Парламентарни комисии
Комисия по икономическа политика и туризъм
Комисия по икономическа политика и туризъм
18/02/2015 първо гласуване
С Т А Н О В И Щ Е
Относно: Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2015 г.), № 502-00-5, внесена от Министерски съвет на 29 януари 2015 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
ЧРЕЗ
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Г-ЖА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА
ДО
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
И КОНТРОЛ НА
ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
Г-Н СВЕТЛИН ТАНЧЕВ
С Т А Н О В И Щ Е
Относно: Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2015 г.), № 502-00-5, внесена от Министерски съвет на 29 януари 2015 г.
На свое редовно заседание, проведено на 12 февруари 2015 г., Комисията по икономическа политика и туризъм разгледа Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2015 г.) в следните области от нейната компетентност:
1. ПОВИШАВАНЕ НА КОНКУРЕНТНОСПОСОБНОСТТА
МАЛКИ И СРЕДНИ ПРЕДПРИЯТИЯ
Политиката към малките и средни предприятия (МСП) – основен фактор за развитие на европейската промишленост.
Законодателният акт за малкия бизнес (Small Business Act – SBA) дава голям принос за развитието на политиката към МСП, която е основен фактор за развитието на европейската промишленост. Този документ поставя рамката на цялостната политика към МСП и е поставен в основата на разработената пълна адаптация на Националната стратегия за насърчаване на МСП 2014-2020. ЕК проведе анкета относно нов SBA, при приемането на който ще се наложи обновяване на Стратегията. Както се очаква, това най-вероятно ще стане по време на Латвийското председателство. Съгласно заложеното в проекта на SBA, ще имаме сериозни задачи по евентуално произтичащите от новия акт регламенти относно по-бързото стартиране на бизнес, закриване на бизнес, издаване на лицензи и разрешителни, и др.
Важно е да бъде въведен и да се прилага МСП-тестът в България, като едно от предварителните условия по Споразумението за партньорство.
ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ
Защита на потребителите на пакетни туристически пътувания и на комбинирани туристически услуги с помощта на посредник.
Продължава работата по предложението за нова директива за пакетните туристически пътувания и за комбинираните туристически услуги с помощта на посредник. То има за цел да актуализира сега действащата регулаторна рамка, да подобри функционирането на вътрешния пазар и да постигне високо ниво на защита на потребителите. Предложението е насочено към премахване правните пречки за осъществяване на трансгранична търговия и намаляване на разходите на икономическите оператори за съобразяване с изискванията на законодателството, което ще улесни българските и европейските туроператори и туристически агенти, предлагащи своите услуги на единния европейски пазар. То ще обезпечи въвеждането на единен набор от права и задължения за потребителите и търговците.
Осигуряването на съгласуваност и отстраняване на различията в законодателството на държавите членки на Европейския съюз по отношение на туристически пътувания с обща цена ще предостави на българските потребители еднакво високо ниво на защита срещу вреди, причинени при ползването на туристически пътувания с обща цена и при ползване на комбинации от туристически услуги, свързани с пътуване, предлагани от посредник.
Обща безопасност на продуктите.
България подкрепя продължаване на работата по предложения Регламент за безопасност на потребителските продукти. Той е част от пакета документи за безопасността на продуктите и за надзора на пазара, който включва и предложение за единен регламент за надзор на пазара и Многогодишен план за действие за надзор на пазара за периода 2013-2015 г.
Органите за надзор на пазара ще могат да се възползват от единните правила по отношение на общото изискване за безопасност и критериите за оценка на риска и ще бъдат улеснени по отношение идентифицирането и проследяването на продуктите по цялата верига на доставка. Чрез този подход ще бъде гарантирано предприемането на ефективни коригиращи мерки срещу опасни продукти. Българските органи за надзор на пазара ще могат да се възползват и от опростяване начина на функциониране на системата за бърз обмен на информация за опасни стоки. Осигуряването на съгласуваност на изискванията за безопасност на продуктите на ниво Европейски съюз ще предостави на българските потребители еднакво високо ниво на защита срещу опасни продукти, наред с това на потребителите в останалите държави членки.
Предложението съдържа изисквания за проследимост на потребителските продукти и за обозначаване на страна на произход на тези продукти. Обозначаването на страна на произход на продуктите ще създаде предпоставки за по-добра защита на потребителите и ще улесни значително икономическите оператори и контролните органи при спазване на задължението за пускане на пазара само на безопасни стоки.
2. ИКОНОМИЧЕСКИ И ФИНАНСОВИ ВЪПРОСИ
СТРАТЕГИЯ „ЕВРОПА 2020”
За насърчаване на икономическия растеж и за осигуряването на работни места и през следващата година България ще продължи да прилага политики, насочени към постигането на одобрените национални цели по Стратегията „Европа 2020”. В началото на 2015 г. Европейската комисия ще извърши междинен преглед на стратегията. Очаква се петте цели на ЕС до 2020 г. да бъдат запазени. България ще изготви официална позиция относно прегледа на стратегията. Ще бъдат проведени срещи с отговорните институции, за да се прецени необходимостта от промяна на числовите стойности на заложените през 2010 г. национални цели. Политиките в изпълнение на целите ще бъдат представени в Националната програма за реформи за 2015 г., която съгласно изискванията на Европейския семестър ще бъде изпратена до Европейската комисия през месец април. Основните усилия за подобряване управлението на стратегията следва да бъдат насочени към повишаване на ангажираността за изпълнение на специфичните препоръки към страните членки и към засилване на тяхната връзка с предварителните условности от Споразуменията за партньорство. Друга област на възможни подобрения е намирането на по-добър синхрон между различните формати на Съвета. Националните програми за реформи следва да бъдат все повече резултат от партньорство между всички нива на управление в държавите членки.
ИНВЕСТИЦИОНЕН ПЛАН ЗА ЕВРОПА
През декември 2014 г. Европейският съвет прие заключения, че „насърчаването на инвестициите в Европа е ключово предизвикателство“ за излизане от финансовата криза и осигуряване на висок икономически растеж и заетост, и призовава за създаване на Европейски фонд за стратегически инвестиции в групата на Европейската инвестиционна банка с цел да се мобилизират 315 млрд. евро в нови инвестиции между 2015 г. и 2017 г. България подкрепя по принцип предложението на Европейската комисия за Регламент относно Европейски фонд за стратегически инвестиции. Считаме, че при реализирането на инициативата от ключово значение ще бъде гарантирането на равнопоставеност между държавите членки при отчитане целта за сближаване. От изключителна важност е новата инициатива на Европейския съюз да бъде допълваща към Европейските структурни и инвестиционни фондове и да не води до „изместване на инвестиции“. България ще работи за подобряване на механизмите за управление и функциониране на Европейски фонд за стратегически инвестиции.
ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА
България подкрепя приоритетните области, идентифицирани в Годишния обзор на растежа за 2015 г., и представените изводи в Доклада за механизма за ранно предупреждение за 2015 г.
България ще вземе активно участие в предстоящите обсъждания в рамките на различни формати на Съвета относно икономическия пакет, обобщаващ задълбочените прегледи и работния документ на службите на Комисията, относно оценката на Националните програми за реформи и Програмите за стабилност, и Конвергентните програми.
Повишеното участие на заинтересованите страни и особено на местните власти ще доведат до по-голяма отговорност при координацията на политиките на национално ниво. По-добро изпълнение на специфичните препоръки по страни може да бъде постигнато, ако се акцентира върху най-предизвикателните области на политика и при осигуряване на засилен диалог между Европейската комисия и държавите членки.
България ще спази графика на Европейския семестър и ще разработи и изпрати своите Национална програма за реформи и Конвергентна програма на Европейската комисия в срок.
След представяне и обсъждане на Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2015 г.) се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: “За” – 12 народни представители, без “Против” и “Въздържали се”.
Въз основа на гореизложеното Комисията по икономическа политика и туризъм приема Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2015 г.), № 502-00-5, внесена от Министерски съвет на 29 януари 2015 г., като я подкрепя в нейната цялост.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА
И ТУРИЗЪМ:
ПЕТЪР КЪНЕВ