Парламентарни комисии
Комисия по икономическа политика и туризъм
Комисия по икономическа политика и туризъм
15/07/2015 първо гласуване
Д О К Л А Д за първо гласуване
№ 553-01-53 от 20.07.2015 г.
Относно: законопроект за изменение и допълнение на Закона за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество, № 554-01-107, внесен от Данаил Кирилов и група народни представители на 29.05.2015 г.
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
Д О К Л А Д
Относно: законопроект за изменение и допълнение на Закона за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество, № 554-01-107, внесен от Данаил Кирилов и група народни представители на 29.05.2015 г.
Комисията по икономическа политика и туризъм на свое заседание, проведено на 15 юли 2015 г., разгледа и обсъди законопроекта за изменение и допълнение на Закона за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество.
На заседанието присъстваха: Елена Арапкюлиева – държавен експерт в Дирекция „Съвет по законодателство“ в Министерството на правосъдието; от Комисия за отнемане на незаконно придобито имущество - Пламен Георгиев – председател и Антоанета Цонкова – член на комисията.
Според вносителите целта на предложения законопроект е преодоляване на проблеми, установени в двегодишното прилагане на Закона за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество. Следва да се установят по-ясни и по-ефикасни правила за конфискуване на активи, които не са пряко свързани с конкретно престъпление; защита на държавния интерес чрез възстановяване на печалбите, придобити от престъпна дейност.
Въвежда се право на органите на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество (Комисията) да имат право да осъществяват претърсване и изземване по реда на НПК.
Създава се легална възможност за получаване на информация от застрахователните институции.
Въвежда се възможността членовете на Комисията да имат право на не повече от два последователни мандата.
Предлага се Националният статистически институт да предоставя статистическа информация за проверяваните лица с оглед на пълнота на икономическия анализ.
Предвижда се имуществото да се оценява към момента на неговото придобиване или отчуждаване.
Със законопроекта се предлага най-малко 20% от стойността на отнетото в полза на държавата имущество да се използва за социални цели.
Предлага се намаляването на размера на „значителното несъответствие” между нетен доход и имущество от 250 хил. на 120 хил., предвид намаления проверяван период от 15 на 10 години.
Предлага се прецизиране на текста, определящ понятието „доходи”.
Със заключителните разпоредби се прави съответстваща промяна в Кодекса за застраховането.
Според вносителите законопроектът не изисква допълнителни финансови средства от държавния бюджет.
На основание чл. 76, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание са изискани становища.
Министерството на правосъдието подкрепя законопроекта и предлага корекции от правно-технически характер.
Министерството на финансите подкрепя по принцип предложените изменения. В същото време се счита, че в предложената промяна в § 18 за използване на 20% от стойността на отнетото в полза на държавата имущество за „социални цели”, съществува неяснота. Предложената разпоредба противоречи на Закона за публичните финанси и на Закона за нормативните актове и в тази връзка не се подкрепя текста на § 18.
Министерството на икономиката изказва съображения по предложените текстове на § 9, 13 и 20 и предлага по-широко обсъждане, с цел формулиране на разпоредби, които едновременно да удовлетворяват обществения интерес и в същото време да не пораждат противоречия с правни принципи и норми, както в случая с „презумпцията за невиновност”.
Националният статистически институт счита за незаконосъобразни предложените промени относно предоставяне на информация от НСИ за годишните финансови отчети на проверяваните юридически лица, като се позовава на Регламент (ЕО) № 223/2009 на Европейския парламент, уреждащ правната рамка на европейската статистика и изискващ статистическа поверителност. НСИ не би могъл да окаже съдействие, тъй като е налице специален режим относно индивидуалната информация, предоставена за статистически цели.
Асоциацията на индустриалния капитал в България не подкрепя законопроекта, защото счита, че се въвеждат три абсолютно неприемливи неща: обратната тежест на доказване за всички ответници; въвеждане на презумпцията за незаконност на всяко имущество, което е обект на проверка; създава се право Комисията да разпространява събраната информация и да се използва в производството по издаване на наказателно постановление или по данъчно ревизионен акт. Настоящият законопроект възпроизвежда критикувани от Венецианската комисия законодателни идеи.
В последвалата дискусия представителите на Реформаторския блок и Патриотичния фронт Румен Христов и Борис Ячев декларираха, че не подкрепят законопроекта, защото се солидаризират с бележките по него на Асоциацията на индустриалния капитал в България.
Н.п. Петър Кънев изрази несъгласие с текста на § 9 относно декларирането на имущество.
На поставените въпроси отговори Пламен Георгиев – председател на Комисията.
След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 7 гласа и 6 гласа „Въздържали се”
Комисията по икономическа политика и туризъм прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество, № 554-01-107, внесен от Данаил Кирилов и група народни представители на 29.05.2015 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ПЕТЪР КЪНЕВ