КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
29/02/2012 първо гласуване
Д О К Л А Д
по Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния служител, № 102-01-78, внесен от Министерски съвет на 21. 11. 2011 г.
Комисията по труда и социалната политика на свое редовно заседание, проведено на 29 февруари 2012 г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния служител, № 102-01-78, внесен от Министерски съвет на 21. 11. 2011 г.
На заседанието присъстваха: г-н Симеон Дянков, заместник-министър председател и министър на финансите, г-н Тотю Младенов, министър на труда и социалната политика, г-жа Лилия Борисова, съветник в политическия кабинет на заместник-министър председателя и министър на финансите, г-жа Клементина Попова, съветник в секретариата на Съвета за административната реформа към Министерския съвет, г-жа Антония Гинева, член на Комисията за финансов надзор. От Икономическия и социален съвет участваха: г-н Лалко Дулевски, председател, д-р Константин Тренчев, заместник-председател и г-н Васил Велев, заместник-председател.
Законопроектът бе представен от г-н Симеон Дянков. Той подчерта, че предлаганият законопроект е част от по-голям пакет документи за провеждане на административната реформа.
Със законопроекта се въвеждат 5 промени, с които основно се цели да се уеднакви статутът на държавните служители, да се усъвършенства системата за оценка на служителите и да се унифицират правилата за определяне на възнагражденията в държавната администрация.
Към държавните служители по реда на Закона за държавния служител се приравняват и служителите, работещи в институции, създадени със специални закони. На тях се предоставя статут на държавен служител при спазване изискванията на съответния специален закон.
С преходни и заключителни разпоредби на законопроекта се правят съответни промени в специалните закони с цел привеждането им в съответствие с предлаганите изменения за уеднаквяване на статута на служителите.
Предлаганият законопроект има за цел постигане на гаранции за ефективност на изразходваните средства за издръжка на администрацията и постигане на прозрачност при тяхното разходване. С предлаганите промени се очаква да се повиши мотивацията, ефикасността и обществената отговорност на публичния сектор чрез въвеждане на управление на изпълнението на служителите, с акцент върху постигнатите резултати.
Промените в Закона за държавния служител са насочени към изграждане и формиране на конкурентоспособен и добре заплатен сектор на държавна администрация, който да привлича и задържа млади специалисти чрез предоставяне на възможности за кариерно развитие.
Законопроектът предлага да се въведе в публичния сектор нова схема за формиране на възнагражденията на служителите, съгласно която то се състои от една постоянна непроменлива и друга част с променлив характер, обвързана с резултатите от конкретния труд. Предлага се преструктуриране на работната заплата и отпадане на допълнителното възнаграждение за прослужено време, което да бъде включено в основната месечна заплата на служителя, с което се цели създаване на условия за равно третиране на новопостъпилите служители и тези с дългогодишен опит в администрацията. Законопроектът създава възможност за определяне на допълнително възнаграждение с постоянен характер за привличане и задържане на служители за изпълнение на длъжности с особено важно значение за административната структура, като допълнителните възнаграждения за постигнати резултати се предлага да се определят въз основа на оценка на резултатите от дейността на структурните звена в административната структура и на отделните служители.
Като общ принцип се предлага премахване на възможността за допълнително материално стимулиране от приходи, административни такси и глоби, събирани от съответни органи.
В последвалата дискусия беше представено становището на Комисията за финансов надзор, съгласно което промените, въвеждани със законопроекта, имат пряко отражение върху упражняването на регулаторните функции на Комисията и неговата независимост според закона.
В своето становище Икономическият и социален съвет споделя философията на законопроекта за въвеждане на единни принципи за статута на държавния служител и изразява готовност за прилагането им спрямо служителите от секретариата на Съвета. Същевременно не счита за целесъобразно включването на служителите от секретариата в обхвата на държавните служители, във връзка с което бе изразена готовност от вносителя за търсене на подходяща форма за уреждане на този въпрос.
В хода на обсъждането бе дискутирано и предложение за пилотен проект за тестване в реални условия на методиката за формиране на възнагражденията в държавната администрация и придобиването на ранг от държавните служители. В отговор вносителят поясни, че са използвани добри практики от страни, членки на Европейския съюз, поради което счита, че предлаганият законопроект ще има принос за по-голяма гъвкавост при преминаване от една институция в друга.
Промените ще доведат до определяне на диапазон на възнагражденията, в резултат на което те ще се повишат, особено в сектори, които във времето са останали с ниски нива на възнаграждения. Това от своя страна ще мотивира държавните служители за постигане на по-добри резултати в работата им.
Народните представители бяха информирани, че механизмът за усъвършенстване на системата за оценка на служителите и унифициране на правилата за определяне на възнагражденията в държавната администрация ще се доразвие след приемане на законопроекта чрез изготвяне на съответни нормативни актове по неговото прилагане.
Повдигнат бе въпросът за наличие на дискриминация спрямо различните възрастови групи при премахване на добавката за прослужено време като елемент на възнаграждението, както и възможен ефект от нейното съществуване за изключване на по-възрастни хора при наемането им в администрацията по финансови съображения и поради ограничени бюджети в администрацията.
Народните представители от ПП ГЕРБ заявиха подкрепата си за законопроекта, с аргумента, че с предлаганите промени в Закона за държавния служител ще се подобри системата за оценка на работата на служителите и ще доведе до повишаване на възнагражденията в администрацията. Придобиването на статут на държавни служители от служителите, подпомагащи дейността на органи, създадени по реда на специални закони, ще повиши тяхната мотивация и кариерно развитие.
След проведено гласуване с резултати: „За” - 10 гласа, „Против” - няма, „Въздържали се”- 3 гласа,
Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния служител, № 102-01-78, внесен от Министерски съвет на 21. 11. 2011 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ