Комисия по икономическа политика и туризъм
24/06/2015 първо гласуване
Д О К Л А Д за първо гласуване
№ 553-01-47 от 20.06.2015 г.
по законопроекта за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници, № 502-01-49, внесен от Министерски съвет на 12.06.2015 г.
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
Д О К Л А Д
по законопроекта за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници, № 502-01-49, внесен от Министерски съвет на 12.06.2015 г.
Комисията по икономическа политика и туризъм на свое заседание, проведено на 24 юни 2015 г., разгледа и обсъди законопроекта за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници, № 502-01-49, внесен от Министерски съвет на 12.06.2015 г.
На заседанието присъстваха: от Министерство на финансите - Карина Караиванова, заместник-министър, Цветанка Михайлова – и.д. директор на дирекция „Държавен дълг и финансови пазари“ ; Димитър Костов – подуправител на БНБ; Ирина Марцева – главен секретар на Асоциацията на банките в България; от Комисията за финансов надзор, дирекция „Правна” - Веселина Мандаджиева – началник отдел „Нормативна дейност“ и Валентина Стефанова – началник отдел „Методология и жалби“; Боян Колев – Фонд за гарантиране на влоговете в банките.
Законопроектът бе представен от Карина Караиванова.
Според вносителя целта на предложения законопроект е въвеждане в българското законодателство на Директива 2014/59/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 15 май 2014 година за създаване на рамка за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници.
Законопроектът въвежда правилата и процедурите, свързани с възстановяването и преструктурирането на банки, инвестиционни посредници и лицата, посочени в чл. 1 ал. 1, т. 3-7, и определя Българската народна банка като орган за преструктуриране на банки, а Комисията за финансов надзор - като орган за преструктуриране на инвестиционни посредници.
В законопроекта са определени правилата, процедурите и изискванията по отношение на планирането и подготовката на възстановяването и преструктурирането. Плановете за възстановяване, както и тяхната ежегодна актуализация подлежат на одобрение от компетентния за съответната институция надзорен орган – БНБ или КФН. В етапа на превенция следва да се изготвят и планове за преструктуриране, които имат за цел преструктуриране на банка или инвестиционен посредник, като се сведат до минимум загубите за данъкоплатците и като се запазят основните критични за дейността на институцията функции.
Законопроектът определя правила и процедури за преструктуриране като алтернатива на производството по несъстоятелност в случаите, когато обявяването на банката/инвестиционния посредник в несъстоятелност би застрашило обществения интерес и би представлявало заплаха за финансовата стабилност.
Предвижда се възможността органът за преструктуриране да назначи временен управител на банка/инвестиционен посредник, който да работи съвместно със или да замени временно ръководния орган на институцията. Назначаването на временен управител не засяга други права на акционерите.
Органът по преструктуриране може да назначи и извънреден управител/управители на банка/инвестиционен посредник, който да замени управителния орган на институцията в режим на преструктуриране. В този случай упражняването на правомощията на акционерите/съдружниците и на ръководния орган на институцията се спира и те се упражняват от извънредния управител под контрола на органа за преструктуриране.
Законопроектът предвижда следните инструменти за преструктуриране: продажба на стопанска дейност, мостова институция, обособяване на активи и споделяне на загуби.
В съответствие с правото на национална позиция по отношение на избор на механизъм за финансиране на преструктурирането, чрез създаване на фондове, контролирани от органите за преструктуриране, законопроектът предвижда създаване на Фонд за преструктуриране на банки, който се управлява от Управителния съвет на Фонда за гарантиране на влоговете в банките.
Законопроектът предвижда целевото равнище на средствата, събрани във Фонда за преструктуриране на банките, да е 2 на сто от размера на гарантираните депозити в банките, лицензирани в Република България, което е по-високо ниво от определеното в Директива 2014/59/ЕС минимално ниво от едно на сто от гарантираните депозити. Предвижда се целевото ниво да бъде достигнато в срок до 10 години от влизане на закона в сила.
Законопроектът предвижда и възможността за събиране на извънредни вноски в размер до три годишни вноски в съответствие с изискванията на Директива 2014/59/ЕС.
Аналогично на Фонда за преструктуриране на банките, законопроектът предвижда създаване на Фонд за преструктуриране на инвестиционните посредници, който се управлява от Управителния съвет на Фонда за компенсиране на инвеститорите и в който се събират вноски от инвестиционните посредници, които попадат в обхвата на този закон. Целевото равнище на Фонда за преструктуриране на инвестиционните посредници е едно на сто от размера на подлежащите на компенсиране парични средства на клиенти на инвестиционните посредници.
Законопроектът съдържа разпоредби за реда на установяване на нарушения и налагане на наказания, както и такива, уреждащи правото на оспорване по съдебен ред на решенията на БНБ, съответно на КФН, за предприемане на мярка за предотвратяване на кризи или на решенията за упражняване на правомощия по закона.
С Преходните и заключителните разпоредби се правят съответстващи промени в редица действащи към момента закони.
След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 17 гласа, без „Въздържали се” и „Против”
Комисията по икономическа политика и туризъм прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници, № 502-01-49, внесен от Министерски съвет на 12.06.2015 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ПЕТЪР КЪНЕВ