Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
28/09/2011
    Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на животните, № 102-01-61, внесен от Министерски съвет на 19.09.2011 година за първо гласуване.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и горите



    П Р О Т О К О Л

    № 66

    На 28 септември 2011 г. се проведе редовно заседание на Комисията по земеделието и горите при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на животните, № 102-01-61, внесен от Министерски съвет на 19.09.2011 година за първо гласуване.
    2. Текущи.

    Заседанието бе открито в 14,30 часа и ръководено от госпожица Десислава Танева – председател на Комисията по земеделието и горите.
    Към протокола се прилага списък на присъстващите.

    * * *

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Уважаеми колеги, добър ден! Имаме кворум и можем да открием днешното редовно заседание на Комисията по земеделие и гори при следния дневен ред:
    1. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на животните, № 102-01-61, внесен от Министерски съвет на 19.09.2011 година за първо гласуване.
    2. Текущи.
    Предложения по дневния ред имате ли? Няма. Приемаме, че това е дневният ред, по който ще работим днес.
    На днешното заседание на комисията присъства г-жа Валентина Недялкова – началник-отдел в дирекция „Правна” към Българската агенция по безопасност на храните, г-жа Ана Кънчева – юрист в Министерство на земеделието и храните, г-жа Анастасия Ковачева – експерт в дирекция „Здравеопазване на животните и безопасност на храните” към Министерство на земеделието и храните, г-жа Петя Петкова – експерт в дирекция „Здравеопазване на животните” към Българска агенция по безопасност на храните, г-н Руслан Сербезов – държавен експерт в Министерство на околната среда и водите.
    Вносител е Министерство на земеделието и храните. Давам думата на представител на министерството да представи законопроекта. Заповядайте!

    ВАЛЕНТИНА НЕДЯЛКОВА: Здравейте, колеги! Аз съм Валентина Недялкова, началник-отдел „Управление на собствеността и административно-правни дейности” към Българска агенция по безопасност на храните.
    Запознати сте с мотивите към проекта. В общи линии след изменението на Наказателния кодекс, който е в сила от 27 май 2011 година, изменен с ДВ, бр.33 от 2001 година, се инкриминираха деянията, които проявяват жестокост към животните и в тази връзка следва да бъдат предвидени изменения в Закона за ветеринарномедицинската дейност, както и Закона за защита на животните, тъй като не би следвало да бъдат предвиждани едновременно и административни, и наказателни санкции за едни и същи деяния. Измененията им се налагат и с оглед отстраняване на някои дребни противоречия между разпоредбите на Наказателния кодекс, Закона за защита на животните и действащия към момента Закон за ветеринарномедицинската дейност.
    Ще акцентирам само върху няколко момента от настоящия на Закона за защита на животните. Приоритетно действащия Закон за защита на животните предвиждаше срок за изтегляне на популацията от безстопанствени кучета в приюти. Според сега действащите разпоредби на Закона за защита на животните, Преходните и заключителни разпоредби беше предвиден тригодишен срок от влизането в сила на този закон, т.е. от 31 януари 2008 година. Този срок е изтекъл. От там следва, че изпълнението на законовите разпоредби в предвидения срок е невъзможно, поради следните причини: на първо място приемаме, че естественото свиване на популацията на тези животни вследствие на т.нар.кастрация е невъзможно в рамките на три години. Това е момент е от здравеопазване на животните. Ако имате допълнителни въпроси бихме могли да разясним.
    На второ място, може би трябва да се вземе предвид и големия брой свръх популация на безстопанствени кучета в цялата страна, територията на цялата страна.
    И на трето място, разбира се, не на последно, финансовите средства, които са необходими за изграждането и поддържането на тези приюти.
    В тази връзка, предложението на настоящия законопроект, за да не изпадам в подробности, съгласно параграф 45 е предвидено да бъде удължен срока до 2015 година, като с удължаването ще постигнем няколко цели: ще бъде дадена възможност за изтегляне на безстопанствените кучета от улиците; ще се предостави възможност в рамките на един разумен срок общините в Република България да се справят с този наболял проблем; също така значително ще се намали размера на необходимите финансови средства за решаване на този проблем.
    Във връзка с проекта, по предложение на Министерство на околната среда и водите са направени някои допълнителни уточнения, разясняващи съответни разпоредби, например понятия „маймуни”, „полу-маймуни” от разред „Примати”, които вече са включени. Бяха пропуснати лемури и различни видове специфики от този сорт. Също е засегнато понятието „отглеждане на диви животни в домашни условия”. Създаден е нов член, който касае информация за регистрационните карти, които се предвиждат от Министерство на околната среда и водите. Считаме, че с така направените предложения за изменение на този закон и по отношение на дивите животни, контролът ще бъде завишен от страна на Министерство на земеделието и храните, Министерство на околната среда и водите, Изпълнителната агенция по горите, както като самостоятелни компетентни органи, така и взаимодействайки си, ще постигнат прилагането целите на този закон, ведно с измененията, както и ще разполагат с необходимите правомощия за санкциониране на нарушителите и ще прилагат съответните законови разпоредби в правилно взаимодействие.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря! Уважаеми колеги, въпроси към вносителите или становища, имате ли?

    ЮЛИЯНА КОЛЕВА: Как точно е разчетен този срок до 2015 година за изтегляне на популациите? Някак си не можем от мотивите да разберем доколко е обоснован този срок. Той е доста дълъг. Ако се започне от 2008 година, когато това е зададено като задължение на общините, до 2015 година – това са седем години, в които общините може практически нищо да не свършат и накрая пак да се наложи да удължаваме срока. Трябва поне да има достатъчно обективни причини.

    ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Искам да допълня въпроса. Какви са гаранциите, че след удължения срок ситуацията няма да е същата? Защото на практика ние формално сега узаконяваме далаверата и продължаваме във времето съществуващата ситуация, когато кучетата си бродят, общините заделят едни пари, тези пари потъват. Някакви гаранции, някакъв механизъм предлагате ли, та да е ясно, че в изтичащия срок нещата ще се оправят?
    И другият въпрос, също много сериозен – освен лемурите, включени ли са мармозетките, чиято популация много се увеличава? Ще ги защитим ли и тях? Благодаря.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Други въпроси има ли към вносителя? Г-жо Недялкова, за вносителя да отговорите.

    ВАЛЕНТИНА НЕДЯЛКОВА: По отношение на закона. От гледна точка на предвидения закон, да, прави сте, че е доста завишен срока, тъй като в предшестващия закон е предвиден тригодишен срок. От гледна точка на Българската агенция по безопасност на храните, която функционира едва от 18 февруари 2011 година, мога да кажа, че не сме участвали изключително активно, специално по отношение на сроковете и обсъждането, така че не бих могла да взема адекватно становище. От министерството биха могли да ми помогнат.

    АНАСТАСИЯ КОВАЧЕВА: Мотивите за удължаване на срока до 2015 година са следните: Закона за защита на животните влезе в сила през месец януари. В бюджета на общините не са предвидени средства за построяване на приюти и създаване на програми за овладяване на популацията. Много от общините в България вече имат такива програми, които функционират и се работи по кастрация, ваксинация и обезпаразитяване на животните. Но са започнали малко по-късно – 2009- 2010 година. Времето не им стига и затова удължаването на срока до 2015 година предполага, че през оставащите три години ще имат време да си довършат работата. Много голям процент от общините, не мога да кажа точна цифра, имат програми и са заделили средства за постояване на приюти, кастриране и прибиране на кучетата от улиците. Работи се по въпроса.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря! Колеги, други въпроси или становища? Ако няма, да преминем към гласуване.
    Който е „за” приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на животните, № 102-01-61, внесен от Министерски съвет на 19.09.2011 година, моля да гласува.
    „За” – 13 гласа „Против” – 1 глас „Въздържал се” – 3 гласа
    С 13 гласа „за”, 1 глас „против” и 3 гласа „въздържал се” законопроектът се приема.
    По точка 2 – текущи. Използвам случая да поканя всички членове на комисията в Сливен на най-голямото изложение по животновъдство, което ще се проведе на 8 октомври, то е ежегодно. Другата седмица, според програмата на всеки от вас, ще уточним дали ще имаме изнесено заседание.
    Колеги, други въпроси по точка 2 има ли? Няма. Закривам заседанието, пожелавам ви приятен ден!
    /Заседанието бе закрито в 15,30 часа/

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА

    8 746 знака
    Форма за търсене
    Ключова дума