Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
20/07/2011
    П Р О Т О К О Л
    На 20 юли 2011 година, сряда, от 15.00 часа, се проведе редовното заседание на Комисията по труда и социалната политика в сградата на Народното събрание, на площад "Княз Александър Първи" № 1 в зала 456. То бе открито и ръководено от председателя на Комисията господин Драгомир Стойнев.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОАЙНЕВ:
    Уважаеми колеги и гости, вече имаме кворум, вече е тук и министърът на труда, и можем да започваме... Откривам редовното заседание на Комисията по труда и социалната политика.

    В днешното заседание участие ще вземе министърът на труда и социалната политика господин Тотю Младенов - добре дошъл, госпожа Весела Караиванова-Начева - подуправител на Националния осигурителен институт, както и представители на Министерството на труда и социалната политика, на Националния осигурителен институт и на Националната агенция по приходите - добре дошли...

    Тук са и:
    - г-н Емил Мирославов - Директор в Министерството на труда и социалната политика;
    - г- н Йосиф Милошев - началник отдел в Националния осигурителен институт;
    - г-жа Лариса Тодорова - от Министерството на труда и социалната политика;
    - г-жа Петя Малакова - от Министерството на труда и социалната политика;
    - г-жа Катя Кашъмова- началник отдел "Осигуряване и методология" в Националната агенция по приходите;
    - г-н Никола Абаджиев - БАДПО

    Заседанието предлагаме да протече при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ на КОДЕКСА НА ТРУДА, № 153 - 08 - 41, изготвен по реда на чл. 71, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, постъпил на 13.VІІ.2011 г. - за второ гласуване.

    2. Законопроект за ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА КОДЕКСА ЗА СОЦИАЛНО ОСИГУРЯВАНЕ, № 153 - 08 - 42, изготвен по реда на чл. 71, ал. 2 от Правилника за организация дейността на Народното събрание, постъпил на 13.VІІ.2011 г. - за второ гласуване.

    Който е съгласен с така прочетения дневен ред, моля да гласува:
    "За" - 12 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Приема се да работим при така предложения дневен ред.

    ПО ТОЧКА ПЪРВА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Точка първа, колеги. Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за труда, № 153 - 08 - 41
    Гласуваме заглавието на законопроекта. Който е съгласен, моля да гласува:
    "За" - 12 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.

    По § 1.
    Постъпило е предложение на народния представител Цветан Костов и предложение на народните представители Драгомир Стойнев, Емилия Масларова и Валентина Богданова.
    Доктор Костов, желаете ли? Заповядайте.

    д-р ЦВЕТАН КОСТОВ:
    Благодаря, господин председател.
    Уважаеми господин председател!
    Уважаеми господин министър!
    Колеги!
    В пленарна зала аз казах, че не приемам за особено логично и смислено решението на казуса с просрочения старт на процедурата за признаване на представителност на организациите на работниците и служителите и на работодатели да минава през промени в чл. 36. Аз мисля, за да не вземам втори път думата, че с промяната, която предлагам в параграф 4-ти, преходната разпоредба на Закона за изменение и допълнение на Кодекса на труда, мисля, че спокойно и по възможно най-прост начин може да се коригира този пропуск.

    Що се касае до промяна съотношението на сроковете, с които разполагат синдикати и работодателски организации, от една страна и Министерския съвет от друга, аз не бих се противопоставил на тази промяна. Ние, предлагам, предварително, защото изхождам от моята убеденост, че и без това, трудовото ни и социално законодателство са преобременени от поправки, изменения и допълнения.
    Благодаря ви.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, доктор Костов.
    И аз ще взема отношение, тъй като с моите колеги Емилия Масларова и Валентина Богданова и ние също предлагаме параграф първи да отпадне. Ние не възразяваме, /моля ви се.../, не възразяваме да се удължи срокът за постигане на консенсус, но сме против увеличаването на мандата. Така че, смятаме, че точка първа и точка втора трябва да отпаднат.
    Други народни представители?
    Няма.
    Господин министър, желаете ли да вземете отношение?
    Заповядайте.

    МИНИСТЪР ТОТЮ МЛАДЕНОВ:
    Да.
    Благодаря господин председател!
    Уважаеми дами и господа народни представители!
    Уважаеми колеги!
    Действително, тази година, трябва да се удължи, това е решението и на социалните партньори и на Министерския съвет, с половин година представителността, за да има време да се изработят консенсусни критерии за представителност. Има логика в това, което каза и господин Димитров... Господин Костов, извинявам се. Аз мисля, че в Преходните разпоредби може да се запише, в Преходните разпоредби може да бъде записано: а именно, че организациите на работниците, и на служителите и на работодателите, признати за представителни на национално равнище, с решение на Министерския съвет от 14-ти декември 2007 година, запазват своята представителност до 13 юни 2012 година, включително. т.е., по този начин удължаваме с шест месеца представителността.

    А от друга страна, запазваме 4-годишния мандат оттук-нататък, за да може следващия път, както каза и господин Костов, да не се прави преброяването през лятото, което ще затрудни социалните партньори и институциите, а да става в началото на календарната година.

    Но, в същото време, предлагаме да останат в параграф едно, точка 3 и 4, това е по настояване на социалните партньори, думите "три месечен срок" да се заменят с "четиримесечен срок" и думите "тримесечен срок" да се заменят с "двумесечен срок".

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, господин министър.
    Други народни представители?
    Няма.
    Тогава, подлагам на гласуване предложението на народния представител Цветан Костов. Който е за, моля да гласува:
    "За" - 4 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - 7 гласа.
    Предложението не се приема.

    Предложение на народните представители Драгомир Стойнев, Емилия Масларова и Валентина Богданова, който е за, моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Предложението се приема.

    Гласуваме параграф едно, по вносител, с току-що приетите предложения на народните представители Драгомир Стойнев, Емилия Масларова и Валентина Богданова,
    Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Текстовете се приемат.

    § 2.
    Постъпило е предложение на народните представители Драгомир Стойнев, Емилия Масларова и Валентина Богданова. Нашите предложения са именно, да се намали квотата за работни места за трудоустрояване, т.е. на долния праг от 4 на 2, т.е от две до десет на сто.
    И също така, в точка втора, предлагаме по-голямо участие на социалните партньори.
    Това е, което мога да кажа по нашите предложения.
    Други народни представители?
    От Министерството на труда и социалната политика?
    Желаете ли да вземете отношение по въпроса?
    Няма желаещи.
    Тогава, подлагам на гласуване предложението на народните представители Драгомир Стойнев, Емилия Масларова и Валентина Богданова, който е "За", моля да гласува:
    "За" - 4 гласа.
    "Въздържали се" - 1 глас.
    "Против" - 7 гласа.
    Предложението не се приема.

    Сега гласуваме параграф втори по вносител, който е "за", моля да гласува:
    "За" - 9 гласа.
    "Въздържали се" - 1 глас.
    "Против" - 2 гласа.
    Предложението се приема.

    § 3.
    Предложение на народните представители Драгомир Стойнев, Емилия Масларова и Валентина Богданова. Считаме, че е излишно тука да има определение за морско лице, което в същото време, това определение се различава от определението за морско лице в Кодекса на търговското корабоплаване. Други народни представители? Няма.
    От Министерството на труда и социалната политика желаете ли да вземете отношение? Не.
    Който е "за", предложението на народните представители Драгомир Стойнев, Емилия Масларова и Валентина Богданова, моля да гласува:
    "За" - 1 глас.
    "Въздържали се" - 2 гласа.
    "Против" - 8 гласа.
    Предложението не се приема.

    Гласуваме параграф трети по вносител, който е "за", моля да гласува:
    "За" - 8 гласа.
    "Въздържали се" - 2 гласа.
    "Против" - 1 глас.
    Предложението се приема.

    Гласуваме наименованието на подразделението Преходна Разпоредба.
    Който е "за", моля да гласува:
    "За" - 11 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Предложението се приема.

    § 4.
    Сега вече, господин Костов, трябва да го гласуваме. Подлагаме на гласуване предложението на народния представител Цветан Костов. Вие няма смисъл вече да взимате отношение. Вече взехте. И не желаете...
    Госпожо Ангелова, заповядайте...

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Аз само искам да добавя една редакционна поправка. ние ще гласуваме от парламентарната група на ГЕРБ, ще приемем предложението на господин Цветан Костов. Но да не е решение на Министерския съвет, а да бъде "Решения", защото са няколко, а не е едно...

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Да. Това ще го отразим в редакция на Комисията.
    Доктор Адемов, заповядайте.

    д-р ХАСАН АДЕМОВ:
    Представителността на Представителната Агенция на национално равнище на работодатели и синдикати е определена с решение на Министерския съвет. Трябва да бъде едно. Кои са решенията?
    МИНИСТЪР ТОТЮ МЛАДЕНОВ:
    ...Аз се извинявам. Може ли, господин председател?

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Да... Заповядайте.

    МИНИСТЪР ТОТЮ МЛАДЕНОВ...
    Всяка, има за всяка национално представителна организация на работните и на служителите има отделни решения.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви.
    Други народни представители?
    Няма.

    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Цветан Костов. Който е "за", моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Предложението се приема.

    И подлагам на гласуване параграф четири, който е по вносител с приетото изменение на народния представител Цветан Костов. Който е "За", моля да гласува: /Плюс редакцията на Комисията/, който е "за", моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Предложението се приема.

    И с това се приема на второ гласуване Законът за изменение и допълнение на Кодекса на труда.

    ПО ТОЧКА ВТОРА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Уважаеми колеги, преминаваме към точка втора - Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване. Който е съгласен с наименованието на Закона, моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Предложението се приема.

    § 1.
    Параграф първи е по вносител.
    Желаете ли да вземете отношение? Няма постъпили предложения. Подлагам го на гласуване. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 12 гласа.
    "Въздържали се" - 2 гласа.
    "Против" - няма.
    Предложението се приема.

    § 2.
    Този параграф е по вносител. Няма предложения на народните представители. Някой желае ли да вземе отношение? Не.
    Подлагам го на гласуване. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 13 гласа.
    "Въздържали се" - 1 глас.
    "Против" - няма.
    Предложението се приема.

    § 3.
    Параграф трети е по вносител. Няма постъпили предложения от народните представители. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Параграф трети се приема.

    § 4.
    Параграф четвърти. Има предложение на народните представители Драгомир Стойнев, Емилия Масларова и Валентина Богданова. Тук ние дефакто точка трета: от първи януари до 31 декември 2012 година, се базираме на това, което бе записано в предизборната програма на политическа партия ГЕРБ, така че, смятаме, да си изпълните вашият ангажимент към хората, касаещ вдовишките добавки.
    Някой да желае да вземе отношение?
    Няма.
    Подлагам на гласуване предложение на народните представители Драгомир Стойнев, Емилия Масларова и Валентина Богданова, който е "За", моля да гласува:
    "За" - 3 гласа.
    "Въздържали се" - 1 гласа.
    "Против" - 11 гласа.
    Предложението не се приема.

    И сега, подлагам на гласуване параграф четвърти по вносител. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Предложението се приема.

    § 5. и § 6.
    Тези два параграфа са по вносител. Няма постъпили предложения. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Параграфи пет и шести се приемат по вносител.

    Предложение на народния представител Светлана Ангелова да се създаде параграф 6 "а".
    Госпожо Ангелова, желаете ли да вземете думата?
    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Да. Моето предложение е съобразено със становището на Дирекция "Европейско право" към Народното събрание.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви.
    Други народни представители?
    Няма. Подлагам на гласуване предложението на народния представител Светлана Ангелова, който е "За" , моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Предложението се приема.

    Предложение на народния представител Светлана Ангелова да се създаде параграф 6 "б". Госпожо Ангелова, заповядайте.
    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Също. Аналогично е...

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви. Други народни представители? Няма. Подлагам на гласуване предложението на народния представител Светлана Ангелова. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Предложението се приема.

    § 7 и § 8.
    Двата параграфа седем и осем са по вносител. От народните представители някой желае ли да вземе думата? Не виждам... Подлагам на гласуване параграфи седем и осем по вносител. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Параграфи седем и осем се приемат.

    Предложение на народния представител Светлана Ангелова да се създаде параграф 8"а". Госпожо Ангелова, заповядайте...
    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Аз имам само една редакционна поправка. В точка три, чета в алинея две: думите "Европейските общности" се заменят с "Европейския съюз", а думата "общностите" се заменя с "Европейския съюз". Европейският съюз да бъде, а не със Съюза, защото това касае конкретен документ. И е по-добре, и е по-правилно да бъде не Съюза, а Европейският съюз.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Добре. Други народни представители?
    Няма. Подлагам на гласуване параграф 8 "а" с направеното изменение, с новото предложение, по-скоро редакция, от Светлана Ангелова. Който е съгласен, моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Текстовете се приемат.

    § 9.
    Постъпило е предложение на народния представител Светлана Ангелова. Госпожо Ангелова?
    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Аналогично. Същото е. всички предложения, които правя до края на така предложения законопроект, са свързани с предложението и становището на Дирекция "Европейско право" към Народното събрание.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви.
    Подлагам на гласуване предложение на народния представител Светлана Ангелова. Който е "за", моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.

    Сега гласуваме § 9 с току-що приетото предложение. Който е съгласен, моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Предложението се приема.

    Предложение на народния представител Светлана Ангелова да се създаде параграф 9 "а". Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Предложението се приема.

    § 10.
    Параграф десети.
    Предложение на народния представител Светлана Ангелова. Подлагам на гласуване предложението, който е "за", моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Предложението се приема.

    Вие във връзка с предложението .... или с предложението по вносител /към залата/... Госпожо Георгиева, заповядайте.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА:
    Колеги, аз признавам, че взех повод от писмото на господин Абаджиев. Но наистина, искам да обърна внимание, и да ми се обясни, в алинея първа, точка едно-едно, където е казано: "съответните видове фондове". Това много видове фондове ли са? Не е ли по-прегледно да бъде, просто, "съответните фондове" ? Това е параграф десети. Алинея първа. На четвърта страница, предпоследен ред, в средата - 1.1.-...видове фондове... Те са си пак съответните фондове, нали те не са видове?

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Т.е. Вие, предлагате редакция или да Ви се обясни?

    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА:
    Първо, искам да ми се обясни.
    Второ, ако не съм особено удовлетворена от отговора ще предложа думата видове да се замени...

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Разбрах Ви, госпожо Георгиева...., но първо, може би някой от Министерството на труда и социалната политика да вземе отношение? Господин Мирославов, заповядайте.

    ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ:
    Благодаря Ви, господин председател.
    Уважаеми господин председател!
    Уважаеми народни представители!
    "Съответните видове фондове" е дума, която понастоящем обяснява ...

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    По-близко до микрофона, не Ви чуваме...

    ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ:
    Да, да, моля да ме извините...
    "Съответните видове фондове" е термин, това е видове фондове, който указва дали професионални или универсални... Иначе съответните фондове... да, ама... , видове фондове си е термина, нещото и си пасва на мястото...

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, господин Мирославов.
    Господин Абаджиев, заповядайте...

    НИКОЛА АБАДЖИЕВ:
    Ние сме го написали. Явно, текстът веднага прави впечатление. Според нас, не е необходимо да се показва съответните видове, защото по-нататък е казано: допълнително пенсионно осигуряване, от които са били прехвърлени. Т.е., в този фонд, в който са прехвърлени, в него се връщат, а не във всички видове фондове. Защото, например, има видове, различни, тук е пояснено, че ... от които са били прехвърлени. И това подвежда...Това видове. Защото, може да се каже, че може да бъде и в друг вид. А тук е в по-нататъшно, пояснено, т.е. думата "видове" е излишна...

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, господин Абаджиев.
    Момент, момент само.
    Някой от Министерството на труда и социалната политика да вземе отношение?
    Госпожо Георгиева, момент само.

    ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ:
    Вижте, това не създава абсолютно никакви проблеми. Моля да ме извините, че почнах без обръщение.
    Уважаеми народни представители!
    Съответните видове фондове за допълнително пенсионно осигуряване, които са прехвърлени? Какво объркване има? Аз мисля, че не за първи път, на второ четене, в тази Комисия от Асоциацията за дружествата дават в последния момент някакви директиви, някакви корекции, които са..., за които ние сме неподготвени... Спомнете си миналата година какво стана пак така. Даже се прекъсна и заседанието по едно време, аз си спомням... Извинявайте, че критикувам...

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Господин Абаджиев, ...Свършихте ли господин Мирославов? Не, аз Ви благодаря. И, наистина, Господин Абаджиев, смятам че критиката е основателна от господин Мирославов, тъй като, наистина, ние едва днес се запознаваме с Вашите предложения. Хубаво би било, да ги имаме един-два дена преди заседанието на Комисията, за да бъдат, по съответния ред, обсъдени с депутатите, а също така и с Министерството на труда и социалната политика...

    ЕМАНУЕЛА СПАСОВА:
    Уважаеми господин председател!
    Аз също Ви призовавам, в последния момент, така да не ни се дават текстове, защото докато ние следим Законът за изменение и допълнение на Кодекса на труда, пред мен се поставят предложения. Да вникваме в текстове или да вникваме, тепърва, в някакви предложения, дадени в последния момент?!

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, госпожо Спасова.
    Госпожо Георгиева, заповядайте.

    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА:
    Обяснението, което получих, ме удовлетворява. Не внасям това предложение. Не внасям предложение...

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Не го внасяте. Добре. Някой друг да го припознае? Няма.
    Тогава подлагам на гласуване параграф десет по вносител с изменението, с приетото предложение на народния представител Светлана Ангелова. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 15 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.

    Предложение на народния представител Светлана Ангелова, /...току- що го гласувах...към някого от залата/... Предложение на народния представител Светлана Ангелова да се създаде параграф десет "а".
    Направо го подлагам на гласуване. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 15 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Предложението се приема.

    § 11. и § 12.
    Параграфи единадесети и дванадесети са по вносител. Някой желае ли да вземе отношение?
    Господин Абаджиев, бихте ли си изключили микрофона?
    Няма желаещи? Подлагам на гласуване параграф единадесети и параграф дванадесети по вносител. Който е "За" , моля да гласува:
    "За" - 15 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Предложението се приема.

    § 13.
    Има предложение на народния представител Светлана Ангелова. който е "За", моля да гласува:
    "За" - 15 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Предложението се приема.

    Подлагам на гласуване параграф тринайсети по вносител, с приетото предложение на народния представител Светлана Ангелова. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 15 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Предложението се приема.

    § 14.
    Има предложение на народните представители Вяра Петрова, Станка Шайлекова, Анатолий Йорданов, Ангел Даскалов и Никола Белишки. Доктор Шайлекова, заповядайте.

    д-р СТАНКА ШАЙЛЕКОВА:
    Благодаря Ви, господин председател!
    Уважаеми колеги!
    Съобразили сме се с предложенията, които бяха направени, по повод на нашия законопроект в становището от Национална агенция за приходите и Националния осигурителен институт. Смятаме, че с текста, който тук сме предложили, се изчерпват случаите, редът на възстановяване на сумите и случаите, в които лицата се възползват от съответната разпоредба.
    Благодаря Ви.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, доктор Шайлекова.
    Някой желае ли да вземе отношение по това предложение?
    От Министерството на труда и социалната политика? От Националният осигурителен институт? От Националната агенция по приходите? Няма желаещи. Също така има, вече коментирахме, предложението на господин Абаджиев. Но тук, в този параграф има две предложения, господин Абаджиев, желаете ли да вземете отношение?
    Заповядайте.

    НИКОЛА АБАДЖИЕВ:
    По параграф 14-ти, точка едно, създава шеста и седма. Това е едно допълнение към текста, което... да се предоставя, освен заявлението, и решението за отпускане на пенсия, което се прави и в момента. Така че, смятам, че това би могло да се допълни. Това е основанието. И Националният осигурителен институт го прави.

    Също по параграф 14-ти. Тук, понеже господин Мирославов направи една реплика, става дума за два текста от същата дата в алинея първа на четири "б", ако говорим за него и датата 15 март. Тя беше в първоначалното предложение, сега е предложено 15-ти юли и тук възниква проблемът, че, ако през този период, не знам защо се удължи срока, има пенсионирани, то средствата ще останат в Националния осигурителен институт до 15 - ти юли... За нас, това удължаване на срока, не е основателно, според нас. И няма причина за това. Не знам какви са мотивите да се удължи срока до 15-ти юли...

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, господин Абаджиев. Някой желае ли да вземе отношение по направените предложения?
    Господин Мирославов, заповядайте.
    /Господин Абаджиев, изключете си микрофона, ако обичате.../

    ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ:
    Благодаря Ви.
    Уважаеми господин председател!
    Уважаеми дами и господа народни представители!
    Текстовете, които са пред вас по параграф 14-ти, са многократно обсъждани в Министерството на труда и социалната политика, с участието на представители на Министерство на труда, на Националната агенция по приходите, на Националния осигурителен институт и на Асоциацията на дружеството.

    Всичкото това, което гледате пред себе си, е постигнато със съгласие по тях. Интересно, защо трябва да се връщаме обратно и да правим една много сложна комбинация. Не ми е ясно на мен, който се занимавам толкова години вече с пенсии, как едновременно със заявлението за отпускане на пенсия, ще се сложи и решението за отпускане на пенсия. Това, просто, не е възможно. Първо, не е решение, но това е съвсем отделен въпрос. Но, най-малкото, между едното и другото има шестмесечен период. Нали говорихме, че заявлението се дава, дава се отделно заявление, за да може това заявление да отиде в съответния вид пенсионно осигурително дружество. Всичкото това е направено, с оглед покриване на правните последици от решението на Конституционния съд. И само и само, за да има излишно волеизявление на лицето, което искайки да се пенсионира по параграф 4, трябва да заяви тези му средства от съответното пенсионно дружество да се върнат, да отидат във фонд "Пенсии". Нещо, което съдържа решението и ние отново, ние го избягваме...Що се касае до датата. Считаме, че тази дата - 15-ти юли - е по-добра, с оглед на всички последващи вноски.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, господин Мирославов.
    Някой ще припознае ли предложението на Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване? Няма такъв.
    Заповядайте, госпожо Тодорова.

    УЛЯНА ТОДОРОВА:
    Благодаря Ви.
    Уважаеми господин председател!
    Уляна Тодорова, правна дирекция на Парламента.
    По § 14-ти на вносител, който включва три точки, аз предлагам той да остане със съдържанието на точка първа и точка втора, докато точка трета - която се отнася до създаване на параграф 22-р и сега пред вас е и предложението на народните представители Вяра Петрова, Шайлекова, Йорданов, Даскалов и Белишки, да бъде отделен параграф с условна номерация 14 "а", но в Преходни и заключителни разпоредби на този изменителен закон. Защото, ако остане тук, всички текстове там са с хипотези до влизането в сила в този закон, след влизането в сила на този закон. Така че, характерът на нормата, налага тази точка три, която е за създаване на параграф 22-р да се обособи като отделен параграф. Условно казвам параграф 14 "а", след наименованието Преходни и заключителни разпоредби. Като по съдържанието нямам бележка. Характерът на нормата налага да променим само мястото.
    Благодаря ви.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, госпожо Тодорова.
    Съгласни сте, благодаря ви... Други народни представители? Няма.
    Тогава, подлагам на гласуване предложение на народните представители Вяра Петрова, Станка Шайлекова, Антоний Йорданов, Ангел Даскалов и Никола Белишки. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 15 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Предложението се приема.

    Параграф 14, сега го гласуваме, с току-що приетото предложение и с така направеното предложение от госпожа Тодорова, което ще бъде отразено. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 15 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.

    Сега гласуваме наименованието на подразделение Преходни и Заключителни разпоредби. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 15 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Предложението се приема.

    § 15.
    Няма постъпило предложение от народните представители.
    Господин Абаджиев, желаете ли да вземете думата? Пуснете си микрофона, ако обичате, тъй като....

    НИКОЛА АБАДЖИЕВ:
    Имаме само бележки. Тези бележки ние ги дадохме от тези обсъждания, за които, господин Мирославов каза. Според нас е излишно подаването на две заявления. Ние смятаме , че по-рационално можеше да бъде уредена процедурата: с едно заявление, в което да се напише съответен текст, а не да се подават две заявления. Така, че това становище е ясно.
    И второто. По отношение на взаимоотношенията. Въпрос, който доста обсъждахме и в работната група. И тук Националната агенция по приходите присъства и може да вземат отношение. Според нас, нямаме достатъчно прецизен текст. Говори се широко за взаимоотношения между Националния осигурителен институт в това отношение по прехвърлянето на средствата. А тук, касае проблемът, накрая може би госпожа Кашъмова ще поясни, става дума за тези прехвърлени средства, които се намират, и ще се намират в Националния осигурителен институт, и по някои от тях ще бъдат направени така наречените "сторна" от Националната агенция по приходите. Сега процедурата е, тези сторна или удържане на суми се прави от Пенсионно-осигурителните дружества. Националната агенция по приходите има намерение да продължи тази традиция, тази практика, тези средства да се вземат от пенсионно осигурителните дружества, съответно от фондовете. След това, самите пенсионно-осигурителни дружества и фондове да си търсят средствата от Националния осигурителен институт. Т.е. това е предметът на това променяне. Според нас, също би било добре, това да бъде едно тристранно споразумение, защото става дума за финансови отношения, които се извършват в тези три институции. И това са нашите основания за бележки по този текст, който е твърде общ, говори се за някакви взаимоотношения, а не конкретно за тези средства.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, господин Абаджиев.
    Госпожо Караиванова, заповядайте.

    ВЕСЕЛА КАРАИВАНОВА-НАЧЕВА:
    Благодаря Ви, господин председател!
    Уважаеми дами и господа народни представители!
    Господин министър!
    Само да успокоя господин Абаджиев. Наистина, по време на обсъжданията Вие поставихте въпроса за заявлението. Ние се съгласихме. Заявлението ще бъде едно. То ще бъде с допълнителен отрязък, който ще се изпраща към дружествата, за да може да пристигнат, за да заявяваме желание за искане на парите. Няма да има две заявления. Съобразили сме се, няма да натоварваме допълнително хората. Включително, и съм разговаряла с ръководителят на информационните ни системи и на Дирекцията как може това да се организира. Бъдете спокоен, заявлението ще бъде едно, да.
    Благодаря Ви.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, госпожо Караиванова.
    Госпожо Кашъмова, заповядайте.

    КАТЯ КАШЪМОВА:
    Благодаря .
    Искам да взема отношение във връзка с казаното от господин Абаджиев по параграф 16. Първото и основното, което трябва да се знае е, че член 159, алинея седем, регламентира взаимоотношенията между Националната агенция за приходите с дружествата. Така, че тук изобщо не става въпрос за намерения. А става въпрос за едни договорени взаимоотношения между Агенцията и дружествата, които ги има. И в тази връзка считаме, че този договор не трябва да бъде тристранен, а само би следвало да бъде съгласуван с Националната агенция, защото ние така или иначе имаме договор с дружествата.

    Това, което се опита господин Абаджиев да Ви обясни, то е доста експертно. Но когато се намалява, ще дам само един пример, когато се намалява осигурителния доход на едно лице от тази кохорта, би следвало неправилно внесените осигурителни вноски да бъдат възстановени на осигурителя. И в случая, във връзка с договорите, ние тези пари ги искаме от дружествата. И ако тези пари са останали в Националния осигурителен институт , би следвало дружествата да ги поискат и да ги възстановят на Националната агенция по приходите. Националната агенция по приходите да ги възстанови на осигурителя. Така че, ние не подкрепяме договора да е тристранен. Подкрепяме текста на вносителя.
    Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОНЕВ:
    Благодаря Ви, госпожо Кашъмова.
    Да, господин Абаджиев, заповядайте.

    НИКОЛА АБАДЖИЕВ:
    Искам да задам един въпрос към госпожа Кашъмова, може би.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Не, не... Вижте, тук няма да правим дебат. Вие ... Не, чакайте, господин Абаджиев. Аз говоря, чакайте... Давам Ви думата, обясни Ви се, ако имате въпроси и отговори, след заседанието на Комисията...

    НИКОЛА АБАДЖИЕВ:
    Не, не...Това е конкретно по предложението. Там има предложение думата да бъде "прехвърлянето" на средствата, защото няма да има такива прехвърляния, а "за прехвърлените средства"... В случая е по-точно...

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви. Да, разбрах Ви, господин Абаджиев.
    По § 15-ти. Някой ще припознае ли предложенията на Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване? По параграф 15-ти?! Няма. Подлагам на гласуване параграф 15-ти по вносител. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 13 гласа.
    "Въздържали се" - 2 гласа.
    "Против" - няма.

    § 16.
    Този параграф е по вносител. Има ли някой да припознае, ще припознае ли предложението на Асоциацията на Дружествата за допълнително пенсионно осигуряване? Няма. Подлагам на гласуване параграф 16-ти по вносител. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Предложението се приема.

    § 17.
    Този параграф седемнадесети, е с предложение на народните представител Драгомир Стойнев, Емилия Масларова и Валентина Богданова. Знаете ,това наше предложение е свързано с плащанията от Националния осигурителен институт, които трябваше да преминат от Националния осигурителен институт към АСП, вие ги отлагате. Но вместо да го отлагате, ние предлагаме, по-скоро, да се откажете от тази своя идея, и когато бъдете готови ,тогава да направите необходимите промени. Други народни представители? Няма.
    Господин министър, не желаете ли да вземете отношение?

    Подлагам на гласуване предложение на народните представители Драгомир Стойнев, Емилия Масларова, Валентина Богданова. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 3 гласа.
    "Въздържали се" - 2 гласа.
    "Против" - 9 гласа.
    Предложението не се приема.

    Подлагам на гласуване параграф 17-ти по вносител, който е "За", моля да гласува:
    "За" - 12 гласа.
    "Въздържали се" - 2 гласа.
    "Против" - 1 глас.
    Предложението се приема.

    Предложение на народния представител Светлана Ангелова - създава се параграф 17 "а".
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Светлана Ангелова, който е "За", моля да гласува:
    "За" - 13 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.

    Предложение на народните представители Драгомир Стойнев, Емилия Масларова, и Валентина Богданова да се създаде параграф 17 "а". Уважаеми колеги, уважаеми господин министър, част от предложенията, предложенията са най-различни, но след като вдигате минималната работна заплата, господин министър, аз на Вас, все пак, се опитвам да обясня нашите предложения за създаването на параграф 17 "а" - след като вдигате минималната работна заплата, за което ние Ви приветстваме, след като увеличавате вдовишките добавки, за което също Ви приветстваме, тук имаме и предложение и за увеличаване на минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст, както и за индексиране на пенсиите с индекса на потребителските цени през 2009 и потребителските цени през 2010 година, със швейцарското правило, Вие сте го замразили, и вече, така, не сме първи юли, за да... , поради тези причини, предлагаме с инфлацията с 5.2 % и също така размерът, да се увеличи размерът на паричното обезщетение за отглеждане на малко дете, който е 240 лева, сега предлагаме да стане 270 лева. Това са нашите предложения. Ако желаете да вземете отношение?
    Никой ли не желае да вземе отношение по тези толкова социални предложения?
    Господин министър, заповядайте.

    МИНИСТЪР ТОТЮ МЛАДЕНОВ:
    Благодаря Ви, господин председател!
    Вие не вярвахте, че ще се увеличи минималната работна заплата, но тя се увеличи на практика.
    А що се отнася до тези предложения за увеличаването на минималната работна заплата и за вдовишките добавки, това е на база на споразумение със социалните партньори - то мина и през Министерския съвет. Те са финансово обезпечени. От първи септември т.г.

    Що се отнася до Вашите други предложения. Те са отворени. И предстои съвсем скоро да има заседание на тристранния съвет, където ще се разгледат. И когато имаме финансова обосновка за тях, тогава ще ги предложим.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ :
    Благодаря Ви, господин министър.
    Други народни представители? Няма. Подлагам на гласуване предложението на народните представители Драгомир Стойнев, Емилия Масларова и Валентина Богданова. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 4 гласа.
    "Въздържали се" - 2 гласа.
    "Против" - 8 гласа.
    Предложението не се приема.

    И § 18-ти.
    Няма постъпили предложения. Той е по вносител. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Предложението се приема.
    И с това се приема на второ гласуване Кодекса за социално осигуряване.

    Поради изчерпване на дневния ред, закривам заседанието... Да благодарим на господин министъра, на госпожа Караиванова, на нашите гости от Министерство на труда и социалната политика и от Националния осигурителен институт...


    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума