Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
06/12/2012
    П Р О Т О К О Л
    Днес, 06.12.2012 г., четвъртък, от 11:00 часа се проведе съвместно заседание на Комисията по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите на гражданите и Комисията по труда и социалната политика.

    На заседанието присъстват:
    - от Министерството на правосъдието – Атанас Славов, държавен експерт;
    - от Министерството на труда и социалната политика - Елена Кременлиева, директор на дирекция „Социално включване”;
    - от Националния осигурителен институт - Росинка Георгиева – главен юрисконсулт в дирекция „Правна” и народните представители Четин Казак, Хасан Хюсеин и Кирил Гумнеров.

    Към протокола се прилагат списъците на присъстващите членове на комисиите.

    Заседанието по първа точка се ръководи от Тунчер Кърджалиев, заместник-председател на Комисията по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите на гражданите.

    Заседанието по втора точка се ръководи от Светлана Ангелова, заместник председател на Комисията по труда и социалната политика

    ПРЕДС. ТУНЧЕР КЪРДЖАЛИЕВ:
    Добър ден, уважаеми колеги.
    Уважаеми колеги,
    Скъпи гости,
    Днес провеждаме съвместно заседание на двете комисии - Комисията по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите на гражданите и Комисията по труда и социалната политика. Нашата комисия има една точка в дневния ред, а Комисията по труда и социална политика- две точки
    Първо ще ви помоля двете комисии отделно да гласуваме дневния ред и след това ще продължим по първа точка, която е обща.

    Първо предлагам да гласуваме дневния ред на Комисията по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите на гражданите с единствена точка - Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица, № 254-01-108, внесен от Четин Хюсеин Казак и група народни представители на 15.11.2012 г.
    Моля Комисията по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите на гражданите да гласува дневния ред. Който е „за, моля да гласува.
    „За” – 14 гласа.
    „Против” – няма.
    „Въздържали се” - няма.
    Сега давам думата на колежката.

    ПРЕДС. СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Благодаря, колега.
    Заседанието на Комисията по труда и социалната политика ще се проведе при следния:

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица, № 254-01-108, внесен от Четин Хюсеин Казак и група народни представители на 15.11.2012 г.

    2. Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за семейни помощи за деца, № 254-01-105, внесен от Емилия Радкова Масларова и Драгомир Велков Стойнев на 07.11.2012 г.

    Който е съгласен с така предложения дневен ред на Комисията по труда и социалната политика за днешното заседание, моля да гласува:
    „За” – 17 гласа.
    „Против” – няма.
    „Въздържали се” - няма.


    ПО ТОЧКА ПЪРВА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:

    ПРЕДС. ТУНЧЕР КЪРДЖАЛИЕВ:
    Продължаваме напред. Първо искам да представя госта на заседанието – г-н Атанас Славов, държавен експерт в Министерството на правосъдието, на който ще му дадем думата по законопроекта.
    Давам думата на вносителите. Г-н Казак, заповядайте.

    ЧЕТИН КАЗАК:
    Благодаря, г-н Председателстващ.
    Уважаеми дами и господа народни представители,
    Имам честа да ви представя от името на вносителите нашия Законопроект за изменение и допълнение на Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица. Той е сравнително кратък, както вероятно сте имали възможност да констатирате. В него се съдържат основно две нови предложения за изменение и допълнение в Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица.
    Първото, и бих казал основно предложение, което правим, е да се коригира един пропуск, който е допуснат в закона, а именно в чл. 9, където е предвидено всички лица, които са претърпели репресии по политически причини през време на тоталитарния режим, да получат добавки към пенсиите си тогава, когато придобият правото на пенсия на общо основание, те да получат и определена добавка към пенсията, именно поради факта, че са били репресирани. За съжаление, при изброяване на случаите на лица, които са били репресирани, е пропусната т. 7 от чл. 1, а именно онези лица, които са били репресирани заради това, че са се противопоставили на така наречения „Възродителен процес” и по-точно на насилствената смяна на имената.

    Искам дебело да подчертая, че това са лица, на които им е признат, по принцип, на основание чл. 1, статута на репресирани – категорично е признато, че това са лица, които са претърпели политически репресии. Всички имат решение на съответните органи, а ако е имало спорове и съответно на специалната Междуведомствена комисия към министъра на правосъдието и имат документ – удостоверение, че са репресирани. Но, за съжаление, поради този пропуск в чл. 9, който касае добавките към пенсиите за репресираните лица, на тях им се отказва правото да получат тези добавки към пенсиите, за разлика от всички останали групи репресирани лица по политически причини, които получават такива добавки. Считаме, че този пропуск трябва час по-скоро да бъде коригиран, тъй като той е абсолютно неоснователен и по един абсолютно необоснован начин тези лица биват дискриминирани в сравнение с останалите репресирани лица. Тези лица също трябва да получат полагащото им се обезвъзмездяване чрез добавка към пенсиите.
    Държа да изразя задоволството си от това, че и министърът на правосъдието е изразил подкрепа за нашия законопроект. Знаете, че именно това е министерството, което реално се занимава с тази проблематика. Към това министерство е тази междуведомствена комисия, която установява наличието или липсата на репресия и дали има право съответното лице да получи обезщетение по силата на този закон. Министерството на правосъдието най-добре е запознато с проблематиката и за мен тяхното становище е много важно.

    Що се отнася до становището на Министерството на финансите аз не мога да го приема като сериозно. Изречението: Видите ли, понеже не се знае колко ще бъдат, икономическата ситуация и бюджетът на министерството не позволяват сега да се предвиди този нов разход. Първо, не се очаква да има кой знае какъв голям наплив, тъй като, подчертавам, както е отбелязано много обстойно в становището на Министерството на правосъдието, тук не се касае за всички пострадали от „Възродителния процес”, за всички с променени имена, а само за онези от тях, които са лежали по лагери и по затвори, които са били насилствено интернирани. Тоест, които са претърпели една особена, квалифицирана по своя характер, репресия във връзка с „Възродителния процес”.
    Надявам се на тези основания да подкрепите нашия законопроект.

    До мен е г-н Ахмед Юсеин. Повечето от вас го познават – три мандата е бил народен представител. Бил е заместник-председател на Комисията по правата на човека и вероизповеданията. Заедно с него сме подготвили този законопроект. Ако му дадете възможност да допълни обосновката, той може да ви представи конкретни случаи в тази връзка.

    Второто предложение, което правим, е в т. 23 на чл. 9, който касае онези лица с висше или полувисше образование, които са били заставени да работят по строителни обекти, в системата на чистотата или селското стопанство. Предлагаме да се добавят и детските учители, които навремето също са получавали специална квалификация, която реално е била изравнена със статут на полувисше образование, но се е водело средно-специално образование – така наречените „детски учителки”. Мисля, че те трябва също да бъдат обхванати от този текст тогава, когато те са претърпели репресии и са били заставени да работят по строителни обекти и в селското стопанство. Благодаря.

    ПРЕДС. ТУНЧЕР КЪРДЖАЛИЕВ:
    Благодаря. Имате думата г-н Юсеин.

    АХМЕД ЮСЕИН:
    Уважаеми г-н Председателстващ,
    Уважаеми господа народни представители,
    Аз ще бъде много кратък. Става въпрос за по двама-трима на година, максимум да са пет човека. Може това да се провери от НОИ. Аз имах среща с шефа на НОИ, Правен отдел. Те с основание отказват на тези хора. Имам един отказ и при мен и мога да ви го предоставя. Човекът е лежал в затвора заради „Възродителния процес”. Има декларация на Народното събрание, има закон. В закона в чл. 1 се казва, че за насилствената промяна на имената се дават тези обезщетения, а тези хора не могат да се възползват. Става така, че тези, които са лежали в затвора по политически причини, в една килия са били хора, от които единият се е мъчил да избяга от България, а другият е заради това, че се е противопоставил на промяната на имената, са били в една килия и единият получава обезщетение, а другият не получава.
    Тъй като в Централната комисия в Министерството на правосъдието са председателите на водещите организации на репресираните, тя вижда този недостатък в закона и затова дава положително становище на проекта.

    А що се отнася до общественото напрежение, което има относно бюджета на държавата ни, вярно е и такъв би трябвало да бъде и отговорът на министъра на финансите. Защото министърът на финансите може би си мисли, че става въпрос за една огромна сума. Става въпрос на година максимум за 300-400 лева. Тези хора, които са били по затворите, по-голямата част от тях са починали, огромна част от тях са в чужбина, така че една малка част са тук. При мен е само документацията на трима човека, на които е отказано. Централната комисия се чуди. Човекът е доказал, че е лежал в затвора трябва да му издаде документ-протокол, че е лежал в затвора за имената и като го получи този протокол, както е случаят с Ремзи Еглис – има положително решение на Централната комисия, която проверява обстойно всеки отделен случай. Защото много хора така направиха, че тръгнаха да лъжат, за да могат да получат тези добавки и комисията проверява всеки случай поотделно. Този човек е лежал в затвора за имената, но не може да получи добавка. Има отказ от НОИ.

    Затова ви моля да приемете тези промени.
    Какво ще се получи сега в Централната комисия?
    На 26 и 27 декември ще се провеждат тържества за събитията в Кърджали. Аз не бих желал моето Народно събрание да приема декларация за „Възродителния процес” - да го осъжда, а комисия за трима-четирима човека на година, които трябва да получат някаква добавка, да не е съгласна с това. Международният отзвук ще бъде много лош. Аз само това искам да ви кажа. Това е пропуск в закона. Аз съм направил няколко предложения като народен представител. Тогава изглежда сме го пропуснали това и сега юристите на НОИ отказват на хората, които имат право на това.
    Благодаря ви, че ме изслушахте.

    ПРЕДС. ТУНЧЕР КЪРДЖАЛИЕВ:
    Благодаря. Бяха поканени представители на две министерства – Министерството на правосъдието и Министерството на финансите. Доколкото разбрах, Министерството на финансите няма представител.Ще дам думата за становище на г-н Атанас Славов от Министерството на правосъдието. Заповядайте, г-н Славов.

    АТАНАС СЛАВОВ:
    Благодаря, г-н Председател.
    Уважаеми г-н Председател,
    Дами и господа народни представители,
    Министерството на правосъдието по принципни съображения подкрепя направения законопроект със следните аргументи.
    По първото предложение в законопроекта Министерството на правосъдието счита, че е обосновано и необходимо лицата, претърпели репресия заради насилствената смяна на имената да бъдат обезщетени. Българската държава в определен смисъл е в дълг към тези лица и то точно лицата, които освен насилствената промяна на имената, са претърпели и репресия – престой определено време в места за лишаване от свобода, трудово-възпитателни общежития, лагери и т.н. Тоест, действително става дума за един квалифициран случай на упражнена репресия върху лицата, чиито имена са били променени, като освен засягането на неимуществени блага, в случая имаме засягане и на съществени имуществени блага. Така че претърпяната мярка – репресивна, трябва да бъде обезвъзмездена от българската държава.

    Също така следва да се изтъкне, че гражданите, които са били задържани в местата за лишаване от свобода, те са защитавали едно основно свое човешко право. Тоест, те не са извършили нещо противно на демократичните принципи и ценности. Напротив, те са защитавали тези демократични и хуманитарни ценности, заради което те са били поставени в местата за лишаване от свобода. Ето защо по тази група считаме, че трябва да има възможност за обезщетяване.
    По второто предложение на законопроекта, подкрепяйки направеното предложение, считаме, че текстът може да бъде прецизиран. От предложението на вносителите не става ясно защо само лицата, които са получили средно образование в учителските институти да бъдат обезщетени. Защо само те, а не и всички лица със специално образование, които не са могли да упражняват своята професия. Тоест, имаме засягане на основно право на труд, имаме принудителен труд, забраната за упражняване на определени професии, заради произхода, заради религията. И тук е възможно да се възприеме друга редакция, но министерството подкрепя и предложението, така както е направено.

    Също така в заключение, Министерството на правосъдието счита, че следва да се отчете и становището на Министерството на финансите доколкото предложените обезщетения биха засегнали в известна степен и държавния бюджет. Благодаря ви.

    ПРЕДС. ТУНЧЕР КЪРДЖАЛИЕВ:
    Благодаря, г-н Славов. Искам да дам думата на представителя на НОИ от дирекция „Правна” - г-жа Росинка Георгиева.

    РОСИНКА ГЕОРГИЕВА:
    Уважаеми г-н Председател,
    Дами и господа народни представители,
    Само две думи и то главно отправени към вносителите.
    Националния осигурителен институт не възразява по принцип по предложените промени. Само искам да допълня по отношение на отпускането на добавки. Тъй като много от лицата, които са репресирани във връзка с насилствената промяна на имената, както е последният случай, за който г-н Юсеин знае, лицето е осъдено за хулиганство, квалифициран състав. В този случай, тъй като служебно териториалните поделения на НОИ са длъжни, когато има някакви неточности по отношение на вида или характера на репресията, да се обръщат към Централната комисия към Министерството на правосъдието, Централната комисия с решение беше постановила, че това лице е репресирано във връзка с насилствената промяна на имената, съответно попада в т. 7 и е отказана, смятам съвсем законосъобразно, отпускането на добавка. Искам да допълня, че почти за всички лица, които са съдени по наказателни дела, тъй като документът, който те предоставят по отношение на изтърпяване на наказанието се издава от Главна дирекция „Изпълнение на наказанията” към Министерството на правосъдието, и там пише само: „Лицето е осъдено по този текст от Наказателния кодекс; за времетраенето на репресията - постъпил в затвора, освободен от затвора” и за нас остава да преценим в крайна сметка дали наистина тази репресия е свързана с политическите убеждения, религиозните вярвания или произхода на лицето.

    В тази връзка, както за всички лица, които са осъдени за бягство през граница или опит за бягство през граница, искаме мотивите на осъдителната присъда, защото в мотивите в крайна сметка съдът е постановил защо е наложено това наказание. Тоест, да не стане след това отново, че НОИ не отпуска добавки, а преценката, тъй като е оставена в наши ръце, смятам, че колегите съвсем добросъвестно изследват. Ние работим само по документи и когато дойде едно лице, което е осъдено за хулиганство, в крайна сметка ние трябва да бъдем убедени, че това е репресия, свързана с политическите убеждения, вярвания или произхода на лицето.
    По повод на размерите на добавките. Аз сега се запознах със становището на Министерството на финансите. Те не са толкова малко по размер. Всяка година добавките по Закона за политическата и гражданска реабилитация се актуализират, считано от 1 януари, тъй като те се определят в процент от средния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст. Когато се установи средният размер за предходната година, от 1-ви януари се актуализират. Тъй като имам таблица, значи за излежаване на присъда средно от 18 до 24 месеца, каквито са били по размер присъдите във връзка с насилствената промяна на имената, добавката е в размер на 95.43 лв. за 2012 г. От 12 до 18 месеца добавката е в размер 92.54 лв.
    Това исках да уточня.

    ПРЕДС. ТУНЧЕР КЪРДЖАЛИЕВ:
    Благодаря, г-жо Георгиева. Преди да открия дебата, има думата г-н Казак за реплика.

    ЧЕТИН КАЗАК:
    Само две изречения в отговор. Първо, естествено е, че всички знаем, че тогава наистина лицата са били осъждани и в присъдата не е писано защото се противопоставят на „Възродителния процес” или защото протестира, а са използвани различни членове от Наказателния кодекс – Глава първа, хулиганство, диверсии и т.н. И затова именно тази комисия е определена и ние искаме, когато комисията констатира, че лицето е било репресирано във връзка с насилствената смяна, с този документ той да може да си получи добавката.

    ПРЕДС. ТУНЧЕР КЪРДЖАЛИЕВ:
    Благодаря. Имате думата, колеги. Г-жа Дукова.

    СНЕЖАНА ДУКОВА:
    Уважаеми г-н Председателстващ,
    Уважаеми гости,
    Уважаеми колеги от двете комисии,
    Добре е, че правим съвместно това заседание с оглед на това, че проблемът от неговото естество касае приоритетите на дейности на двете комисии и с оглед на това, че част от колегите участват и в двете комисии.

    Аз ще кажа няколко думи в контекста на тази промяна и в контекста на становищата, които са ни предоставени. Аз смятам, че становището на Министерството на правосъдието, на което ще се позова с оглед на неговата професионалност, е изключително коректно от гледна точка на закона и от гледна точка на пропуска, направен в закона. Но нека да не забравяме, че то завършва с един доста сериозен текст, който ни отправя към онази гледна точка, която и днес ние в зала продължаваме да вършим, а именно наличието на средства, които да бъдат отпуснати за тези хора.

    Дълбокото в себе си аз съм убедена,че това е справедливо като текст и наистина трябва да влезе като промяна. Но нека да направя една корелация с това, което само преди няколко години имахте възможност в управленски мандат да направите тази промяна и тази корекция на текста да влезе и към момента да нямаме проблеми с днешна дата, с оглед на вече почти ясни неща за бюджета.

    Ако беше направен един пълен анализ на това каква е бройката на хората, защото видяхте, че тук се подхвърлиха реплики, че не били много, но че не били и малко, че сумата е 300-400 лв. годишно. Това са несериозни неща за една комисия като нашата, която трябва да направи една точна и ясна преценка на средствата, които следва да се дадат, за колко хора се отнасят. Към това добавям и мнението на Националния осигурителен институт, който казва, че не е толкова безпроблемно с оглед на това, че тези добавки, които се получават, се индексират ежегодно.

    Смятам, че наистина има такива лица, които са засегнати, наистина вие изпадате понякога на некоректно обяснение на някои случаи, както казаха колегите и аз смятам, че след като получим тази яснота и точните разчети, това не е проблем да се случи и в един следващ момент.

    С оглед на това при цялата ми добронамерена учтивост бих гласувала по този текст „въздържала се” с оглед на това той да бъде коригиран и да бъдат ясни икономическите и финансови параметри. Благодаря.

    ПРЕДС. ТУНЧЕР КЪРДЖАЛИЕВ:
    Благодаря. Други колеги? Г-н Гумнеров.

    КИРИЛ ГУМНЕРОВ:
    Уважаеми колеги, позицията, която изразявам, е официалното становище на Коалицията на Европейския съюз, на която аз имам чест да бъдат съпредседател.

    Аз смятам, че такъв дебат по този въпрос е излишен. Просто не трябваше да има. Не трябваше да има, защото на практика съм възмутен от безумната наглост на ДПС, които внасят един подобен закон.

    След като, уважаеми колеги от ДПС, направихте паметници на откровени терористи, давам ви пример гара Буново, където вие направихте паметниците, сега искате българите да плащат пари на хората, които са се борили срещу българската държавност и са подкрепяли с тези си действия терористичните действия и терористичните актове по това време.

    Вие си спомняте, уважаеми колеги, че преди 1989 г. имаше една каста, така наречените „активни борци против фашизма и капитализма”, които получаваха добавки и допълнителни пенсии за това. Ако сега ДПС иска да си създаде собствена каста от активни борци срещу България, то това не трябва да става с наши държавни пари. Плащайте им, уважаеми колеги, от хонорарите на лидера си, които ще стигнат за много години за абсолютно всички репресирани, да бъде плащана тази добавка, но не и от българските пари.

    Аз няма как да подкрепя един подобен антидържавен закон. Благодаря ви.

    ПРЕДС. ТУНЧЕР КЪРДЖАЛИЕВ:
    Други колеги има ли? Заповядайте.

    ЮНАЛ ЛЮТФИ:
    Аз няма да коментирам думите на г-н Гумнеров, защото те са толкова хвърлени неща без мисъл и без разум, едва ли не вие бленувате за комунистически режим. Така ли е, г-н Гумнеров? За тоталитарния комунистически режим?

    Колеги, и към Вас, колежке, искам да се обърна и то конкретно. Има репресирани и в Европа. В Холандия, във Франция, много добре съм запознат, всички, които са се борили против фашизма, против нацизма, които са останали живи, те получават освен пенсията, която са изработили в съответния сектор, където са работили, и тази добавка като такива. Това можете да проверите в законодателството на Холандия и Франция.

    Не забравяйте, уважаеми колеги, че ако не беше борбата на българските турци, на турците, живеещи в България против тоталитарния режим и 1984-1985 г. и особено 1989 г. те първи разклатиха стола на Тодор Живков и на тоталитарния режим, демокрацията нямаше да дойде толкова бързо. Ето защо, ние не искаме да имаме привилегировани хора активни борци. Ние искаме за тези мъчения, за тези решения – много хора загинаха в затворите, в концентрационните лагери в Белене, много моля, разберете, ние говорим за нещо съвсем сериозно.

    Може би имате основание, колежката от ГЕРБ, че сме имали възможност и защо не сме го направили по време на нашия мандат. Разбира се, това е наш пропуск, но никога не е късно, колега, да се коригира това. И отлагането, което вие предлагате сега, някъде във времето, вероятно следващия мандат имате предвид, не е коректно. И как да ви разбирам, въпреки моралната ви съпричастност към проблема, Вие ще гласувате „въздържала се”. Някак си много лицемерно ми прозвуча.

    Аз мисля, че законът има основание и нека да проявим необходимата политическа съпричастност и да го подкрепим. Благодаря ви.

    ПРЕДС. ТУНЧЕР КЪРДЖАЛИЕВ:
    Благодаря. Времето напредна, но ако все пак други колеги искат думата? Г-н Казак, заповядайте.

    ЧЕТИН КАЗАК:
    Искам да обърна внимание и да задам риторичния въпрос. Ако единственият аргумент, сериозен аргумент, изключвам аргументите, които чухме от г-н Гумнеров, против закона е, че не се знае колко пари или че няма пари сега, а после ще има пари – за Комисия по правата на човека такъв аргумент мисля, че е несериозен и несъстоятелен.

    Така или иначе не става дума за големи средства. Става дума за отделни случаи, които са се появили сега, сега са констатирани. Това е било пропуск, който е допуснат 2004 г., но тези хора сега са се появили, тъй като сега са извървели процедурата, получили са от Комисията удостоверение, че са репресирани, отишли са в НОИ и от НОИ са получили отказ и са се обърнали към нас за помощ, за съдействие за справяне с тази абсурдна ситуация. Към онзи момент просто никой не си е дал сметка за този пропуск. Сега се констатира този пропуск в закона и затова сега ние предлагаме той да бъде коригиран.

    Аз мисля, че за държавния бюджет на Република България, особено след това, което декларирахме, че ще има повишаване на приходите, че България догодина ще отбележи икономически ръст и т.н. някакви добавки, които се отнасят максимално до 5-6 случая на година, просто е несериозно за Комисия по правата на човека да се изтъква това като аргумент за да не се подкрепи законопроектът.

    ПРЕДС. ТУНЧЕР КЪРДЖАЛИЕВ:
    Има ли други изказвания, мнения, становища? Тогава преминаваме към гласуване поотделно от всяка комисия.

    Първо гласува Комисията по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите на гражданите. Моля, който от членовете на тази комисия подкрепя Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица, № 254-01-108, внесен от Четин Хюсеин Казак и група народни представители на 15.11.2012 г., да гласува:
    „За” – 3 гласа.
    „Против” – няма.
    „Въздържали се” – 10 гласа.
    Резултатът е ясен.

    Сега давам думата на другата комисия. Заповядайте, г-жо Ангелова.

    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Благодаря. Подлагам на гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица, № 254-01-108, внесен от Четин Хюсеин Казак и група народни представители на 15.11.2012 г. Който от Комисията по труда и социалната политика е „за”, моля да гласува:
    „За” – 2 гласа.
    „Против” – 6 гласа.
    „Въздържали се” – 10 гласа.
    Законопроектът не се приема.
    Моля да останат само членовете на Комисията по труда и социалната политика.


    ПО ТОЧКА ВТОРА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:


    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    По тази точка гост на нашето заседание е г-жа Елена Кременлиева, директор на дирекция „Социално включване” в Министерството на труда и социалната политика.
    Има думата г-жа Масларова да представи законопроекта.

    ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА:
    Благодаря Ви г-жо Заместник-председател.
    Уважаема госпожо Заместник-председател,
    Уважаеми колеги,
    С предложените изменения целим да се предприемат мерки за ефективна интеграция на децата, навършили петгодишна възраст, в учебния процес. Във връзка с това предлагаме получаването на месечни социални помощи по реда на Закона за семейни помощи за деца да се обвърже освен с редовното посещение на училище и с редовното посещение на подготвителните групи за в детските градини или подготвителните групи в училищата за задължителна предучилищна подготовка на децата. Това по същество е нов допълнителен критерий. С предложенията ни предвиждаме новият специфичен допълнителен критерий да не се прилага за децата с трайни увреждания.

    Предложенията ни са свързани с въвеждането на задължителната предучилищна подготовка на децата две години преди постъпването им в първи клас и с необходимостта да се гарантира участието на всички деца в подготвителните групи. По този начин, считаме, че ще се осигури редовното посещение на подготвителните групи от деца от семейства, които получават месечни помощи за деца и ще се осигури по-плавен преход за тях към първото равнище на образователната система. Също така ще се разнообрази репертоарът от мерки за намаляване на броя на незаписалите се в първи клас, както и предотвратяване на ранното отпадане от образователната система поради несправяне с учебния материал и изискванията за неговото усвояване. В допълнение, ще се подобри насочеността на социалните трансфери за домакинствата.

    Предлагаме законопроекта да влезе в сила от 1 януари 2013 г., което е в съответствие със сроковете, в които общините следва да създадат необходимите условия за осъществяване на задължителната предучилищна подготовка по реда на Закона за народната просвета, от една страна, и ще даде възможност за промяна на нормативните актове по прилагането на Закона за семейни помощи за деца, от друга страна.

    Нещо важно, което искам да подчертая, е, че предложенията ни по този законопроект не изискват допълнителни средства по бюджета на Министерството на труда и социалната политика. Напротив, те ще допринесат за по-добро насочване на финансовия ресурс и неговото ефективно изразходване. В дългосрочен план това ще окаже положително въздействие върху качеството на човешките ресурси.

    И накрая искам да благодаря за подкрепата от държавните органи и неправителствените организации за този законопроект. Надявам се и вие да го подкрепите. Благодаря.

    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Благодаря, г-жо Масларова.
    Колеги, получени са становища по законопроекта от Министерството на труда и социалната политика, както и от Министерството на финансите, от Сдружението „Настоящи и бъдещи майки”, от Министерството на образованието, младежта и науката, от КТ „Подкрепа”, от Националната мрежа за децата. Всички становища са положителни. Те подкрепят така предложения законопроект, но все пак да чуем представителя на Министерството на труда и социалната политика.

    ЕЛЕНА КРЕМЕНЛИЕВА:
    Аз единствено мога да потвърдя отново нашето становище, че подкрепяме предложеният законопроект. Считаме, че е в духа на сегашните разпоредби в Закона за семейни помощи за деца, които обвързват получаването на месечните помощи с посещаването на училище. Благодаря.

    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Благодаря, г-жо Кременлиева. Някой от колегите иска ли да се включи в дебата, да добави нещо? Не виждам желаещи за изказване.

    Подлагам на гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за семейни помощи за деца, № 254-01-105, внесен от Емилия Радкова Масларова и Драгомир Велков Стойнев на 07.11.2012 г.
    Който е „за”, моля да гласува:
    „За” – 17 гласа.
    „Против” – 1 глас.
    „Въздържали се” - няма.
    Законопроектът е приет.
    Благодаря ви.

    Поради изчерпване на дневния ред, закривам заседанието на Комисията по труда и социалната политика.


    ПРЕДСЕДАТЕЛСТВАЩИ: ТУНЧЕР КЪРДЖАЛИЕВ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума