Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
19/12/2012
    П Р О Т О К О Л
    На 19 декември 2012 година от 14.15 часа в зала „Изток” в сградата на пл. „Народно събрание” 2 се проведе редовно заседание на Комисията по труда и социалната политика. Заседанието беше открито и ръководено от заместник-председателят Светлана Ангелова.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Уважаеми колеги, добре дошли, имаме необходимия кворум и откривам днешното заседание на Комисията по труда и социалната политика. Заседанието ще протече при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    Точка единствена. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за семейни помощи за деца, № 254-01-105, внесен от ЕМИЛИЯ РАДКОВА МАСЛАРОВА и ДРАГОМИР ВЕЛКОВ СТОЙНЕВ на 07.11.2012 г. – второ гласуване.

    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    „За” – 12 гласа.
    „Против” – няма.
    „Въздържали се” – няма.
    Дневният ред е приет.

    Гости на днешното заседание на комисията са:
    - г-жа Елена Кременлиева, директор на дирекция „Социално включване” в Министерство на труда и социалната политика и
    - г-жа Диана Трайкова, държавен експерт в Министерство на образованието, младежта и науката.

    Преминаваме към гласуване на законопроекта.
    Подлагам на гласуване предложението за наименование на закона. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 12 гласа.
    "Против" - няма.
    "Въздържали се" - няма.
    Наименованието на Закона се приема.

    §1.
    По параграф 1 е постъпило предложение от народните представители Станка Шайлекова и Катя Колева:
    „В § 1 т. 1 се изменя така:
    „1. В ал. 1 се създава нова т. 2:
    „2. редовно посещава подготвителните групи в детските градини или подготвителните групи в училищата за задължителна предучилищна подготовка на децата, освен ако това е невъзможно поради здравословното му състояние.””
    Давам думата на вносителите. Госпожо Шайлекова, заповядайте.
    СТАНКА ШАЙЛЕКОВА:
    Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги, направили сме предложението с цел прецизиране на законовата разпоредба и сме се с предложението, направено в становището на Министерство на образованието, младежта и науката.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Представителят на Министерство на образованието, младежта и науката ще добави ли нещо по отношение на предложението.
    ДИАНА ТРАЙКОВА:
    Предлагаме в текста на предложението „на децата...” да отпадне за по-голяма яснота, промяната не е по същество.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Представителят на Министерството на труда и социалната политика?
    ЕЛЕНА КРЕЛЕНЛИЕВА:
    Подкрепяме новата редакция от становището на Министерството на образованието, младежта и науката, която наистина не е по същество.
    ДИАНА ТРАЙКОВА:
    „Задължителната предучилищна подготовка” е достатъчно ясна формулировка, тя се отнася за деца в предучилищна възраст и затова може да отпадне „на децата”.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Други мнения.
    ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА:
    Подкрепям текста, предложен от г-жа Шайлекова, защото той не променя смисъла на нашето предложение, а го детайлизира. Освен това считам, че текста „на децата” е по-коректен, защото това е социален закон, промяната касае Закона за семейни помощи за деца и изразява социалната страна на проблема. И така трябва да остане.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Други мнения. Не виждам. Тогава подлагам на гласуване предложението на народните представители Станка Шайлекова и Катя Колева. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Против" - няма.
    „Въздържали се” – няма.
    Давам думата на г-н Лазар Лазаров, който ще представи предложения по текста.
    ЛАЗАР ЛАЗАРОВ:
    Уважаема госпожо заместник-председател,
    Дами и господа народни представители,
    Гости,
    Отдел „Правен” на Народното събрание има предложения, които не променят смисъла на параграф 1, тъй като са от правно-технически характер, както следва:
    „§ 1. В чл.7 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал.1:
    а) създава се нова т. 2:
    „2. редовно посещава подготвителните групи в детските градини или подготвителните групи в училищата за задължителна предучилищна подготовка на децата, освен ако това е невъзможно поради здравословното му състояние;”;
    б) досегашните т. 2 и 3 стават съответно т. 3 и 4.
    2. В ал. 2 думите „т. 1 - 3” се заменят с „т. 1 - 4”.
    3. В ал. 7 думите „т. 1 и 3” се заменят с „т. 1 и 4”.
    4. В ал. 8 думите „т. 1 и 3” се заменят с „т. 1 и 4”.
    5. В ал. 9 думите „т. 1, 2 и 3” се заличават.
    6. В ал. 10 думите „т. 1 и 3” се заменят с „т. 1 и 4”.
    Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Вносителите имат ли бележки или предложения по така представените текстове?
    ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА:
    Това са редакционни и правно-технически бележки и ние ги приемаме без възражения.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Гласуваме параграф 1 по вносител с приетото предложение на народните представители Станка Шайлекова и Катя Колева и направените предложения от правно-технически характер на Правен отдел на Народното събрание.
    "За" - 15 гласа.
    "Против" - няма.
    „Въздържали се” – няма.
    Текстът е приет.

    § 1а.
    Постъпило е предложение от народните представители д-р Хасан Адемов и Лютви Местан за създаването на нов § 1а, както следва:
    „Създава се § 1а:
    „§ 1а. Разпоредбата на чл. 7, ал. 1, т. 2 се прилага ако са налице условията по чл. 20, ал. 3 и 4 от Закона за народната просвета.””
    Д-р Адемов, заповядайте да представите Вашето предложение.
    ХАСАН АДЕМОВ:
    Благодаря.
    Колеги, това, което предлагаме е да се обвърже току що приетия чл. 7 от Закона за семейни помощи за деца с чл. 20, ал. 3 и 4 от Закона за народната просвета. В него са условията, на които трябва да отговарят съответните заведения, за да провеждат предучилищното обучение. Целта е да се направи необходимото да не бъдат „наказани” семейства и деца за невъзможността да посещават заведения за предучилищна подготовка, защото не са изпълнени условията на чл. 20, ал. 3 и 4 от Закона за народната просвета и да бъдат лишавани от месечни социални помощи.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Мнения от други колеги по това предложение.
    ЦВЕТАН КОСТОВ:
    Аз имам по-скоро въпрос към вносителите на това предложение - След като в чл. 20, ал. 3 и 4 от Закона за народната просвета са указани условията за провеждане на предучилищната подготовка, какво налага да се включва същата разпоредба и в Закона за семейни помощи за деца?
    ХАСАН АДЕМОВ:
    Не смятам, че текста е излишен, но ние държим този текст да е в Закона за семейни помощи за деца, защото съществуват различни жизнени ситуации, които могат да доведат до невъзможност децата да посещават такива заведения.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Мнението на Министерството на труда и социалната политика по въпроса.
    ЕЛЕНА КРЕМЕНЛИЕВА:
    Ние считаме, че този текст не въвежда нищо по-различно, задължителната предучилищна подготовка е задължение и затова предлаганата разпоредба не е необходима, не е ясно какво точно се цели с нея. Затова не я подкрепяме.
    ХАСАН АДЕМОВ:
    Аз мисля, че не отдаваме заслуженото на предложението. Нека го погледнем по-задълбочено, например децата в Смолян ако през зимата не могат да посещават такива заведения, ще им бъдат спрени месечните помощи за деца. Ако това се случи, ще потърся отговорност от Министерство на труда и социалната политика от парламентарната трибуна.
    ЕЛЕНА КРЕМЕНЛИЕВА:
    Това не е хипотеза относима към това предложение. Дори и сега не се спират помощите за децата при 5 неизвинени отсъствия. При приемането на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за семейни помощи за деца ще се наложат изменения и допълнения в Правилника за неговото прилагане и там изчерпателно ще се уредят всички хипотези.
    ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА:
    Ние сме социална комисия и не сме най-добри специалисти в областта на образованието, но все пак се питам, щом като предучилищната подготовка е задължителна, ако в някой район в дадено училище не са създадени условия за провеждане на тази подготовка, то тогава спират ли се помощите за децата и семействата, чието дете не посещава това училище. Мисля, че г-н Местан е искал да се застрахова да не се ощетяват деца по отношение на социалното подпомагане. Но същевременно се питам дали това няма да създаде вратичка при неизпълнение на задължение от страна на местната власт за създаване на условия за провеждане на предучилищна подготовка хората да бъдат ощетявани. Не е ли по-добре това да се разпише в поднормативен акт, за да не се стигне до ощетяване на хората.
    ХАСАН АДЕМОВ:
    Само да отбележа, че при 530 населени места в Област Кърджали през 2005 г. училищата са били 300 на брой, докато сега са останали само 30 от тях. Задължителната предучилищна подготовка не е безусловна и в Закона за народната просвета са указани условията, при които тя трябва да се провежда.
    ДИАНА ТРАЙКОВА:
    Задължителната подготовка е въведена в Закона за народната просвета от 2010 г., като в преходни и заключителни разпоредби са указани условията, ограничаващи приложението на чл. 7, ал. 1 и 2 от Закона за семейни помощи за деца, които са императивни условия.
    ХАСАН АДЕМОВ:
    Отново подчертавам, че задълженията не са безусловни, условията са 5 на брой.
    ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА:
    Имам въпрос към г-жа Трайкова. Понеже посочихте, че Закона за народната просвета действа от 2010 г., то бихте ли пояснили реалност ли е задължителната предучилищна подготовка, спазват ли се параметрите на Закона и ако не се спазват, как това се отразява на хората, чиито деца не могат да участват в тази подготовка. Бих искала Министерството на образованието, младежта и науката до утре да представи справка за изпълнение на условията за провеждане на предучилищна подготовка. Ако не се спазват тези условия някъде, ние като социална комисия ще имаме основа за да се застраховаме.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА (към г-жа Трайкова):
    Има ли сигнали, че има общини, в които не се изпълняват условията за провеждане на предучилищна подготовка? Считам, че всички хипотези трябва да се уредят в подзаконовите нормативни актове – например Правилника за прилагане на Закона за семейни помощи за деца.
    ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА:
    Информацията е необходимо да бъде представена за дискусиите в зала.
    ЕЛЕНА КРЕМЕНЛИЕВА:
    Няма как да влезе в сила предлаганата разпоредба, ако я няма в Правилника за прилагане на Закона за семейни помощи за деца. Според сега действащите разпоредби, при неизпълнени условия за провеждане на предучилищна подготовка от страна на общината, не е налично виновно поведение на децата и семействата и няма хипотеза за тяхно наказание.
    ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА:
    Апелирам да не се прехвърля тежестта на проблема върху социалните работници, социалните работници не могат да отговарят за всичко. Министерство на образованието, младежта и науката трябва да следи за изпълнение на разпоредбите на Закона за народната просвета и ако непосещаването на училище не е поради виновно поведение на родителите, то това не е вина и на социалните работници.
    ХАСАН АДЕМОВ:
    По последни данни около 12 – 14 000 деца само в София не могат да посещават детски ясли и градини, поради липса на места. Ако между тях има поне едно дете, което е възпрепятствано да посещава училище не по своя вина, то някой трябва да поеме отговорността.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Този закон ще се прилага от Агенцията за социално подпомагане, поради това подкрепям г-жа Кременлиева, че мястото на предлагания текст не е в Закона за семейни помощи за деца, а в подзаконов акт или инструкции и указания по прилагането на тези текстове. Моля г-жа Трайкова да уведоми ръководството на Министерството на образованието, младежта и науката, че исканата справка трябва да бъде представена утре (20.12.2012 г.) в 10.00 часа в Народното събрание.
    Подлагам на гласуване предложението на народните представители Хасан Адемов и Лютви Местан за създаването на параграф 1а.
    "За" - 3 гласа.
    "Против" - няма.
    „Въздържали се” – 12 гласа.
    Предложението не се приема.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Заключителна разпоредба – гласуваме наименованието на подразделението.
    "За" - 15 гласа.
    "Против" - няма.
    „Въздържали се” – няма.
    Предложението се приема.

    § 2.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    §2. Законът влиза в сила от 1 януари 2013 г.
    Има ли предложения?
    СТАНКА ШАЙЛЕКОВА:
    Предлагам следната редакция: „Законът влиза в сила от 1 септември 2013 г.” Агенцията за социално подпомагане следва да има време за разработване на подзаконовите нормативни актове, както и общините да създадат необходимите условия за провеждане на предучилищната подготовка.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Мнението на Министерството на труда и социалната политика.
    ЕЛЕНА КРЕМЕНЛИЕВА:
    Подкрепяме предложението поради логистични съображения. От 1 януари 2013 г. влиза в сила Правилника за прилагане на Закона за семейни помощи за деца. Необходими са поне 3 месеца за създаване на работни групи и извървяване на цялостната процедура по приложението на правилника.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Станка Шайлекова за Параграф 2 със следната редакция: „Законът влиза в сила от 1 септември 2013 г.”.
    "За" - 11 гласа.
    "Против" - няма.
    „Въздържали се” – 4 гласа.
    Предложението се приема.
    С това на практика не се приема предложението на вносителите.
    Законопроектът е приет.

    Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието на Комисията по труд и социална политика.



    ЗАМЕСТНИК – ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума