Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
14/11/2012 първо гласуване

    Д О К Л А Д

    по Законопроект за публичните финанси, № 202-01-60, внесен от Министерски съвет на 10.10.2012 г.
    Комисията по труда и социалната политика на свое заседание, проведено на 14 ноември 2012 г., разгледа и обсъди Законопроект за публичните финанси, № 202-01-60, внесен от Министерски съвет на 10.10.2012 г.

    На заседанието присъстваха: от Министерство на финансите: г-н Владислав Горанов, заместник-министър, г-н Цветослав Минков, началник на отдел в дирекция „Бюджет” и г-жа Иляна Владова, държавен експерт в дирекция „Държавни разходи”; от Комисията за финансов надзор: г-жа Валентина Стефанова, началник на отдел „Методология и жалби” в дирекция „Правна” и г-жа Анна Тодорова, началник на отдел „Нормативна дейност” в същата дирекция; от Националния осигурителен институт: г-жа Антоанета Ганчева, главен актюер.

    Законопроектът бе представен от г-н Владислав Горанов, заместник-министър на финансите, който подчерта, че с него се въвеждат единни принципи и правила за управлението на финансовите потоци в страната, в частност на публичните финанси, с които се постига по-добър контрол и по-голяма прозрачност.

    С предлагания законопроект се цели да се регламентират правилата, които са в основата на реформата на бюджетната рамка, както и да се осигури транспониране на Директива 2011/85/ЕС на Съвета от 08.11.2011 г. относно изискванията за бюджетните рамки на държавите членки.

    Предлаганата уредба е относима и към разпоредбите на Дял III от Договора за стабилност, координация и управление в Икономическия и паричен съюз, подписан на 02.03.2012 г.

    Предлага се създаването на консолидирана регламентация на публичните финанси, като трайно установените правила, доказали своята ефективност през годините и които не са били предмет на устройствения бюджетен закон, са намерили съответно отражение в предвидените разпоредби.

    Законопроектът съдържа разпоредби, с които се регламентират взаимоотношенията при разработването на средносрочната бюджетна прогноза, планирането, съставянето, приемането, изпълнението и отчитането на бюджета на държавното обществено осигуряване, като се осигурява приемственост и съгласуваност с разпоредбите на Кодекса за социално осигуряване. Съществен акцент е въвеждането на многогодишна бюджетна перспектива и свързаното с нея многогодишно фискално планиране.

    Развит е и принципът за съгласуваност между държавния бюджет, бюджетът на държавното обществено осигуряване и бюджетът на Националната здравноосигурителна каса.

    Със законопроекта се определят фискални правила за публичните администрации, включително и за социално-осигурителните фондове.

    Предлага се разпоредби, които водят до промени в приходите, разходите и поемането на нови ангажименти по съответните бюджети, като правило да нямат ретроактивно действие.

    Предлага се социално-осигурителните фондове да не могат да поемат дългове и да издават гаранции, освен в изрично посочени в законопроекта случаи.

    Предвидени са норми за взаимоотношенията на държавния бюджет с бюджета на държавното обществено осигуряване, като специално внимание е отделено на случаите на превишение на разходите за пенсии, помощи и обезщетения над предвидените, както и бюджетните взаимоотношения при неизпълнение на приходите.

    Предлага се и нов ред за разглеждане, обсъждане и приемане на бюджета на държавното обществено осигуряване от Народното събрание за съответната година, като са предвидени отговорности за съответния ресорен министър и управителя на Националния осигурителен институт.

    При отчитането на публичния характер на Националния осигурителен институт са предвидени и разпоредби за правомощията на Надзорния съвет на Националния осигурителен институт при съставянето и изпълнението на бюджета на държавното обществено осигуряване.

    Със законопроекта трайно се урежда централизираното разплащане на осигурителните вноски на бюджетните организации.

    В допълнителните разпоредби се предлагат легални дефиниции на редица понятия, използвани в законопроекта, сред които и „социалноосигурителни фондове”, в съответствие с изискванията на Европейската система от национални и регионални сметки в Общността.

    С преходните и заключителни разпоредби се предлагат изменения, свързани с бюджетите на Учителския пенсионен фонд и Фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите”. В съответствие с основните принципи и правила на законопроекта се предвиждат и изменения в трудовото и социалното законодателство.

    В хода на дискусията народните представители от парламентарните групи на Коалиция за България и Движението за права и свободи изразиха резервите си относно концентрирането на правомощия на министъра на финансите, без санкция от страна на Министерския съвет, независимостта на социално-осигурителните фондове, гарантирането на социално-осигурителните права при настъпването на определени хипотези, процедурата по приемането на бюджетите, както и влизането на законопроекта в сила.

    Народните представители бяха запознати и със становището на Комисията за финансов надзор, съгласно което се създават предпоставки за нарушаване независимостта й по отношение планирането, изпълнението и отчитането на нейния бюджет.

    След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 9 гласа, „Против” – 4 гласа и „Въздържал се” – 1 глас,

    Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за публичните финанси, № 202-01-60, внесен от Министерски съвет на 10.10.2012 г.


    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХАСАН АДЕМОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума