Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
07/09/2011 първо гласуване
Д О К Л А Д
по Законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 102-01-58, внесен от Министерски съвет на 04. 08. 2011 г.
Комисията по труда и социалната политика на свое редовно заседание, проведено на 7 септември 2011 г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 102-01-58, внесен от Министерски съвет на 04. 08. 2011 г.
На заседанието присъстваха: г-жа Лилия Улева, секретар на Съвета за административна реформа към Министерския съвет, г-жа Галина Маринска, директор на Дирекция „Правна” в Министерския съвет и г-н Емил Мирославов - директор на дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд” в Министерството на труда и социалната политика.
Законопроектът бе представен от г-жа Лилия Улева, секретар на Съвета за административна реформа към Министерския съвет, която подчерта, че основната цел на законопроекта е да създаде единна уредба по отношение създаването, структурирането, осъществяването на дейността и отчета на консултативните съвети. Предлага се консултативните съвети да бъдат постоянно действащи органи, които да подпомагат органите на държавната власт при формирането и провеждането на политиките в съответната функционална област на компетентност на държавните органи, както и да осъществяват координацията между тях. Във връзка с това се предлагат разпоредби относно механизма за тяхното създаване, определянето на техния състав, ръководството им, отчитането на тяхната работа и др. въпроси, свързани с дейността им.
Законопроектът предвижда развитие на социалния и гражданския диалог чрез нови възможности за включване на неправителствените организации в процеса на вземане на решение. Предвиждат се и разпоредби за подобряване на координацията между държавните органи при изготвянето на проекти на нормативни актове и стратегически документи. Със законопроекта се предлага да се унифицира уредбата по отношение на конструирането и организацията на дейността на експертните консултативни съвети.
С преходни и заключителни разпоредби се предвиждат изменения в Закона за държавния служител, с които се създава по-ясно разграничение между разработването на политики и функционирането на администрацията. Предлага се разширяване на функциите на главните секретари в съответствие с техните отговорности във връзка и по повод отговорността им за дейността на съответната администрация. Предвидени са и разпоредби за усъвършенстване уредбата на възникването и прекратяването на правоотношенията на държавните служители, както и на други произтичащи от това отношения. Разширяват се социалните и трудовите права за държавните служители по отношение на правото им на платен годишен отпуск, като разпоредбата се привежда в съответствие с утвърдените в Кодекса на труда изисквания.
Специален акцент е поставен върху създаването на ефективен механизъм за противодействие на конфликта на интереси и предотвратяването на възможности за корупционни практики. С аналогични изменения в Закона за държавния служител и Кодекса на труда се въвежда задължение за работещите в администрацията ежегодно да декларират пред органа по назначаването своето имуществено състояние, получените възнаграждения за допълнителен труд и възложителя и работодателя, който ги е изплатил.
След гласуване с резултати: „За” - 12 гласа, „Против” – няма и „Въздържал се” – 3 гласа,
Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 102-01-58, внесен от Министерски съвет на 04. 08. 2011 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ