Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
27/02/2013
    Изслушване на информация от представители на Министерство на земеделието и храните за Позицията на Република България относно предложение за Директива на Европейския парламент и на Съвета за сближаване на законовите, подзаконовите и административните разпоредби на държавите-членки относно производството, представянето и продажбата на тютюневи и свързани с тях изделия, т.15 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз /2011 г./, № 302-00-14 от 18.02.2013 г., внесена от Министерския съвет.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и горите



    П Р О Т О К О Л

    № 103

    На 27февруари2013 г. се проведе съвместноредовно заседание на Комисията по земеделието и горите и Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1.Изслушване на информация от представители на Министерство на земеделието и храните за Позицията на Република България относно предложение за Директива на Европейския парламент и на Съвета за сближаване на законовите, подзаконовите и административните разпоредби на държавите-членки относно производството, представянето и продажбата на тютюневи и свързани с тях изделия, т.15 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз /2011 г./, № 302-00-14 от 18.02.2013 г., внесена от Министерския съвет.
    2. Текущи.

    Заседанието бе открито в 15,00 часа и ръководено от госпожица Десислава Танева - председател на Комисията по земеделието и горите.
    Към протокола се прилага списък на присъстващите.

    * * *

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Добър ден на всички! Откривам съвместното заседание на Комисията по земеделието и горите и Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове. И двете комисии, по отделно, имаме кворум.
    Уважаеми колеги, съгласно предварително обявения дневен ред днешното редовно и съвместно заседание с точка единствена:
    1.Изслушване на информация от представители на Министерство на земеделието и храните за Позицията на Република България относно предложение за Директива на Европейския парламент и на Съвета за сближаване на законовите, подзаконовите и административните разпоредби на държавите-членки относно производството, представянето и продажбата на тютюневи и свързани с тях изделия, т.15 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз, № 302-00-14 от 18.02.2013 г., внесена от Министерския съвет.
    Към тази точка от дневния ред имате изпратени съответните материали, становища, включително и проекта за становище,което ще подложим на гласуване след приключване на дебатите.
    Уважаеми колеги, други предложения по дневния ред има ли? Ако няма, ще работим по този дневен ред.
    На днешното заседание присъстват заместник-министъра на земеделието и храните д-р Цветан Димитров, господин Георги Ралчев, директор на дирекция „Растениевъдство“ и Пламена Грозева от Министерство на земеделието и храните.
    Уважаеми колеги, давам думата на господин Димитров.

    ЦВЕТАН ДИМИТРОВ: Благодаря. Уважаеми председатели, уважаеми дами и господа народни представители, съвсем накратко ще ви представя това, което Съвета по европейски въпроси към Министерски съвет сме представили като позиция, по която отговорната институция е Министерство на земеделието и храните. Но държа да подчертая,че тази позиция е изготвена съвместно с представители на Министерство на здравеопазването, за да няма двусмислено тълкуване на позицията на Република България. Също така са взети предвид и становища на други заинтересовани ведомства – Министерство на икономиката, енергетиката и туризма, Министерство на финансите, Агенция „Митници“, Патентно ведомство, отделно от Института по тютюна и тютюневите изделия към Селскостопанска академия и Национална асоциация на тютюнопроизводителите.
    Пред Съвета по европейски въпроси беше представена и позицията, която Министерство на земеделието и храните внесе на 11 февруари 2013 година. Съвсем кратък ще бъда, тъй като становището на Народното събрание, на двете комисии, е достатъчно подробно, но бих искал да акцентирам върху някои моменти от позицията на България.
    България изразява резерви по отношение на текстовете в предложението за директивата, най-вече относно разпоредбите, регламентиращи етикетирането и опаковането. В проектът на директива в чл.9, параграф 1 се предвижда до 75 % от външната площ на предната и задната повърхност на потребителската опакова да бъдат изписани най-различни предупреждения. Ние считаме, че въвеждането на подобно изискване би довело до ограничаване правото на използване на вече регистрирани търговски марки, цветови изображения, търговски наименования и други и съответно сме изброили законите на Република България, които регламентират това право. Също така считаме, че едно такова ограничение индиректно би довело и до по-лесното фалшифициране на различните тютюневи продукти.
    Не на последно място с отнемане на присъщите функции на марката потребителите ще бъдат лишени практически от възможността да направят своя информиран избор от марката, избор на стока, притежаваща качества, които действително желаят. В тази връзка България предлага запазването на сега действащите изисквания относно размера на здравните предупреждения или увеличаване до този, предвиден за общото информационно предупреждение, т.е. 50 % от предната и задната повърхност на потребителската опаковка и на всяка външна опаковка, както и отпадане на изискванията за формата на потребителските опаковки.
    Второ, относно разпоредбите, регламентиращи описанието на изделията. Това е т.нар. чл.12, параграф 2, който е много спорен и предвижда цигарите с диаметър под 7,5 мм да се считат за подвеждащи. Тъй като в България общият дял на тютюневите изделия от този тип е около и над 33 % ние считаме, че с така дадената редакция се въвежда индиректна забрана за продажбата на тези видове тютюневи изделия без това да има достатъчна обосновка. Затова предлагаме отпадането на разпоредбата или да бъде предвиден допълнителен преходен период за Република България.
    По отношение на разпоредбите, регламентиращи трансграничните продажби на тютюневите изделия от разстояние. Имайки предвид, че в действащото национално законодателство съществува забрана за продажба и предлагане на тютюневи изделия чрез услугите на информационното общество, това е чл.30, ал.3 от Закона за тютюна и тютюневите изделия, предлагаме да се обмисли доколко предложения в проекта на директива вариант е изобщо целесъобразен. И по-скоро предлагаме да не бъде подкрепен.
    Нещо също много важно, което е в позицията – относно разпоредбите, регламентиращи правомощията на Европейската комисия да приема делегирани актове. С проектът на директива Комисията получава делегирани правомощия по силата, на които може да прави изменения в редица области, едностранно да прави изменения, като например определяне максимално допустимото съдържание в емисиите, промяна на съдържанието, формата и дизайна на здравните предупреждения, определяне на допълнителни правила относно размера и формата на цигарените опаковки. Нашата позиция е, че изброените по-горе елементи не могат да бъдат определени като несъществени, ето защо предлагаме с проекта на директива да бъде предвиден механизъм за определяне на съществени и несъществените елементи на законодателен акт, което да позволи ясно да бъдат разграничени случаите, в които следва да се прилагат делегирани актове или измененията на директивата да се осъществят по обикновена законодателна процедура и по етапния ред, който дава възможност на държавите-членки в определени, в различните формати на съгласуване да дават своите мнения, без това да им бъде спускано един вид „отгоре“.
    Считаме, че с представените от Комисията текстове на директивата ще бъдат създадени предпоставки за неравнопоставена конкуренция между производителите на тютюневи изделия от Европа и трети страни. Благодаря за вниманието.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Колеги, становища, предложения има ли? Господин Тасим, заповядайте.

    ЮНАЛ ТАСИМ: Благодаря. Нямам навика да хваля управляващите, но този път ще ви похваля за две неща. Когато правите нещо добро трябва да се каже. Само напомням колеги, че две министерства имаха различно мнение, говоря на ниво министерства, не говоря за опозиция и управляващи, там много сме се разминавали може би и сега ще се разминем, но днес двете министерства заслужават поздравления, както и двете председателки на комисии, които представят готов доклад, който аз предлагам да одобрим.
    Ще ви кажа няколко неща, не да правя „вятър“ на председателките тук, не знам този документ трябва ли да мине през Пленарна зала, като процедура?

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Не, само на комисии.

    ЮНАЛ ТАСИМ: Колеги, за съзнавам, че тази тема не е тема на всички, които присъстваме на тази маса, но само да ви напомня – този опит за такава директива е може би най-арогантния акт, който ще се случи в Европейската комисия, той е чисто лобистки. Казвам го съвсем отговорно. Само да ви напомня, че наскоро имаше един много скандален с един, който беше обявен във връзка с тази директива голям лобист, да не цитирам имена. Такива текстове като законодателство има в една единствена държава в света и това е Австралия. Но там големите марки, основни производители на цигари в момента водят много тежки битки с държавата, така ще тук става дума за огромни искове. Примерно „Филип Морис“ има няколко пъти по-големи приходи, отколкото е брутния вътрешен продукт на България. Така, че България правилно не отива в посока на ограничаване на марките, като увеличава местата за забраните за сметка на марката и т.н. Във всяка фирма най-ценното нещо е марката, като кажем „ГЕРБ“ – марката е Бойко Борисов, ценността е там, нали, като забраните Бойко и ГЕРБ отива, така и с цигарите, като махнете „Марлборо“ и вече няма никаква стойност това, което се предлага! Не искам да изпадам в подробности,но така или иначе този подход е правилен и може би България много ясно казва „не“, не толкова дипломатично на една директива, която според мен няма да мине.
    Колеги, тук става въпрос за опит за преразпределяне на един от най-важните пазари в света. Огромен пазар, големите марки да загубят за сметка на малките марки, и отделни държави имат интерес. Нашият интерес е друг. Тогава, когато една директива не води до намаляване на пушенето, ние няма как да се съгласим. Ако една директива не води и до намаляване на вредното въздействие също не можем да се съгласим и България е време да каже „не“ и чест прави на вносителите, че го правят. Похвалих ви за втори път! Бъдете здрави!

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Колеги, други предложения по представения проект за становище и доклад, който ще подложим на гласуване има ли? Ако няма преминаваме към гласуване.
    И така, колеги, първо гласува Комисията по земеделие и гори, който е „за“ приемане на проекта за доклад и мотивираното становище по субсидиарност, относно становището на Народното събрание на Република България относно предложението за директива на Европейския парламент и на Съвета за сближаване на законовите, подзаконовите и административните разпоредби на държавите-членки относно производството, представянето и продажбата на тютюневи и свързани с тях изделия, т.15 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз /2011 г./, № 302-00-14 от 18.02.2013 г., внесена от Министерския съвет, моля да гласува.

    „За“ – 19 гласа „Против“ – няма „Въздържал се“ – няма
    С 19 гласа „за“, нула „против“ и нула „въздържал се“ Комисията по земеделие и гори приема единодушно предложението.

    Сега гласува Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове, който е „за“, моля да гласува.

    „За“ – 10 гласа „Против“ – няма „Въздържал се“ – няма
    С 10 гласа „за“, нула „против“ и нула „въздържал се“Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове приема единодушно предложението.

    Колеги, в заключение двете комисии с пълно единодушие приемат това мотивирано становище.
    Господин Атанасов, заповядайте.

    ПЕНКО АТАНАСОВ: Уважаема госпожо председател, искам да кажа две думи, възползвайки се от това, че тук е заместник-министър Цветан Димитров. Господин Димитров, има проблем с идентификацията на животните, знаете сигурно, но земеделските производители закъсняват с регистрацията. Разбирам, че със срока трудно може да се реши въпроса, но моля ви, да се ускори процеса така, че да се случат нещата. Просто обръщам внимание.
    И още нещо, моля лично да предадете на министър Найденов – става въпрос за това, че продължават да се копаят тръби от „Напоителни системи“, които са нови, много пъти този въпрос е повдиган и ви моля докато все още е министър да издаде заповед да се спре. Знам, че има подписани договори, знам каква е ситуацията, но въпреки всичко, разрушават се системи, които биха могли да вършат работа още дълги години. Затова си позволих преди госпожа Танева да закрие заседанието да се обърна към вас.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Господин Цветан Димитров ще отговори.

    ЦВЕТАН ДИМИТРОВ: Господин Атанасов, искам да ви уверя, че това, което отправихте като послание след половин час ще го предам на министъра, по отношение на „Напоителни системи“.
    По отношение на идентификацията, да, прав сте, действително има проблем в момента. Не е тайна, че се обжалваше процедурата, по която трябваше да бъдат закупени марките. За сметка на това в момента сме разработили един план, така че да може други фирми-доставчици извън тази, която би участвала в държавната поръчка, съответно по области да доставя марките. Прав сте, имаше проблем, дори не сме успели да наваксаме изоставането, надяваме се до 15 дни това да се случи.

    ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Колеги, други въпроси? Няма. Пожелавам хубав ден на всички!



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА



    13 128 знака
    Форма за търсене
    Ключова дума