КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
23/03/2011 първо гласуване
Д О К Л А Д
по Законопроект за изменение и допълнение на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2011 г., № 154-01-33, внесен от Светлана Ангелова и група народни представители на 21. 03. 2011 г.
Комисията по труда и социалната политика на свое редовно заседание, проведено на 23 март 2011 г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2011 г., №154-01-33, внесен от Светлана Ангелова и група народни представители на 21. 03. 2011 г.
На заседанието присъстваха: г-н Тотю Младенов, министър на труда и социалната политика, г-н Емил Мирославов, директор на дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд”, Министерство на труда и социалната политика, г-жа Весела Караиванова, подуправител на Националния осигурителен институт, г-жа Антоанета Ганчева, главен актюер на НОИ, г-жа Пепа Василева, началник на отдел „Образование и квалификация”, Министерство на здравеопазването и г-жа Катя Кашъмова, Национална агенция за приходите. Присъстваха и представители на национално представителните организации на работодателите и на работниците и служителите.
Законопроектът и мотивите към него бяха представени от г-жа Светлана Ангелова, която подчерта, че основната цел е да се приведат минималните месечни осигурителни доходи за определени професии от икономическа дейност „Хуманно здравеопазване и социална работа” с реално получаваните доходи, за да се предотврати внасянето на осигурителни вноски върху доходи, по-високи от действително получаваните възнаграждения. Тази диспропорция произтича от влизането в сила на новата класификация на професиите и длъжностите от 1 януари 2011 г.
Предлага се в Приложение № 1 към чл. 8, ал.1, т. 1 от Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване относно минималните осигурителни доходи по основни икономически дейности и квалификационни групи професии дезагрегирането на раздел „Хуманно здравеопазване” чрез обособяването на нови групи, които да отчитат дейността на медицинските сестри, акушерките, рехабилитаторите, лаборантите и началниците на клиники и отделения в болниците. Също така се предлагат нови, по-ниски размери на минималните месечни размери на осигурителните доходи за посочените професии.
Предвиждат се сходни промени и по отношение на дейността на религиозни организации и в частност за дейността на енорийските свещеници.
Законопроектът съдържа разпоредби за привеждане в съответствие на релевантните сектори и раздели с направените предложения по отношение на сектор „Хуманно здравеопазване и социална работа”.
Предлага се законопроекта да влезе в сила от 1 януари 2011 г.
Министърът на труда и социалната политика г-н Тотю Младенов изрази подкрепата си за законопроекта, като счита, че с него се уреждат по подходящ начин възникналите проблеми по прилагането на минималния осигурителен доход за медицинските сестри, лаборантите, акушерките, рехабилитаторите и енорийските свещеници и се преодоляват значителните несъответствия между осигурителния доход и трудовото им възнаграждение. Подчертано бе, че новите размери са в резултат на споразумение между социалните партньори в здравеопазването. В допълнение предлаганите изменения са обсъдени и приети с консенсус от Надзорния съвет на Националния осигурителен институт.
Министерството на здравеопазването подкрепя предложения законопроект, но счита, че предложените изменения, а именно обособяването на нови групи и по-ниски минимални осигурителни доходи, следва да се отнасят и за фелдшерите, помощник-фармацевтите и зъботехниците. Специален акцент бе поставен и по отношение осигуряването на лекарските специализанти.
Националният осигурителен институт подкрепя предложения законопроект, като счита че са необходими промени от техническо естество.
В своето становище Националната агенция за приходите изразява принципната си подкрепа за законопроекта, като същевременно има известни резерви по отношение предложението за влизане в сила на законопроекта, което от своя страна изисква възстановяването на внесени осигурителни вноски за повече от 31 хиляди души, коригиране на данни и декларации за осигурените лица и дължимите задължителни осигурителни вноски. Прилагането на законопроекта ще има негативни ефекти върху бюджета на държавното обществено осигуряване и до преизчисляване на отпуснати вече осигурителни обезщетения. Националната агенция за приходите счита, че законопроекта следва да влезе в сила от първо число на месеца, следващ месеца на обнародване на закона в Държавен вестник.
Законопроектът принципно се подкрепя от народните представители от всички парламентарни групи с аргументите за преодоляване на несъответствието между размерите на брутното трудово възнаграждение и минималния осигурителен доход върху който следва да се осигуряват лицата, включени в обхвата на законопроекта.
В последвалата дискусия подробно бяха обсъдени редица въпроси, по които народните представители от различните парламентарни групи имат резерви и по-конкретно относно:
• процедурата за внасяне на законопроект за изменение на закон, който има отражение върху бюджета на държавното обществено осигуряване;
• предложението за влизането в сила на законопроекта от 1 януари 2011 г.;
• необходимостта в обхвата на професиите, за които се въвеждат по-ниски минимални осигурителни доходи да се включат и други категории, като фелдшерите, помощник-фармацевтите, зъботехниците, лекарските специализанти, контрольори в общинските болници и др.;
• включването на конкретни длъжности и професии в Приложение № 1, което не съответства на чл. 6, ал. 2, т. 3 от Кодекса за социално осигуряване и чл. 8, ал. 1, т. 1 от Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2011 г., съгласно които минималния месечен размер на осигурителния доход се въвежда за основни икономически дейности и квалификационни групи професии;
• липсата на разчети за финансовото отражение върху приходите на държавното обществено осигуряване;
• липсата на адекватна информация за обхвата на засегнатите лица;
• неотчитането на въздействието на предлаганите изменения върху социалните права на осигурените лица и по-конкретно евентуалното преизчисляване на размерите на вече отпуснати социално-осигурителни обезщетения и свързаното с това възстановяване на получени суми от осигурените лица;
• увеличаване на административната тежест за бизнеса и осигурените лица.
Народните представители от Комисията по труда и социалната политика препоръчват на водещата комисия, между първо и второ гласуване, да сформира работна група с представители на всички институции и професионално-съсловните организации в системата на здравеопазването за намирането на ефективни механизми за преодоляване на съществуващите диспропорции и гарантиране социалните права на осигурените лица.
След проведено гласуване с резултати: „За” - 16 гласа, „Против” и „Въздържал се” няма,
Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване, № 154-01-33, внесен от Светлана Ангелова и група народни представители на 21. 03. 2011 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ