КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
1. Обсъждане на проект за решение за спиране на изключването при промяна на предназначението на земеделските земи, придобити от физически и юридически лица, с изключение на общините чрез замяна със земеделски земи – част собственост, № 954-02-96, внесен от н.п. Волен Сидеров и гр.н.п. на 8.12.2009 г.
2. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 002-01-7, внесен от Министерски съвет на 11.01.2010 г. за първо гласуване.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по земеделието и горите
П Р О Т О К О Л
№ 19
На 26 януари 2010 г. се проведе заседание на Комисията по земеделието и горите при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане на проект за решение за спиране на изключването при промяна на предназначението на земеделските земи, придобити от физически и юридически лица, с изключение на общините чрез замяна със земеделски земи – част собственост, № 954-02-96, внесен от н.п. Волен Сидеров и гр.н.п. на 8.12.2009 г.
2.Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 002-01-7, внесен от Министерски съвет на 11.01.2010 г. за първо гласуване.
Заседанието бе открито в 15,30 часа и ръководено от госпожица Десислава Танева – председател на Комисията по земеделието и горите.
Към протокола се прилага списък на присъстващите.
* * *
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Уважаеми колеги, да започваме редовното заседание! Искам да се извиня, че преместихме заседанието, но исках да използвам това, че имаме съвместно заседание с Комисията по околна среда и води, а и утре една част от нас са възпрепятствани.
Предварително обявеният дневен ред е:
1. Обсъждане на проект за решение за спиране на изключването при промяна на предназначението на земеделските земи, придобити от физически и юридически лица, с изключение на общините чрез замяна със земеделски земи – част собственост, № 954-02-96, внесен от н.п. Волен Сидеров и гр.н.п. на 8.12.2009 г.
2. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 002-01-7, внесен от Министерски съвет на 11.01.2010 г.
3. Текущи.
Уважаеми колеги, други предложения по дневния ред има ли? Няма. приемам, че имаме съгласие да работим по този дневен ред.
По точка първа давам думата на представител на вносителите. Заповядайте.
СТОЯН ИВАНОВ: Благодаря. Разполагате с мотивите за предложеното проекторешение. Не намирам за нужно да ги чета. Само ще акцентирам отново на цифрите. Това са наши данни, които обаче получихме официално и от Министерство на земеделието. По време на последните две правителства, на тройната коалиция и правителството на НДСВ и ДПС, на територията Черноморските общини на Република България чрез замяна на земи от държавния фонд с частни земи от частни лица, юридически и физически, са получени държавни земи в размер на 36 482,959 дка. Към настоящият момент, това беше м.ноември когато получихме тази информация, има искания за утвърждаване на площадки и промяна презназначението за 2 699 дка земи. Възможно е да са влезли и нови такива предложения. Мотивите ни да поискаме такъв временен мораториум са сходни, почти идентични с мотивите, поради които това Народно събрание гласува в началото на септември подобен мораториум за замените в горския фонд. Имаме уверение от земеделското министерство, че в кратък срок ще бъде подготвен и внесен в Парламента закон, съпроводен с нова тарифна таблица. В същото време даваме възможност и на компетентните органи след като получат информацията за извършените замени, доколко тези замени са извършени законосъобразно, защото очевидно голяма част от тях като целесъобразност не издържат, тъй като са заменяни земи в близост до брега на морето, със земи, които са разпокъсани и са във вътрешността на страната, очевидно неизгодно за държавата. Имаше оценки на неправителствени организации, че загубите са стотици милиони, дори и милиарди в резултат на тези замени. Това е което сме имали предвид в мотивите. На заседание на Правната комисия миналата седмица се изчисти текста, тъй като имаше някои чисто юридически въпроси, една техническа грешка, може би сте я видели – става въпрос само за замяна на земеделски земи от държавния поземлен фонд с изключение на общините. Благодаря.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Давам думата на г-н Николай Маринов, директор на ГД „Земеделие” в Министерство на земеделието и храните за представяне становището на министерството и информация за обема на въпросните земи.
НИКОЛАЙ МАРИНОВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители, искам да ви зачета предложението на министър Мирослав Найденов по конкретното предложение на политическа партия „Атака”.
Министерството на земеделието и храните подкрепя внесения проект за решение за спиране на процедурите по промяна предназначението на земеделски земи, придобити от физически и юридически лица, с изключение на общините чрез замяна със земи частна собственост. И следва да се има предвид, това което каза и народния представител, че трябва да се диференцира, за горите вече е приета такава промяна, става въпрос само за земеделските земи от държавния поземлен фонд. В тази връзка искам да кажа, че това е навременно, за да може да се прецизират всички неща и едновременно с това да представя на вашето внимание какво правим, ако земите от държавния поземлен фонд вече са включени в общ устройствен план, това също трябва да се има предвид, ако вече са включени в одобрени териториални устройствени планове. Но решението е ваше. Ще ви дам справка за извършена промяна на предназначение на земеделски земи за периода 2001-2009 г. Тя е по области и общини. За Бургас – 26 дка, за Несебър – почти 5 дка, за Поморие – 58 дка, за Царево – 30 дка, общо за Бургас около 120 дка. За Варна, община Аврен 129 дка, за Бяла 12 дка, за Долни чифлик 1418 дка, общо за област Варна около 1960 дка. За Добрич, Балчик 1110 дка, знаете че там се направиха голф-игрища и т.н., Каварна 78 дка, общо за област Добрич 1190 дка. Или общо за зона А и зона Б, която е двукиломентровата ивица 2868,55 дка. Внесено е искане, което не е разглеждано за утвърждаване на площадка и промяна предназначението на земеделски земи в Долни чифлик, площта е 2700 дка. Това е което мога да предложа на вашето внимание. Всички тези справки, които са извършили замяна, кога са я извършили, са предоставени на комисията, така че може да получите информация от нея. Ние ще направим всичко възможно в срока, който беше указан и от Правната комисия да се включим с евентуална промяна, след като тук вземете решение, ще се съобразим с него. Благодаря.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Уважаеми колеги, предложения или становища имате ли? Госпожо Янчева, заповядайте.
ХРИСТИНА ЯНЧЕВА: Благодаря, госпожо председател. Уважаеми колеги, бих искала да изразя моята категорична подкрепа за предложението, което е направено от г-н Волен Сидеров и група народни представители. Но бих искала да очертая две посоки по отношение на това предложение, което се прави в момента. В течение на времето, както спомена и г-н Маринов, 2001-2009 г. са направени замени на такива земеделски земи частна собственост или на юридически лица със земи от държавния поземлен фонд в размер на почти 36 500 дка. През 2007 г. се въвежда чл.24г в Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, който разписва реда и начина, по който да стават тези замени. И тогава се започва безогледното заменяне като се удовлетворяват нечии лични, частни интереси за сметка на държавния интерес, това е безспорно. Не че и преди въвеждането на чл.24г не е имало замени, но като че ли са били малко по-скромни, бих казал. Добре е, че през 2009 г., в ДВ, бр.10 от февруари 2009 г., се прави изменение на чл.24г и това поголовно заменяне вече е ограничено, като такива замени са разрешени само за регламентирани от закона случаи, които са съвсем удачни – когато става въпрос за собственост, когато става въпрос за изпълнение на задължения произтичащи от международни договори и т.н., строго регламентирани в закона случаи. Така или иначе вредата е нанесена. Оттук нататък това което се очертава като проблем е доколко са законни не бих казал, по-скоро до колко са изгодни за държавата всички тези замени, които са направени. Оттук произтича евентуално задължение или желание за ревизия на тези актове, с които са направени тези замени. И другото което е, стореното сторено, заменени са тези 36 500 дка, оттам нататък в тези атрактивни райони както е Черноморското крайбрежие се преминава към промяна на предназначението на земеделска земя за неземеделски нужди, което прави тези земи, минали през процедура за отреждане на площадка за строителство, ги прави зони за строителство и те се застрояват поголовно с почивни станции, комплекси, частни владения и т.н. Това е най-притеснителното в цялата ситуация, защото знаете в какво се превърнаха нашите черноморски курорти предвид безогледното строителство и в разрешените зони, а тук говорим за земеделски земи, които излизат от баланса на обработваемите площи и минават за неземеделски нужди. Това което до момента е минало за тези 2 868 дка, вече са отредени, вероятно са започнали процедури за строителство и т.н., но това действително би следвало да се преразгледа и да се регламентира кога, къде и как би могло да става такова преотреждане.
Аз имам малка забележка по отношение редакцията на предложението за решение, защото то видно е заимствано от предложението за предишния мораториум върху промяна предназначението и изключване на земи от горския фонд, а тук става въпрос за земеделски земи, които при отреждането на земеделски земи за неземеделски нужди става по специалния Закон за опазване на земеделските земи и затова мисля,че редакцията може да бъде съвсем друга. Предлагам решението да бъде: „Спира промяната предназначението на земеделските земи придобити чрез замяна със земи от държавния поземлен фонд, находящи се в охранителни зони А и Б, съгласно Закона за устройство на Черноморското крайбрежие, собственост на физически и юридически лица, с изключение на общините.”
Това е същото, което предлагат и колегите от „Атака”, но без да се визират отделно всяка една община, а всички тези земи, които попадат в Закона за устройство на Черноморското крайбрежие и тези охранителни зони. Мисля, че по този начин редактирано и предложено това решение е нещо, около което би могло да се обединим всички и да приемем. Благодаря.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Г-н Божинов, заповядайте!
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Казваме – спираме изключването от поземления фонд при промяна предназначението – тези неща могат ли да стават отделно и независимо?
ПРЕДСVДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Текстът е прецизиран.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Искам да разбера, ако е сменено предназначението с легитимен акт автоматично ли се изключват и може ли да е изключено преди да е сменено предназначението. Как е в действителност?
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Г-н Маринов, заповядайте.
НИКОЛАЙ МАРИНОВ: Не може едното без другото. Първо е изключването и след това смяна на предназначението. Земята трябва да се изключи от държавния поземлен фонд и тогава започва промяната на предназначението.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Това исках да разбера.
ВАЛЕНТИН ИВАНОВ: Няколко изречения искам да кажа, макар че колегите бяха достатъчно подробно по т.нар. заменки, които всички знаем, 70-80 % от тези заменки бих казал са доста съмнителни, да не казвам престъпни. Чухте и г-н Маринов, аз съм от област Добрич, там заменките са доста. Вярно, че не е предмет на разговора общинските заменки, защото не е в нашите правомощия, но там също бяха извършени доста заменки с апетитни черноморски парцели, които за съжаление се водят земеделски земи с други такива, които са неатрактивни. Мисля, че ще съгласите и ще подкрепите този законопроект предложен от нас, но ми се струва че трябва да акцентираме върху това какво правим с тези земи от държавния поземлен фонд, които са в някаква процедура. Защото пак казвам, те не са 100 % съмнителни, има и 20 %, които са добросъвестни. Има физически и юридически лица, които са в процедура.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Заповядайте, г-н Маринов.
НИКОЛАЙ МАРИНОВ: Уважаема г-жо председател, вие сте вносителите, вие искате това, ние ще се съобразим с вашите искания. Ние нямаме право да ревизираме сделките, те са извършени , може да не е целесъобразно, но са извършени законосъобразно. Ние не може да разваляме тези сделки. Оттук нататък мораториума колко време ще действа, дали ще действа за всички, дали ще действа за тези, които са добросъвестни купувачи, защото веднъж извършена замяната, земята може да е препродадена втори и трети път. Обръщам ви внимание и за тези неща. Може да има земя, която вече е включена, може да има изградени ПУП-ове, с тях какво правим? Каквото решение вземете, считайте че ние ще го изпълним.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Аз също бих допълнила, че вие сте вносители. Вие трябва да кажете какво предлагате или смятате, че трябва да се направи. Аз бих обърнала внимание на следното и моля вносителите да решат какво правим при приключване работата си по тази точка. Правната комисия е изразила становище по отношение на самия текст, който е по-прецизен. Моля да обърнете внимание на това и дали вие като вносители ще се съгласите с текста на Правната комисия. Смятам, че текстът както е коригиран на заседанието на Правната комисия в същността си обхваща всички общини с такива земи, първо. Второ, дава шестмесечен срок за действието на този мораториум, което означава че в този срок вие трябва да предложите законодателни промени в Закона за устройството на Черноморското крайбрежие, тъй като във вашето първоначално предложение се визират само черноморските общини, и в Закона за опазване на земеделските земи. След тези законови корекции, такива каквито са вашите виждания, ако те се приемат ще стане ясно каква ще е съдбата на тези заменени земеделски земи. Дали те ще останат като земеделски земи или за една част, след законовите промени, ще се допусне предназначението им, съответно застрояване, зелени площи и т.н., това вече е конкретика, която касае законите, които цитирах. Като вносители, ако се съгласите с редакцията на Правната комисия, ще спрем всички процедури, включително и промяна предназначението, за 6 месеца, в който срок ако не променим въпросните закони, те продължават да действат както досега.
Г-н Атанасов, заповядайте!
ПЕНКО АТАНАСОВ: Уважаема г-жо председател, колеги, когато обсъждахме подобен текст за горите, аз казах, че във вас е властта, вие можете да го решите и няма нужда да занимавате Народното събрание. Продължавам да го твърдя, въпреки че в случая „Атака” е вносител. Чувам от вас друго мнение – нека „Атака” да подготви законопроект след 6 месеца. Ако не се лъжа вие имахте същата позиция и се учудвам, че нито „Атака”, нито ГЕРБ внесоха тези законови промени. И за първия закон, и за това, защото бяха визирани и заменките в горите и в земеделските земи. Въпросът е, че мина доста време и мисля, че беше редно след като досега ясно беше изразявана позиция, в предизборната кампания това беше знамето срещу тройната коалиция, всичко лошо, което сме свършили, трябваше досега да бъдат внесени тези законопроекти. Това е едната ми забележка. Доколкото разбирам, правната комисия е нанесла корекция, т.е. не само за тези общини. Но аз ще попитам – а какво става около зимните курорти? Там може да има много малко земеделска земя, но вероятно има.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Корекцията е за всички общини.
ПЕНКО АТАНАСОВ: Ако се споделя тази позиция не виждам защо Народното събрание трябва да решава този въпрос със специална забрана. Имате политическата воля, управлявате, така че можете спокойно да го направите.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Да отговоря на г-н Атанасов. По отношение решението за мораториума относно изключването от горския фонд, което приехме, в момента приключва подготовката на Закона за горите и с този закон, когато влезе в Народното събрание и го гласуваме в този вид мораториума ще отпадне. По реда на новия закон ще продължат процедурите и ще е ясна каква е възможната съдба на земите, за които е наложен мораториума. По отношение на земеделските земи мога да кажа, че колегите от „Атака” по отношение на черноморските общини са ни изпреварили, защото в момента се готви промяна на Закон за опазване на земеделските земи, който ще регулира нещата.
Искам да обърна внимание на редакцията на Правната комисия, защото тя цитира земите само в охранителни зони А и Б съгласно Закона за устройство на Черноморското крайбрежие, т.е. аз бях в грешка в началото, само за черноморските общини, така както са предложили колегите от „Атака”.
Г-жа Янчева го представи – т.1. Спира промяната предназначението на земеделски земи придобити чрез замяна от държавния поземлен фонд, находящи се в охранителните зони А и Б съгласно Закона за устройство на Черноморското крайбрежие, собственост на физически или юридически лица, с изключение на общините. Т.е. правната редакция касае отново само черноморските общини.
Заповядайте, от името на вносителя.
СТОЯН ИВАНОВ: Аз присъствах на заседанието на Правната комисия и там колегите се постараха да изчистят всички възможни неточности и двусмислици, които биха довели до невъзможност да се прилага този текст или да се тълкува двузначно. Така че декларирам от името на вносителя, че формулировката, която правната комисия е предложила е приемлива за нас. Така е както казахте, това е временно решение, на практика не решава проблема, но дава време да бъдат извършени промените, за които споменахте в Закона за опазване на земеделските земи, а вероятно ще се наложат промени и в Закона за устройство на Черноморското крайбрежие в този 6-месечен срок. А в това време ще дадем и възможност на компетентните органи да извършат проверка по някои от тези замени, които вероятно ще се окажат законосъобразни от гледна точка на частните лица, но в някои от случаите има меко казано недобросъвестното от страна на държавните служители, които са направили въпросните замени. Но това е работа компетентните органи. Целта, която преследваме е ясна на всеки от вас.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Г-н Божинов, заповядайте.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Аз лично се колебая между временното и по-трайното решение. Две презумпции има тук. Едната е, че в новия вариант само земите от зони А и Б представляват обществен интерес, което не е обективен критерии за много други заменки, с които са окрупнени едни масиви, които се използват може би по предназначение, но имат характеристики, които са тревожни. Второ, създаваме обективни предпоставки за една недопустима конкурентност между субектите. Представете си един субект, който по същия начин е придобил земи, като този който ще попадне в обхвата на това решение. Но той е завършил своята процедура и той е със светлинни години пред конкурентите си. Представете си, че това е съревнованието за ветрогенераторните паркове, които са на тази територия. И сега когато идеята за мораториум, за гъвкав административен механизъм, който ще пропусне единия, но ще спре другия, тази спирачка е за съседния проект, а другия е минал. А и двата се борят да продадат на един и същи купувач. Разбирате колко несправедливо е, без да се задълбочаваме кой е бил по-лоялен и по-честен. И още нещо. Наричаме ги в 80 % престъпни. Мисля, че е уместно. Ние изчисляваме тук какво е спечелил, при положение че еди колко си декара на пазарна цена са „х” лева. След тези два акта, този който не е минал е губещ, така че временното решение по-малко обхваща многообразието и надеждата е, че при един закон тези неща ще се прецизират много по-сериозно. Защото с това временно решение задълбочаваме опасенията за една драматична неравнопоставеност и второ, хора които са рискували, мислили са да правят нещо и да печелят, си остават с парцел гора, която трябва и да стопанисваш до следваща промяна на закона.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Заповядайте.
СТОЯН ИВАНОВ: Въпросът за неравнопоставеността беше повдигнат от представители на БСП и ДПС и в други комисии, но искам да подчертая още веднъж, че съответните юридически и физически лица, които са кандидатствали да извършат тази замяна са декларирали, че дават земеделска земя и получават земеделска земя. Ясно е, че има юридически процедури, които не може да отменим със стара дата, но когато е декларирал преди година, че получава земеделска земя и ще я стопанисва като такава, а сега да ми казвате, че му спираме бизнес-инициативите – звучи малко несериозно.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: По закон длъжен ли е да декларира инвестиционното си намерение, за което иска промяната?
НИКОЛАЙ МАРИНОВ: Уверявам ви, че г-н народния представител от „Атака” има основание. Когато са извършени тези замени те са били земя срещу земя. Там не е било записано, че се прави с инвестиционни намерения. Сега ние трябва да узаконяваме това, което те са направили.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Пак питам – трябва ли да посочи за какво иска замяната.
НИКОЛАЙ МАРИНОВ: Разбира се, че не.
ОГНЯН ТЕТИМОВ: Г-н Маринов, има ли регистър на фирмите и хората, които са направили замените?
НИКОЛАЙ МАРИНОВ: За всички заменки ли искате или само тези, които са осъществени в черноморските области и общините, които са в зона А и Б? /За всички/ Разбира се, че има регистър, има кои фирми са заменили, как са заменили, каква земя. Оценката се прави от оценители.Ангажирам се в кратък срок да го направя. В комисията съм изпратил фирмите, които са извършили замяна в зона А и зона Б, в Черноморското крайбрежие. В момента не мога да кажа, дали всички заменки, които са осъществени са качени в сайта, но ще поискам разрешение от министъра, ако не са качени. Мисля, че това е публична информация.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Уважаеми колеги, други въпроси има ли? От името на вносителите, да разбирам ли, че подлагаме на гласуване текста на Правната комисия?
СТОЯН ИВАНОВ: Да.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Уважаеми колеги, подлагам на гласуване проекта на решение внесено от „Атака”, проекта за мораториум, в редакцията предложена от Правната комисия по двете точки. Който е „за” моля да гласува.
„За” - 12 гласа „Против” – 3 гласа „Въздържал се” – 3 гласа
С 12 гласа „за”, 3 гласа „против” и 3 гласа „въздържал се” приемаме проекта на решение.
Колеги, преминаваме към т.2 от дневния ред - Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 002-01-7, внесен от Министерски съвет на 11.01.2010 г.
Давам думата на представителя на Министерство на здравеопазването да представи законопроекта.
ТАНЯ МИХАЙЛОВА: Уважаема г-жо председател, уважаеми дами и господа народни представители, казвам се Таня Михайлова, директор на Дирекция „Наркотични вещества” в Министерство на здравеопазването.
На основание Решение на Министерския съвет от 30.12.2009 г. се направи проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите. Проектът е изготвен от междуведомствена работна група определена със заповед на министъра на здравеопазването. Мотивите, които наложиха приемането на ЗИД на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите най-общо могат да бъдат определени в следните насоки:
Първа група промени, наложени от необходимостта за осигуряване на съответствие с уредбите на други закони. Уеднаквяване на правните субекти, които могат да получават разрешение за производство, търговия на едро и дребно с лекарствени продукти по реда на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, както и лица, за дейности с лекарствени продукти съдържащи наркотични вещества по Закона за контрол на наркотичните вещества и прекурсорите. Във връзка с легалното определение в Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина терминът „лекарствен продукт” в Закона за наркотиците, думата „препарати” се заменя с „лекарствени продукти” в текстовете, които се отнасят за всички случаи, които се отнасят за лекарствени продукти, които съдържат наркотични вещества. Изменението и допълнението в Раздел І „Лицензия за дейности” от глава V се прави с оглед на изискванията предвидени в разпоредбите за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност. Досега редът, по който се извършваха лицензионните режими по Закона за наркотиците, както и изискванията към заявителите бяха разписани в подзаконови актове. С настоящото изменение се обособяват трите основни режима за издаване на лицензи за дейности по този закон. Това са лицензи за производство и търговия на едно с наркотични вещества, лицензи за търговия на дребно, това са аптеките, и съхраняване на лекарствени продукти, съдържащи наркотични вещества и това, което е по-интересно за вас – лицензи за производство, преработване, съхранение и търговия, внос и износ на наркотични вещества за ветеринарномедицински цели.
Втора група промени, свързани с органите и структурите, осъществяващи дейност по този закон. На първо място се конкретизират разпоредбите, регламентиращи създаването на общински съвети по наркотичните вещества и превантивни информационни центрове към общините, които са центрове на области. Предвижда се създаването на комисии по наркотичните вещества в общини, които не са административни центрове на области. Това е свързано с финансирането на дейността на тези общински центрове. Едните се финансират като делегирани бюджети чрез общинските бюджети , а в различни от тези центрове, ако има необходимост да се създават комисии, там е предвидено да се създават само за съответната община.
Предлага се министърът на земеделието и храните да администрира приходите от такси за издаване на разрешения по чл.29 от този закон, както и издаване на лицензи за ветеринарномедицински цели по чл.35 от Закона за наркотиците. Също така се конкретизират разпоредби, касаещи контрола при вноса на коноп и семена от коноп непредназначени за посев, които са в прерогативите на министъра на земеделието и храните.
Няма да ви занимавам с превенция, лечение, рехабилитация.
Други дейности, свързани с оптимизиране на дейностите по Закона за наркотиците. Със законопроекта се предвижда Националния съвет по наркотични вещества да изготви и предложи на Министерския съвет да приеме национална стратегия за борба с наркотиците, злоупотреба с наркотични вещества и незаконния трафик. С цел по-ефективна работа на полицейските органи в борбата с незаконните насаждения с изменението на чл.29 с цел да се забрани засяването и отглеждането на всички незаконно засети растения от рода на конопа без оглед концентрацията на активното вещество. Това е ново в закона. Локализира се разпоредбата, касаеща забрана за рекламиране пред обществеността на наркотични вещества и растения от всички приложения на закона.
Предвидено е създаване на подзаконова нормативна уредба, в която ще залегнат основните условия и принципи за работа в областта на превенцията на употреба на наркотични вещества. Добавят се и нови вещества под контрол в приложенията на закона, като част от тях са съгласно препоръка на Съвета на Европа, на Международния съвет за контрол на наркотичните вещества, съгласно резолюция на Комисията по наркотичните вещества към ООН и решение на Националния съвет по наркотичните вещества. Предлагат се промени в съответствие с действащото митническо законодателство по предложение на Агенция „Митници”. Проектът за Закон за изменение и допълнение на Закона за наркотичните вещества и прекурсорите не оказва пряко или косвено въздействие върху Закона за държавния бюджет.
Уважаеми дами и господа народни представители, предвид изложеното моля да приемете проектът за Закон за изменение и допълнение на Закона за наркотичните вещества и прекурсорите. От името на министър Божидар Нанев, вносител на законопроекта.
ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Г-н Божинов, заповядайте.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Ще подкрепим проекта, материята е специфична и напълно ви се доверяваме. Но изниква един въпрос – има ли обективен критерии кой коноп е законно насаден и кой не.
АТАНАС КАМБИТОВ: Колеги, важна е промяната в чл.27 – забраната за засяване и отглеждане на всякакви наркотични вещества без оглед на минимален праг. Досега имаше минимален праг, той в момента се отменя и директно се препраща в 93 мисля, че беше и се дава възможност, ако се установи, че този посев е незаконен веднага да се унищожи. Досега нямаше такава възможност. Имаше друга практика, която създаваше редица проблеми.
ПЕНКО АТАНАСОВ: Забрана за канабис. Става въпрос за индийски коноп, другия няма да го отглеждаме ли?
АТАНАС КАМБИТОВ: Другият се визира в чл.29, под 0,2, коноп обикновена култура. Написано е точно така както трябва да бъде и с оглед да се преустанови практиката, когато се установи такава незаконна култура, взима се една средна проба, която се чака поне 10 дни, но дотогава никой няма право да унищожава културата. Това носи и други тежести – евентуална охрана на терена и т.н. С тази промяна се дава право веднага да се унищожи незаконния посев.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Г-н Панчев, заповядайте.
СПАС ПАНЧЕВ: Благодаря ви, г-жо председател. Уважаеми колеги, един сериозен бич е наркоманията и аз съм доволен, че във връзка с това и ограничаване разпространението, производството днес гледаме проект за изменение на закона. Според мен е разработен пълноценно и обхваща неща, които не бяха в полезрението на важните структури на държавата. Ние ще подкрепим този закон, той е насочен към доброто на нашите деца, към бъдещето им. Поздравявам колектива, който е работил.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Други въпроси? Няма. Предлагам да преминем към гласуване. Който е „за”, моля да гласува.
„За” – 15 гласа „Против” – няма „Въздържал се” – няма.
Единодушно се приема законопроекта. Пожелавам на колектива на Министерство на здравеопазването. Закривам заседанието!
/Заседанието бе закрито в 17,00 часа/
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА
29 165 знака