Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
13/01/2011 първо гласуване

    ДОКЛАД

    по Законопроекти за изменение и допълнение на Кодекса на труда:
    • № 154-01-1, внесен от Михаил Райков Миков, Драгомир Велков Стойнев и Емилия Радкова Масларова на 06. 01. 2011 г. и
    • № 154-01-2, внесен от Светлана Ангелова Найденова и Станка Лалева Шайлекова на 11. 01. 2011 г.
    Комисията по труда и социалната политика на свое извънредно заседание, проведено на 13 януари 2011 г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение на Кодекса на труда, № 154-01-1, внесен от Михаил Райков Миков, Драгомир Велков Стойнев и Емилия Радкова Масларова на 06. 01. 2011 г. и Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 154-01-2, внесен от Светлана Ангелова Найденова и Станка Лалева Шайлекова на 11. 01. 2011 г.

    На заседанието присъстваха: г-н Тотю Младенов, министър на труда и социалната политика, г-н Емил Мирославов, директор на дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд”, г-жа Лариса Тодорова, държавен експерт и г-жа Петя Малакова, главен експерт в дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд”. Присъстваха представители на национално представителните организации на работодателите и на работниците и служителите.

    І. Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 154-01-1, внесен от Михаил Райков Миков, Драгомир Велков Стойнев и Емилия Радкова Масларова на 06. 01. 2011 г.

    Законопроектът бе представен от народния представител г-жа Емилия Масларова, която подчерта, че той е резултат от твърде прибързаното изменение на Кодекса на труда през лятото на 2010 г., когато бе въведен нов режим за ползване на платения годишен отпуск и последвалото Решение на Конституционния съд на Република България.

    Според вносителите със законопроекта се изпълняват ангажиментите на Народното събрание за уреждане на правните последици, възникнали от обявяването на някои разпоредби за противоконституционни. Същевременно в мотивите си вносителите посочват, че ползването на платения годишен отпуск за 2010 г. по обективни причини не може да е в съответствие с новите регламенти и считат, че двугодишната давност за ползването на отпуска следва да се отнася за платения годишен отпуск за 2011 г., а неизползваният отпуск за 2010 г. да се ползва безсрочно.

    Основната цел на законопроекта е да уреди ползването на платения годишен отпуск през годината, за която се полага и да гарантира неговото реално ползване, като се предлагат допълнителни законови регламенти.

    Законопроектът предвижда:
    • по-гъвкав механизъм за определяне размера на отпуска, който може да се отлага, като не повече от половината от платения годишен отпуск;
    • въвеждане на възможност за отлагане на платения годишен отпуск по инициатива на работника или служителя чрез предварително писмено уведомление до работодателя;
    • включване на отложения платен годишен отпуск в платения годишен отпуск за следващата календарна година и предвиждането на двугодишна давност и за отложения отпуск по производствени и лични причини;
    • отмяна на отлагателното действие на разпоредбите по отношение на паричните обезщетения за неизползван отпуск при прекратяване на трудовото или служебното правоотношение в резултат от Решението на Конституционния съд.

    Предложени са и аналогични разпоредби за изменение и допълнение на Закона за държавния служител.

    На основание чл. 69 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание законопроекта е изпратен за становище на Министерството на труда и социалната политика, Министерството на финансите и национално представителните организации на работниците и служителите и на работодателите.

    В своето становище Министерството на труда и социалната политика не подкрепя законопроекта, защото счита, че с него не се реализират целите, които си поставя. Налице са множество вътрешни противоречия и се предлагат неясни и неточни правни разпоредби. Не се споделя хипотезата отложеният отпуск да се ползва по друго време през същата календарна година. Сериозни въпроси повдига и предложението да се отлага повече от половината платен годишен отпуск, като за работниците и служителите, които имат право на удължен размер на отпуска ще се създадат предпоставки да не могат да се ползват от това право и няма да се гарантира неговото реално ползване. Посочва се, че възможността да се отлага ползването на платения годишен отпуск до 10 работни дни по същество гарантира правата на работниците и служителите и е в техен интерес. Министерството на труда и социалната политика споделя аргументите на вносителите за изменение на разпоредбите относно паричното обезщетение за неизползван платен годишен отпуск.

    Министерството на финансите не подкрепя законопроекта, защото той предлага необосновани изключения от общия принцип за ползването на платения годишен отпуск и създава предпоставки за превръщане ползването на платения годишен отпуск в продължителен във времето процес. Изразено е становище, че може да се отлага ползването на до 10 работни дни от платения годишен отпуск.

    Национално представителните работодателски организации предоставиха Декларация относно промените в Кодекса на труда за ползването на платения годишен отпуск, в която подчертават необходимостта от прилагането на двугодишната погасителна давност за платения годишен отпуск за 2010 г., като по същество не приемат предложенията на вносителите за режима за ползване на отпуска за 2010 г. Изказано бе мнение за необходимостта от уеднаквяване на правния режим на ползване на годишния платен отпуск и от специалните ведомства.

    В хода на дискусията бе направено предложение за обединяване на законопроектите за изменение и допълнение на Кодекса на труда, като специален акцент бе поставен върху давностния срок за ползването на платения годишен отпуск и по-конкретно за отпуска за 2010 г., както и възможността графикът за ползването на платения годишен отпуск да предоставя гъвкави алтернативи за неговото ползване в зависимост от обективни причини.

    Законопроектът се подкрепя от народните представители от Коалиция за България и Движението за права и свободи.

    След проведено гласуване с резултати „За” - 6 гласа, „Против” - 1 и „Въздържал се” – 11 гласа,

    Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да не подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 154-01-1, внесен от Михаил Райков Миков, Драгомир Велков Стойнев и Емилия Радкова Масларова на 06. 01. 2011 г.

    ІІ. Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 154-01-2, внесен от Светлана Ангелова Найденова и Станка Лалева Шайлекова на 11. 01. 2011 г.

    Законопроектът бе представен от народния представител г-жа Станка Шайлекова, която подчерта, че с него се създава по-ясна регламентация по отношение ползването на платения годишен отпуск, възможностите за неговото отлагане и прилагането на погасителната давност по отношение на неизползван платен годишен отпуск. В допълнение бе посочено, че съдържащите се в законопроекта предложения са обсъдени със социалните партньори и са срещнали тяхната подкрепа.

    Законопроектът предвижда:
    • създаване на разпоредби, които прецизират процедурата по утвърждаването на графика за ползване на платения годишен отпуск, чрез въвеждането на срок, в който следва да бъде утвърден графика, а именно до 31 декември на предходната календарна година;
    • прецизиране на разпоредбите относно възможностите на работодателя да предоставя платения годишен отпуск без писмено искане или съгласие, като се повишава оперативността при ползването на платения годишен отпуск и се гарантира неговото своевременно ползване;
    • създава се възможност за отлагане ползването на платения годишен отпуск до 10 работни дни за следващата календарна година по инициатива и на работника и служителя;
    • утвърждаване на двугодишния давностен срок за ползване на неизползвания платен годишен отпуск или част от него, след изтичане на годината, за която се полага, чрез създаването на специална норма. Двугодишният давностен срок се отнася и за случаите когато е отложено ползването на платения годишен отпуск през съответната календарна година поради ползването на друг вид отпуск. При тази хипотеза давността започва да тече след изтичането на годината, в която е отпаднала причината за неизползването на платения годишен отпуск;
    • привеждане на разпоредбите на Кодекса на труда относно обезщетението за неизползван отпуск в съответствие с Решението на Конституционния съд, като се предлага паричното обезщетение да се определя пропорционално на времето, което се признава за трудов стаж;
    • създаване на специална разпоредба за ползването на неизползвания платен годишен отпуск за 2010 г., като се предлага той да се ползва до края на 2012 година, с което на практика се утвърждава двугодишния давностен срок;
    • в друга специална разпоредба е предвидено срок за утвърждаването на графиците за ползването на платения годишен отпуск за 2011 г. – до 31 март 2011 г.

    Предложени са и аналогични разпоредби за изменение и допълнение на Закона за държавния служител, като се предвижда утвърждаване на графици за ползването на платения годишен отпуск от държавните служители, аналогично на предвидения в Кодекса на труда ред и механизъм за тяхното утвърждаване.

    На основание чл. 69 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание законопроекта е изпратен за становище на Министерството на труда и социалната политика, Министерството на финансите и национално представителните организации на работниците и служителите и на работодателите.

    Министерството на труда и социалната политика подкрепя законопроекта, като счита, че с него се преодоляват вътрешните противоречия в Кодекса на труда относно ползването на платения годишен отпуск, възможностите за неговото отлагане и прилагането на погасителната давност. Като особено важни и навременни са определени разпоредбите относно ползването на отпуска за 2010 г. и утвърждаването на графиците за ползване на отпуска за 2011 г. Министерството на труда и социалната политика счита за необходимо в Закона за държавния служител да се включи разпоредба, която да дава право на органа по назначаването да предоставя платения годишен отпуск без писмено искане или съгласие на държавния служител, в случай че до определената в графика начална дата за ползването му, държавният служител не е поискал ползването му.

    Министерството на финансите счита, че е необходима по-ясна регламентация на възможностите за отлагане на платения годишен отпуск, като поддържа изказаното по друг законопроект становище, че могат да се отлагат за ползване за следващата календарна година общо до 10 работни дни.

    Национално представителните организации на работодателите подкрепят предложения законопроект по отношение на двугодишната давност. Същевременно изказаха опасения по отношение участието на представителите на синдикалните организации или представителите на работниците и служителите в предприятието в процедурата по утвърждаване на графика за ползване на платения годишен отпуск и по-конкретно в случаите на липсата на сътрудничество от тяхна страна. Национално представителните организации на работодателите считат за целесъобразно да се предвиди законова възможност за промяна на графика през текущата година, вкл. и по инициатива на работниците и служителите със съгласие на работодателя.

    Национално представителните синдикални организации подкрепят законопроекта, като считат, че освен въвеждането на по-ясна регламентация при ползването, отлагането и давността на платения годишен отпуск се създават законови регламенти за защита интересите на работниците и служителите.

    В хода на дискусията бяха изказани съображения, че предложенията относно прилагането на погасителната давност за неизползвания платен годишен отпуск или част от него създават предпоставки за евентуална бъдеща санкция от страна на Конституционния съд на Република България.

    Законопроектът се подкрепя от народните представители от ПП „ГЕРБ”, Партия „Атака”, Синята коалиция и Движението за права и свободи.

    След проведено гласуване с резултати „За” - 14 гласа, „Против” няма и „Въздържал се” – 3 гласа,

    Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 154-01-2, внесен от Светлана Ангелова Найденова и Станка Лалева Шайлекова на 11. 01. 2011 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума