Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
29/09/2010

    Д О К Л А Д

    по Законопроекти за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване: № 002-01-72, внесен от Министерски съвет на 06.08.2010 г. и № 054-01-74, внесен от Михаил Райков Миков, Любен Андонов Корнезов и Мая Божидарова Манолова на 15.09.2010 г.

    І. Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 002-01-72, внесен от Министерски съвет на 06.08.2010 г.

    Комисията по труда и социалната политика на свое извънредно заседание, проведено на 16 септември 2010 г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 002-01-72, внесен от Министерски съвет на 06.08.2010 г.

    На заседанието присъстваха: от Министерството на труда и социалната политика: г-н Тотю Младенов, министър на труда и социалната политика и г-н Емил Мирославов, директор на дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд”; от Националния осигурителен институт: г-жа Христина Митрева, управител на НОИ, г-жа Валентина Кръстева, главен директор на Главна дирекция „Пенсии”, Йосиф Милошев, началник на отдел „Правен”, представители на ръководството на Конфедерацията на независимите синдикати в България, Конфедерацията на труда „Подкрепа”, представители на браншови организации на синдикатите и на работодателите, Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване, представители на национално представителните организации на и за хора с увреждания, пенсионерски организации и други неправителствени организации. В заседанието взеха участие и народните представители г-н Янаки Стоилов, г-н Атанас Мерджанов и г-н Михаил Миков.

    Законопроектът и мотивите към него бяха представени от г-н Тотю Младенов, министър на труда и социалната политика, който подчерта, че с предлагания законопроект се създава правната рамка на новия усъвършенстван пенсионен модел, чрез въвеждането на краткосрочни и дългосрочни мерки за финансова стабилност на пенсионната система и подобряване адекватността на пенсиите. Законопроектът предвижда изменения в следните насоки:

    По отношение на условията за придобиване право на пенсия за трудова дейност:
    • запазва се възрастта за придобиване право на пенсия за осигурителен стаж и възраст, а именно 60-годишна възраст за жените и 63-годишна възраст за мъжете;
    • предлага се постепенно увеличаване на изискуемия осигурителен стаж от 1 януари 2011 г. с по една година до достигането на 37 години осигурителен стаж за жените и 40 години осигурителен стаж за мъжете от 1 януари 2013 г.;
    • повишава се с 3 години от 12 на 15 години изискуемия действителен осигурителен стаж за лицата, които са навършили 65-годишна възраст и желаят да се пенсионират;
    • предлага се постепенно увеличаване на изискуемия осигурителен стаж за военнослужещите, държавните служители по Закона за Министерство на вътрешните работи, Закона за изпълнение на наказанията и задържане под стража, от Държавната агенция „Национална сигурност”, за следователите, както и служителите от Главна дирекция „Гражданска защита” на МВР от 1 януари 2011 г. с по една година от 25 години осигурителен стаж, от които 16,6 години действително изслужени по съответните закони до достигането на 28 години осигурителен стаж, от които 18,6 години действително изслужени по съответните закони от 1 януари 2013 г.;
    • предвижда се лицата, които работят в условията на първа и втора категория труд до 2012 г. да могат да се пенсионират, при условие, че имат не по-малко от 10 години осигурителен стаж при първа категория труд и не по-малко от 15 години при втора категория труд, като постепенно от 1 януари 2011 г. се увеличава с по една година изискуемата възраст за придобиване правото на пенсия и достигането на 49-годишна възраст за жените и 54-годишна възраст за мъжете при първа категория труд и 54-годишна възраст за жените и 59-годишна възраст за мъжете при втора категория труд;
    • удължава се до 2012 г. възможността за заетите в подземните рудници, подземните геологопроучвателни и хидротехнически обекти, тунелното и подземното минно строителство, да се пенсионират, ако имат 40 години осигурителен стаж от които 10 години в специфичните условия на посочените обекти, като се увеличава постепенно с по една година от 1 януари 2011 г. изискуемата възраст за придобиване право на пенсия до достигането на 49-годишна възраст за жените и 54-годишна възраст за мъжете;
    • предвижда се постепенно увеличение на изискуемия осигурителен стаж за придобиване право на ранна пенсия за учителите с по една година от 1 януари 2011 г. до достигането на 28 години учителски осигурителен стаж за жените и 33 години учителски осигурителен стаж за мъжете от 1 януари 2013 г.;
    • намаляват се недостигащите години осигурителен стаж за придобиване право на пенсия за трудова дейност, които могат да бъдат откупувани, от 5 на 2 години, като се премахва и възможността тяхното откупуване да е разсрочено във времето.

    По отношение на размера на пенсиите:
    • запазва се съществуващия стимул за отлагане на пенсионирането и продължаване на трудовия живот в съответствие с промените условия за изискуем осигурителен стаж, като всяка година осигурителен стаж след определената възраст ще участва в пенсионната формула с 3 процента, вместо 1,1 процента;
    • прецизират се елементите на дохода, от който се изчислява размера на пенсията;
    • предложени са промени свързани с отчитането на работата при различни категории труд при определяне размера на пенсията;
    • променя се механизма за изчисляване максималния размер на пенсиите, като се предлага той да се определя като 35 на сто от максималния осигурителен доход за съответната година, вместо отчитането на максималния осигурителен доход за предходната календарна година.

    По отношение на краткосрочните обезщетения, изплащани от държавното обществено осигуряване:
    • прецизират се разпоредби по отношение характера и предназначението на паричното обезщетение за общо заболяване и майчинство;
    • увеличава се референтния период за изчисляване размера на паричното обезщетение за временна неработоспособност от 6 месеца на 12 месеца, преди настъпването на неработоспособността;
    • намалява се референтния период от 2 месеца на 30 календарни дни и срока за изплащане на други парични обезщетения за временна неработоспособност, настъпили след прекратяване на осигуряването и при прекратяване на срочни трудови или служебни правоотношения от 75 дни на 30 дни;
    • увеличава се референтния период при изчисляване на паричното обезщетение при трудоустрояване, при трудоустрояване поради бременност или кърмене или напреднал етап на лечение ин-витро, от 6 месеца на 12 месеца;
    • увеличава се изискуемия осигурителен принос за придобиване право на обезщетение за безработица от 9 месеца осигурителен стаж през последните 15 месеца преди прекратяване на осигуряването на 12 месеца осигурителен стаж през последните 15 месеца. Предлага се получаването на обезщетението да се обвърже с изтичането на 7-дневен срок от регистрация в Агенцията по заетостта;
    • увеличава се референтния период за изчисляване размера на обезщетението при безработица от 9 месеца на 12 месеца преди прекратяване на осигуряването. Същевременно се премахва максималният размер на обезщетението при безработица;
    • отпада правото за получаване на обезщетение за дълготрайна безработица преди пенсиониране;
    • прецизират се разпоредбите по отношение спирането и прекратяването на обезщетенията при безработица, възстановяването на недобросъвестно получени суми, както и реда за отпускане, изплащане, изменяне, спиране и прекратяване на паричните обезщетения за безработица.

    По отношение на други социални плащания от държавното обществено осигуряване:
    • отменя се добавката към пенсиите на лица, навършили 75-годишна възраст;
    • отменя се изплащането на социална пенсия за старост;
    • отменя се изплащането на социална пенсия за инвалидност;
    Основният мотив за предложените изменения произтича от характера на тези плащания, които не са в резултат на осигурителни отношения и не са обвързани с осигурителен принос на лицата. При представянето министър Младенов подчерта, че от 1 януари 2012 г. този вид плащания ще се администрират от Агенцията за социално подпомагане чрез изготвянето на регламенти и механизми, които да не допуснат ощетяване на засегнатите лица.

    По отношение обхвата на осигурените лица:
    • разширява се кръга на осигурените лица, като се дава възможност на докторантите да се осигуряват за пенсия по свое желание и за своя сметка;
    • прецизира се статута на осигурено лице на съпругът/съпругата на дългосрочно командировано лице в дипломатическа служба;
    • предлагат се промени по отношение статута на лицата, наети на работа при един или повече работодатели за не повече от 5 работни дни през календарния месец.

    Предвидени са и редица разпоредби по отношение определянето на осигурителния доход, върху който се дължат осигурителни вноски, като се игнорира счетоводния процес на начисляване, чрез изключването от осигурителния доход на начислените, неизплатените и неначислените възнаграждения.

    Предлага се въвеждането на конкурсно начало при назначаването на ръководители на териториалните поделения на Националния осигурителен институт, като се определя и продължителността на срока за заемане на длъжността, а именно 6 години. Предвидени са и срокове за провеждането на съответните конкурси.

    Министър Младенов запозна народните представители с процедурата по обсъждане на предложенията със социалните партньори в рамките на Националния съвет за тристранно сътрудничество, Надзорния съвет на Националния осигурителен институт и проведените публични дискусии в страната, вкл. и със заинтересованите професионални общности. Министър Младенов изрази становище, че в хода на процедурата по обсъждане на законопроекта е целесъобразно да се внесат промени в условията за придобиване право на пенсия от работещите при първа и втора категория труд, като се предвиди плавно увеличение на осигурителния стаж, без да се променят изискванията по отношение на възрастта. Бе подчертано, че основният аргумент за провеждането на реформата е намаляване на натрупания дефицит в пенсионната система, нейното финансово стабилизиране и повишаване адекватността на пенсиите. Изтъкнато бе, че предвиденото увеличаване на изискванията за осигурителен стаж за придобиване право на пенсия за трудова дейност няма да имат негативно отражение за работещите в реалната икономика с трудови договори и внасяни осигурителни вноски.

    В последвалата дискусия взеха участие представители на всички парламентарно представени политически партии, представители на Министерството на труда и социалната политика, НОИ, НАП, национално представителните организации на работодателите и на работниците и служителите, национално представителните организации на и за хора с увреждания, браншови синдикални организации, пенсионерски организации и други неправителствени организации и сдружения.

    Предмет на задълбочено обсъждане бяха новите регламенти по отношение на увеличаването на изискуемия осигурителен стаж за придобиване право на пенсия за трудова дейност, вкл. и за работещите при условията на първа и втора категория труд, както и за работещите в системата на МВР, МО, ДАНС, Гражданска защита, съдии, прокурори и работещите по други специализирани закони. Подчертано бе, че предлаганите промени не кореспондират с условията на труд, средната продължителност на предстоящия живот, няма да допринесат за повишаване на приходите в осигурителната система и ще се отразят негативно върху мотивацията за осигуряване. Същевременно със законопроекта не се решават проблемите с дългосрочната финансова устойчивост на пенсионната система, както и повишаване на заместващия доход при пенсиониране. Отбелязано бе, че не се предвижда предприемането на мерки за модернизиране на пенсионната система. Специален акцент бе поставен върху същността на проблемите в пенсионната система, които основно са породени от демографските процеси и състоянието на икономиката, както и не отчитането на връзката с бъдещата квалификация на работната сила, конкурентноспособността на пазара на труда и достойните доходи от труд.

    Представителите на синдикалните организации, пенсионерските и други организации на гражданското общество изтъкнаха факта, че е нарушен обществения консенсус по отношение на пенсионната реформа и подчертаха необходимостта от изготвянето на ясна визия за пенсионната реформа чрез поставянето на споделени общи цели и ангажименти за тяхното постигане, което предполага изтегляне на законопроекта.

    Законопроектът се подкрепя от народните представители на Политическа партия „ГЕРБ” и Партия „Атака” с аргументите за закъсняла реформа, генерирането на огромен дефицит в осигурителната система и публичните финанси, които изискват навременни краткосрочни и дългосрочни мерки, като предлаганите промени в предвидените регламенти са сред най-благоприятните. Изказана бе готовността за промени в хода на обсъждането на законопроекта от Народното събрание, така че да се уредят по най-благоприятния начин социалните и осигурителните права на работещите при различни условия на труд.

    Законопроектът не се подкрепя от представителите на Коалиция за България, ДПС и народните представители от „Ред, законност и справедливост”.

    След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 11 гласа, „Против” – 7 гласа и „Въздържали се” – няма, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, №002-01-72, внесен от Министерски съвет на 06.08.2010 г.

    ІІ. Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 054-01-74, внесен от Михаил Райков Миков, Любен Андонов Корнезов и Мая Божидарова Манолова на 15.09.2010 г.

    Комисията по труда и социалната политика на свое редовно заседание, проведено на 29 септември 2010 г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 054-01-74, внесен от Михаил Райков Миков, Любен Андонов Корнезов и Мая Божидарова Манолова на 15.09.2010 г.

    На заседанието присъстваха г-жа Христина Митрева, управител на НОИ, г-жа Антоанета Ганчева, главен актюер на НОИ и г-жа Лариса Тодорова, началник на отдел „Трудово право и обществено осигуряване” в Министерството на труда и социалната политика.

    Законопроектът и мотивите към него бяха представени от г-жа Мая Манолова, която подчерта, че той допринася за изпълнението на предизборните обещания на Политическа партия „ГЕРБ” в областта на пенсионната система.

    Законопроектът предвижда увеличение на размера на добавката от пенсията или сбора от пенсиите, които е получавал починалия съпруг или съпруга от 20 на сто на 25 на сто от 1 януари 2011 г., вместо от 1 януари 2012 г. Не се предвиждат други промени в действащия график за увеличение размера на добавката до 40 на сто от 1 януари 2015 г.

    Предложението се мотивира с предвидените в Конституцията на Република България задължения на държавата да проявява особена грижа и защита за възрастните хора и в частност за възрастните без близки. Според вносителите изтеглянето на увеличението на добавката от пенсията или сбора от пенсиите на починалия съпруг ще има позитивен ефект върху доходите на самотните възрастни и ще намали негативните ефекти от икономическата криза. Приемането на законопроекта преди края на текущата година ще допринесе за осигуряването на финансови средства за неговото прилагане.

    На основание чл. 69 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и във връзка с чл. 3 от Кодекса на труда, законопроектът е изпратен за становище от Министерството на труда и социалната политика, Министерството на финансите, Националния осигурителен институт, Националния съвет за тристранно сътрудничество и национално представителните организации на работодателите и на работниците и служителите. Получени са становища и финансови разчети от всички институции, както и становища от Националния съвет за тристранно сътрудничество, КНСБ и КТ „Подкрепа”, които не подкрепят законопроекта.

    В хода на дискусията специално внимание бе отделено на характера на добавката от пенсията на починалия съпруг/съпруг, като бе подчертано, че по своята същност тя е вид социално плащане без осигурителен принос. Изтъкната бе необходимостта от усъвършенстване и оптимизиране на социалните плащания и по-специално тези, които целят подкрепа на доходите на възрастните, в частност на самотните възрастни хора.

    След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 6 гласа, „Против” – 6 гласа и „Въздържали се” – 6 гласа, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да не подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, №054-01-74, внесен от Михаил Райков Миков, Любен Андонов Корнезов и Мая Божидарова Манолова на 15.09.2010 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума