КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
От обсъждане на Комисия по земеделие и гори с неправителсвени организации на проект на закон за изменение и допълнеине на Закона за горите, състояло се на
10 януари 2012 година, Народно събрание, зала”Изток”
СТЕНОГРАФСКИ ПРОТОКОЛ
От обсъждане на Комисия по земеделие и гори с неправителсвени организации на проект на закон за изменение и допълнеине на Закона за горите, състояло се на
10 януари 2012 година, Народно събрание, зала”Изток”
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Добър ден на всички! Честита Нова година с пожелание за много здраве и успехи.
Благодаря на всички, които се отзоваха на нашата покана за обсъждане на проекта за промени в Закона за горите, който влезе за обсъждане в Народното събрание. На днешната среща както виждате няма да губя допълнително време, мога да благодаря и да представя министрите, може би като ресорен министърът на земеделието и горите д-р Мирослав Найденов, министъра на спорта Свилен Нейков, министъра на околната среда и водите госпожа Нона Караджова, кмета на София госпожа Йорданка Фандъкова, по протокол мисля, че с кмета се започваше, моля да бъда извинена, госпожо Фандъкова, заместник-изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по горите господин Красимир Каменов, присъстват кметовете на Банско, Разлог, Сапарева баня, мисля, че трябва да има представител на община Самоков. Присъстват също така всички от тези народни представители, които са проявили интерес към тази среща, независимо дали са членове на ресорната Комисия по земеделие и гори, присътва председателя на Регионалната комисия господин Татарски, тъй като законопроекта ще бъде разглеждан и от Комисията по регионално развитие. Присъстват неправителствени зелени организации, присъстват представители на туристическия бизнес, ще съкратя протокола, защото трябва да изчета близо четиридесет имена, присъстват разбира се и представители на медиите.
Целта на днешното обсъждане е да бъде представен законопроекта и мотивите към нето, както и в дух на диалог, който смятам, че винаги сме имали, когато приемаме закони, да чуем становища, предложения, и смятам в дух на консенсус и разбиране за обществения интерес да пристъпим към приемане на предложения законопроект.
Давам думата на министъра на земеделието и храните д-р Мирослав Найденов.
МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Добър ден и от мен! Присъединявам се към пожеланията за здрава и берекетна година от страна на госпожа Танева към всички.
Днес под нейна егида в Народното събрание се събрахме, защото доста коментари се появиха по повод внесеното предложение и прието от Министерски съвет, предложение за поправки в Закона за горите. Разбира се преди да влязат в ресорната комисия е хубаво този дебат да се състои. Има изключително голям интерес и от медиите и е добре нещата вместо да се препредават да се кажат в този формат. Този дебат започна още докато се готвеше настоящият закон за горите, ние сме го обсъждали. Тук е и доц.Костов, който беше автор на настоящия Закон за горите. При обсъждането на действащият в момента закон имаше доста коментари по някои от спорните сега текстове и тогава, когато решихме те да бъдат приети в настоящия вариант, имаше определени опасения от страна представители на общини, от страна на представители на хора, които се занимават с туризъм в горите, със ски-спорт, че заложените в настоящия закон текстове са доста рестриктивни и ще попречат на това ски-спорта въобще, за експлоатирането на горите и това ние и нашите деца да бъдем по-здрави. Тогава ние приехме по-рестриктивните текстове и това наложи в края на годината да бъдат внесени определени поправки. Внасяйки тези поправки, знаех, че ще възникне този дебат, защото още в първоначалния вариант нямаше консенсус по това, какво и как да се случи. Но изхождайки от позицията на това да намерим необходимия, разумен компромис, разбира се, разчитайки на дебата в Народното събрание, на предложенията и преди комисия, между първо и второ четене, се надявам да стигнем до консенсус, който от една страна да отговори на обществения интерес по отношение ползването на горите, тъй като горите не са само за това повтарям, те да бъдат на 100 % опазени в този вид, в който са, забранявайки нормалния достъп на хората до тях и практикуването на зимни спортове, а и не само на тях, и от друга страна да дадем необходимата гаранция, че зад добрите идеи за развиване на инфраструктурата в горите няма да се стигне до някакво нарушение на екологичното равновесие, неправомерно изсичане на гори. Тъй като от няколко дни се занимавам с този въпрос, поисках и справка за това как стоят като инфраструктура нещата в страни от Европейския съюз, в други страни, и данните които получих, от данните, които получих, смятам че предложението, дори и то да не е съвършено, и да претърпи някаква промяна до окончателното му приемане в Народното събрание, Австрия, която по територия е почти колкото България, има 3 хиляди километра ски-съоръжения, това са влекове лифтове; Италия около 2 хиляди километра; Чехия около 800 километра, Словения около 500 километра, Румъния има около 200 километра, България има 94 километра. Ако искаме нашите гори да ги направим по-достъпни, ако искаме децата ни не само да се радват на този спорт, а и да упражняват този спорт, трябва да направим нещо. В същото време благодаря на колежката Нона Караджова за това, че Министерство на околната среда и водите даде положително становище за тези промени, разчитам на тях, че те ще бъдат и гарант за това екологичното равновесие да се запази. Мисля, че може да започне дебата.
ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря на министър Найденов. Давам думата на министър Нейков за становище по предложения законопроект.
СВИЛЕН НЕЙКОВ: Добър ден и от мен, честита Нова година, живи и здрави и да бъде по-успешна. Присъединявам се към всичко казано до тук, като искам да е ясна нашата позиция, че поправянето на девет стари лифта и изграждането на шест нови писти, както и създаване на условия за практикуване на еко-пътеки, туризъм, туристически дестинации, практикуване на летен спорт като колоездене и други такива, които могат да се случат през лятото, условия за децата. Мисля, че това което казахме и в миналото е, че човек трябва да взаимодейства с природата по най-добрия начин и по този начин да я пази. Наистина трябва да създадем тези условия, цялата тази модернизация, подобрения, които в бъдеще ще станат, още повече услугите, които в бъдеще ще бъдат подобрени, бързината, извозването на много по-голямо количество хора, примерно от четириседалкови, на осем и т.н. бързината на придвижване е от много голямо значение и извозването на хора от най-долната точка до най-горната става около 2500-3000 души на час е от съществено значение за практикуване на ски-спорта, както пък и най-различни други туристически дестинации, също е от много голямо значение. Така че нека се съобразим с природните условия. Мисля, че това не води до екологична катастрофа и действително трябва да помислим за нашият имидж, като страна, като дестинация, която може да провежда и състезания по ски от много висок ранг. Така че от тази гледна точка подкрепяме напълно идеята и сме съпричастни към всичко това, което трябва да се случи в бъдеще, не само за популяризиране на страната, но и всички жители на нашата страна, които практикуват обичат ски-спорта да могат да се възползват от тези условия.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря, министър Нейков. Министър Караджова, заповядайте.
НОНА КАРАДЖОВА: Добър ден и от мен, на всички здраве и благополучие, хубави валежи, че да имаме и вода си пожелава, и една обична Нова година!
По конкретната тема. Както и на заседанието на Министерски съвет, може би тези, които се интересуват се запознаха от стенограмата, така и сега категорично повтарям, че промените в Закона за горите, които се предлагат по никакъв начин не засягат, не влияят, не отменят, не омаловажават под каквато и да е форма изискуемите процедури за екологични оценки, казано най-общо, по Закона за опазване на околната среда и по Закона за биологичното разнообразие. Това са процедурите по оценка на въздействие върху околната среда, съответно оценките за съвместимост с целите на зоните „Натура”, така че независимо под каква форма, как се ползват земите, преди да започнат да се ползват задължителна предпоставка е, ако има проекти, които да са свързани с разширение, ново строителство, независимо дали става въпрос за далекопроводи или въжени линии, или други съоръжения, водопроводи и т.н., те подлежат на съответните екологични оценки. Ако по реда на двата закона не е допустимо извършването на проекта не може да тръгне процедура нито по Закона за горите, нито по Закона за устройство на територията, нито по каквито и да било други закони, т.е. това е на първа линия. Така че както е било досега, независимо какви промени се предвидят в Закона за горите, екологичните оценки са задължителни и съответно не могат по никакъв начин да бъдат повлияни от промените в Закона за горите. Както ви е известно още от 2009 година разпоредих всички решения, не само на Министерство на околната среда и водите, но и на нашите регионални органи се качват на страницата на министерството, на съответните регионални служби, ние сме под пълен контрол на гражданското общество. Всеки който смята, че сме сгрешили може да реагира. Има съдебни органи. Така че още веднъж казвам, тези два закона, които са от компетенциите на Министерство на околната среда и водите гарантират така, че няма да се допусне, независимо за какъв проект става въпрос, интервенции в горския фонд. Както знаете преди две години, поради тази причина, съответно заради несъответствия със законови разпоредби отмених решението на нашата Регионална инспекция по околна среда за одобрение на разширението на ски-зоната. Много пъти съм казвала и съм дълбоко убедена, че на планината има място за всички, но ако се спазват правилата, ако се направят съответните оценки, ако обществото е достатъчно запознато със съответните проекти и има съгласие по тези теми. Все пак за мен най-важното са оценките за съвместимост с „Натура” и оценките за въздействие върху околната среда, които са въздействие както върху гората, биоразнообразието, водните обекти, които евентуално биха били засегнати, така че това е окончателното и абсолютно обективно становище на Министерство на околната среда и водите. Благодаря ви.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря, министър Караджова. Давам думата на госпожа Фандъкова, кмет на София.
ЙОРДАНКА ФАНДЪКОВА: Добър ден и от мен. Първо искам да благодаря на госпожа Танева за тази покана при обсъждането на един толкова важен за нашия град въпрос. Ще ме прощават колегите от съседните общини, този въпрос безспорно е важен за всички общини, на чиято територия е Витоша, но София има уникалния шанс да разполага с това изключително природно богатство, което е само на половин час от центъра на града, включително от Парламента. Аз твърдо вярвам, че трябва категорично да запазим това богатство, на първо място, да се обявим против каквото и да било застрояване и мисъл за застрояване, но в същото време твърдо вярвам, че е възможно и няма противоречие между това и осигуряване на достъпност до планината за гражданите на София, както и гостите на града. Не е допустимо софиянци да пътуват стотици километри, включително в преспите, защото сме свидетели в последните толкова хубави дни за ски-спорт ситуации, а в същото време да могат за половин час да отидат до Витоша. Затова разчитам на много стриктния контрол, каквито и закони да се приемат, те трябва да заложат механизмите за много стриктен контрол, за спазването на тези закони, както и разчитам на това, което каза и министър Караджова – че по никакъв начин няма да се прави компромис с природата и екологията. На планината трябва да има условия както за летен, така и за зимен спорт и туризъм и в тази връзка само ще ви информирам, че през последните две съботи и недели имаше доста сериозни проблеми с достъпността на планината. Много хора се опитаха в прекрасното време да отидат на Витоша, да се разходят, да покарат ски. Знаете, че е затруднен достъпа в момента и затова взехме решение от тази събота и неделя ще отворим още една автобусна линия, която ще се движи по маршрут от паркинга при началната станция на лифта Симеоново до хижа Алеко, повтарям, тя ще бъде само за събота и неделя. Автобусите ще се движат през един час и цените ще бъдат такива, каквито са на редовната линия, която се движи по маршрута Хладилника-хижа Алеко, № 66, т.е. 4 лева в едната посока и 6 лева в двете посоки. Казвам това не случайно. Тази информация е важна за гражданите. Ние вече нямаме време, ние губим не само възможността софиянци да карат ски, децата ни да карат ски, но губим и възможността София да печели, казвам го с извинение, вместо парите да отиват към моите колеги от Банско, от Боровец, от Пампорово, те могат да остават и в София, да се откриват работни места и София да бъде един привлекателен туристически център, при категоричното спазване на всички екологични норми, така че да оставим за децата си една добра природа и една чиста планина, едно такова каквото богатство, каквото има София.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря, госпожо Фандъкова. Давам думата на господин Красимир Каменов, като ще го помоля за изясняване само на позициите, които са обществено най-остро дебатирани.
КРАСИМИР КАМЕНОВ: Благодаря. Аз искам да ви запозная съвсем накратко с промените, които са в Закона за горите и относно най-важната тема – от промяна предназначение за изграждане на ски-писти и стъпките на стълбовете за лифтовите съоръжения, като процедурата се променя в учредяване право на строеж. Искам да ви уверя, че в това няма нищо страшно и че като процедура това е едно и също. Първо, както и министър Караджова каза преди малко, дали е за промяна предназначение тази площ или за право на строеж се изисква оценка за въздействие върху околната среда съгласно Закона за опазване на околната среда и екологична оценка съгласно Закона за биологичното разнообразие. Второ, така както се изисква влязъл в сила подробен устройствен план в случаите на промяна на предназначение, така се изисква и влязъл в сила подробен устройствен план и за учредяване право на строеж. Така че всички тези документи, които са необходими за промяна предназначение, те са необходими и за право на строеж. Искам да отговоря и на упреците, че се спестява такса, ако се промени процедурата промяна предназначение в процедура право на строеж. Това не е така, това не е вярно, тъй като се заплаща цена за промяна на предназначение и цена за учредяване право на строеж, съгласно наредба приета от Министерски съвет през месец август, това е Наредбата за определяне на цените в горските територии. Тези оценки се изготвят от независими оценители. В чл.25 е казано как се определя цена за право на строеж и в чл.27 е казано как се определя цена за промяна на предназначението. Тя се определя по един и същи начин, така че няма никакво спестяване на такси. Напротив, ще ви обясня, че държавата и ние всички трябва да се радваме, печели, ако учредява право на строеж, а не промяна на предназначение, тъй като когато имаме промяна на предназначение ние изключваме площта от горските територии, ние я урбанизираме за винаги, това първо. И второ, когато имаме промяна на предназначение държавата трябва да продаде собствеността, собствеността трябва да премине в частни ръце. И когато това се случи ние един път губим за винаги горска територия, тя става урбанизирана, и втори път държавата губи правото на собственост. А при право на строеж , първо, територията остава горска и упреците „ама как това е застрояване”, но една ски-писта, всеки може да си я представи, там няма дори един кубик бетон, така че ако след известно време тази писта престане да съществува, няма необходимост от нея, тя се възобновява и пак може да стане гора. Това един път. Втори път, цената за промяна на предназначение е еднократна във времето и територията се изключва от горския фонд. А когато имаме право на строеж, то е срочно, за 10,20,30 години в зависимост инвеститорът за какъв период иска това право на строеж. И ако го поиска за 20 или 30 години инвеститорът плаща цената изчислена за 20 или 30 години, или за 10 години. След като изтече този период тези права се погасяват и ако това престане да съществува като писта, съответно там ще възстановим гора. Ако инвеститорът иска да продължи стопанисването на територията, като ски-писта той започва на ново същата процедура и заплаща отново такава цена. Така че държавата като не губи собственост и не изключва територии, тя във времето постоянно получава приходи. Когато е промяна предназначението тя губи завинаги тази площ. Така че в това отношение, мисля, че опасенията са необосновани. Благодаря. Мога да отговоря и на конкретни въпроси.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря, господин Каменов. Давам думата на господин Татарски, председател на Комисията по регионална политика и местно самоуправление.
ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: Благодаря ви, госпожо Танева. Добър ден на всички. Позволявам си да взема думата, тъй като на днешната среща не присъстват представители на Министерство на регионалното развитие и благоустройството, но тази тема сме я обсъждали с тях и искам да обърна вниманието на всички върху един друг аспект от предложения законопроект, а именно регионалното развитие. И по-скоро преодоляване на междурегионалните различия, защото всеизвестно е, че над две трети от легловата база в момента се намира по морето и ако говорим за развитие на туризъм - той е там. Или по-скоро може да кажем, че зимен, планински и специално зимен ски-туризъм в България почти няма. Цифрите го показват, но смятам, че с този законопроект се прави една малка стъпка в създаването на едни балансирани, на едни устойчиво развити региони, тъй като България все пак е планинска държава, планинска страна и ако ние искаме да използваме този потенциал, който съществува, трябва да правим стъпки в тази посока. Смятам, че този законопроект е точно такава стъпка и затова мисля, че трябва да бъде подкрепен, тъй като ще даде шанс, ще даде възможност на цели региони, какъвто е примерно Северозападния район, който е планов район, който казваме, че е много изостанал, но там има не лоши условия за развитие на зимен, на ски-туризъм. Така че в тази посока смятам, че това е една правилна стъпка, затова би трябвало да подкрепим този законопроект, защото той работи в тази посока, посока за балансирано и устойчиво развитие на регионите в България. Благодаря.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Господин Икономов, кмет на община Банско.
ИКОНОМОВ: Благодаря. Добър ден и от мен. И аз като моя бивш колега Татарски искам да изразя своята подкрепа за този законопроект. Ние още в Пленарна зала, може би април месец, когато се приемаше Закона за горите на второ четене, още тогава принципно бяхме против приемането на този текст, който в последствие беше приет, така че като цяло аз приветствам всяка стъпка, която е за облекчаване и създаване на по-добри условия за развитие на ски-спорта в България. Крайно време е вече не само да твърдим, че сме туристическа страна, а да предприемаме истински стъпки да облекчаваме и държавата да помага в тази посока. Действително да се превърнем в една истинска ски-дестинация. Тук гледам една графика, действително летният туризъм заема 80-85 % от целия туризъм в България. Съвсем малка част остава на ски-туризма, а както виждате Банско става за поредна година домакин на световни мероприятия на ски-спорта, така че законопроекта е нужен. Както чухме от господа министрите нищо не застрашава природата, така както може би ще се опита някой да изкара. Призовавам ви да бъде приет този законопроект и действително даже да се направят допълнително стъпки в тази посока, така че да могат да бъдат изградени допълнителни ски-зони в страната. Благодаря.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Давам думата на господин Герчев, кмет на община Разлог.
ГЕРЧЕВ: Аз също искам да подкрепя така направените предложения за промени, защото действително е ясно, че ние попадаме под „Натура”, съответните паркове, но все пак трябва да използваме балансирано природата, така че нашите деца, нашите млади хора да остават в България, да има къде да работят. С пълно съзнание подкрепям така предложените промени и мисля, че когато те бъдат регламентирани ще бъде ясно на всеки инвеститор какви стъпки трябва да предприеме и съответно да се съобразява с изискванията на Министерство на околната среда и водите. Ние подкрепяме промените в този закон и се надявам, че присъстващите в залата ще бъдат на това мнение.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Колеги, представители на различни организации, имате думата, ще ви помоля да се представяте за протокола.
ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ, партия „Атака”: Уважаеми колеги, уважаеми господа министри, уважаема госпожо Фандъкова, уважаеми гости, от името на партия „Атака” искам категорично да заявя, че ние няма да подкрепим така внесения законопроект. Основанията за това са много, най-различни и повечето от тях са посочени в средствата за масова информация. Според нас в случая става дума за поредния лобистки закон, който цели да обогати една малка група за сметка на целия български народ. Става дума за това, че се разрешава презастрояване, свръхзастрояване, съсипване на българската природа в интерес на олигархични кръгове, няколко от тях, те се броят на пръстите на едната ръка, те владеят всички зимни ски-курорти. Аргумент, който също ще изтъкнем по време на обсъждането е, че промените са движени от чисто търговски интереси. Всеки един, който се захване с развитие на ски-туризма, на курортите, с увеличаване броя на пистите ще търси своята печалба, която е за сметка на българската природа. България има такова географско положение, че има зима от три месеца, нищо, че сега ни е затрупал снега, той бързо ще се стопи, просто няма географски шанс да бъде сериозна туристическа дестинация за ски-туризъм, зимата ни е къса, това трябва да си го знаем.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Господин Лаков, моля да се ограничите в рамките на три минути и тези дебати са за Пленарна зала.
ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Приключвам. Казваме, че няма да подкрепим законопроекта. А за колегите от медиите „Проклет да е Цеко” имаше една такава поема от Иван Вазов. Благодаря.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Колеги, идеята е да постигнем един обществен консенсус и законопроектът да работи в полза на обществото, затова нека да бъдем конструктивни. Ще помоля останалите колеги – политическия дебат да го оставим за Пленарна зала, а тук да чуем всички участници, всички които ползваме горските ресурси. Ще ви помоля да се представяте.
БЛАГОЙ РАГИН, председател на Българската хотелска и ресторантьорска асоциация: Подкрепям вашето становище този път политиците малко да замълчат, да дадат възможност на хората, които са пряко заинтересувани, след това да обобщят и да вземат решения, но искам да използвам възможността ....
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Госпожо председател, нека не започваме така, ние сме дошли да чуем аргументи.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Господин Божинов, господин Рагин има думата, моля да спазваме процедурата.
БЛАГОЙ РАГИН: Не исках да обидя вас, исках предишния който говори, ако тръгнем в тази насока – моите уважения, защото това беше популизъм и демагогия! Не сме дошли да си губим времето за популизъм и демагогия. Но искам да използвам случая и да благодаря на хората, които са се осмелили този път държавната администрация да върви преди събитията. В продължение на 20 години държавната администрация винаги следваше събитията, сега за първи път сте отпред. Ще имате много големи проблеми, но да знаете, че 80 % от хората сме вас, ще ви подкрепим с всичко каквото можем. Не може 10-15 % да спъват развитието на България. Живеем в незапомнена криза, толкова е тежко положението. В момента Господ ни е дал единственото нещо с което може да правим бизнес и да оцелеем и ние сами да спъваме това, което може да ни изведе напред. Господин Божинов, държа едно интервю на министър-председателя на Англия, който „замерва” Меркел с нас, казва колко сме бедни, колко сме лоши, колко сме изостанали! Сега е моментът да му натрием носа и да кажем – не е вярно, ние имаме потенциал.
Целият туристически бизнес стои зад този проект. Искрено съжалявам, че тук няма представители на Стопанската камара, на Търговско-промишлената палата, и те трябва да са тук, защото не може да гледаме вече на инвеститорите като на чорбаджии-изедници. Тази дума трябва да изпадне от нашия речник, трябва да гледаме кой какво дава на обществото. Подкрепяме законопроекта с всички сили и средства.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Заповядайте.
ГЕОРГИ БОБЕВ, Българска ски-федерация: От името на Федерацията, която със сигурност е най-големия професионален орган у нас, с експертиза в областта на ски-пистите и ски-лифтовите съоръжения, бих искал да изразя нашата подкрепа за така предложените промени по няколко причини. Първо, считаме, че заедно с новия Закон за туризъм и други законодателни инициативи това е една стъпка в развитието на национална стратегия и държавна политика за развитие на зимните спортове и зимния туризъм. Нека да е напълно ясно, министър Найденов цитира някои данни, но България изостава чувствително от държави, въобще не се сравняваме с големите държави в този бранш, изоставаме от държави, които са членки на Европейския съюз, които са с много по-скромни природни дадености от България - Словакия, Чехия, Румъния. Ски-центровете, които ние имаме като площ и капацитет са сравними с центровете в Унгария. Това е просто жалко. В Унгария най-високата точка на надморска височина е 1100 метра. Да, да, това е истината, това са фактите от Световния доклад за зимен туризъм. България трябва да има целенасочена политика в тази област. Ние сме държавата с най-голям природен потенциал в Югоизточна Европа за развитие на зимни спортове. За съжаление през последните 20 години не беше направено нищо като политика за подпомагане на тези спортове. За първи път сега в последната една година, с промените и в Закона за туризма, с промените в този закон се наблюдават позитивни стъпки, според нас, за развитие на тези спортове. Нека да е ясно едно, ние сме изключително неприятно изненадани в последните години от една кампания, която се разгръща, че ски-спорта, ски-туризма е мръсна дума, че това вреди на природата, уврежда природата. Това категорично не е така, това е един здравословен начин на живот. Не говорим за производство, не говорим за някакви технологии, които биха увредили или замърсили природата, лифтовият транспорт е доказано най-екологичния транспорт, мисля, че с това всички в тази зала са съгласни. Ние говорим за развитие на една обществена култура, която е свързана със спорт, с туризъм, със здраве, с генериране на брутен вътрешен продукт покрай тази култура, генериране на работни места, генериране на доход и имидж за нашата държава. Благодаря.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Заповядайте. Моля да се представите за протокола.
АНДРЕЙ КОВАЧЕВ, съпредседател на Политическа партия „Зелените”: Брутен продукт, който се изнася на Виржинските острови не е национален брутен вътрешен продукт. Без да ме прекъсвате.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Колеги, моля ви, без пряк диалог, нека се опитаме да спазваме регламента в рамките на 3 минути да изложите мотивите си. Отново ще помоля думата да взимат заинтересувани обществени организации, а политическия дебат да го оставим за друг формат.
АНДРЕЙ КОВАЧЕВ: Ние сме заинтересувана организация, госпожо, включително голяма част от „ол инклузив” туризма, който се развива по нашите курорти изнася този брутен вътрешен продукт извън страната. Добавената му стойност за нашата икономика е много малък. А когато става дума за развитие на спорта в България и специално за здравето на нашите деца нека направим нещо за здравето на нашите деца в училищата, за онзи ежедневен спорт, който те трябва да практикуват в училищата и тогава да помагаме на офшорките, които в момента се опитват да откраднат от нашата икономика да откраднат държавна помощ. Защото този законопроект в момента предоставя държавна помощ. Нищо друго. Този законопроект в момента е приет в нарушение на закона, без да се направи съответното обсъждане по законосъобразния начин. Той в момента ще бъде приет, ако бъде одобрен на първо четене в нарушение на закона. Единственият правилен избор, който може да направите, включително управляващите от ГЕРБ, е да го отхвърлите на първо четене. Това което искам да направя - аргументите защо този законопроект предоставя държавна помощ, защо въвежда непрозрачни процедури, защо позволява навлизането на багерите в природен парк „Витоша” и той ще позволи навлизането на багерите не за 6 писти, а за 17 км писти на площ от 800 декара. Защото това, което пропускате, че съгласно Закона за туризма и наредбата тези багери ще трябва всяка една писта да изчистят, всяка една морена, всяка една туфа мъх...
Г-жа............. Всичко е регламентирано в Закона за горите, защо говорите глупости?!
АНДРЕЙ КОВАЧЕВ: Това е регламентирано в друго законодателство. Да се направи ски писта – това е задължително и това ще е съдбата на Витоша.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря за становището. Господин Емил Димитров.
АНДРЕЙ КОВАЧЕВ: Съжалявам, че не позволявате на хората да се изкажат, на хората от бранша, свободно, без прекъсвания.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Моля да се спазва регламента, виждате колко хора присъстват.
ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Уважаеми господине, само не разбрах – вие сте Зелена партия или екологична организация? А в момента с началото на вашето изказване вие се превърнахте в НАП или друга данъчна служба. Ако защитавате природата обяснете какво се нарушава в природата и ви се повтори много ясно, господин Каменов ви каза, че гората остава гора, тази писта остава гора и винаги ще бъде гора. Много ви моля, да ме изчакате да се изкажа. Гората остава гора. Сега ще ви кажа дали расте 100 години, защото аз ходя непрекъснато по гората, а някои от вас са я виждали само от прозореца на влак. Ще ви дам един най-елементарен пример. Тези които са над 30 години си спомнят къде беше шанцата „Черния кос” за ски-скокове. Когато шанцата „Черния кос” спря да се използва, в момента когато минавате от там – всичко е гора и вече не се познава къде е била шанцата. Искам да ви попитам още нещо. Вие казвате – дайте да не правим ски-писти, да не развиваме ски-спорта, а ще развиваме спорт за децата – да потичат в пушека на София. Искам да ви попитам вас, къде бяхте докато работеше Кремиковци? Нито един от вас не го видях да застане със същия байрак пред Кремиковци. Между другото и там собствеността беше офшорна, никой от вас не попита къде отиват парите от Кремиковци, никой от вас не попита защо Кремиковци обгазява София всеки ден. Вие еколози ли сте, бизнесмени ли сте, данъчни ли сте, определете се, кажете какви сте, за да знаем с кого водим разговор.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Заповядайте, госпожо.
ВАНЯ БИЖЕВА, „Природа за хората и регионите”: Първо, на господин Андрей Ковачев, разбирате ли, че когато говорим по същество добре е да бъдем някакъв източник на доверие. Миналата година вие подведохте медиите и цялото българско общество, че гората в България изчезва. В ръката си държа доклад на Европейската комисия от миналата година, Евростат, издание 2011 година, на първо място сме по увеличение на горските територии в България. Дължите едно голямо извинение на българските институции, че ги компрометирахте така пред обществеността и в Европа, дължите едно огромно извинение на всички хора, които са работили професионално и най-вече на медиите, че ги подведохте. Ще поставим този въпрос в СЕМ, защото както виждате съществува не само подвеждаща потребителска реклама, оказа се, че и неправителствения сектор, който трябва да защитава обществените интереси и най-вече интересите на гражданите подвежда обществото. И вие не може да бъдете никакъв източник на доверие, така че някой да се довери на вашата оценка. Второ, понеже не сте икономист, като еколог ви пиша „две”, при положение, че участвахте в тази кампания. Трябвало е да би бъде ясно, че основният източник на обезлесяване в България са пожарите, а не каквото и да било урбанизиране на територии и каквито и да е други планирания на териториите. Това са много съществени разлики. На трето място, вие не сте икономист, това е очевидно, еколог сте. Защо подкрепяме закона? В туристическата индустрия добавената стойност се изчислява с мултипликатори, който разбира от макроикономика знае това нещо. Най-висок е мултипликатора на ски-туризма, 2,13, дори е по-висок от голф-туризма, затова подкрепяме този закон. Региони, които са планински и аз искам да произвеждат компютри, но няма такава алтернатива в следващите 50 години, искам да произвеждат технологии, но такава е дадената ситуация в България – туризма е структуроопределящ отрасъл за планински региони. Този закон легитимира по някакъв начин ски-индустрията, създават се условия за развитие. А както госпожа Караджова ви обясни 105 пъти – въпрос на допълнителни оценки, на обществени дебати, с широки и подробни обяснения дали този проект ще увреди дадената територия или няма да я увреди, какви ще бъдат неговите екологични въздействия. Искам още веднъж да ви запитам, господин Ковачев, ще се извините ли на българското общество за изключителното заблуждение, в което го въведохте?
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Заповядайте, господине.
ИВАН ДИМИТРОВ, председател на сдружение „Независим обществен контрол”: Наскоро разбрах, че 37 % от територията на България е в „Натура”, а в Европа – Австрия, Германия – 7-8 %, дали не трябва да се направи ревизия, да се види, защото десетина човека от десетина сдружения са решили, че това ще е „Натура”, дали не трябва да се направи ревизия на парите, които получават тези хора, защото чувам нещо за 100-150 млн. на година; дали не трябва да се ревизира, да се види как се харчат тези пари, да се направи проверка, защото се оказва, че десетина човека движат целия зелен алианс, не знам как се води. Ние искаме обществото да знае какво става, искаме прозрачност. И ако господин Ковачев е Зелена партия, или какъв е, как така за Витоша забелязва, а примерно между Младост и Горубляне над 1000 дка парк се превърнал в сметище не го забеляза. Значи, някои неща вижда, други неща не вижда – значи има двоен стандарт. Благодаря.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Заповядайте.
ПЕТЪР ШУРУЛИНКОВ, доц.д-р в Природонаучния музей, член на Управителния съвет на Сдружение за дива природа и балкани: Моето становище и становището на Сдружение за дива природа и балкани е, че сме категорично против тези промени и ще ви обясня основното, заради което сме против. Една гора, горска територия, на която има влек, лифт или писта не може да се счита повече за функционална гора и не е вярно, че няма влияние върху горската екосистема. Сега където са пистите на Банско, на Бъндеришка поляна, целия район имаше глухари, имаше лещарки, имаше трипръсти кълвачи, имаше белогърби кълвачи, кукумявки, изключително биоразнообразие, което ние картирахме при съставянето на плана за управление на Националния парк „Пирин”, всичко това вече е унищожено. Имайте предвид, че в гората освен дървета има и животински свят. Като ловци, вие господин Димитров и вие господин Найденов, трябва да знаете, че тези животни се безпокоят и напускат района, който се урбанизира и е пълен с хора. Това ще се случи с глухарите, това ще се случи с лещарките, това ще се случи с горските бекаси, които са в района на тези писти. Ние имаме информация какво е биоразнообразието най-подробно за всички писти в обхвата на всички ски-курорти в Рила, Пирин, Витоша и Родопите, включително и Бодрост, Картала, Паничище, Супер перелик, всичко е картирано, имаме представа къде какво ще бъде унищожено. Така че моля ви, недейте ни убеждава, че няма да има въздействие. Въздействие ще има и ние вече го видяхме в Банско, регистрирали сме го и ще бъде публикувано. Ние не можем да имаме доверие на процедурите по ОВОС и оценка за съвместимост, защото те вече показаха доколко работят в случая със ски-района на Банско, те не успяха да опазят природата. Така че как ще ни гарантирате, че нещата няма да се повторят. Искам да ви уверя, че това, което казаха от „Природа за хората”, че горите у нас се увеличавали....Чуйте ме какво ще ви кажа – тези гори се увеличават за сметка на млади гори, които се самозалесяват на изоставени селскостопански територии, където е имало паша. А старите гори, зрелите гори, които са уникални за България и ги има в най-голям процент у нас и в Румъния, в целия Европейски съюз, намаляват и то намаляват бързо.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Моля ви, не влизайте в преки диалози. Господин Димитров, имате думата.
ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Да отговоря, защото имаше реплика за лова. Господине, в Австрия където има три хиляди километра ски-писти, най-много писти в Европа, годишно се отстрелват 15 хиляди диви кози, представяте ли си колко имат? Как пък техните писти не изгониха козите, как не изгониха глухарите? И австрийците, и швейцарците по-глупави ви ли са от нас.
ПЕТЪР ШУРУЛИНКОВ: Не сравнявайте Алпите с Рила и Пирин, разликата е огромна!
ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Ааа, разликата е огромна, ние сме Сахара!!!
ПЕТЪР ШУРУЛИНКОВ: Като площ! Рила е по-малка от една ... част от Алпите, ние имаме едно зрънце природа!
ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Мислех да не се занимавам с вашата демагогия, но сега ще ви припомня нещо друго.
ПЕТЪР ШУРУЛИНКОВ: Вие си взимате повече от три минути, между другото. Не знам дали това е коректно.
ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Аз съм народен представител и нямам ограничение във времето. И затова ви казвам, че аз съм участвал това лято в гасенето на два пожара в природни паркове, лично. Участвал съм в почистването на Рила, лично. Там не видях нито един от вас, ако бъркам, нека някой който е бил там, да си вдигне ръката и да каже – аз помогнах за гасенето на пожарите. Много е лесно тук от масата.
ПЕТЪР ШУРУЛИНКОВ: Ще ви кажа аз кои пожари съм гасил, а вие не сте били.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Господин Диков искаше думата.
ПЕТЪР ШУРУЛИНКОВ: Дивите кози защо ги сравнявате с глухарите, те живеят в райони, където няма писти, по скалите ...
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Моля, изключете микрофона. Думата има господин Сашо Диков.
САШО ДИКОВ: Госпожо Танева, бил съм в Парламента в качеството на стажант, тук съм в качеството на супер-експерт. На тази маса няма човек, който повече от мен да е ходил по зимните курорти в цяла Европа, пък и не само в Европа. Затова мога смело да кажа, че по силата на разсъжденията на хората, които и днес ги чуваме, на Запад, т.нар. Запад – Австрия, Германия, Швейцария, Франция, Италия, алпийските страни, Пиринеите и т.н., там са от кретен на горе, от идиот на горе, които са си унищожили природата и са съсипали всичко живо! Искам да кажа следното – тъй като си давам и другата сметка, от моите уста каквото и да кажа в подкрепа застрояването на планините, строеж на нови писти, лифтове, звучи неубедително, тъй като целият ми живот е минал в планините. Благодарение на планините и ски-спорта съм това, което съм, затова призовавам следното: първо, поздравявам организаторите, че докараха тук еколозите. Иска ми се на всяка следваща подобна среща, дано да има скоро, задължително да присъстват еколози, за да се чуе какво мислят те. Вижда се и днес, че те няма какво да кажат освен алабалистики и някакви зловещи заклинания. Факти, ето ги фактите тук, което и господин Найденов каза, те са печални, тъжни, идиотски факти в наша вреда, че не се развиват нещата. Но нещата имат и втора страна, хората имат пълното право да се опасяват, че ако подадеш на някой ръка, той ще ти я изяде до рамото. Много ми се ще да има изключително строг контрол във всяка стъпка оттук нататък в зимните курорти за всяко едно нещо и пак начело с еколозите. Нека те да са там, да контролират всичко, пред очите им да става, за да са спокойни и те, за да са спокойни всички. А това, което е в момента спрямо София и е престъпление от всякакъв характер – това е вън от съмнение и има начин, интелигентно, културно, хем да се развива туризма като бизнес, хем да се опази природата. Благодаря.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря.
ИБРАХИМ КАРАХАСАНОВ:....Стана въпрос, за Зелената партия, ще ви кажа, че аз съм единствен представител на Зелената партия.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Нямате думата.
ИБРАХИМ КАРАХАСАНОВ: ....Това са други фракции Зелените и т.н., аз съм от Зелената партия.
ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Ами излезте на вън и се разберете.
ИБРАХИМ КАРАХАСАНОВ: ....Аз искам с вас да се разбера, не с тях. Ще бъда конкретен. Ибрахим Карахасанов се казвам, за протокола. Резервите ни са свързани с параграфи 4, 13 – едно, водят до загуба най-малко на 60 млн.лева в рамките на следващите три години след премахване таксите при промяна предназначението на имоти за ски-писти и стъпки на лифтове и влекове. Няма да говоря какво представлява като схема държавната помощ, която е недопустима в рамките на Европейския съюз и прочие, параграфи 4, 10 и 11.1. - поощряват учредяването на вещни права и продажбата на държавна собственост без търг при нарушаване правилата на конкуренцията. Това от своя страна ще доведе не само до загуба на нови 20 млн.лева следващите три години, но и поставя закона в смешно положение да регламентира дългосрочни наеми на горски територии на базата на търг, а учредяването на вещни права да се провежда без търг.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Да, това становище сме го получили.
ИБРАХИМ КАРАХАСАНОВ: Оставете ме, госпожо, да си взема трите минути, после ще говорите още 30 вие.
Одобрените текстове на параграф 13.1, които разрешават промяна на предназначението на горски имоти придобити по реда на параграф 123 от отменения Закон за горите, действащ между 2003 и 2011 година без общ устройствен план са небалансирани и несправедливи. Тези собственици са придобили имотите си, възползвайки се от непазарните механизми на старите наредби за оценки на горите. Допълнителното им поощряване с новите предложение текстове ще доведе до ново, бързо урбанизиране на съществуващите горски територии, без осигуряване на инфраструктура за електроснабдяване, водоснабдяване, канализация и т.н. Няма да се спирам подробно на този параграф.
Параграф 22 – премахва всякакви гаранции при износ на дървесина и дървесни горски продукти за тяхната законност по отношение на добива. Това е нарушение на няколко европейски регламента за гарантиране на законността на използваната в Европейския съюз дървесина и недървесни продукти от горите и би поощрило незаконния дърводобив и палежите в горите. Това е особено опасно за частните гори, които в момента са обект на чести престъпления, след като с промени в Закона за горите отпадна държавната охрана за тях.
Параграф 45 – отново се създава възможност за промяна на сроковете за ловуване чрез административни решения и се поставя изпълнителната над законодателната власт. Бихме искали да напомним, че за последните 20 години България неколкократно е изправяна пред опасност от налагането на санкции по отношение спазването на различни конвенции. Ние ще продължим да наблюдаваме процеса и няма да се поколебаем заедно с останалите екологични неправителствени организации да уведомим Европейската комисия и Европейския парламент, ако предложените текстове, благоприятстващи частни бизнес-интереси бъдат приети от Народното събрание. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Господине, заповядайте.
КОНСТАНТИН ИВАНОВ, Международна природозащитна организация WWF, част от коалицията „Да остане природа в България”: Ние се обявяваме против тези промени в Закона за горите, като не приемаме специално параграфи 4,10,11,т.1, 13, т.1 и т.22. Накратко защо ние сме против тези параграфи – защото с тези промени в Закона за горите на практика държавата се отказва от контрола върху сечите в горите и това става няколко месеца преди България да започне да прилага европейския регламент за търговия с дървесината, което според нас създава един период от около 6 месеца, в който ако тези промени в закона бъдат гласувани ще се стигне до много сечи в българската гора и под претекст за развитие на ски-туризма и под друг претекст. Но в крайна сметка България през този период от време ще загуби една сериозна част от горското си богатство. Много важно нещо, което трябва да подчертаем – със сегашните промени в закона за втори път се създава впечатлението за един реверанс към една от фирмите, която в момента е собственик на съоръженията в природен парк „Витоша”, след като държавата не успя да опази обществения интерес при установяването на нарушението в големината на използваната зона за концесия в Национален парк „Пирин” за ски-зона Банско. Искам също така да подчертаем, че това, което става със сегашните промени в Закона за горите ще има сериозни отражения върху вододайните зони в страната. Имайте предвид, че с последните няколко сухи години е добре да обърнем повече внимание на опазването на горите в Пирин, Рила, Витоша, тъй като това са местата от където голяма част от българските градове взимат своята питейна вода. Не на последно място искам да подчертая, че аз съм скиор от 18 години. Когато сравняваме ски-пистите в Австрия и България, нека си зададем един въпрос – защо в Австрия няма нито един морски курорт, а в България има 5 или 6, по простата причина, че в Австрия няма море. Така че когато сравняваме круши с ябълки е добре да си помислим малко по-добре къде сме ние и къде бихме могли да бъдем. Когато България има някаква запазена природа в националните и природните паркове, които са само 5 % от територията на страната би било добре да опазим тези 5 %. В останалите 95 % от територията на страна има пълната възможност да се развива всякаква вид дейност, в рамките на закона.
САШО ДИКОВ: Бил ли си в Австрия, приятелю, в някой зимен курорт?
КОНСТАНТИН ИВАНОВ: Да, бил съм в Австрия.
САШО ДИКОВ: И какво ти е впечатлението, какви круши и ябълки, за зимен курорт говорим.
/Разменени реплики без ползване на микрофон, председател Танева се намесва за въвеждане на ред./
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Колеги, искам само да отбележа, че становищата на различните организации ние ги имаме писмено и няма нужда тук да ги четете. Целта на срещата е да постигнем обществен консенсус в този дебат, така че да развиваме ски-туризма. Становището от много организации беше казано – опазвайте околната среда и горската система, така че да изчитаме становища, които сме получили преди седмица, няма смисъл. Заповядайте.
ДОНЧО ИВАНОВ, председател на Коалиция за устойчиво развитие: Уважаема госпожо председател, уважаеми народни представители, уважаеми министри и кметове, уважаеми участници в срещата, като страна България е парламентарна република с местно самоуправление и става ясно, че местната изпълнителна власт желае да направи промени в нормативните актове. Ако е така кметовете да кажат „да” или да мръднат с уши. Срамуват се, но ги чуваме, че казаха „да”. Първо, Парламентът е този, който изпълнява ангажимента, тъй като правителството обяви през миналата година, че ски-туризма, планинския туризъм и селското стопанство са приоритет на нашата страна, декларирано в Европейския съюз и Парламента е този, който трябва да изпълни политиките за това. Не виждам какъв е проблема. По нашата Конституция, по нашите взаимоотношения между местна изпълнителна власт, правителство и Парламент се извършва промяна в законопроект. Първо. Второ, тук чух изказвания колко лошо нещо е лобизма. Лобизмът за всички културни участници в това заседание е средство за съгласуване на интересите между отделните участници в гражданското общество, което се състои от три елемента: публична администрация, бизнес, това са тези лошите, с офшорките и трето, гражданите и техните организации. За какво трябва да благодарим на гражданските организации, които много хора ги атакуват, но те повдигнаха този дебат. Значи и кметовете и народните представители, и изпълнителната власт можаха да чуят притеснения и опасности има и трябва да им благодарим. Но не е работа на биолозите и химиците да се заемат с проект на нормативни актове, както не е работа на политиците да се занимават с биология и зоология. И последно изречение за реакцията срещу това, че някаква фирма също както местната изпълнителна власт иска да се промени закона. За всички културни хора е ясно, че двигателя за развитието и хармонията е бизнеса и неговата активност, след като тези хора тук отговарят, че ще се спазват законите, е причината за развитието. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Заповядайте.
САШО ИВАНОВ, кмет на Сепарева баня: Моите уважения към глухарите и бухалите, но аз трябва да кажа, че най-застрашеният вид е човека и не е нормално при природните дадености, които имаме нашите млади хора да бягат в чужбина и да стоят без работа, така че моите уважения към представителите на екоорганизациите, да дойдат да кажат това на центъра на Сепарева баня и да видят каква ще бъде реакцията. Защото сутринта чух в едно национално радио представител на екоорганизация, който да казва, че виждате ли местните хора са заблудени, те не искат това да се случва, т.е. промените, които се предлагат. Искам да кажа, че това е пълна глупост и това го доказахме преди три години – 3 хил.човека от Сепарева баня, от общината бяха пред „Александър Невски”, за да докажат своята решимост за развитие на туризма. Има уникални природни дадености, аз се радвам, че правителството намери волята да направи тези промени, така че може не само да приветстваме това нещо. Искам да ви кажа, че не само местната общност на Сепарева баня подкрепя развитието на туризма в района, но и Областния съвет за развитие в област Кюстендил има подкрепително становище за промените още преди, когато не можаха да бъдат приети и това е изпратено и до вас, госпожо Танева. Така че нашата твърда позиция е да се приемат промените, защото това е в интерес на местните хора.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Заповядайте.
ЛЮБОМИР ПОПЙОРДАНОВ, председател на Асоциация за алтернативен туризъм: Добър ден, уважаеми господа министри, уважаема госпожо Фандъкова, нашето становище е публично достъпно. Ще започна с това, че двигател на хармонията е бизнеса и бизнес-интереса. Нека да кажем, че освен бизнес-интереса на ските, в България има и други бизнес-интереси, слава Богу. Аз имам предимството да кажа, че съм най-големият планински туроператор, който се занимава с планински туризъм, в тази зала. Също така карам ски от 30 години, участвал съм в много акции за залесяване, акции за гасене на пожари и т.н. И като бизнес, моята фирма внасям 300 хил.лева в българския бюджет.
Ние считаме, като Асоциация за алтернативен туризъм и като представител на Асоциацията на българските туроператорите и туристически агенции, това са над 100 български оператори и тур-агенции, така че от тяхно име имам честта да говоря днес, да кажа, че ние не подкрепяме в този вид и по този вид този законопроект. Този законопроект ни беше сервиран в последните дни на 2011 година, без обществено обсъждане, този законопроект ни беше сервиран без никакво съгласуване с туристическия бизнес, в името на който той се прави. Това е неприемливо, дами и господа. Това е абсолютно неприемливо е да се каже „Ние ви даваме нещо”. Това може да се каже на тези, които този законопроект обслужва. Да, на тях вие сте го казали и ние не спорим с това нещо. Също така Витоша, да приемем, че Витоша е отправната точка на тази дискусия, но целта не е само Витоша, но всъщност целта не е само Витоша, а са планините и горите на България. Всички, които са от София, аз съм роден в София, Витоша е планина повече за летен туризъм, отколкото за зимен туризъм. Няма никакви шансове това точно да се обърне, защото Витоша е висока знаете колко, т.е. възможностите да расте тази зона не са големи. Тази зона попада във вододайната зона, колеги, уважаеми колеги, журналисти, във вододайната зона на гр.София. Госпожа Нона Караджова пред около 2-3 седмици каза, че в България има проблем със засушаването. Беше казано, че българските язовири са доста празни. Беше казано, че София ще има проблем с водата, нали така? Витоша почти вече не се използва за вододайна зона, именно защото във вододайните зони вече се извършва активен туризъм, не само заради ските, но и ските ...навлизане на нови съоръжения в тези зони е нежелателно, дори щете заради водния ресурс. Тогава да кажем какви са възможностите на България, като страна за туризъм, и на Витоша като място за туризъм. Ските все пак да кажа, ските са, както беше казано, три месеца в годината, но възможностите на планинския туризъм са много по-различни и той може да помогне на местната общност. Този законопроект не обслужва местните общности и този законопроект отваря вратата за неконтролируемо добиване на дървен материал, държа да го кажа, унищожаване на водните ресурси на България и считаме, че при тази липса на всякакво обществено обсъждане, реално, на този законопроект той следва да бъде оттеглен или отхвърлен в Пленарна зала още на първо четене. Това не означава, че ние сме против ски-туризма, ние сме за развитие на ски-туризма.
И тук имаме един последен въпрос към госпожа Фандъкова и към всички вас, колеги в залата, възможно е преди Нова година когато се не чистят автомагистралите, да се уволняват хора, да се наказват фирми с глоби, има договори, които позволяват това да се прави. Когато има една фирма, която не иска да си изпълнява задълженията като „Витоша ски”, а напротив, на тази фирма не се налагат глобите, които произтичат от това, че тя не доставя туристическата услуга, това че тя притиска софиянци, да бъдат недоволни за тяхната новогодишна ваканция и на всичко отгоре им се сервира промяна на закона, във вида, в който те искат, какво е това, къде е обществения интерес. Защо се пречи на Столична община, аз съжалявам, че госпожа Фандъкова и Столична община са в ситуацията да не могат да предявят претенциите си към „Витоша ски”? Много съжалявам, това наистина е... Госпожа Фандъкова е един много достоен кмет и й пожелавам тя да може тези претенции да ги предяви, защото докато този закон е такъв, аз съм юрист, трябва да се прилагат законите до тяхната промяна. И в момента стои възможността тази претенция да бъде предявена, аз смятам, че трябва да се наказват .....
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Разбрахме ви, благодаря за становището. Госпожа Караджова поиска думата.
НОНА КАРАДЖОВА: Тъй като споменахте за проблемите с водата, доста по-голяма е темата за осигуреността на България с вода, защо имаме, ще имаме ли, няма ли да имаме, какви са причините, дали са водопроводите и т.н. Със сигурност една от причините „ама то вода имаме, защото имаме гора”, както чухте данните, които преди малко се изнесоха и които миналата година, като министър на околната среда и водите изложих в доклада за състоянието на околната среда е, че земите от горския фонд се увеличават, което е добре. Не мога да кажа точно какъв процент от горите се изземват в резултат на ски-съоръжения, далекопроводи или просто дърводобив, какъвто се извършва във всички държави съгласно лесоустройствените проекти, но още веднъж искам да подчертая, тъй като има наистина хора, които са от неправителствени организации,някои от тях много добре познават законодателството по околна среда,отлично знаят, и отново повтарям независимо дали проекта е за развитие на лифт, дали е летен или зимен туризъм, дали е за далекопровод или за нещо друго, той подлежи на съответните екологични оценки. Както знаете, именно поради това, че имаше пропуски в процедурите за одобряване на проекта за разширението на ски-зоната на парк Витоша и във връзка с обжалването от неправителствени организации се съобразих и именно това екологично законодателство продължава да се прилага, така че моля ви не говорете, че в България горите ще се изсекат, защото се приемат тези промени в закона за горите, това не е вярно. Екологичното законодателство се прилага, и слава богу, и след мен да има министри, ще си направя един комплимент, но наистина смятам, че съм добър министър на околната следа, добър министър, с много добри експерти и ние ще продължим да правим съвестно и честно екологичните оценки. Уверявам ви, че това ще продължи, така че нещата са прозрачни, има обществени процедури, има процедури на обжалване, ако някой не е съгласен, но няма да се съглася да има преднамереност в каквито и да е изказвания. Благодаря ви много. Ако има неправителствена организация, която в момента счита няма закони в България, при това, които се прилагат както знаете и за които решения вие също знаете, по екологични оценки, и които няма да се прилагат преди, която и да било процедура по Закона за горите, моля да каже.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря, госпожо Караджова. Заповядайте.
........ Ако може едно процедурно предложение, госпожо Танева. Нека от Зелените, вместо заклинания и плашене на хората, да представят поне един факт в потвърждение на думите им, един единствен факт. Досега само заклинания и плашене.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Предлагам да не давам повторно думата, защото ще повторят същото, което чухме досега. Заповядайте, моля да се представите за протокола.
ИЛИЯН ПЛАМЕНОВ, Екофорум за устойчиво развитие: Добър ден на всички. Няма да повтарям вече казаните аргументи от еко-организациите, само ще кажа, че ние не може да се съгласим с така предложения текст на закона, тъй като той е в нарушение на процедурата за обществено обсъждане и в тази връзка бихме искали да призовем Народното събрание той да бъде оттеглен в този му вид и еко-организациите да бъдат включени в една нова редакция на текста на закона, която да бъде по-балансирана. Освен това искам да кажа два други акцента, че именно със сегашния вариант на текста се създават условия България да бъде в някаква степен санкционирана, поради нерегламентираната държавна помощ, която биха получили оператори в сектора на туризма и само ще кажа и за възможността за нови горски пожари, палежи, които биха довели промените в закона.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря, аз искам да ви отговоря, че срещата, която правим днес в този състав именно е зарази това, да обсъдим така предложените текстове. Нещо повече, ние можехме и утре, нашата Комисия има редовно заседание и да бъде приет, но напротив, ние искахме да направим тази среща, искахме всички заинтересувани страни в този граждански процес да чуят философията и вижданията за това в каква посока трябва да вървим, какви са приоритетите. И да получим един дебат и едно отношение, и предложение, така че в окончателен вид ние да получим балансиране на интересите. Позицията „не,не,не” - това не е позиция, защото няма смисъл тогава от такъв дебат. И аз мисля, че в периода, в който ние ще пристъпим към разглеждането му на първо, на второ четене, вие знаете много добре процедурата, при желание за конструктивен диалог, следвайки философията, която ние, като мнозинство целим с приемането му, при добро желание за истински конструктивен дебат мисля, че може да постигнем това за което и вие говорите. Затова направихме тази среща днес, за да имаме повече време, включително и в разговори след това да постигнем такъв консенсус и баланс на обществения интерес, пак казвам, следвайки философията и общата посока. Господин Костов поиска думата.
ГЕОРГИ КОСТОВ: Добър ден на всички. Благодаря за дадената дума. Събрали сме се, за да се решат нещата, а не да се конфронтираме допълнително и аз си позволявам като експерт, който се занимава с това професионално с това от години, да кажа, че в предлаганите промени има много положителни страни, има и слаби страни. Ще ми позволите една минутка повече. Първата част засяга строежа на ски-писти и прилежащи съоръжения. Не крия, че е моя идеята територията на линейните съоръжения да не се изключват от горската територия, защото в крайна сметка те са... в рамките на времето ще изчезнат, защото човешката дейност има край, човешките съоръжения, с оглед да се запазят горите и да не се губи територия и след това да не се губи територия, което е важно за статистиката. Така че с направените предложения се връщаме към един стар вариант на закона. По принцип той не е опасен, ако не съществуваше една малка особеност, която не е в Закона за горите, а в Закона за устройство на територията, че право на строеж се учредява от собственик. Тогава всички собственици на частни гори могат да си учредят право на строеж за ски-писти и да си изсекат горите. Това е опасност. Всички ще се съгласите, примерно в Родопите в голяма степен горите са частни, не искате всички да бъдат на голо, значи държавата трябва да си запази регулаторната функция, за да може в някакъв момент да озапти този, който иска да си изсече гората, не за ски-писта, а за да вземе дървесината, защото там са парите. Затова смятам, че ние трябва да се ориентираме, тъй като когато говорим за други линейни съоръжения - далекопроводи, или други проводи, сервитути за които се установяват, ние не ги поставяме под съмнение, че трябва да ги направим. Когато правим горски пътища – и те са линейни съоръжения по някакъв начин. Смятам, че за да избегнем възможността да се изсича голямо количество гора, поради такива интереси би трябвало да се въведе лимит на площта на линейните съоръжения на единица площ. Трябва да ви кажа, че преди да дойда тук направих една справка как стои въпроса в Германия. Там в общи линии, те имат страшно много горски пътища, които са подобни линейни съоръжения, и площта е около 1,6 % от общата площ на горите. Значи, според мен един нормален лимит на ниво община, за гора, е да има до 2 % линейни съоръжения, независимо дали те са далекопроводи, писти, влекове, лифтове и т.н. това е една много разумна мярка, която може да се въведе и да се реши въпроса. Когато горите са сертифицирани, там не е нужно да въвеждаме такава мярка защото там в стандарта има изисквания, които са такива. Когато има по-строги закони, засягащи природните и националните паркове, госпожа Караджова ви каза, че там имаме по-строго законодателство, така че не трябва да търсим конфронтацията, трябва да намерим обща основа и мисля, че това може да се случи. Няма да коментираме емоционално, защо, как, кога са вкарани промените в закона и т.н.
Втората част, на която искам да обърна внимание публично е, да кажа, че заедно с внасяните промени и туризма, който трябва да се развива и всички го подкрепяме, защото той е алтернатива, една от малкото ценности за България, се опитват доста нескопосано да се вкарат текстове в закона, който никой не ги е искал, никой не ги е заявил публично и стоят скрити, а те могат да имат много по-страшни последици за бизнеса и бизнес-средата в България. Тук има представители на горския бизнес, ще оставя на тях да говорят. Но тук става въпрос за директно лобиране, за връщане на текстове, които са срещу пазарната икономика, срещу пазарните условия в горите. Особеността на българската гора е, че имаме държавна площ на голяма територия, върху която оперира частен бизнес. И на практика в момента този частен бизнес някой иска да го набута в ъгъла. Друго, на което искам да обърна внимание и което е много страшно в предвижданите промени, искам това да се знае от медиите е, че отново се неравнопоставя собствеността. Пример ще ви дам с предложението, че общинския горски може да прави актове само върху територията на общинската гора, ако го хване извън общинската гора, само прескочи пътя и се окаже в държавната – не може да му направи акт. А пък държавните горски да могат да правят актове навсякъде! Да не са по-горски?! Така че ето такива недомислици, които някой си ги е измислил тук на бърза ръка, те трябва да бъдат спрени и да дадем може би думата и на бизнеса, за да вземат отношение по въпроса.
ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Понеже господин Костов е специалист няма да му кажа, че се е объркал и не е слушал добре госпожа Нона Караджова. Мисля, че тя ясно обясни, че никой не може да си изсече нито общинската, нито частната гора без Оценка на въздействието върху околната среда и всички други процедури по екологичните закони. И недейте и вие да всявате паника, че някой ще изсече гората, такова нещо няма. И понеже призовахте горските да кажат, да отговорят на вашите твърдения, аз предлагам да дадем думата на един от директорите на шестте държавни горски предприятия, да каже така ли е, лобисти има ли, ще се изсече ли гората, ще се натикат частниците в ъгъла, какво ще се случи, колко е страшно и предлагам да е най-възрастния, за да не се сърдят. Господин Върбанов, ще вземете ли думата?
ВЪРБАНОВ: Благодаря, само две думи. Аз мисля, че с предложените промени в закона няма да се натика никой в ъгъла, така че има достатъчно пространство за работа на бизнеса в дърводобива в горите и ползването на дървесината, но мисля, че е правилно да се даде възможност не само на държавните ловни стопанства, но и на държавните горски стопанства да извършват дърводобив. Това е само точка, само едно изречение. Никой от тези директори на държавните горски и ловни стопанства на този етап няма да започне дърводобива, тъй като няма материалната база – няма техника, няма ресурс, няма нищо. Но в един тежък момент, когато частния бизнес протака нещата, или не е доволен от условията, или в обекти, в които трябва да работи, мисля, че да се работи ритмично в горското и ловно стопанство – това няма пречка да се запише в закона, че и те имат право на добив на дървесина. Те са стопани тези хора. Няма с това предложение никаква опасност да се спре частния бизнес. Ние без частния бизнес няма да може да работим. Благодаря.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Общественият дебат е обсъждане, среща, която ние направихме в този състав е относно оспорваният текст по отношение на промяна на режима за изграждане на ски-писти и съоръжения и така не ми се иска да влизаме в съвсем нов дебат, по който въпрос може да направим отделна среща. Тя е вече тясно експертна, засяга много по-малък кръг от граждани и предполагам, че в този разширен състав не би била толкова интересна. Но тук е изпълнителният директор на Асоциацията на общинските гори, като представител включително и на територии, където има ски-съоръжения. Заповядайте, господин Томанов.
ТОМАНОВ, изпълнителен директор на Асоциацията на общинските гори: Благодаря, госпожо председател. Благодаря за поканата да участвам в такъв дебат, но ще ме извините, госпожо Танева, но аз няма да се присъединя към дебата за целесъобразността на промените, които касаят изграждането на спортни съоръжения в гората. Защо? Защото нашата асоциация защитава общи интереси на общините, такива каквито те виждат за развитието на своите региони. Тук кметовете успешно направиха изказвания в това направление. Моето участие в този дебат аз го виждам на друго място и вие призовавате на този форум да се говори действително само за тази част от законопроекта, но в законопроекта действително покрай тази спешна нужда от промяна в закона, касаеща изграждането на спортни съоръжения са вкарани текстове, които действително внасят големи промени във философията на закона. Няма да говоря за тях сега, тъй като ние сме изготвили становище по няколко от параграфите, сега ще ви го предоставя. Аз съм го внесъл и официално в деловодството на Парламента. Бих ви помолил обаче да ни поканите на заседанието на първото заседание на Комисията по земеделие и гори където параграф по параграф ние може да изложим опасенията си от предложените промени и да ги мотивираме там. Защото пак подчертавам, има опасности за основите на закона, за философията на закона, толкова трудно постигната – това е равнопоставеност на собствеността, разделение на контролните и стопанските функции, тук се предлага една промяна, която може да доведе до връщане назад и до заличаване на това разделение. Благодаря.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Господин Томанов, нашите заседания са публични, вие винаги ще бъдете поканен, нещо повече, аз мога да ви предложа и такава среща независимо от писменото становище, да я направим и преди заседанието на Комисията за първо четене. Това което можем да прецизираме, като текстове да го направим още преди разглеждането за първо четене.
ТОМАНОВ: Ще ви бъда изключително благодарен.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Колеги, мисля, че всички взеха вече думата. Не, няма да дадем повторно думата. Времето доста напредна. Вие сте от една организация. Мисля, че отиваме към приключване и финал на срещата. Вие взехте думата. Не сте ли? От коя организация сте? Заповядайте.
ПЕТКО ЦВЕТКОВ, Българска фондация за био-разнообразие: Благодаря ви за дадената възможност.
/неразбирателство кой пръв да вземе думата/
СЛАВЕЙКО СТАЙКОВ, „Рила спорт”, изпълнителен директор: Взимам думата във връзка и с призива на господин Костов – нека бизнеса да каже какво мисли. Искам няколко неща да кажа и те ще бъдат повече факти, по-малко коментар. Аз съм убеден, че след няколко години отново в този състав или в друг състав, или поне хората, които са присъствали и са чули какво се говори, ще се убедят, че нищо от заклинанията, това е точната дума, заклинанията на част от неправителствения сектор в България, за съжаление чуваме, че и част от експертите в лицето на господин Костов, няма да се случи. Няма да има изсечени гори, поради няколко логични факта, а те са: няма луд инвеститор, който да прави ски-съоръжения на неподходящи места, на които е нужно да изразходва безумно много и неразумно много средства, ако може да си позволи и ако законодателството позволява тези съоръжения и тези ски-зони да се осъществят на възможно най-благоприятните места, а такива в България има достатъчно, за да поеме капацитета, който дава възможност в България да има въобще ски-туризъм и въобще България да стане ски-дестинация. Има изключително много подходящи склонове, изключително много подходящи надморски височини, терени, на които не трябва не багер, не трябва човек с лопата да ходи, за да прави терена подходящ за ски-писта. Трябва да изчака да падне снега и да мине машината да обработи терена. Ски-писти се правят по възможност на максимално високи надморски височини. На такива високи надморски височини, господин Костов, много добре знаете, че високостеблена растителност няма, 90 % те са голи. Там има пасища и ливади, само че колегите, които определят себе си, като експерти от неправителствения сектор, може би не знаят, че включително терени, които представляват пасища и ливади се водят гори. И оттам идва голямото объркване и казват - ето, тук ще бъдат изсечени хиляди декари, хектари – нищо подобно. Може би ще има някакво изсичане в ниски части, там където се правят връзки на съществуваща или бъдеща инфраструктура, за да има достъп до съответното място, може би ще има минимални просеки да ги наречем, но и те имат своята полза. А ползата е следната – най-голямата загуба на гори е от горските пожари. Една писта или просека за ски-писта или ски-съоръжение е абсолютно перфектно лесно устройствено мероприятие за предпазване от горски пожари и за неразпространение им. Не мога да се сетя точната цифра, но мисля, че министър Найденов я е споменавал няколко пъти, но беше - десетки хиляди хектари гори унищожени. Е, тук говорим за необходимост от не повече от 200 дка гори да бъдат изсечени, така че България да стане ски-дестинация. По отношение на офшорните зони и на бизнеса и т.н. Ако господина, който преди малко се изказа, каза че бил най-големия в алтернативния туризъм и плаща някакви смешни 300 хил. годишно на държавата – ами държавата трябва да „затвори”, ако с това ще се изхрани. Трябва да ви кажа, че ние сме скромна фирма, в нормална година плащаме много повече, да не говорим за работните места, които са създадени. Тези всички компании са регистрирани в България, работят по българското законодателство, плащат данъци в България, отчетите им са публични, създават работни места в България. И трябва да ви кажа, тъй като сме на фокуса на абсолютно всички институции, сме абсолютно прецизни и коректни и не си позволяваме и един ден закъснение по отношение на каквито и да било ангажименти по отношение на община или държава, точно защото сме на фокуса на събитията. Абсолютно проверявани сме. В заключение, абсолютно подкрепяме тези промени, считаме, че това е една добра стъпка и за нас баланса между разумното развитие на планината и създаването на условия за бизнес в планината е това, което трябва всички да намерим, за да вървим напред.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Давам думата на министър Найденов.
МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Благодаря ви, госпожо Танева. Тъй като аз се явявам вносител на тези поправки, в качеството ми на министър на земеделието, ясно ви е, че не лично аз съм ги изготвил, изготвени са от експерти и чухте от заместник-директора на Изпълнителната агенция по горите мотивите, но като резюме на това което чух като коментари и разбира се се възползвам от случая да отговоря на някои от упреците.
Първо, по отношение на това, че става въпрос за лобизъм. Както ви каза и доц. Костов, първоначалният вариант на законопроекта, когато беше приет през месец април съдържаше тези текстове. И тогава аз признавам сега, публично, че ние се поддадохме на лобизъм, лобизъм от страна на еко-организациите, защото в последен разговор с вас, аз се поддадох на вашия лобизъм, господин Ковачев може да го потвърди и оттеглих, аз, еднолично текстовете, които в момента са обект на дебат. Т.е. ако е имало лобизъм, то не е от страна на „Витоша ски” или друг, а от страна на еко-организациите.
Реплика: Не ви прави чест, господин министър.
МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: На вас не ви прави чест, че ме прекъсвате! Аз не ви прекъсвах.
Реплика: ....Не ни давате думата...
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Моля, изключете микрофона, господин Ковачев.
ЦВЕТКОВ: Не съм Ковачев, Цветков съм. Вие ни каните на среща, искате нашите становища и участие, не ни давате възможност да се изкажем. Затова не ви прави чест, на вас, като организатори.
МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Второ. По отношение на това, което казахте до тук, ако трябва да бъде изпълнено едно към едно, ние освен тези поправки трябва да ги оттеглим очевидно, според вас, да разпоредя на Изпълнителната агенция по горите да залеси абсолютно всички съоръжения, които са в момента и да изгради във всички училища, заедно с Министерство на спорта тренажори, ски-тренажори. Ако смятате, че това ще работи, нека да направим него. Но извън тази закачка, защото от вас дойде, мисля, че това което каза и господин Диков е най-разумно. Тези промени трябва да се случат, защото и бизнеса, и ние като общество имаме право да ползваме тези гори. Но за да има 100 % гаранция, защото вие имате притеснения, че може нещо да се случи на горите, дайте да работим по това – вие да участвате в този мониторинг, дали няма да бъдат изкривени тези намерения. И затова предложението ми е, до приемане на закона в окончателен вариант има доста процедури, които трябва да бъдат извървени, нека да мислим върху това как неправителствените организации във ваше лице да могат да участват, за да има 100 % прозрачност, че тези добри намерения, които залагаме с тези промени, няма да бъдат изкривени. Това мога да ви кажа и да участвам заедно с вас, ако искате, в изготвянето на този механизъм. По отношение на притесненията, тъй като има и други поправки, аз каня представителите, ние се познаваме много добре, тъй като това са чисто технически неща, могат да бъдат обработени, те не са и обект на такъв обществен интерес, така че заповядайте, имам време. Ако притесненията ви са оправдани може да реагираме и те да бъдат променени.
С това искам да завърша и да призова към един разумен диалог. Това беше нашата цел. Срещата е инициирана от госпожа Танева. Разговаряхме вчера с нея, разговаряхме и с премиера Борисов, затова сме тук всички – в условията на нормален диалог да достигнем до един нормален, обществен консенсус. Благодаря.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря, министър Найденов. Благодаря и на всички присъстващи на срещата. Искам да обявя, че законопроектът на първо четене ще бъде предложен за обсъждане следващата сряда на редовното заседание на Комисията по земеделие и гори, на което всички заинтересувани страни са поканени. До тогава отправям една молба и повтарям това, което каза министър Найденов – може да продължим активния диалог в посока на промени на текстове, които следват общата философия на вносителя и които са в интерес на цялото общество. Благодаря и ви пожелавам успешен ден!
75 445 знака
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Десислава Танева