дневеният срок, в който изкупеният тютюн следва да бъде изплатен. На фирмите, изкупили тютюн се вменява задължение в 30-дневен срок след приключване на изкупуването, сами да представят справка в Министерството на земеделието и храните за изкупеното количество по сортови групи, както и задължение ежегодно до 30 юни да представят справка за наличните количества тютюн и/или суров тютюн от предишна реколта и за реализираните количества по сортови групи.
    По отношение на продажбата и предлагането на тютневи изделия се въвежда забрана това да става, чрез използване на услугите на информационното общество. Законопроектът въвежда допълнително ограничение за рекламиране на тютюн и тютюневи изделия в обектите, в които се извършва търговия с тях, като предлага реклама да се допуска само в специализирани магазини за тютюн и тютюневи изделия. Освен това се предлага забраната за реклама да не важи за специализираните печатни издания, преназначени за професионалисти в областта на търговията с тютюн и тютюневи изделия. Следва да се отбележи, че в закона вече съществува действаща аналогична разпоредба и в тази връзка е необходимо прецизиране между първо и второ четене.
    При осъществяване на контрола върху вредните вещества като катран, никотин и въглероден монооксид в тютюневите изделия се предвижда тяхното измерване да бъде извършвано от акредитирани лаборатории, одобрени единствено от ИА "Българска служба за акредитация". Институтът по тютюна и тютюневите изделия освен за съдържанието на вредни вещества, ще извършва анализи и изследвания на тютюневите изделия и за съдържанието на вредните съставки, както и ще извършва оценка за съответствие на тяхното съдържание в цигарите. Предлага се срокът, в който производителите и вносителите на тютюневи изделия представят на Института по тютюна и тютюневите изделия списък на използваните съставки и списък на достъпните токсикологични данни за тях, да се промени от месец декември на месец септември. Тези списъци следва ежегодно да бъдат представяни от института на Европейската комисия, както и да бъдат предоставяни по електронен път в базата данни на Електронната система за отчитане на съставките в тютюневите изделия – ЕМТОК. Институтът ще трябва да публикува на своята интернет страница, списък на съставките за всяко изделие, като задължително ще посочва съдържанието на катран, никотин и въглероден монооксид. На Комисията за защита на потребителите се дава право да изисква от производителите и вносителите да предоставят информация за резултати от тестове както за съставките посочени в списъците, така и за други съставки, отделяни от тютюневите изделия. Измерванията и изследванията ще се извършват в акредитирани лаборатории.
    Във връзка с закриването на Фонд „Тютюн” в преходните и заключителни разпоредби се регламентират всички въпроси, свързани с ликвидацията. Освен това е предвидено до вписването им като земеделски производители по Закона за подпомагане на земеделските производители, регистрираните тютюнопроизводители да ползват правата, които са имали по стария ред.
    В комисията е постъпило писмено становище по законопроекта от Българската асоциация на тютюневата индустрия с конкретни предложения по текстовете, които ще бъдат разгледани между първо и второ четене.
    В последвалата дискусия участие взеха народните представители Емил Димитров, Спас Панчев, Димчо Михалевски, Юнал Тасим, Стефан Господинов, Пенко Атанасов, Георги Андонов и Венцислав Лаков.
    От името на тютюнопроизводителите беше изразена категорична подкрепа за законопроекта. Те изтъкнаха, че възможността да бъдат подпомагани наравно със земеделските производители премахва съществуващата досега неравнопоставеност и припомниха, че за голяма част от тях това е въпрос на препитание.
    Представителите на тютюневата индустрия представиха своето становище, акцентирайки върху несъгласието си с предложеното ограничение реклама на тютюневите изделия да се разрешава само в специализирани магазини. Аргументите са, че към настоящия момент рекламирането на тютюневи изделия се допуска в обекти, получили разрешение за търговия с тютюн и тютюневи изделия от компетентния митнически орган по местонахождение на обекта по специален и достатъчно ограничителен сам по себе си ред, определен в Закона за акцизите и данъчните складове. Припомниха, че на българския пазар не съществуват магазини, специализирани в търговията само с една и съща стокова група и дефиниция на тази категория магазини липсва в практиката. Освен това изтъкнаха, че са провеждани множество разговори и има постигнато съгласие с Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, като контролиращ орган по отношение на рекламата на тютюневите изделия, да бъде изработена цялостна и по-прецизна регламентация тази материя.
    От името на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма изразиха становището, че текстовете касаещи рекламата на тютюн и тютюневи изделия следва да отпаднат от предложения проект и да бъдат разгледани в отделен законопроект.
    В тази връзка н.п. Емил Димитров се съгласи с изтъкнатите аргументи и заяви, че между първо и второ четене тези текстове следва да отпаднат.
    От Министерството на здравеопазването заявиха, че няма да настояват текстовете, регламентиращи рекламата да останат в законопроекта.
    Широко дискутиран от различни народни представители беше въпросът как ще се гарантира качеството на използваните семена след отпадане на задължението за безвъзмездното им предоставяне на тютюнопроизводителите. От Министерството на земеделието и храните припомниха, че безвъзмездното предоставяне на семена е практика несъвместима с правилата на общността за предоставяне на държавни помощи. В тази връзка беше подчертано, че не следва да се допуска използването на добити от предишни реколти семена, които не гарантират запазване на качествата на сортовете и че е необходимо държавата да намери начин за целево подпомагане на тютюнопроизводителите при закупуването на сортови семена.
    Народният представител Юнал Тасим възрази и срещу отпадането на срока, в който фирмите, изкупили тютюн, са задължени да го заплатят, тъй като ще отпадне защитата от страна на държавата на една от най-бедните категории производители.
    Народният представител Венцислав Лаков изрази позицията на парламентарната група на Партия Атака, че държавата принципно не следва да субсидира сектора по досегашния ред, следва да има само контролни функции, а средствата за сектора да бъдат осигурявани от компаниите в тютюневата индустрия. В заключение заяви, че Партия Атака няма да подкрепи законопроекта.
    Голяма част от изказалите се поставиха на обсъждане въпроса за това как са се отразили на пазара последните промени в закона, с които беше либерализиран режимът за продажба на тютюн, като бяха изказани напълно противоположни мнения.
    Народният представител Георги Андонов предложи да бъде създаден публичен регистър на всички участници на пазара, които изкупуват тютюн, като контролът следва да бъде осъществяван от Националната агенция по приходите. От Министерството на земеделието и храните се съгласиха, че подобно решение би осигурило по-голяма прозрачност и контрол.

    След проведените разисквания Комисията по земеделието и горите с 12 гласа “за”, 9 гласа “против” и 0 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия № 202-01-8, внесен от Министерския съвет на 03 февруари 2012 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Десислава Танева
    Форма за търсене
    Ключова дума