КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО, НАУКАТА И ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
18/07/2012 второ гласуване
Законопроект за българите и българските общности извън Република България № 202-01-35, внесен от Министерския съвет на 27.06.2012 г.
На свое редовно заседание, проведено на 18.07.2012 г., Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта, обсъди на първо гласуване законопроект за българите и българските общности извън Република България № 202-01-35, внесен от Министерския съвет на 27.06.2012 г.
На заседанията присъстваха Росен Иванов - председател на Държавната агенция за българите в чужбина; Снежана Иовева - съветник на вицепремиера Симеон Дянков, проф. Сергей Игнатов - министър на образованието, младежта и науката. Бяха представени писмени становища от Министерството на образованието, младежта и науката, Културно-просветното дружество за връзки с българите от Албания и Косово „Огнище", Асоциацията на българските училища в чужбина и Съюза на македонските организации. Всички подкрепят с бележки законопроекта, който бе представен от страна на вносителите от Снежана Иовева. Той осъвременява съществуващата нормативна уредба, като основна цел остава запазването на идентичността на българите в чужбина. Дейността на компетентните държавни органи и институции при провеждането на държавната политика по отношение на българите и българските общности в чужбина ще се координира от заместник-министър председател, определен по реда на чл.23, ал.4 от Закона за администрацията. Законово се регламентира Държавната агенция за българите в чужбина, която до сега действа въз основа на подзаконови актове. Създава се национално представителство на българите и българските общности извън Република България.
В дискусията по законопроектите се включиха народните представители Алиосман Имамов, Веселин Методиев, Лютви Местан, Лилия Христова, Станислав Станилов, Ваня Добрева, Снежана Дукова, Галина Банковска, Огнян Стоичков и присъстващите представители на неправителствения сектор.
Основните бележки бяха по общата част на законопроекта, свързана с опита за дефиниране на българското самосъзнание и на национална идентичност на базата на сходни интереси и потребности. Следва да има еднаквост при определението на субекта на закона, тъй като са включени няколко определения: българите и българските общности извън Република България, българи извън Република България и лица от български общности извън Република България. Предлаганите определения се нуждаят от съгласуване с други закони, третиращи тази материя. В тази връзка, бе направено предложение за отлагане на дискусията до произнасяне на другите специализирани комисии, на които законопроектът е разпределен. Предложението не бе прието.
В частта от законопроекта, която е в рамките на компетентността на Комисията, народните представители подкрепиха продължаването на практиката да се подпомагат българските общности зад граница, като им се дава възможност да постъпват по облекчен ред в институциите на средно и висше образование в Република България. Същевременно, бе направена оценката, че в Раздел III от законопроекта „Образование и култура" не е отразен достатъчно опитът, който е натрупан през последните 20 години чрез прилагането на съществуващите подзаконови нормативни актове и специално на ПМС 103/1993 и на ПМС 228/1997. Отразяването на посочения опит предполага детайлна допълнителна разработка на Раздел III. Един от нерешените въпроси е какви са възможностите на учениците, които завършват в съответните държави, да кандидатстват чрез матури в български висши училища.
Неправителствените организации изразиха своята тревога от тенденцията на намаляване на кандидатите за получаване на висше образование в България спрямо 2004 г., като само за Република Македония и Албания намалението е десет пъти. Сред причините за това са утежнените процедури, например таксите, които се събират в Държавната агенция за българите в чужбина.
Вносителите поясниха, че част от определенията и от другите текстове в законопроекта са взети от действащия закон, приет през 2000 г., защото са работещи и не е нужно да бъдат променяни. Така например, определението за „българин извън Република България" в чл. 2, ал. 1 на новия и на стария закон е идентично. Запазва се и практиката всяко едно лице, което е български гражданин, независимо от своя етнически произход, от своята религия, пол и занятие, живеейки извън България, да се ползва от правата по този закон. Единственото условие е да заяви желание за достъп до българската култура. Няма да има такси във връзка с обучение в България, а само за постоянно пребиваване и за получаване на гражданство. Предвижда се въобще да отпадне удостоверяването на българския произход за обучение в българските университети. Направените бележки по отношение на констатираните правно-технически несъвършенства и по същество ще бъдат ползвани за усъвършенстване на законопроекта между първо и второ четене.
След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати „за" - 11 гласа, „против" - 0, „въздържали се" - 7, Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване проекта на Закон за българите и българските общности извън Република България № 202-01-35, внесен от Министерския съвет на 27.06.2012 г.