КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО, НАУКАТА И ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
18/01/2012 първо гласуване
Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта, No 102-01-90, внесен от Министерски съвет на 30.12.2011 г.
На свое редовно заседание, проведено на 18 януари 2012 г., Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта обсъди внесения от Министерски съвет законопроект.
В заседанието на комисията взеха участие г-н Свилен Нейков - министър на физическото възпитание и спорта и експерти от министерството. Законопроектът бе представен от министъра на физическото възпитание и спорта.
В изложението си вносителите представиха основните изменения, предложени с настоящия законопроект, свързани с регламентирането на облекчени условия и ред за спортните организации, при предоставянето им за ползване по предназначение на спортни обекти и съоръжения и обекти за социален туризъм - държавна и общинска собственост.
С предлаганите законови промени се предвижда учредяване на срочно ограничено вещно право на ползване върху спортни обекти и съоръжения -държавна и общинска собственост в полза на спортни клубове и федерации, отговарящи на нормативно определени изисквания, при спазване на подробно разписана процедура. Правото на ползване се учредява срещу финансово обезпечена инвестиционна програма за поддръжка, развитие и модернизация на съответния спортен обект или съоръжение от страна на ползвателя. Измененията, касаещи спортните обекти и съоръжения - общинска собственост, са съобразени с характера на собствеността, законовото право общините да решават сами въпросите, предоставени в тяхната компетентност и останалата нормативна база, уреждаща обществените отношения в тази сфера. Предоставя се възможност по същите условия и ред право на ползване да се учредява и в полза на туристически дружества върху обекти за социален туризъм - държавна и общинска собственост.
Законопроектът прецизира и допълва законовата уредба, свързана с дейността на Антидопинговия център, като регламентира неговият статут и основните му функции..
Създават се нови разпоредби, касаещи регламентацията на училищните учебни планове и спортната подготовка на учениците в спортните училища.
Със законопроекта се предлага да отпадне функцията по утвърждаване от министъра на физическото възпитание и спорта на правилниците на спортните федерации.
Прецизират се досегашните законови текстове, свързани с разходването на средствата по бюджета на Министерството на физическото възпитание и спорта, като се предлага възможност и за разходването им за застраховане на спортистите в случай на настъпване на събития, причиняващи увреждане на тяхното здраве или смърт, в процеса на спортносъстезателната им подготовка и участие в олимпийски игри, световни и европейски първенства.
Бяха представени писмени становища по законопроекта от МОМН, МП, МО и МВътр.Р, Национално сдружение на общините , спортни федерации, общини и областни управители - Пловдив, Варна и Бургас
В обсъждането на законопроекта взеха участие народните представители Огнян Стоичков, Галя Банковска, Веселин Методиев, Румен Стоилов, Ивайло Тошев, Валентина Богданова, Ивелин Николов и Алиосман Имамов.
В хода на дискусията членовете на комисията поставиха следните въпроси: Първо: Регламентирането на право на ползване за предоставяне на спортни обекти и съоръжения и обекти за социален туризъм - държавна и общинска собственост на спортните организации по § 26 от законопроекта.
- липсва критичен анализ на действащата правната уредба и аргументиране на обществена необходимост, обуславяща промените
- учредява се право на ползване върху спортен обект или съоръжение срещу инвестиции, без да се определя тяхното предназначение - за трайни подобрения върху имота или за друг вид подобрения.
- срокът на предоставеното право на ползване до 20 год не е обвързан с размера на инвестициите и вида на подобренията
- с уреждане на три различни режима за предоставяне на права -наем, право на ползване и концесия, се поставя въпроса за връзката с другите закони регламентиращи същите права. (Закона за държавната собственост, Закона за общинската собственост, Закона за обществените поръчки и Закона за концесиите).
-липсват обективни критерии за вземане на решение при избор на една от трите процедури за конкретен спортен обект
-измененията с § 25, относно премахване на забраната за отдаване под наем на спортни обекти и съоръжения с национално значение, включени в Приложение 1 и 2 към чл. 47а от ЗФВС, обезсилват представената до сега концепция за приоритетно финансиране от страна на държавата на спортните обекти, съставляващи представителната част от националната спортна инфраструктура.
Второ: Законовата уредба, свързана с дейността на Антидопинговия център.
Като подкрепиха необходимостта от по-детайлно регламентиране статута и основните функции на Антидопинговия център, народните представители поставиха и редица въпроси свързани с финансово икономическата обосновка относно планираната дейност на центъра. В предложените изменения по §16 , беше посочено несъответствие между поставените за изпълнение цели в краткосрочен план, отнасящи се до задължението за международна акредитация на Антидопинговата лаборатория и недостатъчно предвидени средства в бюджета на министерството на физическото възпитание и спорта за тази цел.
Трето: С измененията по § 6 - създаване на Български спортен арбитраж като „независима юрисдикция в областта на спорта", беше подчертано, че разпоредбата следва да се прецизира с оглед съобразяване с Конституцията, ЗСВ, ГПК и др.
Четвърто: С редакцията на чл.47б , министърът на спорта се лишава от възможността да въвежда спортни обекти в експлоатация и това право се прехвърля на кмета на общината. Тези изменения не кореспондират със Закона за борба срещу спортното хулиганств., по силата на който министърът има право да спре експлоатацията на спортен обект, когато той застрашава живота и здравето на гражданите.
В заключение с оглед на поставените въпроси и направените бележки, вносителите изразиха готовност между първо и второ гласуване да отразят необходимите изменения и допълнения с цел прецизиране на разпоредбите.
След приключване на дебатите и проведено гласуване с резултати:
„за" - 10 , „против" - 0, „въздържали се" - 8, Комисията по образованието, науката, въпросите на децата, младежта и спорта, предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта, № 102-01-90, внесен от Министерски съвет на 30.12.2011 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ОГНЯН СТОИЧКОВ