Парламентарни комисии
Комисия по икономическа политика и туризъм
Комисия по икономическа политика и туризъм
21/05/2015 първо гласуване
Д О К Л А Д
№ 553-01-41 / 27.05.2015 г.
по Рамкова позиция относно Европейски фонд за стратегически инвестиции (ЕФСИ) – Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно ЕФСИ и за изменение на регламенти (ЕС) № 1291/2013 и (ЕС) № 1316/2013 - № 502-00-28, внесена от Министерски съвет на 30.04.2015 г. и по проекта на акт
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
ЧРЕЗ
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Г-ЖА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА
ДО
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ
ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА
ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
Г-Н СВЕТЛИН ТАНЧЕВ
Д О К Л А Д
по Рамкова позиция относно Европейски фонд за стратегически инвестиции (ЕФСИ) – Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно ЕФСИ и за изменение на регламенти (ЕС) № 1291/2013 и (ЕС) № 1316/2013 - № 502-00-28, внесена от Министерски съвет на 30.04.2015 г. и по проекта на акт
Комисията по икономическа политика и туризъм на свое извънредно заседание, проведено на 21.05. 2015 г., разгледа и обсъди Рамковата позиция относно Европейски фонд за стратегически инвестиции (ЕФСИ) – Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно ЕФСИ и за изменение на регламенти (ЕС) № 1291/2013 и (ЕС) № 1316/2013 - № 502-00-28, внесена от Министерски съвет на 30.04.2015 г., както и проекта на акта.
На заседанието присъстваха: от Министерство на финансите: Маринела Петрова – директор на Дирекция „Икономическа и финансова политика“, Гергана Беремска – директор на Дирекция „Международни финансови институции и сътрудничество“ и Росица Димитрова – експерт в Дирекция „Международни финансови институции и сътрудничество”.
Рамковата позиция бе представена от Гергана Беремска.
Изразената позиция е в пет направления, а именно:
Следва да бъде гарантирана равнопоставеността между държавите членки при географското разпределение на проектите.
В проекта на регламент следва да бъдат включени конкретни критерии за избор на проектите, които ще се финансират със средства от фонда.
По отношение на обхвата на инвестициите по-добър подход би бил да се остави възможност за неговото разширяване чрез включване на инвестиции и в други области, които са от особена важност за развитието на отделни региони в ЕС.
Инвестициите по Европейския фонд за стратегически инвестиции (ЕФСИ) трябва да допълват Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ), а не да заместват последните. Необходимо е да се уточни при какви условия държавите-членки ще могат да използват средства от ЕСИФ за съфинансиране на проектите, финансирани от ЕФСИ.
По отношение на механизмите за управление на фонда – създават се условия за влияние върху решенията на Наблюдаващия борд и за неравнопоставеност на държавите членки при избора на инвестиционни проекти за финансиране. Очаква се ЕК да гарантира политизирането на приеманите решения и да гарантира независимостта на Наблюдаващия борд.
Вносителят декларира, че с изразената позиция са спазени принципите на субсидиарност и пропорционалност, в съответствие с чл. 117, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
След гласуване с резултати: 14 гласа „За” и без „Въздържали се” и „Против”
Комисията по икономическа политика и туризъм прие следното становище:
Подкрепя Рамковата позиция относно Европейски фонд за стратегически инвестиции (ЕФСИ) – Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно ЕФСИ и за изменение на регламенти (ЕС) № 1291/2013 и (ЕС) № 1316/2013 - № 502-00-28, внесена от Министерски съвет на 30.04.2015 г., както и проекта на акта.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ПЕТЪР КЪНЕВ