Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
11/11/2009

    Д О К Л А Д

    по Законопроект за агенциите за временна заетост, № 954-01-27,
    внесен от Ваньо Шарков и група народни представители на 07.10.2009 г.

    Комисията по труда и социалната политика на свое редовно заседание, проведено на 11 ноември 2009 г., разгледа и обсъди законопроект за агенциите за временна заетост, № 954-01-27, внесен от Ваньо Шарков и група народни представители на 7 октомври 2009 г.

    В заседанието участваха следните представители от Националния осигурителен институт – г-н Сотир Ушев, управител, г-жа Весела Караиванова, подуправител и Йосиф Милошев, г-н Емил Мирославов – директор на дирекция „Индустриални отношения” в Министерството на труда и социалната политика. Присъстваха и представители на социалните партньори.

    Законопроектът и мотивите към него бяха представени от д-р Цветан Костов, който е един от вносителите. Основната цел на законопроекта е да се създадат нормативни условия за разширяване на предоставяните услуги чрез въвеждане на възможности за наемане на работници и служители от агенции за времена заетост, като се постига баланс между гъвкавостта и сигурността.
    Законопроектът е изготвен в съответствие с добрите практики на страните-членки на ЕС, приетите и действащи международни норми и стандарти, ратифицираната от България през 2005 г. Конвенция № 181 на Международната организация на труда относно частните бюра (агенции) по труда, която предвижда мерки за гарантиране на защита за работниците, наети от частните бюра (агенции) по отношение на минимално заплащане, работно време и други условия на труд, здравно и социално осигуряване, достъп до обучение, безопасни и здравословни условия на труд, колективно договаряне, обезщетения и др. Законопроектът отчита и принципите на приетата на 19 ноември 2008 г. Директива 2008/104/ЕО на Европейския парламент и Съвета относно работа чрез агенции за временна заетост, чиято цел е да гарантира защита на наетите чрез агенции за временна заетост работници, да повиши качеството на работата, като осигури принципа на равното третиране по отношение на наетите чрез агенции за временна заетост работници и служители и признае тези агенции за работодатели.

    Законопроектът въвежда в българското законодателство легални дефиниции на „агенция за временна заетост”, „работник или служител за временна заетост”, „предприятие-ползвател”. Акцентира се и върху понятието „временна заетост”, като е определен и срок за извършване на съответната работа или дейност до 12 последователни месеца и възможност за продължаването й с още 6 месеца.

    Въвежда се регистрационен режим за осъществяване на дейността, след регистрация в Агенцията по заетостта и удостоверение от Министъра на труда и социалната политика, което се вписва в създадения за целта публичен регистър. Определени са реда, условията и необходимите документи за осъществяване на регистрацията.

    Регламентирани са правата и задълженията на агенциите за временна заетост. Те следва да сключват договор с работниците или служителите и съответното предприятие-ползвател, като са предвидени и минимални изисквания към съдържанието на договорите. Агенцията за временна заетост ще е осигурител по отношение на наетите лица, т.е. тя изплаща договореното възнаграждение и внася съответните осигурителни вноски, като те не могат да бъдат по-неблагоприятни от приложимите за работниците и служителите за предприятието-ползвател.

    Предвидени са разпоредби за правата и задълженията на работниците и служителите, наети от агенция за временна заетост. Те имат същите права и статут като работниците и служителите в предприятието-ползвател.
    Описани са и правата и задълженията на предприятието-ползвател, което е задължено да осигурява същите условия на труд и заетост за работещите наети от агенция за временна заетост с тези, които работят в него.

    Предмет на особено внимание е контрола по осъществяване на тази дейност. Предвидено е той да се осъществява от Министерството на труда и социалната политика и Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда” в рамките на техните правомощия и обект на контрол. Предвидени са и съответни глоби при неспазване на изискванията на Закона.

    На основание чл. 69 от ПОДНС и във връзка с чл. 3 от Кодекса на труда законопроектът е предоставен за обсъждане от Националния съвет за тристранно сътрудничество, както и за становища от Министерството на труда и социалната политика, Министерството на финансите и социалните партньори. Постъпили са становища от Националния съвет за тристранно сътрудничество, Министерството на труда и социалната политика, Министерството на финансите, Асоциацията на индустриалния капитал в България, Българската стопанска камара, Българската търговско-промишлена палата и Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България.

    В хода на дискусиите по законопроекта бе представено становището на Министерството на труда и социалната политика, което отчита необходимостта от уреждане на тази материя и споделя, че е постигнато съгласие между социалните партньори за сключване на Национално споразумение между национално представителните организации на работодателите и работниците и служителите.

    Националният съвет за тристранно сътрудничество, който се състои от представители на правителството и национално представителните организации на работниците и служителите и на работодателите, на заседание от 5 ноември 2009 г. е взел поредица консенсусни решения за създаване на специална работна група на бипартитен принцип към Националния съвет за тристранно сътрудничество, която да обсъди текстовете и направените коментари, изразените становища и мнения по законопроекта. С това решение се потвърждават и решенията на Националния съвет за насърчаване на заетостта към министъра на труда и социалната политика от 22 октомври 2009 г. Социалните партньори са постигнали договореност до края на месец септември 2010 г. работната групата да изготви вариант на три споразумения за агенциите за временна заетост, за надомната работа и за дистанционната работа.

    В своите становища АИКБ, БСК, БТПП и КРИБ подкрепят по принцип законопроекта, като имат и съответни предложения по отделните текстове. В хода на обсъжданията КНСБ и КТ „Подкрепа” изразиха сериозни забележки към законопроекта и предлагат преди създаването на законов регламент да се пристъпи към изготвянето и подписването на Споразумение за агенциите за временна заетост между национално представителните организации на работниците и служителите в съответствие с една от хипотезите в Директива 2008/104 ЕО на Европейския парламент и Съвета относно работа чрез агенции за временна заетост.

    Като се отчита и връзката със законодателството на Европейския съюз е изискано и становище от отдел „Европейско право”, съгласно което предложения законопроект съответства на изискванията на Директива 2008/104/ЕО.

    В дискусиите по законопроекта бяха изказани и мнения, че регламентацията на „тристранните взаимоотношения”, статута и дейността на агенциите за временна заетост, правата и задълженията на работниците и служителите и предприятията-ползватели изисква детайлен преглед и не могат да бъдат изчерпани с настоящия законопроект.

    Народните представители се обединиха около мнението, че е в съответствие с принципите на социалния диалог при регулиране на индустриалните отношения следва да се насърчи развитието на независимия двустранен диалог между работодателските и синдикалните организации, вкл. и чрез сключването на споразумения, които впоследствие да получат подходяща законова санкция. Подобен подход съответства и на ангажиментите на България като член на Европейския съюз. Същевременно предвидения с Директива 2008/104/ЕО на Европейския парламент и Съвета относно работа чрез агенции за временна заетост срок за транспониране в законодателството на държавите-членки до 5 декември 2011 г. ще позволи изготвянето на обществено подкрепени регламенти за гарантиране защитата на работещите, наети чрез агенции за временна заетост.

    След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 1 глас, „Против” – няма и „Въздържали се” - 17,

    Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да не подкрепи на първо гласуване Законопроект за агенциите за временна заетост, № 954-01-27, внесен от Ваньо Шарков и група народни представители на 07.10.2009 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума