Парламентарни комисии
Комисия по икономическа политика и туризъм
Комисия по икономическа политика и туризъм
21/05/2015 първо гласуване
Д О К Л А Д
№ 553-01-42 / 27.05.2015 г.
Относно: Рамкова позиция относно Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Регламент (ЕО) № 261/2004 относно създаване на общи правила за обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или голямо закъснение на полети и Регламент (ЕО) № 2027/97 относно отговорността на въздушните превозвачи при въздушния превоз на пътници и техния багаж, № 502-00-28, внесена от Министерски съвет на 30 април 2015 г., както и проекта на акта.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
ЧРЕЗ
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Г-ЖА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА
ДО
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
И КОНТРОЛ НА
ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
Г-Н СВЕТЛИН ТАНЧЕВ
Д О К Л А Д
Относно: Рамкова позиция относно Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Регламент (ЕО) № 261/2004 относно създаване на общи правила за обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или голямо закъснение на полети и Регламент (ЕО) № 2027/97 относно отговорността на въздушните превозвачи при въздушния превоз на пътници и техния багаж, № 502-00-28, внесена от Министерски съвет на 30 април 2015 г., както и проекта на акта.
На свое извънредно заседание, проведено на 21 май 2015 г., Комисията по икономическа политика и туризъм разгледа рамковата позиция относно Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Регламент (ЕО) № 261/2004 относно създаване на общи правила за обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или голямо закъснение на полети и Регламент (ЕО) № 2027/97 относно отговорността на въздушните превозвачи при въздушния превоз на пътници и техния багаж, както и проекта на акта.
Рамковата позиция беше представена от Людмила Тренкова – началник на отдел „Международна дейност“ в Дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Тя отбеляза, че българската страна споделя изводите на Европейската комисията за липсата на достатъчно яснота в сега действащата правна рамка по отношение правата на пътниците във въздушния транспорт, което води до недобро изпълнение и оттам – до недостатъчна защита на тези права. Наред с изясняването и засилването на правата на пътниците, от първостепенна важност е постигането на баланс на интересите на всички участници на пазара. Приемането на измененията в двата регламента би следвало да има положително въздействие, тъй като ще даде повече правни механизми за защита на правата на пътниците във въздушния транспорт, включително чрез налагането на санкции. Същевременно въздушните превозвачи ще имат повече правна сигурност, на първо място, с освобождаването им от отговорност при извънредни обстоятелства, което до сега не е било ясно дефинирано. Разглеждането на жалби на пътниците ще се осигурява от превозвачите, националния правоприлагащ орган и от механизъм за извънсъдебно решаване на спорове, какъвто следва да бъде създаден.
При проведените консултациите със заинтересованите страни от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти са отбелязали, че въпросът за правата на пътниците при несъстоятелност на въздушния превозвач е изключително важен и актуален за целия Европейски съюз. В тази връзка са изразили разочарование от извода на Европейската комисията, че засега не се налага предприемане на законодателни мерки в тази посока.
В изпълнение на чл. 117, ал. 2 от ПОДНС беше отбелязано, че при изготвянето на проекта на законодателния акт са спазени принципите на субсидиарност и пропорционалност при спазване на срока, определен в чл. 6 от Протокол (№ 2) към Договора за функционирането на Европейския съюз.
След представяне и обсъждане на Рамкова позиция относно Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Регламент (ЕО) № 261/2004 относно създаване на общи правила за обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или голямо закъснение на полети и Регламент (ЕО) № 2027/97 относно отговорността на въздушните превозвачи при въздушния превоз на пътници и техния багаж, № 502-00-28, внесена от Министерски съвет на 30 април 2015 г., както и проекта на акта, се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: “За” – 14 народни представители, без “Против” и “Въздържали се”.
Въз основа на гореизложеното Комисията по икономическа политика и туризъм подкрепя Рамкова позиция относно Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Регламент (ЕО) № 261/2004 относно създаване на общи правила за обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или голямо закъснение на полети и Регламент (ЕО) № 2027/97 относно отговорността на въздушните превозвачи при въздушния превоз на пътници и техния багаж, № 502-00-28, внесена от Министерски съвет на 30 април 2015 г., както и проекта на акта.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА
И ТУРИЗЪМ:
ПЕТЪР КЪНЕВ