Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
17/03/2010
    Изслушване на Управителния съвет на фонд “Тютюн” относно състоянието на фонда и премирането на тютюнопроизводителите за произведен и изкупен тютюн по основни сортови групи за реколта 2009 г. по реда на чл.18а от Закона за тютюна и тютюневите

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и горите



    П Р О Т О К О Л

    № 25

    На 17 март 2010 г. се проведе заседание на Комисията по земеделието и горите при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Изслушване на Управителния съвет на фонд “Тютюн” относно състоянието на фонда и премирането на тютюнопроизводителите за произведен и изкупен тютюн по основни сортови групи за реколта 2009 г. по реда на чл.18а от Закона за тютюна и тютюневите
    2. Текущи

    Заседанието бе открито в 16,30 часа и ръководено от госпожица Десислава Танева – председател на Комисията по земеделието и горите.
    Към протокола се прилага списък на присъстващите.

    * * *
    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Добър ден на всички! Необходимият кворум е налице и може да започнем работа. Днешното заседание на Комисията се провежда по предварително обявеният дневен ред:
    1. Изслушване на Управителния съвет на фонд “Тютюн” относно състоянието на фонда и премирането на тютюнопроизводителите за произведен и изкупен тютюн по основни сортови групи за реколта 2009 г. по реда на чл.18а от Закона за тютюна и тютюневите изделия.
    2. Текущи.

    На днешното заседание присъства министърът на земеделието и храните д-р Мирослав Найденов, председател на Управителния съвет на фонда, зам.министър Цветан Димитров, изпълнителния директор на ДФ “Земеделие” г-ца Калина Илиева, изпълнителния директор на фонд “Тютюн” г-н Гюрсел Емин, г-н Николай Николов – началник на кабинета на министерството, г-н Румен Порожанов – началник на кабинета на Министерство на финансите, още не е дошъл, но трябва да дойде; присъстват и представители на браншови организации и тютюнопроизводители, които проявиха интерес да присъстват на днешното изслушване на Управителния съвет на фонд “Тютюн”. Ще помоля за добра организация на провеждане на днешното заседание. Всички, извън членовете на Управителния съвет на фонд “Тютюн” и членовете на Комисията по земеделие и гори и депутати, да заявят желанието си за изказване при секретарката на комисията г-жа Виолета Петрова.
    Сега давам думата на министъра на земеделието и храните д-р Мирослав Найденов.

    МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Благодаря, г-жо Танева! Уважаеми дами и господа народни представители, първо искам да благодаря за възможността да обсъдим този въпрос от тази висока трибуна, тъй като интереса е доста голям. Ние имахме заседание на Управителният съвет на фонд “Тютюн” миналата седмица, на което не успяхме да вземем решение. На това заседание беше поканено и ръководството на комисията. По предложение на ръководството на комисията ще бъдем признателни, ако днес може да изслушаме становищата на депутатите от Комисията по земеделие и гори, а разбира се и други становища. По този начин ще можем да вземем окончателното решение. Отново казвам – искаме решението да бъде взето максимално прозрачно и да бъде максимално справедливо.
    Позволете ми, преди да преминем към съществото на въпроса да ви информирам, че днес получихме едно изключително тревожно писмо от ГД “Земеделие” на Европейската комисия, буквално преди около час пристигна. Запознах премиера Борисов със съдържанието на писмото, искам да направя това и за вас, тъй като то касае плащанията към българските земеделски производители.
    С писмо от днес, ГД “Земеделие” на Европейската комисия ни уведомява, че ще направи предложение пред Европейската комисия България да бъде санкционирана с 24 543 106 евро от средствата за директни плащания за българските земеделски производители на база констатации за нередности при кампания 2008 г. Знаете, че само преди две седмици получихме същото писмо, с предложение за санкции от 20 млн.евро за кампания 2007 г. Разбира се, ние имаме 30 дневен срок, в който може да обжалваме това решение, но ако това решение бъде потвърдено и Комисията го наложи тези около 90 млн.лв., 40 млн. за 2007 и 50 млн. за 2008 г. ще бъдат удържавни евентуално от следващата кампания преки плащания за единица площ. Не искам да го коментирам, защото каквото и да кажа, ще бъде излишно. Единственото, което коментирахме с г-ца Илиева е да направим всичко възможно кампания 2010 г. да не бъде съпроводена с нередности, за да не търпим в бъдеще санкции. Екипът на фонд “Земеделие” и екипа на Министерство на земеделието, тези които са волиди тези кампании вече ги няма, но тези средства ще трябва да бъдат плащани, всъщност по-скоро няма да стигнат до земеделските производители. Моля да ме извините за това отклонение, но мисля, че беше важно да го разберете от мен, а не от медиите малко по-късно.
    По отношение ситуацията с премирането на тютюнопроизводителите за реколта 2009 г. Всички си спомняте, а сме запознали и комисията, че поискахме и България получи разрешение да бъде изплатена държавна помощ в максималния размер от 116 млн.лв., като премии за тютюна за реколта 2009 г. След като получихме разрешението се извършиха насрещните проверки от страна на служителите на фонд “Тютюн”, като в тези проверки участваха и представители на НАП и Икономическа полиция. Техният доклад ми е предоставен. Процедурата е такава, че Управителният съвет трябва да вземе решение за схемата за премиране на реколтата от кампания 2009 г., след което тази схема да бъде предложена на Министерски съвет като решение. Миналата сряда имахме заседание на Управителния съвет и първоначално бяха представени три схеми от фонд “Тютюн” и допълнително бяха представени един вариант на Националното сдружение на тютюнопроизводителите и допълнителен вариант на Сдружението на тютюнопроизводителите. Това са две браншови организации, които имат претенциите да представляват голяма част от българските тютюнопроизводители. Тъй като схемите на двете браншови организации са коренно противоположни ние бяхме затруднени да намерим консенсус. Затова благодаря на ръководството на комисията за тази инициатива – дебата да се пренесе днес в комисията – и ще помоля да ни улесните в крайното решение, така че тези средства, които не могат да бъдат повече, т.е. 116 млн.лв., да бъдат разпределени максимално справедливо. Няма да отнемам време да цитирам схемите, те са пред вас. Ще помоля чрез г-жа Танева, за вашите коментари. Благодаря.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря, г-н министър. Смятам, че ще е добре да дам думата на изпълнителния директор на фонд “Тютюн” г-н Гюрсел Емин за кратко представяне на възможностите и дебата, който се е състоял до момента.

    ГЮРСЕЛ ЕМИН: Уважаема г-жо председател, уважаеми народни представители, уважаеми г-н министър, уважаеми членове на Управителния съвет на фонд “Тютюн”, уважаеми гости, изкупуването на тютюна от реколта 2009 г. приключи на 4 декември 2009 г. Обобщените данни представени във фонд “Тютюн” от търговците показват, че са изкупени общо 51 653 тона, от които “Басма” 26 702 тона, “Каба Кулак” /Северна България/ 7 161 тона, “Бърлей” 7 755 тона и “Виржиния” 9 835 тона, които са дадени в приложение към настоящия доклад по купувачи. Общо количествата са изкупени от 26 търговски организации и еднолични търговци.
    Подлежащи на премиране количества по реда на чл.18а от Закона за тютюна и тютюневите изделия І-ІІІ класа са общо 48 609 тона и са увеличени спрямо реколта 2008 г. с 34,1 на сто. Реализираната средна изкупна цена за цялата реколта в сравнение с 2008 г. е по-висока за произходи от тип “Виржиния” и “Бърлей” и по-ниска спрямо сортови групи “Басми” и “Каба Кулак”. Количествата са дадени в приложение към настоящия доклад. Увеличени са и средните добиви на произведените количества от 1 дка, които също са представени в доклада по сортови групи. Тази година беше дъждовна и благоприятна за развитието на тютюнопроизводството. Имаме ръст и на регистрираните тютюнопроизводители, които подлежат на премиране. През 2008 г. те бяха 26 533 производители, които бяха бенефициенти към фонд “Тютюн” и получиха премии, за реколта 2009 г., която приключи, бенефициентите са общо 34 268 броя.
    Представените от Института по тютюна и тютюневите изделия – Марково калкулации за производство на 1 кг сух тютюн показват, че производствените разходи за четирите сортови групи са увеличени, по-високи спрямо реколта 2008 г. Вземайки предвид извършените производствени разходи, постигната средна изкупна цена и ресурса от средства, които са предвидени по бюджета на фонд “Тютюн” предлагаме на днешното заседание да се обсъдят петте варианта, които се приеха на последното заседание на Управителния съвет на фонд “Тютюн” от 9.03.2010 г. Първият вариант, който фонд “Тютюн” предлага е по-скоро статистика, да се види при средно разпределение на количествата спрямо общата сума какво се получава, т.е. 2,46 лв./кг за всички сортови групи. Това е невъзможно да се реализира, поради няколко причини. Първата причина е, че вземайки средната изкупна цена за отделните сортови групи и направените разходи за производство на един килограм сух тютюн се получава един плюс печалба за сортова група “Виржиния” под 0,38 лв. и за “Бърлей” от 0,09 лв/кг, което е невъзможно, защото премиите се предоставят от фонд “Тютюн” покриване на загуби, а не за реализиране на печалба. Този вариант сме го дали само като статистика, но той е даден и от Националното сдружение на тютюнопроизводителите. Но поради изброените причини няма как да се вземе решение по този вариант.
    Следващите варианти са дадени на база средни добиви и средни премии, които са получени от тютюнопроизводителите за реколта 2008 г. и при вторият вариант недостига за “Басмите” е 1,66 лв./кг, за “Каба Кулак” 1,96 лв. Тук искам да отбележа, че разходите за производство на “Каба Кулак” от института са дадени 8,40 лв/кг, де факто те са 6,92 лв./кг. Предоставено е допълнително писмо от директора на Иститута по тютюна. За “Виржинията” е минус 0,15 лв. и за “Бърлей” минус 1,27 лв. Няма да споменавам другите варианти, колегите могат да ги видят. Вариантите на браншовите организации са представени в приложение 5. Ако имате допълнителни въпроси ще отговоря.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Г-н Юнал Тасим заяви желание за изказване.

    ЮНАЛ ТАСИМ: Благодаря, г-жо председател! Уважаеми г-н министър, колеги, гости, преди всичко искам да приветствам ръководството на комисията, защото тази тема за първи път се поставя за разглеждане по този начин и това ви прави чест, г-жо председател, защото откакто съществува фонд “Тютюн” никога Управителния съвет не е идвал в комисията да се отчита и да обяснява с подробности проблемите. Надявам се да бъдем полезни на Управителния съвет при вземането на решението.
    Уважаеми колеги, казвам всичко това не за друго, а защото темата “тютюн” в последните 4-5 месеца присъства много сериозно в нашата политика. Ние тръгнахме от крайната позиция, че държавата трябва да се отдръпне от тютюнопроизводството, т.е. в Закона за държавния бюджет за тютюнопроизводство беше записана цифрата “нула”. Сега вече имаме до 80 млн. плюс обещанието на министър-председателя до 116 млн.лв. Това е изключителна база, защото възможността за реакция е в рамките на тези 116 млн.лв. Принципно решението е правилно. Ние подкрепихме решението България да продължи тази държавна помощ, още повече, че тя е нотифицирана от Европейския съюз. Оттук нататък следва подробности, които са изключително важни. Като говорим за тютюн, трябва да се има предвид, че в България се отглеждат доста сортове тютюни. Най-общо аз бих ги нарекъл български тютюни, които се наричат “ориенталски” и американски сортове тютюни, които са тютюни от последните 2-3 десетилетия, докато историята на тютюна в България е над 200 години.
    Минавам към предложението, което се направи от Управителния съвет на фонд “Тютюн”. Нашата парламентарна група ще подкрепи варианта, който е предложен от Сдружението на тютюнопроизводителите. Бих искал да изложа няколко аргумента защо трябва да се подкрепи този вариант, уважаеми колеги, за да бъдем в помощ на Управителния съвет.
    Първо, уважаеми колеги, официално регистрирани са 40 хил.семейства, но всички знаят, че това са над 100 хил.семейства. За да кажем защо избираме този вариант трябва да направим една проста аритметика. Някои неща ги обяснявам по-подробно, защото не всички в тази зала са близо до темата ,други ще ги спестя, защото не са така сложни.
    Над 100 хил.семейства се занимават с отглеждането на тютюн като препитание, а не като бизнес, който би им осигурил по-висок стандарт или други възможности. Това са едни изключително трудови хора. В списъка ще видите 30 семейства, изключително почтени и трудолюбиви, това са хората, които се занимават с американските сортове “Виржиния” и “Бърлей”. Второ, производството на българските сортове тютюни е в планинските райони, райони където земята като обработваема площ почти липсва, на всичко отгоре тази земя е неплодородна и уникалното в случая е, че при тези условия расте най-хубавия тютюн в света. От друга страна едролистните сортове тютюни се отглеждат в Пловдив, Сливен. Ако сега направим едно допитване до хората 60-70 % ще кажат, че тютюните се гледат в Благоевград, Пловдив, Кърджали. Няма да знаят, че примерно в Плевен се отглеждат американски сортове тютюни. Самото производство решава много въпроси. Един от големите въпроси е, че спира миграцията. Представете си една прекрасна България, прекрасни ниви и трудови хора, за които единствения възможен поминък е тютюна. И тези хора остават в планината, живеят там и се опитват да дадат нещо на България. Има много спекулации на тези тема, едва ли не българският данъкоплатец плаща много висока цена, за да има такова производство. Това не е вярно. Смея да твърдя категорично, че българските тютюнопроизводители дават за бюджета над 2 млрд.лв., а ние тук говорим как ще разпределим 116 млн.! Съотношението е изключително в полза на това производство, а не е някаква специална политика на някоя партия и ще помоля колеги да не се говори по този начин, защото няма да е от полза на никой. Какво би се случило, колеги, ако Управителния съвет на фонда не вземе правилното решение? Смея да твърдя, че безработицата ще се увеличи най-малко с 10 %, а при рязко увеличаване с 10 % на безработицата социалната система на България няма да издържи. Нямаме такива системи, нямаме такива пари в бюджета. От една страна стои възможността хората да произведат колкото да живеят, а от друга страна стои възможността да сринем цялата социална система в България, което е неприемливо. Казвам го това, защото все пак сме депутати, политици, ангажирани сме с хора. Има нещо, което е важно да се вземе предвид, когато се взема решението за разпределение на тези 116 млн.
    Първо, уважаеми колеги, производството на ориенталски тютюни или българските сортове тютюни се прави при не добри условия и добивите от тези тютюни са два пъти по-малки от добивите при едролистните тютюни. Знаете, че дребнолистните тютюни се отглеждат от едно семейство на площ не повече от 5-6 дка, това автоматично ги изключва от директните плащания на площ или националните доплащания, докато едролистните тютюни, американските сортове се отглеждат от 1000 дка на горе. Т.е. ако един производител има 10 хил.дка с американски сортове той ще получи само като директни плащания и национални доплащания около 230 хил.лв. Докато едно семейство, отглеждащо дребнолистни тютюни ще получи не повече от 7-8 хил.лв. Несъвместими са нещата. Цифрите категорично са в полза на дребнолистните тютюни.
    Ако трябва да обобщим, производството на български тютюни е занимание на почтените хора, които не занимават държавата със своите проблеми. Те не се занимават с престъпления, не се занимават с какво ли не, това им осигурява някакъв екзестенц минимум, говоря за планината, но в никакъв случай не покрива критериите в равнината или София, така че тук говорим за изключително ниски стойности на приходи. Докато, смея да твърдя, пак казвам – нищо против нямам производителите на едролистни тютюни, но това при тях е бизнес. Като направим баланса от една страна стои оцеляването на над 100 хил.семейства, от друга страна стои бизнес и въпроса колко може да се спечели.
    Прощавайте колеги, ако съм много словоохотлив на тази тема, но тя е много гореща, много дълга, не сме се занимавали и много се радвам, че управляващите стигнаха от тотално неразбиране на въпроса до там, че държавата няма да се оттегли от този сектор. Има още нещо, което трябва да имаме предвид като държавници. В договора за присъединяване към Европейския съюз имаме квота от 47 хил.тона. В тази квота са цитирани отделните сортове тютюн, които е допустимо България да произвежда, а от там страда и държавната помощ. В момента производството ни е 52 хил.тона. Ако малко се задълбочите, ще видите какви изкривявания са се получили и то може би, защото не е имало обсъждане в такъв формат. Признавам си, че често пъти и ние разбираме от вестниците за държавните помощи, а не както сега министъра го направи, да ни информира от първа ръка. За тази година “Виржинията” е 6 % над допустимата квота, “Бърлей” – със 133 %. “Каба Кулак” е 74 % над нормата, която ни е определена от Европейския съюз, а за “Басми” имаме недостиг от 20 на сто. Ако производството на “Басми” беше бизнес, съотношението трябваше да бъде обратното. Това е просто и логично. Цифрите сами говорят към кой вариант трябва да вървим.
    Уважаеми колеги, искам да се възползвам от това първо заседание в този формат – Комисията по земеделие и гори, Управителния съвет на фонда и най-вече че и министъра на земеделието е тук, за да мина към нещо, което е толкова важно, колкото и самите премии. Това е въпросът, който вълнува всички тютюнопроизводители – каква ще е съдбата на последните три години от онзи период 2010-2013 г. Досега имаше нотификация от Европейския съюз за държавна помощ, до 2009 г., и сега трябва, знам че министъра на земеделието прави необходими усилия, но ние трябва да препоръчаме да продължи усилията си съвместно с други южни държави от Европейския съюз това да се случва поне в следващите три години. Претенциите ни могат да се простират максимум до 2013 г., оттам нататък следват други правила за периода 2014-2020 г.
    Г-жо председател, аз често ще се включвам в този дебат, но смятам че за да има смисъл тази среща трябва да се стигне до решение. Аз имам една препоръка, а ако се стигне до решение бих се радвал много. Първо, уважаеми колеги, моята препоръка е като решение да се спрем на вариант 4 от схемите предложени от шефа на Управителния съвет. Цифрите са пред вас. Нека това да бъде нашата препоръка към Управителния съвет на фонда, защото ние решение не може да наложим, но те са тук, за да чуят и нашето мнение. Другото, което може да препоръчаме е министъра да продължи с усилията за следващите реколти 2010-2013 г. да бъде нотифицирана държавна помощ, а в тези усилия ние ще го подкрепим безусловно.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря, г-н Тасим. Вашето предложение, като евентуално решение от нашата комисия ще го подложа на гласуване в края на дебатите. Колеги, уважаеми народни представители, друг иска ли да вземе отношение? Г-н Георги Андонов, депутат от Благоевградски многомандатен избирателен район.

    ГЕОРГИ АНДОНОВ: Благодаря, г-жо председател, г-н министър, колеги, искам да взема отношение по днешния дневен ред и казуса, който дебатираме в момента. Г-н Тасим в продължителното си говорене каза много верни неща, но и доста грешки допусна. По отношение на факта, че досега не се е взимало решението за начина на разпределение на субсидиите за нашия сектор, по начина по който сега го взимаме – това е и причината да получаваме такива писма, за които спомена в началото г-н министъра, за санкции на производителите.
    В момента сме се събрали, за да се спрем на философията на взимането на решението по отношение на разпределението на субсидията за отделните сортове тютюн. Ще бъда по-кратък, но ще говоря по-философски. Субсидията се дава на основание чл.18а от Закона за тютюна и тютюневите изделия. Ще цитирам чл.18 – “За регулиране производството на тютюн, на тютюнопроизводителите може пряко да се предоставя парична премия от фонд “Тютюн”. Това означава, че за да се осъществи до някаква степен спада на производството на дадени сортове тютюн, министерството трябва да има възможност да даде субсидии, за да може да се регулира това производство. Това което съм проучил от приложенията, предоставени от фонд “Тютюн” виждаме един голям спад в една от четирите сортови групи, а именно “Басми”. Там недостига за покриване на квотата е 6 хил.тона. Ако говорим за това как да се разпредели, кое да е водещо по отношение на субсидията – наистина “Басмите” трябва да са приоритетни и да получат по-голяма част по отношение на разпределението. Самата субсидия, самата премия е една финансова целева помощ, която цели или икономически, или социален ефект. За икономика тук не може да се говори, тук се търси социалния ефект. От това, което сме получили от фонд “Тютюн” е видима и заетостта при различните сортове тютюн. Най-голямата заетост на тютюнопроизводителите е точно при “Басмите”, т.е. “Басмите” и “Каба Кулак”. Ако философски погледнем как да се разпредели цялата субсидия тези два сорта трябва да са водещи и да получат голяма част от субсидията. За самия начин на разпределение на субсидията аз насочвам вниманието си към вариант 4 предложен от Сдружението на тютюнопроизводителите, но решението е на министъра и Управителния съвет на фонд “Тютюн”. Общо взето философията е насочена към този вариант, вариант 4.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря, г-н Андонов. Колеги, има ли други? Г-жа Янчева, заповядайте.

    ХРИСТИНА ЯНЧЕВА: Благодаря, г-жо председател. Уважеми г-н министър, уважаеми колеги, ще бъда съвсем кратка. Искам да изкажа подкрепа на това, което каза г-н Тасим. Всичко, което той каза е точно така. Разпределението на тези субсидии трябва да бъде изключително справедливо, защото това на което той наблегна – ппри тази голяма група от хора, няколко десетки хиляди души става въпрос за оцеляване, а не за бизнес, както е в другия случай. Но г-н Тасим пропусна два момента, които са много съществени и работят в полза на вариант 4, който самия той предложи. Това на което искам да обърна внимание са средните изкупни цени на реколта 2009 г. по отношение реколта 2008 г. При “Басмите” и “Каба Кулак” имаме намаляване на средната изкупна цена, при “Бърлея” имаме леко увеличение, а при “Виржинията” увеличението е много сериозно и много драстично. В същото време впечатление ми прави и това, което е направено от Института по тютюна, а именно разходите, които са необходими за производството на един килограм тютюн. Разходите за производството на различните сортове тютюн са различно, но тук виждаме, че разходите за производство на дребнолистните тютюни са два пъти по-високи отколкото разходите за производство на американски тютюни. Така че от една страна недостига на количествата на “Басми” в реколта 2009 г., от друга страна високата себестойност на производство, от трета страна намалението на изкупната цена на реколта 2009 г. по отношение 2008 г., мисля че дава категорично приоритет в субсидирането на “Басмите”, ориенталските тютюни и съответно по-малък дял да остане за американските. Искам да изкажа моето лично мнение, което е в подкрепа на колегите, които до момента се изказаха – аз също мисля, че справедливия вариант в случая е вариант 4. Благодаря.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря, г-жо Янчева. Г-н Михалевски, заповядайте.

    ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: Благодаря, г-жо председател, уважаеми г-н министър, колеги, аз също ще бъда кратък. Ние представителите на Коалиция за България също подкрепяме четвърти вариант. Ще изложа само един аргумент, който досега не беше споменат. Не бива да забравяме, че осигурителните плащания, с които натоварихме земеделските производители в рамките на 2010 г. са съществен разход в себестойността при отглеждането на тютюни. Ако за “Виржинията” са 7-8 %, то за “Басмите” са над 20 %, т.е. тежестта в тези осигуровки е много съществена. Още повече, че направихме една приблизителна калкулация. Де факто ние ще отнемем по една трета от чистия доход сравнен 2009 г. към 2010 г. на тези хора, които отглеждат ориенталски тютюни. Нашата подкрепа е за четвърти вариант. Но искам да попитам Управителния съвет на фонд “Тютюн” каква е била логиката и принципите, които са заложени в трите варианта, които са дадени. И още нещо. Позволявайки си от подхода на министъра да вкарваме и други теми, само искам да попитам защо едва на 15.03. беше издадена заповедта за раздаване на семената за реколта 2010 г., г-н министър, и защо определената цена е толкова висока. Благодаря.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Давам думата на изпълнителния директор на фонд “Тютюн” г-н Емин да отговори на поставените въпроси.

    ГЮРСЕЛ ЕМИН: Наистина цените на семената, които ще се раздават от купувачите са високи, но в тези цени са залегнали абсолютно всички разходи, които са направени от страна на фонд “Тютюн” при сортоподдържането и семепроизводството. В тези разходи влизат всички етапи докато самото семе стане за раздаване. В сравнение с другите семена, които влизат в страната и които са разрешени, за “Виржинията” например негранулираното семе е 6 хил.лв. с ДДС, а гранулираното семе е 8400 лв. Предлаганите семена от тип “ориенталски” средно са в размер на 900-960 лв., а “Виржинията” и “Бърлея” около 1800-1900 лв. От страна на Института по тютюна и тютюневите изделия са направени различни варианти, които покриват единствено разходите, които се правят за самото семепроизводство. Но за да стане това семепроизводство, има още три предварителни етапа, които изискват много финансови средства. На тази база цените на предлаганите семена са високи в сравнение със семената, които се предлагат в Южна Европа. Семената за “Басмите” са на същите нива. Например “Прилеп” от ориенталските тютюни, който се работи предимно в Македония и е 80 % от производството в тази страна струва 530 евро/кг. “Катерини”, което се произвежда в Гърция е към 180 евро/кг. Но там не са включени разходи, които се правят за сортоподдържане и генбанка. При нас тези семена ги даваме заедно с патентите и със сертификатите, прехвърляме ги на Селскостопанска академия, и затова са включени абсолютно всички разходи, които са направени от страна на фонд “Тютюн”. Това е по въпроса за семената.
    За вариантите, предложени от Управителния съвет на фонд “Тютюн”. Първоначално казах, че първият вариант със средна премия 2,46 лв./кг е даден като статистика, да се види какво се получава при отделните сортови групи. Другите варианти са разработени на база среден добив от килограм, направени разходи и намаление спрямо реколта 2008 г.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря, г-н Емин. Уважаеми колеги, други желаещи за изказване има ли? Г-н Димитров, заповядайте.

    ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Въпросът ми е към вас, г-н Емин. Аз не разбирам от семена за тютюни, но търся икономическа логика. След като в Гърция цената е почти два пъти по-ниска, кой им покрива на тях останалите два етапа? Нямаме ли завишение на разходите било за издръжка на чиновници, някъкви други разходи, които могат да се свият, за да може цената да падне. Не виждам логика гръцката цена да е толкова ниска спрямо нашата. Или може би нещо греша?

    ГЮРСЕЛ ЕМИН: При нас досега семепроизводството се извършваше и финансираше от фонд “Тютюн”. В началото на всяка година се приема решение на Управителния съвет на фонд “Тютюн”, но преди това се предлагат различни варианти за цени за семепроизводство и сортоподдържане. За производство на един килограм семена се правят допълнителни разходи, които са в рамките на поддържане на патенти и сертификати. Фондът съвместно с ИАСАС има контролни функции, правят апробации, които също вдигат цените на тютюневите семена. Не съм взел със себе си цените, които са приети за реколта 2009 г., но по памет, отбора на изходни растения, който се прави върху 2,5 дка е към 36 хил.лв. общо и тези цени са определени на база на методика разработена от Института по тютюна и тютюневите изделия, която е приета от Управителния съвет на фонд “Тютюн”. Цените също са предложени от Института и са приети от Управителния съвет. Сравнителното изпитване на потомствата е някъде към 12 400 лв, говоря с груби цифри, за един декар. Оттам нататък отиваме към предбазови семена – 10 кг се произвеждат от 1 дка. В последствие тези семена се използват за производство на семена, които се раздават на тютюнопроизводителите. Тези базови семена са на цена 222 лв. Цитирам по памет. Говорим за ориенталски тютюни. Цената на самите семена като краен продукт при нас пак 222 лв., за ориенталски тютюни. Като се събере всичко, за всички етапи, се получава една сума, която се разпределя за един килограм, като в нея влиза и цената на пакетажа – малки разфасовки от 12,24, 48 и 72 грама в зависимост от сортовите групи, като за едролистните тютюни се ползват 48 и 72 грама. Всички тези разходи съставляват крайната цена. Ние няма как да ги избегнем, защото при една евентуална проверка ще бъдем санкционирани, ако не сме ги вкарали всички тези направени разходи от страна на фонд “Тютюн” в цената на семената.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Г-н Сербест, заповядайте.

    ГЮНЕР СЕРБЕСТ: Уважаема г-жо председател, аз имам едно конкретно питане за въпросните семена. Тютюнопроизводителите ще ги плащат ли или няма да плащат? Ако ще плаща, примерно утре получава семената – тогава ли плаща, или след като бъде предаден тютюна, тогава ще се удържа? Каква е схемата, по която ще работи фонд “Тютюн” или фирмите изкупвачи?

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Г-н Емин, заповядайте да отговорите.

    ГЮРСЕЛ ЕМИН: Схема нямаме. Едни от най-големите купувачи в нашата страна като “Сокотаб” казаха, че ще предоставят безвъзмездно семената на тютюнопроизводителите. “Исперих БТ”, който изкупува около 40 % от “Бърлей” и около 30 % от “Северна България” също казаха, че ще предоставят безвъзмездно семена. “Алайънс Уан”, които са на второ място по изкупени количества ориенталски тютюни – и те ще предоставят безвъзмездно. За малките фирми не мога да кажа. Но и “Булгартабак” безвъзмездно ще предоставят семена. Всяка фирма ще си определи по какъв начин ще раздава семената. Смятам, че до средата на другата седмица ще приключи това раздаване. Утре окончателно прехвърляме семената на Селскостопанска академия и от събота-неделя могат да влязат в процедура на продажба.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Г-н министърът иска да отговори.

    МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Въпреки че имам парламентарно питане и ще отговоря от трибуната, все пак ще ви дам информация в аванс. Разбирате защо се забави тази заповед. Отправихме питане към Европейката комисия – можем ли да ги раздаваме безплатно – отговорът беше категоричен, че това ще бъде тълкувано като нерегламентирана държавна помощ и ще бъдем санкционирани, т.е. отпадна варианта да бъдат предоставени безвъзмездно. След това по настояване на петте най-големи фирми аз имах среща с техни представители, колегата ги изреди, това са “Булгартабак”, “Сокотаб”, “Алайънс Уан”, “Исперих БТ” и “Мисириан”. На тази среща те заявиха намерението си да купуват семената и да ги предоставят на производителите безвъзмездно. Те също бяха проучили въпроса, че ще бъде третирано като нерегламентирана държавна мопощ раздаването на семената от фонда. След заседание на Управителния съвет на фонд “Тютюн” миналата седмица взехме решение и прехвърляме активите като семена от фонд “Тютюн” на Селскостопанска академия, респективно Института по тютюна в Марково и те ще извършват сделките по продажба на тези семена.
    По отношение на ценообразуването изпълнителният директор на фонда ви отговори. Това са средства на фонда, това са калкулациите. Не бихме могли да излезем от рамките на тези калкулации, тъй като и това би се тълкувало като нерегламентирана държавна помощ. Тъй като заради такива помощи сме в ситуацията и със заменките и какво ли още не, аз не желая да попадам в такава ситуация. Както ви каза и изпълнителния директор от събота-неделя тръгват продажбите. Това което имаме като информация е, че тютюнопроизводителите имат останали семена и от предходни реколти и вероятно ще използват и тях.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Да, г-н Михалевски.

    ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: Г-н министър, аз имам една молба към вас. Това за държавните помощи го разбирам. Но смятам, че трябваше малко по-рано да се разговаря с Европейската комисия. Веднага след като приехме Закона за държавния бюджет и съответните закони за осигуряването трябваше да се разговаря с Европейската комисия и да се каже какво се случва с тези производители. Казвате, че ако им дадем семена по 15 гр/дка, ако греша поправете ме, и едно семейство, което отглежда 5 дка ще получи 80 лв. “държавна помощ”, а в същия момент на това семейство му отнемаме с увеличените осигуровки над 1200 лв. Според мен трябваше да се положат усилия. Ако сега е пропуснато, положете ги оттук нататък, независимо, че ще има следващи кампании, положете ги, защото тези хора са изправени на ръба. Не съм сигурен, че фирмите ако закупят тези семена, които струват 7 млн.лв. по разчетите на фонд “Тютюн” и ги раздадат “безвъзмездно”, няма да ги удържат по някакъв начин от изкупната цена на тютюна. Не съм сигурен. Няма такива благодетели, които ще го направят.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Давам думата на г-н министъра.

    МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Г-н Михалевски, не бих искал да влизам в диалог с вас, но всичко това, за което говорите е направено и Европейската комисия е запозната. И когато водихме преговорите за разрешение да бъдат изплатени тези 116 млн., Европейската комисия я запознахме с трагичното положение на българските тютюнопроизводители. Аз съм разговарял лично с всеки един от министрите по земеделие на останалите страни-членки. Писмото на премиера Борисов беше до всички министри на земеделието с молба тази операция да бъде разрешена. Всичко това е направено. Разбирате, че премията за реколта 2009 г. и продажбата на семената за реколта 2010 г. трябва да бъдат разграничени. Това което сме получили като разрешение, като нотификация спрямо 2009 г., е едно, а говорейки за семената за реколта 2010 г. – там нещата стоят по различен начин.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Уважаеми колеги, има ли други желаещи да вземат отношение? Ако няма желаещи от народните представители, давам думата на г-н Меменов, който е кмет на община Сатовча. Заповядайте!

    АРБЕН МЕМЕНОВ: Уважаема г-жо председател, уважаеми г-н министър, уважаеми дами и господа, ние сме представители на браншовите организации на тютюнопроизводителите. Съвсем условно сме разделени като представтиели на производителите на едролистни тютюни и производители на дребнолистни тютюни. Това което беше казано до тук от представителите на Управителния съвет и депутатите от Комисията, общо взето се препокрива с моето изказване и направеното предложение като вариант 4. С риск да се повторя, още един път ще наблегна на това, че средната изкупна цена за “Басмите” е 4,65 лв., себестойност близо 10 лв., предложението на колегите от едролистните тютюни – 2,65 лв. При тях средната изкупна цена е 2-3 лева, себестойност 4-5 лв., 2,46 лв. предложение за премия. Искам да наблегна на нещо, което не беше споменато, но го има. По варианта на колегите, ако премията за “Басмите” е 2,65 лв. разликата между фермерската цена, която се формира от изкупната цена и премията и себестойността на килограм, при “Басмите” се получава минус 2,11 лв., при “Каба Кулак” минус 2,02 лв. Докато забележете, по тяхното предложение тази разлика за “Виржиния” е 0,38 лв. и за “Бърлей” 0,29 лв. Несъизмерима разлика. Докато при вариант 4, разликата при “Басмите” е 1,41 лв., при “Каба Кулак” е 1,96 лв. и пак много по-ниско – 0,78 лв. при “Виржинията” и 1,07 лв. при “Бърлей”, за което ние сме съгласни. Моля да се има предвид и нещо друго – едните сортове се произвеждат в равнинните райони на България и там винаги може да се създаде някаква алтернатива на земеделието, докато дребнолистните знаете, че се произвеждат във високопланински райони, с пресечени терени, където алтернативата е нулева. Моля за разбиране от всички и най-вече от представителите на едролистните тютюни – ние не сме тук, за да се противопоставяме едни на други, а да видим цифрите и най-правилно да преценим кое е най-доброто. Ясно е на всички, че премията в абсолютна стойност е 116 млн.лв. и ние трябва да разпределим тези пари. Няма да повтарям мотивите, които бяха изложени вече, но моля ако има разбиране да се приеме вариант 4. Благодаря.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Давам думата на г-жа Нина Ламбова, изпълнителен директор на Националното сдружение на тютюнопроизводителите – 2009 г.

    НИНА ЛАМБОВА: Добър ден на всички. Аз също искам да започна с това и да благодаря за тези 116 млн.лв. на министъра на земеделието и храните, така както каза в началото г-н Юнал Тасим, първоначално в бюджета бяха заложени нула лева и стигнахме до момента, когато може да се разпределя един доста голям ресурс, въпреки че и той е недостатъчен.
    Тъй като аз не съм запозната с този вариант 4 не мога да взема отношение по него, също не искам да противопоставям различните сортови групи една на друга, а бих искала да се спра на едно чисто математическо изчисление и да посоча принципа, на който сме се спрели в сдружението и по който би следвало да се изчисли разпределението на премията.
    Тръгнали сме оттам, от допустимия 116 млн.лв. при необходим 160 млн.лв., говоря със закръглени суми, без да изпадам в конкретика, се равнява на 72,5 %. В изчисленията не съм отчитала бонификацията, която се дава над премията, тъй като говорим за един доста намален ресурс и не можем да говорим за допълнителни средства, които могат да бъдат раздавани върху тази премия.
    Говорим за премия 3,75 лв за “Басми”, 3,25 лв. “Каба Кулак”, “Бърлей” – 3,15 лв. и “Виржиния” 2,86 лв. Надявам се този вариант по някакъв начин да се разпространи, аз съм го входирала във фонд “Тютюн” на 9.03.2010 г. След като преизчислим тези проценти от миналогодишните количества получаваме един ресурс, който отново се явява несправедлив спрямо завишените количества на производство реколта 2009 г. С други думи две от групите “Каба Кулак” и “Бърлей” надвишават съответно 134 % “Бърлей” и 74% “Каба Кулак”. Това е с два пъти и половина повече за “Бърлея” и с един път и половина повече за “Каба Кулак” от миналата година. Те ще усвоят доста голям ресурс, който не им се следва. Както би се получило с всяка друга група, която би попаднала в тази ситуация със завишено производство. След това изчислявам допустимия ресурс, който се е получил 72,5 % спрямо действително произведените количества и ги прибавям на “Басми”. По този начин представям един цени, които искам да възприемате само като предложения, те не са окончателни, тъй като нашата работа на неправителствените организации е да предлагаме своите варианти, а не да взимаме решенията. Решението предоставяме на вас.
    Другият въпрос, който е много важен и искам да засегна, и заради който всички тютюнопроизводители са разтревожени е на какъв етап ще бъдат изплатени тези премии. Защото оттук нататък след вашето становище, ни очаква решение на Управителния съвет, който единствен може да определи тези премии. Имаме един срок за решение на Министерски съвет, който също ще се забави във времето и излизаме извън рамките на споразумението, което подписахме и възможностите на тютюнопроизводителите да посрещнат своите разходи. Мисля, че днес на този форум трябва да се индикира вариант за по-бързо изплащане на премиите. Това е по-важният въпрос, а не да се противопоставят различните групи и от кой по колко стотинки да се вземат.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Давам думата на г-н Асен Кючуков, председател на Националното сдружение на тютюнопроизводителите 2009.

    АСЕН КЮЧУКОВ: Уважаеми г-н министър, уважаема г-жо председател, уважаеми народни представители, председател съм на Национално сдружение на тютюнопроизводителите за България. Първо искам да изразя моето съжаление, че стана така, че още един отрасъл е политизиран. Тук се събрахме цялата земеделска комисия, народни представители и т.н. При така създалата се ситуация, смятам че в залата присъстват доста хора, които не знам по какъв начин са влезли на това заседание. Аз бях официално поканен и искам да изразя моето мнение по въпроса.
    Като говорим за отделните сортови групи, тук беше представен доклад на г-н Емин, в който се казва, че 24 957 711 кг се произвеждат от 27 хил.човека, което не е истина. Или това ще рече, че на един производител се полага да произведе 917 кг, което е невъзможно. За сортова група “Каба Кулак” при произведени общо 6078 кг се отглеждат от 5 836 човека, или 1041 кг на едно лице. За сортова група “Бърлей”, тук дами и господа , искам да засегна точно момента на социална политика, защото най-много се набляга да това нещо, за сортова група “Бърлей” за 6 537 385 кг – 1162 човека ,или това ще рече един човек да произведе 5 625 кг. При сортова група “Виржиния” при произведени 9 562 701 кг, както вие казахте и г-н Тасим, това е бизнес може би, 63 човека са произвели това количество. Или ще рече на едно лице 151 хил.кг! Питам дали това е възможно да се случи? Смятам, че средностатистическата калкулация за сортовете едролистни тютюни дава данни, които не могат да се постигнат на практика. Производителите на едролистни тютюни са юридически лица, в които е зает голям брой персонал. Около 3 хил.лица, които са редовно осигурени във фирмите при тези юридически лица и около 7 хил.човека които са временно заети. Това ще рече, че при нас само сорт “Виржиния” работят 10 хил.човека и в сортова група “Бърлей” са също около 10 хил.човека, 10 хил. семейства всъщност, защото когато говорим за сортовата група “Бърлей” там няма сушилни комплекси, които се използват за изсушаването; там са заети домакинствата. На основание гореизложеното, ние от Национално сдружение на тютюнопроизводителите даваме първи вариант, от който има много по-голям социален ефект. И на второ място бихме предложили вариант едно с неспазването на заложените квоти на сортови групи “Каба Кулак” и “Бърлей”. Всички знаем, че защитената европейска квота е 3,8 млн.к за “Каба Кулак” а са произведени 6078 хил.кг. За сортова група “Бърлей” при 3208 хил.кг са произведени 3537 хил.кг. Премията се изплаща на произведено количество тютюн. При така създалата се фактическа обстановка заложените средства за премиите на цялото количество тютюн произведено в България ще бъдат разпределени в ущърб на тютюнопроизводителите от едролистните сортови групи, а също така и за Каба Кулака”. Ето защо Национално сдружение на тютюнопроизводителите – 2009 предлага вариант едно с цел избягване на социално напрежение между производителите на различните сортови групи тютюн. Предлагаме всички сортове да се премират по равно, а именно 2,46 лв./кг. Ние не сме съгласни с вариант 4. Но Управителният съвет ще вземе решението. Това е нашето предложение.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря, г-н Кючуков. Искам само да уточня, че вие и г-жа Ламбова, която говори преди вас, и двамата говорите от името на Националното сдружение на тютюнопроизводителите – 2009 г., представяте различни становища, т.е. Управителния съвет на това сдружение очевидно няма единно становище по въпроса. Като членове на комисията, приемаме за сведение вашите две различни становища.
    Давам думата на г-н Емил Димитров.

    ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Не разбрах репликата за политизирането критика ли беше към нашата работа? Проблемът се политизира, да. Ако бранша се самоиздържаше и нямаше нужда от държавни помощи и субсидии тогава проблема нямаше да е политически. Но след като от оскъдния бюджет на държавата ние отнемаме средства от други социални групи и трябва да обясняваме на болни и пенсионери защо тези пари отиват при тютюнопроизводителите – проблема става политически. Ако ви прави впечатление, тук сме почти всички парламентарни групи и почти никога не постигаме консенсус по определени теми. Но в момента както виждам сега постигаме пълен консенсус около един от вариантите – това би трябвало да ви накара да се замислите дали нямате грешка във вашата позиция. Благодаря.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Давам думата на г-жа Шукран Ибриз, кмет на община Кирково.

    ШУКРАН ИБРИЗ: Уважаема г-жо председател, уважаеми г-н министър, уважаеми дами и господа народни представители, благодаря за възможността да представим и нашите виждания. Искам да спомена, че в община Кирково има регистрирани около 4 хил.тютюнопроизводители, а това прави една десета и малко повече от всички тютюнопроизводители в България. Чрез мен те днес ще кажат това, което очакват от вас. Бих искала да благодаря и за становището на всички членове на комисията. Мисля, че има много добро разбиране на ситуацията, в която се намират тези хора, защото няколко пъти беше споменавана думата “оцеляване”. Наистина тези хора в момента се борят за оцеляване. Те са на прага на своите финансови възможности и е голяма вероятността в един момент да не мога да си купуват дори хляб. Ето защо проблемът с премиите е много сериозен и ние се надяваме, че чрез консенсус, Комисия по земеделие ще излезе с решение именно да подкрепи производителите на сортовете “Басми”, тъй като тази година от реализираната продукция тази година те получиха реално около 3-3,5 хил.лв. и след като се приспаднат разходите за осигуровски, производство и т.н., печалбата им е около 500 лв. И ако ние не успеем, разбира се имам предвид държавата и в частност фонд “Тютюн”, да ги подпомогнем, това означава тези хора да ги обречем на глад. Искам да спомена, че зад всеки регистриран тютюнопроизводител реално стоят още 4-5 души и това, че официалната статистика показва, че има регистрирани 34-35 хил.души не означава, че те са толкова. Тази цифра трябва да я умножим поне по 5 и сами разбирате, че в момента говорим за оцеляването на поне 120 хил.граждани на нашата страна. Бяха изтъкнати много мотиви в изказванията на народните представители, явно всички са се запознали от близо с проблема, затова аз няма да говоря с подробности, но ние кметовете на общини, за които тютюна е основен поминък сме наистина много притеснени, за това че ако държавата не намери достатъчно възможности за подпомагане на тези хора, всички тези населени места, всички тези общини в скоро време ще се обезлюдят, защото няма друг поминък, който да им осигури препитание. По този начин бихме обрекли големи райони на много сериозно обезлюдяване. Също така социалният елемент, за който стана дума, е много важен, за да може да продължат тези хора да живеят в тези населени места, децата да учат в тези училища. Затова още веднъж благодаря на всички, които се изказаха в посока на това, че вариант 4 е най-приемлив на този етап. Аз съм и зам.председател на Асоциацията на родопските общини, където членуват всички общини от Смолянска област, които подкрепят вариант 4, като вариант за подпомагане на тютюнопроизводителите.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Г-н Румен Кехайов, кмет на община Неделино е поискал да вземе отношение. Тук ли е? Няма го.

    МИХАИЛ МИХАЙЛОВ: Само един въпрос. Този тип изказвания могат да продължат доста време.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Да, приключваме г-н Михайлов, аз съм направила сметка на времето.

    МИХАИЛ МИХАЙЛОВ: Доколкото знам целта на днешното събиране не е да взимаме решение.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Никой не е казал, че ще взимаме решение. В началото на нашето заседание изрично беше уточнено, както и в експозето на г-н Тасим, така и в моето изложение, че ние правим изслушване на Управителния съвет на фонд “Тютюн” . Г-н Михайлов, нека да бъдем концентрирани.
    Уважаеми колеги, няма други записани за изказване. Има ли други желаещи да вземат отношение? Ако няма, аз предлагам да преминем към предложението по процедура на г-н Тасим в началото и с оглед някои различия в изказванията, да подложим на гласуване следното становище на нашата комисия – ние препоръчваме на Управителния съвет на фонд “Тютюн” да се ориентира към вземане на решение за разпределение на субсидиите за тютюнопроизводителите при постигане на консенсус между всички тютюнопроизводители, едролистни и дребнолистни, като се ориентира към преференциалното подпомагане на дребнолистните тютюни. Мисля, че така е добре, г-н Тасим.
    Моля, който е “за” от комисията, да гласува. Гласуваме препоръката, като с консенсус комисията препоръчва вариант четири. Но имаше и специфични забележки, нека всичко да бъде отразено.

    ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Може ли друго да бъде решението? Всички станаха свидетели на дискусията, на изразените мнения и вместо до такава степен да формализираме нашето решение, то да бъде – препоръчваме да бъдат отчетени изказаните мнения и предложения по време на обсъждането и вземането на решение. Това е най-адекватното.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: То е същото. Да, г-н Божинов, благодаря за редакцията. Уважаеми колеги, подлагам на гласуване направеното предложение. Който е “за”, моля да гласува.
    “За” – 22 гласа “Против” – няма “Въздържал се” – няма
    Уважаеми колеги, това решение беше прието с пълно единодушие.
    Да, г-н Михалевки.

    ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: Имам един кратък въпрос към министър Найденов. Г-н министър, кога е най-късният срок в който тютюнопроизводителите ще получат тези 116 млн.лв?

    МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Има процедура по изплащането на тези 116 млн.лв. Съгласно правилника за работа на Управителния съвет на фонда, аз ще свикам заседание, на което ще трябва да вземем решение, съобразенои с препоръката, която ни давате. След като вземем решението като Управителен съвет на фонд “Тютюн”, то ще бъде внесено за решение и одобрение в Министерски съвет. След решението на Министерски съвет може да се пристъпи към изплащане. Не мога да кажа конкретен срок, казвам каква е процедурата. Но което зависи от мен ще го направя, ще свикам незабавно заседание на Управителния съвет на фонда и ще внеса по възможно най-бързия начин решението в Министерски съвет.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Уважаеми колеги, закривам днешното заседание на Комисията по земеделие и гори! Благодаря ви за участието!

    /Заседанието бе закрито в 17,50 часа/




    ПРЕДСЕДАТЕЛ

    ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА:




    .............знака

    Форма за търсене
    Ключова дума