Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
12/09/2012
    П Р О Т О К О Л
    Днес, 14-ти септември две хиляди и дванадесета година, сряда, от 15.00 часа, в сградата на Народното събрание на площад "Княз Александър Първи", се проведе редовното заседание на Комисията по труда и социалната политика. То бе открито и ръководено от председателя на Комисията господин Драгомир Стойнев.

    х х х

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Уважаеми колеги и гости, имаме вече необходимия кворум и откривам редовното заседание на Комисията по труда и социалната политика.

    Първо, да честитим рождения ден на доктор Костов - да е жив и здрав, много успехи желаем /оживление, ръкопляскания в залата/ ...

    И също така, всички народни представители да си пожелаем една успешна сесия, ползотворна сесия. Сигурен съм, че ще бъде такава. Очакванията са големи... И също така, и с представителите на различните министерства да продължим така добре да си сътрудничим, както досега сме работили... Убеден съм, че това ще бъде... /черпят бонбони за здравето на доктор Костов/... добре, специално ще си взема - за Вас, благодаря...
    Колеги народни представители, предлагам да гласуваме дневен ред от четири точки. Сега ще го прочета:

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Представяне, обсъждане и гласуване на ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА НАГРАЖДАВАНЕ НА ЛИЦА ЗА ОСОБЕНИ ЗАСЛУГИ КЪМ БЪЛГАРСКАТА ДЪРЖАВА И НАЦИЯТА, № 254 - 01 - 82, внесен от Даниела Маринова Петрова и група народни представители на 10.VІІ.2012 година.

    2. Представяне, обсъждане и гласуване на ПРОЕКТ ЗА РЕШЕНИЕ ЗА ОТПУСКАНЕ НА ПЕНСИЯ ЗА ОСОБЕНИ ЗАСЛУГИ КЪМ ДЪРЖАВАТА И НАЦИЯТА, № 202 - 03 - 15, внесен от Министерския съвет на 31.VІІІ.2012 година.

    3. Представяне, обсъждане и гласуване на ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА КОДЕКСА ЗА СОЦИАЛНО ОСИГУРЯВАНЕ, № 254 - 01 - 85, внесен от Светлана Ангелова Найденова, Даниела Атанасова Дариткова-Проданова, и Юлиана Генчева Колева на 26.VІІ.2012 година.

    4. Разни.

    И така, който е съгласен с така прочетения дневен ред, моля да гласува:
    "За" - 13 гласа.
    "Против" - няма.
    "Въздържали се" - няма
    Дневният ред е приет.

    Да не пропусна, гостите на днешното заседание на Комисията, ще бъдат:
    - г-жа Весела Караиванова-Начева - Подуправител на Националния осигурителен институт;
    - г-жа Снежана Малакова - Национален осигурителен институт;
    - г-н Емил Мирославов -Директор на Дирекция в Министерството на труда и социалната политика;
    - г-жа Петя Малакова - Главен експерт в Министерството на труда и социалната политика;
    - г-н Камен Кичев - Заместник-министър на транспорта;
    - г-н Митко Димитров - Заместник-министър на културата;
    - г-жа Милда Паунова - от Министерството на културата;
    - г-жа Росица Дичева - от Министерство на правосъдието;
    - г-н Стоил Пашкунов - Заместник-директор на НИП;
    - г-н Борислав Димчев - от Националната агенция по приходите;
    - г-жа Лорета Цветкова - Национална агенция по приходите.

    ПО ТОЧКА ПЪРВА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Точката е: Представяне на Законопроект за награждаване на лица за особени заслуги към българската държава и нацията... Ще бъде представен от доктор Шайлекова, заповядайте доктор Шайлекова.

    д-р СТАНКА ШАЙЛЕКОВА:
    Благодаря Ви, господин председател.
    Уважаеми господин председател!
    Уважаеми колеги!
    Целта на предлагания Законопроект е да бъдат регулирани отношения, при които се предоставя държавна парична награда за изключителни постижения и цялостен принос в съответната област, израз на признание за цялостна дейност на личността в тази област.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    ... Извинявайте много, много ви моля, нека се уважаваме, тишина, моля ви...Продължете, доктор Шайлекова...

    д-р СТАНКА ШАЙЛЕКОВА:
    В Законопроекта са регулирани условията и редът за даване на предложение и за предоставяне на наградата, с оглед на което е определен и кръгът на лицата, които могат да бъдат предлагани за награда. Това са лицата с особени заслуги във всички области на обществения живот: култура, наука, спорт, образование, отбрана, национална сигурност и други... Освен това е въведено и определени за понятието "особени заслуги", което включва постигнати изключителни постижения и цялостен принос в съответната област.

    Законопроектът предвижда три вида награди: пожизнени, периодични и еднократни, като, съответно, критериите, въз основа на които ще бъдат предоставяни, са различни, с оглед на вида на наградата.

    Периодичната и пожизнената държавна награда се приемат с решение на Народното събрание, по предложение на Министерския съвет, а еднократната парична награда се предоставя с решение на Министерския съвет по предложение на министър-председателя на Република България.

    Предложението за предоставяне на държавна парична награда могат да правят представители на местната и на централната власт, научни дружества, висши учебни заведения, юридически лица с нестопанска цел и инициативни комитети на граждани. Това е ново и е..., според мен, е много добро. Предложението се внася по компетентност от съответния министър и се чака решение на Министерския съвет.

    Действащата към момента правна уредба, урежда случаите на предоставяне на пенсия за особени заслуги по реда на член 91 от Кодекса за социално осигуряване, въвеждането на новата правна регулация дава основание за отмяна на същия член от Кодекса за социално осигуряване.

    Необходимите финансови средства за изпълнение на предложения Законопроект ще бъдат ежегодно предвиждани в Закона за държавния бюджет за съответната година, като за 2013-та година те са в размер на петстотин хиляди лева. Максималният размер на паричната награда също ще бъде определян със Закона за Държавния бюджет на Република България. Редът и условията за изплащане се предвижда да се определят с акт на Министерския съвет. Предвижда се, също така, държавните парични награди да бъдат включени в обхвата на необлагаемите доходи по реда на Закона за данъците върху доходите на физическите лица. Това ще бъде регламентирано в отделен Закон за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, който ще влезе в сила от първи януари 2013-та година.
    Благодаря ви.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, доктор Шайлекова.
    Уважаеми дами и господа народни представители, имате думата.
    Не виждам желаещи...

    Аз имам няколко въпроса.
    Това е един доста дългоочакван законопроект, знаете, от три години, тук, когато се гласуват пенсии за особени заслуги към държавата и нацията, всички ги гласуваме "За", но винаги имаме дебат. И дебатът е, тъй като има в известна степен субективизъм, относно това кой трябва да получи тази пенсия за особени заслуги към държавата и нацията. Разбира се, аз най-вече подкрепям това, че отпада член 91-ви от Кодекса за социално осигуряване... Това беше, наистина, несправедливо. За хора, които нямат конкретно осигурителен принос, изведнъж получават максималната пенсия и създава напрежение още повече по време на криза, и когато се увеличава стажът и възрастта, и няма увеличаване на пенсиите, това социално напрежение, наистина, съществува.

    Очаквахме този законопроект, ние от опозицията настоявахме да го има този законопроект, но има доста въпросителни.

    Първо, критериите... Аз, лично, не виждам тук какви са критериите. След това ще гледаме един Законопроект, за особена заслуга към държавата и нацията - той, примерно, този човек, решение, този човек, ако са така направени критериите, както ги виждам тук, не знам къде точно ще попадне. Дали в борбата с бедствия и аварии, за опазване на околната среда или по-скоро в член втори, алинея втора - държавна парична награда за особени заслуги се предоставя и на лица, проявили лична доблест при изпълнение на своя обществен и граждански дълг. Само че, ако е член втори, по сега действащия Законопроект, това означава, че ще получи еднократна помощ, няма да бъде пожизнена.

    След това, този размер на пенсията, то вече не е пенсия, нали, този размер на наградата, как ще се определя? Той... ще е ..., хубаво, с акт на Министерския съвет, но как ще се... в смисъл, на каква стойност ще бъде наградата? На сто, двеста, триста, четиристотин, петстотин, шестстотин или седемстотин лева? Когато получава тази награда, това означава ли, че конкретният човек ще продължи да получава пенсия? Или изведнъж пенсията отпада?

    След това: на каква възраст ще бъде този човек? Може да бъде пожизнено - човек на трийсет години, човек изведнъж да получи пожизнено най-високият размер. Има много въпросителни, които тук,за съжаление, ги няма. Няма конкретни отговори.

    След това: очаквах да има, примерно, конкретни сфери: култура, образование, медии, наука, ... Това още не е ... Още не знаем как ще бъдат давани тези награди. Хубаво е, че е направен опит, /ще ви дам думата, който желае, към залата/, нали в допълнителните разпоредби, изключително подчинени на дадена област, тя е с цялостен принос, но как, примерно, когато имаме конкретни кандидати, как ще премерим кой има по-голям принос и кой има по-малък принос, още повече ако имат еднакви постижения тези кандидати?

    Не съм съгласен, също така, Народното събрание да е /в положение/ едва ли не ние само, тук, да гласуваме... По някакъв начин ние ще участваме ли в този процес или само всичко ще минава покрай нас, който каквото предложи?

    Притеснение буди и фактът, че едва ли не, и министър-председателят, той решава за отпускане на такъв тип награда. Няма значение за еднократна или не... Аз съм прочел законопроекта... изведнъж, еднократно, решава министър-председателят!... Той може да си решава изведнъж , то в една конюнктурна ситуация, каквато иска, награда дава на когото иска. Още повече, че тук не знаем тази еднократна награда в какви интервали ще варира - от сто лева... до колко?!

    Това са все въпроси, на които, за съжаление, точно, на този етап ние нямаме отговор. И на първо четене, ние ще се въздържим от подкрепа, като се надяваме между първо и второ четене, наистина, да има по-голяма яснота.
    Благодаря ви.
    Има ли някой от вносителите да желае думата?
    Госпожо Ангелова, заповядайте.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Да. Благодаря.
    Господин председател!
    Уважаеми колеги!
    Уважаеми гости!
    Понеже аз съм една от вносителите на този Законопроект, голяма част от въпросите, които поставихте, господин Стойнев, се съдържат в самия Законопроект, ако внимателно прочетете, нали, текста.

    Друга част, естествено, между първо и второ четене, право е нали на всеки народен представител да направи предложение и допълнения по така предложените текстове по Законопроекта. Така че, вие можете да си направите такива предложения между първо и второ четене и водещата Комисия това е Комисията по културата.

    И трето, все пак, това е Закон, и най-общо са представени нормативните изисквания, членовете, алинеите, а вече в подзаконовите нормативни актове, аз се надявам, че ще има и Правилник за неговото приложение, по-детайлно вече ще бъдат описани и ще бъдат засегнати тези въпроси, които Вие в момента поставихте.

    Така че, и без това казахте, че е дългоочакван Закон, вие от опозицията най-много настоявахте да се преустанови този порочен ред на предоставяне на пенсии за особени заслуги... Ето, има нали, такова предложение. Не смятаме, нали, че е най-съвършено, но с Ваша помощ може да бъде и по-добро, като направите предложения между първо и второ четене.
    Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви.
    Други народни представители?
    Доктор Костов, заповядайте.

    д-р ЦВЕТАН КОСТОВ:
    Само няколко думи... Положителното в този проектозакон е, че отпада член 91-ви. Негативното - че запазва, дори в по-голяма мяра, струва ми се, дава място на субективизъм при определяне на хората, които да получат тази държавна парична награда, освен като размер и като продължителност на получаването - от пожизнена до еднократна.

    Вътре е записано, че обхваща работещи във всички сфери на обществения живот. И това е добро. Че предложенията се внасят от ресорния министър. И аз си мисля, дали не би могло, както вече има направени първи стъпки в Министерството на спорта, да се преценява, да се преценява браншово, и оттам, наистина, да тръгват предложенията. И да има за всяко ведомство, за всяко ведомство да има правила, по които да се отпуска тази държавна парична помощ, а не да се ангажира Народното събрание с определяне на размера и на получателите й.
    Благодаря ви.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, доктор Костов.
    Други народни представители?
    А може би някой от институциите да желае да вземе отношение по този законопроект?
    Заповядайте, госпожо Караиванова.

    ВЕСЕЛА КАРАИВАНОВА-НАЧЕВА:
    Господин председател!
    Ние сме участвали с предложения, които предложения, в рамките на работната група са взети предвид, така че, поддържаме направения Законопроект. Наистина, ако има някои неточности, те биха могли да се уредят между първо и второ четене, но по принцип, ние сме дали своето положително становище, и го поддържаме. Уредили сме, чрез преходна норма и как ще става приключването на вече раздадените пенсии за особени заслуги, така че, мисля, че няма място за притеснения. Визиран е и редът, чрез който ще се определят средствата със Закона за бюджета, това мисля, е достатъчно, за да се стартира като идея и вече е налице самата политическа воля да се спре с този ред, който бе до момента, а изключително и сега ще гласуваме за раздаването на тези пенсии.
    Благодаря Ви.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви.
    Един въпрос към Вас. Политическата воля, има ли предвид примерно инфлацията? Ще се актуализират ли тези награди и размерите, които ще се дават?

    ВЕСЕЛА КАРАИВАНОВА-НАЧЕВА:
    Имайки предвид, че тези държавни награди, ще се получават заедно с пенсията за осигурителен стаж и възраст, аз мисля, че при ...

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    ... Да...
    Друг народен представител?
    Госпожо Масларова, заповядйте.

    ГОСПОЖА ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА:
    Благодаря Ви, уважаеми господин председателю!
    Уважаеми гости!
    Уважаеми колеги!
    За да бъда съвършено откровена, трябва да кажа, че си давам сметка, че едва ли някой може да каже точно, да определи, ама абсолютно точно, как така в една рамка да се включат хора от различни професии, различна възраст, защото тук става въпрос не само за пенсии - хора, които са в пенсионна възраст, става въпрос и за по-млади хора, става въпрос и за по-млади хора, които имат особени заслуги, които могат да получат еднократна награда.

    И разбирам, че никак не е било лесно и на колегите, да се работи в тази насока. Защото, действително, критериите са едни, ако тук дойде министърът на културата, съвсем други ще бъдат критериите и обосновката на министъра на здравеопазването, съвсем друго ще бъде на спортния министър, да не кажем, например, на министъра на екологията или на министъра на вътрешните работи... Всяка една професия има много специфики, в които безспорно, гилдиите в тези професии, в тези области на обществено-политическия живот, би трябвало да са водещите, които да определят критериите. В смисъл, и да кажат: Ако, примерно, има седем човека от областта на културата, пет човека в областта на инженерно-техническата мисъл, двама-трима души в областта на селското стопанство, защото нека да не пропускаме и това, че , все пак, може и нови сортове да се появят и някакви допълнителни неща, които са изключителни заслуги за България и за развитието на икономиката на България, ... би трябвало да са водещите, заедно, разбира се, със съответните министерства.

    Искрено се надявам, че като разговаряме по този въпрос, колегите няма да го взимат съвършено присърце всяка бележка, а точно обратното: присърце, но не от политическа гледна точка.

    Значи, има няколко неща, които, лично аз, в себе си не мога да си дам, да си отговоря логически: Защо трябва да има периодични - от една до три години. Защо е необходимо. Значи, ако някой има изключителни заслуги в областта на екологията, нека си е еднократна награда, ако той е млад човек, или пък ако той в областта на екологията има натрупан опит, знания, направил е нещо, нека да си получи онази, която е пожизнена.

    Другото, което ми се струва, че ще ни създаде проблеми, това е, че тези награди, размерът , бюджетът всъщност, което, според мен, е опасно, ще се дава, ще се определя с бюджета за всяка календарна година. Което вече дава предпоставка за едни и същи заслуги в дадена област, съобразно размерът на парите в бюджетната година, която може да е добра, може и да не е добра, може да е кризисна, да има различни награди.

    Може би, като логика на Закона, всичко да е правилно, но като специфика тези неща, като определяне и плащане, трябва да се насочат към съответните министерства.

    И нещо друго искам да кажа - мисля си, закон, който да дава награди, отличия, а не да отпуска. Отпускат се социални помощи, отпускат се пенсии, отпускат се средства за лекарства или за енергийни помощи, а това е удостояване!. Значи, ние удостояваме някого с еднократна парична награда, която може да бъде съпътствувана с някаква значка, с нещо допълнително, което на човека носи моралната стойност.

    Мисля си, че действително, има още какво да се желае по Законопроекта, който е предложен. За мен той е твърде схематичен и без някои конкретни неща, които, пак казвам, ще създадат на всички ни проблеми. Ще видите, че веднага, има опасност, при така разписаните текстове да има доминанти на една гилдия над друга гилдия.

    Нали разбирате, че всеки е гениален в своята област. Само че, един работи тихо и спокойно, а друг е популярен, защото се появява, да речем, на сцена, или на екран, или с картини... Но има други неща, които не са по-малко стойностни. Така че, мисля си че, трябва да помислим и да поработим още малко. И казвам поработим, в никакъв случай не бих се отказала да мислим, да имаме общи правила и оттам насетне всяко министерство да има своите конкретни специфики. Защото ще се получи дисбаланс. Ще видите как веднага едни гилдии, които са винаги били по-обичани, по-приемани, по-популярни, ... да, има го и сега, но ние нали не искаме точно така да направим, госпожо Ангелова /на реплика от залата/ нали точно това ни е идеята - да има заслуги, не както досега, т.е. да има удостояване и съответното отношение към дадена професия...

    И още нещо. Колеги, когато човек 40 години, или 37, или 39 работи и изпълнява добросъвестно, стриктно, коректно своите ангажименти, той ще попадне ли...Той губи. Значи трябва да бъде по-атрактивен. Има такива дребни неща, виждате ли, дребни неща, които ще ни ги поставят на всеки един от нас хората. И аз ви го казвам съвършено добронамерено. Струва ми се, че трябва още малко да поработим върху законопроекта, ако логиката я приемам като логика, защото, мисля, че няма някой от нас, който да не иска член 91 да отпадне, всички сме, така... И аз, действително, приветствам политическата воля в това отношение да се направи тази стъпка. Но, дайте, като направим нещо, да не е само половинчато, а да го направим така, че хората да кажат: "Да, направиха нещо", с което не ни диференцират, не ни сблъскват, а се получава едно единомислие...
    Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря, госпожо Масларова.
    Други народни представители? Или някой от уважаемите гости? Не виждам...
    Колеги, подлагам на гласуване Законопроект за награждаване на лица за особени заслуги към държавата и нацията, № 254 - 01 - 82, който е "За", моля да гласува:
    "За" - 10 гласа.
    "Против" - няма.
    "Въздържали се" - 3 гласа.
    Законопроектът е приет.


    ПО ТОЧКА ВТОРА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Преминаваме към точка втора: Проект на решение за отпускане на пенсия за особени заслуги към държавата и нацията... Господин Кичев, Вие ще представите проекта за решението... Заповядайте, имате думата.

    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР НА ТРАНСПОРТА КАМЕН КИЧЕВ:
    Уважаеми господин председател!
    Уважаеми народни представители!
    Министерският съвет, в случая Министерството на транспорта, предлага на Народното събрание да отпусне пенсия за особени заслуги към държавата и нацията на Раденко Митев, живущ в село Вакарел. Накратко, какво е направил господин Митев, ще разкажа. Животът на господин Митев е минал изцяло в Железниците, той е работил само в сферата на Железниците, награждаван е многократно. През 1964 г. е награден като ударник на комунистическия труд, в смисъл действието се развива през 1964 г., аз смятам че тогава, за времето си това е било добре, впоследствие е получил юбилеен знак на БДЖ, през 1990 г. е удостоен със званието "почетен железничар".

    Защо правим това предложение? Накратко, господин Митев, в далечната 1987 г., на гара Елин Пелин предотвратява сблъсък между два влака. Това е времето когато не е имало мобилни телефони, не е имало никаква комуникация, освен сигнализацията по линиите, два влака тръгват един срещу друг, родителите на децата тръгнали с единия влак на гарата виждат всичко това - как господин Митев най-самоотвержено се качва на един стоящ наблизо вагон, откъдето със железен прът прекъсва мрежата, и пада бушонът, буквално казано, на контактната мрежа. И оттам двата влака спират, за късмет двата влака са били електрически. Така че е предотвратил директно сблъсък между два влака. Има много рискове в една такава акция. първо, той е успял да предотврати, предприел е една много рискова операция - със железен прът да удариш това предизвиква дъга, която е можела да го остави на място и него... Ние в Министерство на транспорта считаме, че това подлежи на една такава награда.
    Благодаря много.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, господин Кичев.
    Радвам се, че в Комисията по труда и социалната политика ,именно, много ви моля за тишина, ако обичате, влезе такова решение, предложение, за отпускане на пенсия за особени заслуги към държавата и нацията. Тъй като за мен това е един достоен българин, и такива пенсии,този вид пенсия на такива хора трябваше досега да се дават, които наистина са рискували живота си, за да помогнат на други българи. Убеден съм, че ще бъде подкрепена от всички нас.

    Но имам един въпрос към госпожа Караиванова: това не е ли вече 24-та пенсия за особени заслуги или е 23-тата...

    ВЕСЕЛА КАРАИВАНОВА -НАЧЕВА:
    Двадесет и третата, господин председател, но имаме средства. Те се трансферират от Републиканския бюджет. Понастоящем пенсията, която получава Раденко Митев е 435.98 лв. След гласуване от ваша страна, ние ще изпълним решението на Народното събрание, ще спрем пенсията за осигурителен стаж и възраст и ще започнем да изплащаме максималната пенсия за особени заслуги, която ще е в размер на 700 лева.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви.
    Уважаеми дами и господа народни представители?
    Госпожо Петрова, заповядайте.

    ВЯРА ПЕТРОВА:
    Колеги, ние чухме за достойната постъпка, която е извършил господин Раденко Митев. Така че, със тази своя постъпка и проявено себеотрицание, с тази смелост, която е проявил, за да спаси тези човешки животи, смятаме, че, наистина, той трябва, достойно си е заслужил тази пенсия. Радвам се, че този път ще гласуваме пенсия малко по-различна от това, което и преди малко коментирахме, във връзка с първа точка от дневния ни ред, на човек малко по-различен от артист, от певец и от тази сфера, която е ... Така на достоен българин гласуваме такава пенсия. Затова и е важно, наистина, пак се връщам на първа точка, наистина, на тези критерии да важат за всяка сфера от обществения живот. Ние ще подкрепим, разбира се, от групата на ГЕРБ на господин Митев за максимална пенсия и трябва повече достойни постъпки да стават наше достояние.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви.
    Други народни представители?
    Господин Димитров, тъкмо навреме идвате, добре дошъл, заповядайте...
    В момента обсъждаме проекта на решение за отпускане на пенсия за особени заслуги към държавата и нацията. Всички народни представители от различните парламентарни групи се убедихме, че ще бъде подкрепена... Вие бяхте към предната ...точка, но, ако желаете нещо да добавите?
    Извинявам се, това не е във Вашата компетенция..., така се получи, понеже съм свикнал..., Вие представяте пенсии за особени заслуги към държавата и нацията ...в момента имах желанието да Ви дам думата, но сега атмосферата е различна...

    Колеги, подлагам на гласуване проекта за решение за отпускане на пенсия за особени заслуги към държавата и нацията № 202-03-15, внесен от Министерския съвет на 31.VІІІ.2012 година. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Против" - няма.
    "Въздържали се" - няма.
    Проектът е приет.


    ПО ТОЧКА ТРЕТА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Преминаваме към трета точка: Представяне на Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване .
    От вносителите, госпожо Ангелова, Вие ли ще представите Законопроекта? Имате думата, заповядайте.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Благодаря.
    Господин председател!
    С измененията на Закона за съдебната власт, които бяха миналата година, в сила от 1-ви януари 2012 г., се извърши реформа в началното обучение на младшите магистрати. Въведена бе фигурата на кандидати за младши прокурор и кандидата за младши съдия, които следва да преминат задължително първоначално обучение в Националния институт на правосъдие в продължение на девет месеца. Съгласно член 258, алинея първа от Закона за съдебната власт, кандидатите за младши магистрати получават стипендия за времето на задължителното първоначално обучение, което се извършва в този национален институт на правосъдието. И за периода на това обучение, което е девет месеца, съгласно член 258-"а", алинея 6-та от Закона за съдебната власт, който е нов член и е в сила от 1-ви януари 2012 г. този период се зачита за стаж, като през него кандидатите за младши магистрати подлежат на задължително осигуряване.

    През месец септември 2012 г. предстои да бъдат приложени на практика тези текстове, които влязоха в сила от 1 януари 2012 г., тъй като тогава, т.е. от сега, от този месец, септември 2012 г., но, по принцип, през месец септември започва курса за задължителното първоначално обучение. Този текст, с препратка в Кодекса за социално осигуряване, който ние днес предлагаме, е изпуснат при приемането на Закона за съдебната власт и това налага и сегашните промени, за да може да се синхронизира и да се прецизира заедно с така приетите промени в Закона за съдебната власт с Кодекса за социално осигуряване. Поради спецификата на фигурата на кандидата за младши прокурор и кандидата за младши съдия приравняването на техния статут към категориите лица, подлежащи на задължително осигуряване по член 4, алинея първа от Кодекса за социално осигуряване създава затруднение. Това налага последващи допълнения и изменения на Кодекса за социално осигуряване, което да посочва кандидатите за младши съдии, младши прокурори, като отделна категория лица, подлежащи на задължително държавно-обществено осигуряване, допълнително задължително пенсионно осигуряване и здравно осигуряване и да уреди реда и условията, при които това осигуряване се извършва.

    В параграф първи от проекта на Закона за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване се предлага въвеждането на нова точка десет, в алинея първа на член четири от КСО, с която кандидатите за младши съдии, кандидатите за младши прокурори по Закона за съдебната власт се посочват изрично в кръга на осигурените лица, подлежащи на задължително осигуряване по общо заболяване, майчинство, инвалидност, старост, смърт, трудова злополука, професионална болест, безработица по този Кодекс.

    В параграф втори се предлага допълнение към член 6-ти, алинея пет от КСО с препратка към новата точка десет на член четири, алинея първа, по този начин категорично се урежда въпросът върху какъв осигурителен доход се определят и дължат осигурителните вноски за кандидатите за младши съдии и кандидатите за младши прокурори, както и за чия сметка са посочени вноските.

    Съгласно Закона за съдебната власт за периода на обучението на младшите съдии и младшите прокурори, те получават възнаграждения в размер на 70 % от възнаграждението, които получават, по принцип, младшия съдия и младшия прокурор. Също така и в Закона за съдебната власт е записано изрично, че всички тези разходи за обучението и по отношение на осигуровките са за сметка на Бюджета на съдебната власт.
    Предвид фактът, че стипендията представлява специфично възнаграждение, което подлежи на особени правила, се налага и възприемането на по-обща формулировка, относно възнаграждението на кандидатите за младши магистрати, при която да не фигурира понятието "стипендия", както е досега в Закона за съдебната власт, а да се прецизира този текст и да се замени "стипендия" с "възнаграждение".
    Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря, госпожо Ангелова.
    Имате думата, уважаеми дами и господа народни представители.
    Не виждам желаещи.
    Може би господин Пашкунов, заместник директор на Националния институт по правосъдието, заповядайте...

    СТОИЛ ПАШКУНОВ:
    Благодаря Ви.
    Уважаеми госпожи и господа народни представители!
    Не бих искал да отнемам от времето ви, още повече, че в мотивите, които току-що чухте, всичко е описано точно и ясно. Струва ми се, че тук става въпрос по-скоро за отстраняването на някакъв пропуск, който е бил допуснат преди, а не за някакви кардинални, много съществени изменения. Просто, не бих искал да повтарям, това, което чухме до момента, но, ако имате някакви въпроси, моля не се колебайте.
    Благодаря ви.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, господин Пашкунов.
    Госпожа Росица Дичева, от Министерство на правосъдието.

    РОСИЦА ДИЧЕВА:
    Здравейте.
    Казвам се Росица Дичева от Министерството на правосъдието, дирекция "Съвет по законодателство".
    Исках само да кажа, че подкрепяме проекта. Същото сме записали и в нашето писмено становище от 6-ти август 2012 г. до председателя на Комисията по труда и социалната политика. Нямаме бележки по проекта, включително и нямаме и правно-технически бележки, така че, подкрепяме напълно проекта.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, госпожо Дичева.
    От Националната агенция по приходите има ли представители тук? Господин Димчев, и госпожа Цветкова - имате думата. Кой ще вземе от Вас отношение по Законопроекта?

    БОРИСЛАВ ДИМЧЕВ:
    Борислав Димчев, от Национална агенция по приходите, дирекция "Данъчно осигурителна методология".
    Ние сме запознати със становището на Министерството на финансите, което е дадено в Комисията. Колегите посочват действително, там се нарушава принципно осигуряването, както и със специализантите, които придобиват специалност в системата на здравеопазването, така и с тази категория осигурени лица. Абсолютно аналогично. Но принципно, подкрепяме законопроекта.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, господин Димчев.
    Господин Мирославов.

    ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ:
    Уважаеми господин председател!
    Уважаеми дами и господа народни представители!
    Подкрепяме Законопроекта. За съжаление, сега едва се запознахме със становището на Министерство на финансите, което твърди, че ние, Министерство на труда, трябва да се произнесе по въпроса, ако този младши не издържи изпитите, но отиде и възстанови получените суми, какво ще стане с неговия осигурителен стаж. Все ми се струва, че това ще е първият опит, когато трябва да се лиши някой от осигурителен стаж, защото не е вземал изпит или не е държал. Смятам, че осигурителните вноски са направени от името на държавния бюджет, така е по Закона. През това време, той е полагал някакъв труд, независимо какъв е крайният резултат, в края на краищата. Той се е по начало обучавал, полага трудова дейност, получава възнаграждение, и в края на краищата не е възможно да го лишим от осигурителния стаж за това време, както и да се върнат осигурителните вноски.
    Това е.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Да, господин Пашкунов, заповядайте.

    СТОИЛ ПАШКУНОВ:
    Ако разрешите само едно уточнение. Институтът функционира от 2004 година и до момента през него са преминали близо 400 младши магистрати. Само искам да уточня, че до момента не сме имали случаи, в които някой да не издържи финалния изпит. Това, разбира се, не е защото са занижени критериите, не бих искал да навлизам в такива подробности и детайли, но обучението в Института се фокусира върху действията, поведението, ако щете на самия младши магистрат, техника, която има в съдебната зала, а не върху това, което се преподава в университета, където презумпцията е че, той вече го знае, още повече че е издържал един такъв конкурс. Така че ми се струва, че подобна хипотеза ще бъде изключителна рядкост. Подчертавам, до момента не сме имали такъв случай.
    Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря, господин Пашкунов.
    Госпожо Масларова, заповядайте.

    ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА:
    Аз ще подкрепя Законопроекта.
    Искам само да обърна внимание, че това, което беше повдигнато и от господин Мирославов, и от колегите от Националната агенция по приходите. Има една бележка, основателна на Министерство на финансите, която между първо и второ четене трябва да се види внимателно, тя е свързана във връзка с член 258-"а", ако се не лъжа, така беше, алинея четвърта, коя от сумите би трябвало да се възстанови, което Вие казахте, дали възнаграждението преди облагането по реда на закона, за данъка на доходите върху физическите лица или реално получената сума от лицата. Това между първо и второ четене може да се уточни, така че, мисля, че коректно Министерство на финансите поставя този въпрос.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, госпожо Масларова.
    Заповядайте, имате думата.

    ЛОРЕТА ЦВЕТКОВА:
    От Национална агенция по приходите, дирекция "Данъчно осигурителна методология".
    Исках само да допълня госпожа Масларова, съжалявам, че взех така думата, но понеже е пряко свързан въпросът със статута на лицата и по-скоро с начина им на облагане. Ние, по принцип, колегата ми каза, че подкрепяме така Законопроекта, но по отношение на осигуряването, докато е уточнено, какъв ще бъде редът на осигуряването на тези лица, по отношение на данъчното им облагане това не е уточнено.

    До този момент доходите от стипендии са били освободени от облагане. В един момент, в който те се превърнат във възнаграждения се прилага общият принцип на Закона, т.е. стават облагаем доход, доколкото не са освободени от облагане.

    От друга страна, възниква въпросът, по какъв ред те ще бъдат облагани. В тази връзка е първото изречение в становището на Министерство на финансите, относно уточняването на статута на тези лица. т.е. дали те ще се облагат като доходи от трудови правоотношения, защото за целите на данъчния закон трудовите правоотношения са изчерпателно изброени и дефинирани. Това са освен правоотношенията по Кодекса на труда и редица други правоотношения, но трябва да бъдат изрично посочени в дефиницията, за да се третират като трудови. Иначе би възникнал въпрос и проблем по отношение на реда на данъчното им облагане.

    И вече втората забележка, която и госпожа Масларова каза. Когато ние, по принцип, когато подлежи една сума на облагане, включително аналог доходите от трудови правоотношения, ако сумата вече е обложена дори и да има санкциониращ ефект, че сумата подлежи на връщане, примерно, ние по-скоро го гледаме като някаква санкция тук, а данъкът не се възстановява. Доходът вече е придобит, похарчен от лицето и обложен е навреме и нямаме възстановяване, нямаме такава практика да връщаме данък в подобен род ситуации.
    Когато някакво възнаграждение, както е в Кодекса на труда, подлежи на връщане, то има по-скоро санкциониращ характер за този, който не е изпълнил или не е в случая издържал с необходимата оценка изпита, но данъкът не подлежи на връщане.

    РЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, госпожо Цветкова.
    Госпожо Ангелова, заповядайте.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Аз използвам момента, че тук са представителите от НАП да ги попитам изрично ли искат и някакъв текст да бъде вкаран, защото по принцип, по аналогия, както в другите случаи, естествено, че върху реално получената сума трябва от лица...

    ЛОРЕТА ЦВЕТКОВА:
    Според мен, за да се облагат като трудови правоотношения, Вие предполагам, сте решили да ги облагате като доходи приравнени на трудовите правоотношения, защото те не сключват трудов договор, по смисъла на Кодекса на труда, то в този случай, за да бъдат облагаеми по този ред, трябва да бъдат посочени изрично в дефиницията, която е за доходи от трудови правоотношения в параграф 1, точка 26 от Допълнителните разпоредби на Закона за данъците върху доходите на физическите лица. Да, такъв аналогичен случай имаше със специализантите, които също имаха проблем и миналата година бяха добавени в тази дефиниция, но ако нямаме сключен трудов договор ще има проблем, нали...Тъй като няма и правоотношения със съдебната власт... те не могат да се третират като правоотношения със съдии, прокурори и други подобни, по смисъла на Закона за съдебната власт, поне не, докато нямат такъв статут. Те са приравнени на трудовите също в тази точка, точка 26-та от параграф едно, но според мен не биха могли да попаднат в тази дефиниция.
    Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, госпожо Цветкова.
    Някой от народните представители да желае да вземе отношение? Не виждам.

    Колеги, подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване № 254 - 01 - 85. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Против" - няма.
    "Въздържали се" - няма.
    Законопроектът е приет.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума