КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО, НАУКАТА И ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
09/11/2011 първо гласуване
Проект за решение за приемане на Националната стратегия за развитие на физическото възпитание и спорта на Република България 2010-2020 г., № 102-03-26, внесена от Министерския съвет на 10.10.2011 г.
На свои редовни заседания, проведени на 3.11. и 9.11.2011г., Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта, обсъди проект за Националната стратегия за развитие на физическото възпитание и спорта на Република България 2010- 2020
На заседанието присъстваха: г-н Свилен Нейков- министър на физическото възпитание и спорта и Иван Ценов и Лазар Каменов - заместник-министри на физическото възпитаните и спорта, представители на Министерството на образованието, младежта и науката, НС А „В. Левски", СУ „Климент Охридски", столична община и спортни федерации.
Стратегията бе представена от министърът на физическото възпитание и спорта - г-н Свилен Нейков В своето изложение той посочи, че настоящата стратегия е основополагащ документ на правителството за ролята и мястото на физическото възпитание и спорта в България. Тя отразява необходимостта от качествено преустройство на системата за физическо възпитание и спорт като задължителен компонент на политическите, икономическите, социалните и други промени в обществото. В нея са изложени основните принципи, подходи и теоретични постановки, определящи главната цел на националната система за физическо възпитание и спорт.
С откриването на дискусията бяха представени получените в комисията писмените становища от Министерство на образованието, младежта и науката, общините София, Пловдив и Варна, спортни федерации и Български олимпийски комитет.
Най-общо писмените становищата подкрепят философията на разработената стратегия, оценяват дейностите и мерките, както и заложените приоритетите, предлагат прецизиране на отделни текстове и акцентират върху следните бележки:
• необходимо е разширяване на спектъра от организационни форми на извънкласни и извънучилищни спортни дейности свързани с ученически спортни школи, спортни секции, спортни клубове и други.
• да се определи по-точно отговорността по отношение на реконструкция и модернизация на спортната база в училищните заведения, съобразно формата на собственост- държавна . общинска или частна.
В хода на обсъждането бе отбелязано, че представения проект за стратегия е преработен в положителна посока от последното му обсъждане и представлява една сериозна и добра основа за развитие и усъвършенстване на националната спорта система и философията заложена в него заслужава да бъде подкрепена. В тази връзка за да се приеме един по-прецизен стратегически документ, който бележи пътя на развитие на всички подсистеми в областта на физическото възпитание и спорта бяха направени следните бележки и предложения:
• да бъде поставен по-силен акцент върху приоритетността на организирания спорт за всички пред спорта с високи постижения;
• необходимо е да се обсъди и приложи опита на общините в областта на развитие на спорта;
• да намерят по-сериозно място мерките за борба с расизма и ксенофобията, както и актуалните и нерешени проблеми в борбата със спортното хулиганство;
• източниците за финансиране на дейностите са посочени твърде общо и най-вече не са обвързана с резултатите и цялостната финансова система на държавата и общините;
• необходимо е да бъде поставено като цел увеличение на публичните разходи за развитие на спорта с оглед на това в края на стратегическия период те да достигнат до 0,5% от БВТ, като по този начин ще доближим средното ниво на тези разходи за страните от ЕС;
• доброволчеството в областта на физическото възпитание и спорта бъде един от приоритетите на спортната политика;
• при разпределение на утвърдените средства от приходите от дейността на държавно предприятие „Български спортен тотализатор" след данъчно облагане и при спадане на разходите и изплатените печалби да бъде определен конкретен процент за поддържане, ремонт, реконструкция или изграждане на спортни съоръжения в училищата;
• в стратегия трябва да бъдат заложени критерии и индикатори, за да се определи степента на изпълнение на поставените цели, както и ефективността от прилагането на стратегията..
В края на дискусията членовете на комисията се обединиха около следните изменения и допълнения на внесената стратегия, а именно:
1. В наименованието думите „2011-2020" се заменят с „2012-2022"
2. В раздел 1.2. „Осигуряване на системата за физическо възпитание и спорт" в пети абзац след думите „финансирането от общинските бюджети не е подчинено" се добавя думата „изцяло".
3. В раздел II. 1 „Основна визия на физическото възпитание и спорта":
а) в абзац втори думите „от 70 х. км на 20-25 х. км., т.е. около 1,5 км на ден" се заличават;
б) в абзац седми след думите „физическата годност на населението" се добавя „максимално разширяване дела на обхванатите в организирания спорт за всички от разнообразни социални групи".
3. В раздел III "„Обхват на системата и основни дейности за реализиране на стратегическите цели":
а) в III. 1." Физическо възпитание и спорт в свободното време" в абзац втори:
аа) в рубрика първа думите „поетапно планово изграждане на
функционално годна материална база (инфраструктура)" се заменят с
„модернизиране и обновяване на съществуващата материална база и изграждане
на нови спортни обекти".
аб) в рубрика седма думите „с цел техният относителен дял от общия брой
на населението да достигне към 2020 г. 15-20%, какъвто е във водещите страни
от бившия Източен блок - Унгария и Чехия" се заличават.
ав) създава се осма рубрика:
• „осигуряване на улеснен публичен достъп до подробна актуална информация за възможността за свободно ползване на спортните съоръжения от граждани".
б) в III.2.1 „Физическо възпитание и спорт за учащи"
ба) в абзац първи се създават рубрики шеста, седма, осма и девета:
• „провеждане на кампании в училищата със спортисти и известни деятели в областта на спорта за насърчаване на учащите се да се занимават със спорт;
• взаимодействието между родителски настоятелства към училищата и спортните клубове за организиране на спортни прояви и популяризиране на спорта сред учащите;
• организиране на спортни прояви по време на училищните ваканции;
• придобиване на статут на спортна инфраструктура на училищната спортна база и откритите спортни площадки."
бб) досегашните рубрики шеста и седма стават съответно рубрики десет и
единадесет.
бв) в абзац втори се създава рубрика шест :
• „усъвършенстване на механизма за финансиране на спортната дейност във висшите училища."
в) в III. 2.3 „Физическо възпитание и спорт за лица с увреждания"
в абзац първи се създават рубрики пета и шеста:
• осигуряване на необходимите условия за пълноценно участие на учащите се с увреждания в класните и извънкласните форми на занимания със спорт;
• въвеждане на прием за изявени спортисти с увреждания в спортни училища и спортни паралелки."
г) в III.3.1." Детско-юношески спорт" се създава рубрика девета:
• "ранно откриване и насочване на деца с изявени спортни способности към правилна методическа и тренировъчна подготовка."
4.В раздел IV „Осигуряване на системата": а) в IV. 1 „Спортна база":
аа) в абзац първи думите „да осигури съответната координация с
централните ведомства, общините и спортните организации за решаването на
няколко приоритетни задачи" се заменят с „да изготви и представи за приемане от
МС в срок до 31.08.2012 г.,ДЧационална концепция за развитие и управление на
спортната инфраструктура", която да включва и:
• "регистрационен режим с последващ контрол и условия за управление на спортните комплекси, обекти и съоръжения;
• "категоризиране на спортните обекти и съоръжения според: вида собственост, значението, географското разположение, капацитета и съобразно критериите на Европейския съюз".
аб) досегашните рубрики от първа до шеста се заличават.
б) IV.2 „Финансиране на системата"
ба) след абзац първи се създава нов абзац:„Дългосрочна цел до 2022 г. е
публичните разходите за физическо възпитание и спорт да бъдат увеличавани
системно до достигане на 0,5 % от БВП.
бб) в абзац трети, в изречение първо се добавят думите „ както и за
подпомагане организацията на домакинства на престижни международни
спортни събития"
в) в IV. 5 ., Международна дейност" - в абзац първи се създава рубрика седма
• „провеждане на активна политика за издигане на студентския спорт на международно равнище и осигуряване на условия за международен студентски обмен в областта на спорта и спортната дейност."
5. В раздел V. „Организационно-управленски основи на системата":
а) в V.2.I." Спортни клубове" в абзац втори се създават рубрики пета, шеста, седма , осма и девета:
• „да се стимулира участието на спортни клубове в социално -икономическата политика за развитие на спорта в България и участието им съвместно с общините в проекти по програмите на ЕС за развитие на спорта ;
• диференциране на спортните клубове в зависимост от предмета им на дейност, на такива които развиват спорта за високи постижения, и на развиващи масовия спорт;
• участие в разработване на политики за ангажиране на доброволци по време на състезания; осигуряване на публика и привърженици; набиране на спонсорски средства; изграждане на идентичността на клуба, както и политики за диференцирани цени за различни категории спортуващи;
• създаване на предпоставки за разделяне на мсниджърската и треньорска работа, с цел повишаване на ефективностга от работата на клуба;
• повишаване квалификацията на мениджърските кадри на спортните клубове;"
б) в V.2.4. „Спортни организации със специален статут", в абзац втори думите „активно и не олимпийските спортове, като" се заменят със „и спортове, които не са в програмата на Олимпийските игри, но са признати от МОК ".
6. В Раздел VI „Критерии и показатели за ефективност на системата" след абзац осми се създава нов абзац „Очаквани резултати" с пет рубрики:
• намаляване на относителния дял от населението, които не спортуват от 58 % на 39 % ;
• увеличаване па относителния дял от населението, които спортуват редовно най-малко един път седмично от 3% на 5%;
• увеличаване броя на участниците в дейности по проекти на спортни организации от 100 000 на 150 000 спортуващи;
• намаляване на относителния дял от населението с наднормено тегло от 49, 5% на 40%;
• увеличаване на относителния дял от населението занимаващи се с доброволческа дейност в областта на спорта от 3% на 6%.
След проведеното гласуване с резултати „за" - 12 гласа, „проотив" - 0 и „въздържали се" - 1 глас, Комисията приема предложените изменения в стратегията и предлага на Народното събрание следния проект на
РЕШЕНИЕ
Народното събрание на основание чл.86, ал. 1 от Конституцията на Република България и чл. 7, т. 2 от Закона за физическото възпитание и спорта
РЕШИ
Приема Национална стратегия за развитие на физическото възпитание и спорта в Република България 2012-2022 (приложение).
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ОГНЯН СТОИКОВ