КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО, НАУКАТА И ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
31/10/2012 първо гласуване
Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2013г,№ 202-01-63, внесен от Министерски съвет на 12.10.2012 г.
На свое редовно заседание, проведено на 31.10.2012 г., Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта разгледа и обсъди законопроект за държавния бюджет на Република България за 2013 г., № 202-01-63, внесен от Министерски съвет на 12.10.2012 г
На заседанието присъстваха: проф. Сергей Игнатов – министър на образованието, младежта и науката, доц. д-р Свилен Нейков – министър на физическото възпитание и спорта, Красимир Вълчев – главен секретар на МОМН, чл. кор. Светлана Куюмджиева, заместник-председател на БАН, ректори на университети, Ивайло Иванов, изпълнителен директор на Агенцията за социално подпомагане, Елена Кременлиева, директор на дирекция „Социално включване, Министерство на труда и социалната политика, Диана Арнаудова, директор на дирекция „Административно-правно и финансово стопанско обслужване” в Държавна агенция за закрила на детето и представители на синдикални и браншови организации.
Спорт и физическо възпитание
От страна на Министерството на физическото възпитание и спорта, проектът за държавния бюджет за 2013 г. бе представен от министър Свилен Нейков, който изтъкна, че предвидените разходи за спортна дейност за 2013 г. са съобразени с настъпилите до момента на съставяне на бюджетните прогнози промени в нормативната уредба, засягащи дейността на министерството и с уточнените натурални и стойностни показатели за дейностите в областта на физическото възпитание и спорта.
С проекта на Закона за държавния бюджет за 2013 г. са одобрени разходи по бюджета на Министерството на физическото възпитание и спорта и разходи за 2013 г. в размер на 39 млн. 058 хил. лв. Предвидени са и разходи в размер на 22 млн. 100 хил. лв. за сметка на разпределените постъпления от Спортния тотализатор. Общият размер на планираните разходи за 2013 възлиза на 61 млн. лв., с които да бъдат изпълнявани политиките и програмите в областта на спорта за учащи и спорт за свободното време, спорта за високи постижения, привеждане на спортните обекти и съоръжения във вид, отговарящ на съвременните международни стандарти и политиката на внедряване на добри международни практики за спорта.
В проекта на бюджета за 2013 г. са планирани разходи за осигуряване на промени, свързани с преминаване на спортните училища в Бургас и Варна, като второстепенни разпоредители с бюджетни кредити към министъра на физическото възпитание и спорта
В заключение министър Нейков добави, че с предвидените бюджетни параметри на проекта за 2013 г. ще бъдат финансирани дейностите и програмите, провеждани през 2012 – 2013 г., но заедно с това подчерта, че за да бъдат по-оптимално изпълнени поетите ангажименти от Министерството на физическото възпитание и спорта, са необходими и допълнителни финансови средства по отделните политики и програми в размер на около 16 млн. лв.
В хода на дискусията беше поставен въпросът как проектът за бюджет на Министерството на физическото възпитание и спорта за 2013 г. кореспондира със Стратегията за развитието на физическото възпитание и спорта, в която е заложено планово покачване на средствата предвидени за спорт до ниво от 0,5 процента от брутния вътрешен продукт. Бе посочено, че планираният бюджет за 2013 г. е 0,075 процента, с което се бележи намаление в сравнение с нивата от 2010 г.
Финансиране на политиките по отношение на децата
Средствата за финансиране на политиките за деца са включени в бюджета на Министерство на труда и социалната политика към „Политиката в областта на социалното включване” чрез нейните три Програми:
1. Програма „Закрила на децата чрез преход от институционални грижи към алтернативни грижи в семейна среда” в размер на 9,9 млн. лева, чрез която се финансират мерките по Закона за закрила на детето;
2. Програма „Подпомагане на семейства с деца”, за която са предвидени средства в размер на 487, 4 млн. лева за финансиране на всички помощи по Закона за семейни помощи за деца;
3. Програма „Интегрирани услуги за социално включване”, свързана с проекта за „Социално включване” и финансирана със заем от Световната банка в размер на 40 млн.евро.
Бе подчертано, че бюджетът за децата е повече от половината бюджет, разпределен на Министерство на труда и социалната политика за 2013 г.
Бяха представени различни оси по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, които допълват финансирането на програмите за закрила на детето и се изпълняват от Агенцията за социално подпомагане. Размерът на бюджета на Държавната агенция за закрила на детето се запазва на същото равнище, както и през 2012 г.
По Проекта на закон за държавния бюджет за 2013 г. по отношение на политиките за деца са получени становища от Министерство на труда и социалната политика, Държавната агенция за закрила на детето и Министерство на правосъдието, които го подкрепят. Министерство на здравеопазването изразява подкрепа като отбелязва, че разпределението на средствата не съответства на реалните потребности на системата. Националното сдружение на общините в Република България представя изчисление за необходими минимум 15 млн. лв. допълнителни средства за здравни услуги за деца. Националната мрежа за децата поставя акцент върху редица проблеми, свързани с финансирането на политиките, насочени към децата.
Проектът за държавния бюджет в частта за функция „Образование” и група „Наука ” бе представен от министър Сергей Игнатов, който изложи основните параметри на проектобюджета за 2013 г. Той подчерта, че разчетените средства за сектор „Образование” за 2013 г. са 2 млрд. 869 млн. и 300 хил. лв., което се равнява на 3,5% от брутния вътрешен продукт. Ръстът в разходите за образование спрямо 2012 г. е в размер на 122, 2 млн. лв.
Средно образование
За политиката в областта на средното образование за 2013 г. планираните средства от националния бюджет са над 2 млрд. лв. С тези разходи се предвижда да бъдат финансирани следните основни програми и дейности:
Първо, осигуряване на учебния и възпитателния процес в детските градини и училищата. Разходите по програмата възлизат на близо 1 млрд. 711 млн. лв., от които 1,5 млрд. лв. са средствата по единните разходни стандарти. Тези средства ще обезпечат възпитанието на 129 583 деца в детските градини, задължителната предучилищна подготовка на 117 925 деца, обучението на 582 177 ученици в общообразователните училища, 170 475 ученици в професионалните училища, в училищата за изкуства и култура и спортните училища и 16 608 ученици в специалните училища.
Второ, за повишаване на обхвата и улесняване на равния достъп до качествено образование са разчетени 190,3 млн. лв.
За реализиране на национални програми за развитие на средното образование, съхраняване и развитие на културната идентичност на децата и учениците в българските общности в чужбина са разчетени 39,2 млн. лв.
Средствата осигурени допълнително за системата на средното образование са за:
- Увеличение на единните разходни стандарти и добавки за финансиране на възпитанието на деца в детски градини и обучението на ученици 77,1 млн. лв. или средно 5%;
- Целодневната организация на учебния ден на учениците от І до ІV клас като увеличението е 15,1 млн. лв;
- Осигуряване на задължителната подготовка две години преди постъпване в училище и за подпомагане на храненето на всички 5-годишни деца. – 9,8 млн. лв.
В комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта са получени писмени становища от четири синдикални организации на работещите в системата на средното образование, Българската асоциация на частните училища. В становищата е изразено несъгласие с 5%-то увеличение на единните разходни стандарти при договорено в Колективния трудов договор 15%. Националното сдружение на общините в Република България предлага средствата за образование да се увеличат с 33,4 млн. лв..
При проведената дискусия народните представители изказаха мнение, че в проектобюджета за 2013 г., средното образование е изведено като приоритет. Подчертано бе, че в момент на икономическа криза в системата на образованието има 6500 новоназначени учители, увеличени са учителските заплати, а така също и средствата за компенсиране на част от разходите за пътуване на педагогическия персонал.
Изказано бе несъгласие с по-високия процент на увеличение на средствата за някои ведомства в сравнение с предвиденото за Министерството на образованието, младежта и науката.
Висше образование и наука
В системата на висшето образование субсидията за държавните висши училища за 2013 г. възлиза на 375,5 млн. лв., в това число 351,4 млн. лв. за гражданските висши училища и 24,1 млн. лв. за висшите военни училища към Министерството на отбраната..
Ръстът в субсидията за издръжка на обучението спрямо 2012 г. е в размер на 12,8 млн. лв., в това число 7,8 млн. лв. са в резултат на увеличение на средно приравнения брой учащи и 5 млн. лв. – за оценка на качеството.
Средствата за наука за 2013 година са предвидени в размер на 193,5 млн. лв. или 0,2% от брутния вътрешен продукт, при 193,6 млн.лв. за 2012 г. Общо субсидията за Българската академия на науките и държавните висши училища е 67,8 млн.лв., от които по бюджета на БАН - 59,8 млн. лв., на нивото на 2012 г., а по бюджетите на държавните висши училища – субсидия за присъща научна или художествено-творческа дейност и издаване на учебници и научни трудове – 8 млн. лв.
В хода на дискусията по законопроекта от страна на народните представители, ректорите на държавните висши училища, синдикатите, браншовите организации и местните власти бяха поставени редица въпроси по бюджет 2013 г.
Най-общо писмените и устни становищата на висшите училища, БАН и синдикатите, могат да се обобщят така:
- Предвидените средства за научноизследователски дейности се намаляват, поради което не могат да се изпълняват целите от Националната програма за реформи;
- Предлага се увеличение допълнително с 5 млн. лв. на субсидията за социални разходи на висшите училища, поради нарастване на броя на приетите студенти;
- Необходимо е да се осигурят допълнително 12 млн. лв. за промяна на коефициентите в професионалните направления за издръжка на обучението на студентите от инженерните и природните науки, педагогика и ветеринарни науки, които са системно недофинансирани;
- Базисният норматив за издръжка на един учащ да бъде обвързано с ръста на нарастване на минималната работна заплата;
- Средствата за капиталови разходи на университетите да се увеличат с 4,5 млн. лв.;
- Да се предвидят допълнително средства за БАН в размер най-малко на 22,5 млн. лв. за заплати, консумативи и подържане на дейностите, пряко обслужващи държавата.
Народните представители възразиха срещу недостатъчното увеличение на субсидията за висше образование, в сравнение с други бюджетни организации. Особена тревога бе изразена по повод намаляването на бюджета за наука, което не позволява да бъдат изпълнени целите на програма „Европа 2020”. Най-тежко е положението в Българската академия на науките, която е на ръба на оцеляването. БАН се нуждае от нарастване на субсидията до 98 млн. лв. Съветът на настоятелите, в който участват и двама министри е приел решение за 75 млн. лв., като екзистенц-минимум за съществуването на БАН.
В допълнение към бюджетните средства научният потенциал се стимулира с привличане на европейски средства. Само за 2012 г. от тях са дадени целево 14 млн. лв. за млади учени.
В края на дискусията народните представители поставиха въпроса за търсене на възможни резерви в бюджета, за да се осигурят допълнително 14,9 – 15 млн. лв. на БАН.
РЕШЕНИЕ:
С 10 гласа „за”, „против” – 5 и „въздържали се” -2, Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2013 г, № 202-01-63, внесен от Министерския съвет на 12.10.2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ОГНЯН СТОИЧКОВ