Комисия по икономическа политика и туризъм
1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за ратифициране на Рамковото споразумение за партньорство и сътрудничество между Европейския съюз и неговите държави членки, от една страна и Монголия, от друга страна, № 502-02-5, внесен от Министерския съвет на 5 март 2015 г. – за първо гласуване.
2. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 502-01-18, внесен от Министерския съвет на 11 март 2015 г. -- за първо гласуване.
3. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение на Закона за насърчаване на инвестициите, № 502-01-16, внесен от Министерския съвет на 5 март 2015 г. -- първо гласуване.
4. Разни.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
П Р О Т О К О Л
№ 9
На 25 март 2015 година, (сряда) от 14.00 часа в зала „Запад“, пл. „Народно събрание” № 2 на Народното събрание се проведе редовно заседание на Комисията по икономическа политика и туризъм.
Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за ратифициране на Рамковото споразумение за партньорство и сътрудничество между Европейския съюз и неговите държави членки, от една страна и Монголия, от друга страна, № 502-02-5, внесен от Министерския съвет на 5 март 2015 г. – за първо гласуване.
2. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 502-01-18, внесен от Министерския съвет на 11 март 2015 г. -- за първо гласуване.
3. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение на Закона за насърчаване на инвестициите, № 502-01-16, внесен от Министерския съвет на 5 март 2015 г. -- първо гласуване.
4. Разни.
Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията по икономическа политика и туризъм, и гости се прилага към протокола.
Заседанието на комисията бе открито в 14.15 часа и ръководено от господин Петър Кънев – председател на комисията.
* * *
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум.
Откривам редовното заседание на Комисията по икономическа политика и туризъм.
Дневният ред ви е раздаден предварително. Прочели сте го, запознали сте се. Той е следният:
1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за ратифициране на Рамковото споразумение за партньорство и сътрудничество между Европейския съюз и неговите държави членки, от една страна и Монголия, от друга страна, № 502-02-5, внесен от Министерския съвет на 5 март 2015 г. – за първо гласуване.
2. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 502-01-18, внесен от Министерския съвет на 11 март 2015 г. -- за първо гласуване.
3. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение на Закона за насърчаване на инвестициите, № 502-01-16, внесен от Министерския съвет на 5 март 2015 г. -- първо гласуване.
4. Разни.
Има ли някакви други предложения по дневния ред? Не виждам.
Моля, гласувайте така предложения дневен ред.
Гласували: "За" - 14, "против" и "въздържали се" - няма.
Дневният ред се приема.
Преминаваме към точка първа от дневния ред: Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за ратифициране на Рамковото споразумение за партньорство и сътрудничество между Европейския съюз и неговите държави членки, от една страна и Монголия, от друга страна, № 502-02-5, внесен от Министерския съвет на 5 март 2015 г. – за първо гласуване.
По тази точка от дневния ред гости от Министерството на външните работи са: господин Борислав Костов – генерален директор на Генерална дирекция „Двустранни отношения“ и госпожа Наталия Мишева – началник отдел „Източна Азия, Австралия и Океания“.
Заповядайте, господин Костов. Имате думата.
Ще Ви помоля по-накратко да изложите мотивите, защото, както знаете, народните представители четат много внимателно всичко, което им се предлага, и в мотивите към предложените материали всичко това е обяснено много внимателно. Така че сме запознати детайлно.
Заповядайте, господин Костов.
БОРИСЛАВ КОСТОВ (Генерален директор на Генерална дирекция „Двустранни отношения“, МВнР): Благодаря Ви, господин председател!
Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, благодаря за възможността да участваме в това заседание.
Рамковото споразумение за партньорство и сътрудничество между Европейския съюз и неговите държави членки, от една страна, и Монголия, от друга, подписано на 30 април 2013 г., създава необходимата правна база за по-нататъшно развитие, разширяване на обхвата и издигане на нивото на сътрудничеството между Европейския съюз и Монголия.
Споразумението предвижда сътрудничество както по ключови за Европейския съюз въпроси като укрепване на демокрацията, правата на човека, върховенство на закона, неразпространението на оръжия за масово унищожение, борбата срещу тероризма, опазване на околната среда и други, така и в сферата на икономиката, търговията и инвестициите, макроикономическата политика, енергетика, транспорта, финансови услуги и други. Предвижда се двете страни да насърчават търговията и инвестициите в съответствие с международните стандарти.
Предвижда се също обмен на информация по въпросите на икономическата политика. Важна цел на споразумението е постигане на устойчиво развитие и балансиран икономически растеж, намаляване на бедността и интеграция на Монголия в глобалната икономика.
Договорено е страните да си взаимодействат с цел прилагане на европейските принципи, норми и стандарти в Монголия.
Предвижда се да бъде създаден смесен комитет, който да следи и осигурява надлежното изпълнение на Рамковото споразумение, като към него се предвижда да бъде сформиран и подкомитет за търговия и инвестиции.
Монголия е важен за Европейския съюз партньор в района на Централна Азия предвид стратегическото й положение, а също като демократична страна с многопартийна система и активен участник в редица международни организации. Страната притежава богати залежи на полезни изкопаеми като въглища, злато, уран, мед и други, много от които са неразработени.
Досегашното сътрудничество между Европейския съюз и Монголия се осъществява на основата на спогодба за търговия и сътрудничество от 1993 г. и в рамките на Смесен комитет Европейски съюз – Монголия.
Понастоящем монголските стоки имат улеснен достъп до европейския пазар в рамките на обща система за преференции GSP-плюс.
По отношение на споразумението може да се каже, че България би могла лесно да се интегрира в новата политика на Европейския съюз спрямо Монголия и дори да даде реален принос за реализирането й. Нашата страна поддържа дългогодишни приятелски отношения с Монголия и има дипломатическо присъствие в тази страна. България е сред петте държави-членки, които имат своите посолства в Улан Батор. През първата половина на 2010 г. България изпълни успешно функциите на местно ротационно председателство на Европейския съюз в Монголия вместо Испания, които не са представени в Улан Батор.
В двустранен план се развиват икономически връзки, които в настоящия момент са на ниско равнище. Тенденцията към съкращаване на двустранната търговия с Монголия след 1990 г. е силно повлияна от процеса на преструктуриране на икономиките на двете страни, от недостига на валутни и финансови ресурси в Монголия, ограничаване на преките бизнес контакти и други.
Функционира смесена комисия за икономическо и научно-техническо сътрудничество. Развиват се връзки и сътрудничество в образованието, културата и други.
Тази година ние отбелязваме 65-годишнината от установяването на дипломатически отношения между България и Монголия. Датата е 22 април. В средата на май тази година ще бъде осъществено посещение на президента господин Росен Плевнелиев в Монголия по покана на президента на Монголия. Това е продължение на активния двустранен диалог на най-високо равнище и се очаква да даде тласък на двустранното сътрудничество във всички области. Бих искал само да спомена, че от 1990 г. досега са разменени по две визити на ниво държавен глава.
Във връзка с гореизложеното може да се направи извод, че ратификацията на Рамковото споразумение за партньорство и сътрудничество между Европейския съюз и Монголия и влизането му в сила е в интерес на България и ще спомогне за разширяване и активизиране на двустранното сътрудничество с Монголия на взаимноизгодна основа.
Благодаря.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: И аз Ви благодаря, господин Костов.
Колеги, мисля, че гостите ни от Министерството на външните работи ни убедиха, че трябва да подкрепим тази конвенция.
Има ли някой желание да вземе думата? Не виждам.
Предлагам да гласуваме.
Моля, гласувайте.
Гласували: "За" - 15, "против" и "въздържали се" - няма.
Законопроектът за ратифициране на Рамковото споразумение за партньорство и сътрудничество между Европейския съюз и неговите държави-членки, от една страна, и Монголия, от друга страна, № 502-02-5, внесен от Министерския съвет на 5 март 2015 г., се приема на първо гласуване.
Благодаря на гостите от Министерството на външните работи.
Колеги, преминаваме към точка втора от дневния ред: Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 502-01-18, внесен от Министерския съвет на 11 март 2015 г. – за първо гласуване.
Тук отново не сме водеща комисия.
Гости по тази точка са ни от Министерството на околната среда и водите: Бойко Малинов – заместник-министър на околната среда и водите; Мария Гълъбова – директор на Дирекция „Превантивна дейност“ и Силвия Димитрова – началник отдел „Оценка на въздействието върху околната среда и екологична оценка“.
Мотивите са ни дадени, чели сме ги много внимателно.
Имате думата, господин заместник-министър. Също ще Ви помоля за едно кратко експозе, след което аз имам един въпрос. Знаете за него. Свързан е с питането на Българска стопанска камара.
Заповядайте, господин заместник-министър.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОЙКО МАЛИНОВ: Благодаря Ви, господин председател!
Господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, с настоящия законопроект се цели транспониране на Директива 2012/18 относно контрола на опасностите от големи аварии, които включват опасни вещества. Това е Севезо ІІІ директивата.
С въвеждането на новите изисквания се правят промени в Глава шеста и седма на закона, с които се осигурява съгласуване на процедурите за контрол на големи аварии с приложимите изисквания за оценка на въздействието върху околната среда. Заменя се съществуващия разрешителен режим към министъра на околната среда и водите с процедура за одобряване на доклади за безопасност от изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по околна среда.
Също така се намаляват сроковете за произнасяне по внесените заявления за одобряване на докладите за безопасност.
Също така се прецизира и понятието „обекти с обществено предназначение“ по отношение на неговото използване за целите на предотвратяване на големи аварии, от една страна, и, от друга, във връзка с използването му като понятие в законодателството по оценка на въздействие върху околната среда. Като с промените считаме, че ще бъде облекчено развитието на малкия и среден бизнес в урбанизирани територии, тоест, процедурите необходими за разрешаването на такъв тип бизнес ще бъдат намалени най-малко с процедурите по ОВОС.
Трето, със законопроекта се цели осигуряване на пълно съответствие на националните разпоредби с директивата за екологичната отговорност, което е направено във връзка с препоръки от Европейска комисия в рамките за запитване № 4236/12/ENVI, получено чрез Пилотния проект за правото на Европейския съюз.
Това беше накратко.
Благодаря ви за вниманието.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: И аз Ви благодаря, господин заместник-министър.
Преди да дам думате на колегите, ще кажа, че вчера помолих да Ви изпратят едно становище на Българска стопанска камара, подписано от Божидар Данев. Тази сутрин говорих и с водещата комисия – с господин Станислав Иванов. Той помоли и на него да му го изпратя това становище. Тъй като и Станислав Иванов, а и от това, което сега чухме, Вие твърдите, че имаме облекчаване на процедурите за бизнеса. Становището на Българска стопанска камара твърди обратното. Ние не сме водеща комисия, но все пак ще Ви помоля с няколко думи да ни запознаете за какво става въпрос.
Заповядайте, господин заместник-министър.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОЙКО МАЛИНОВ: Благодаря Ви, господин председател!
Ще кажа само две – три думи, защото поставихте въпроса.
Това, което споменах за облекчаването на бизнеса, е свързано с прилагането на процедурите по ОВОС. Становището на Българска стопанска камара е във връзка с транспонирането на Директива Севезо. Те там твърдят, че по начина, по който сме направили обединяване на процедурите и на изискванията, бизнесът ще бъде затруднен. Тоест, това, което аз споменах, е друго от становището на БСК.
Благодаря.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Тоест, Вие твърдите, че това, което те коментират в техния доклад, не касае конкретните промени в закона. Така ли да го разбирам.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОЙКО МАЛИНОВ: Не касае промяната, която аз споменах – за обекти с обществено предназначение. Касае транспонирането и прилагането на новите изисквания по контрол на големи аварии, което е нещо съвсем друго.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Ние сме икономическа комисия, даже сме Комисия за икономическа политика. Тоест, ние отговаряме за бизнес средата. Ще Ви помоля между първо и второ четене, ако има някакви официални предложения, много внимателно да ги прегледате, защото много често избързваме с реакцията на някои предложения от Брюксел.
Това е молбата ми.
Колеги, имате думата.
Заповядайте, госпожо Ахмедова.
ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Благодаря Ви, господин председател!
Уважаеми господин председател, имам един въпрос към представителите на министерството. Въпреки че сме на първо четене и по принцип трябва да кажем подкрепяме или не законопроекта, въпросът ми касае § 3, в който е записано, че „в чл. 85, ал. 2 пред думата „изменения“ се добавя „незначителни“, а след думата „оценяват“ – „само“.“
Въпросът ми е за термина „незначителни изменения“. Има ли регламентация на този термин, защото, ако няма такава регламентация, остава в правомощията на администрацията да реши кое е незначително и кое е значително във връзка с изказването на председателя. Това затруднява бизнеса ни и трябва да знаем точните правила, за да можем да помогнем за развитието на бизнеса.
Благодаря.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОЙКО МАЛИНОВ: Ако разрешите, господин председател, да предоставим думата на госпожа Силвия Димитрова – началник на отдел „Оценка на въздействието върху околната среда и екологична оценка“, за да поясни въпроса, който постави госпожа Ахмедова.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Заповядайте, госпожо Димитрова.
СИЛВИЯ ДИМИТРОВА (началник отдел „Оценка на въздействието върху околната среда и екологична оценка, МОСВ): Благодаря Ви, господин председател! Благодаря и за поставения въпрос.
Така или иначе, директивата по екологична оценка не изисква изрично определяне или дефиниране на термина „незначителни изменения“. Ръководството, което Европейската комисия е предоставила на държавите-членки за прилагане на текстовете на директивата и в националното законодателство, определено е в посока да не бъдат дефинирани „незначителните изменения“ от държавите-членки, тъй като една такава дефиниция съответно би могла да доведе до ограничаване на критериите на прилагане на тези изменения. При един такъв случай Ирландия влезе съответно в наказателна процедура преди години.
Идеята е следната, че трябва случай по случай държавата-членка да преценява кое изменение на един план или програма може да доведе до значително отрицателно въздействие или не и, ако е съществено изменението, то тогава да се спести на възложителя една процедура по скрининг, тоест, по преценка, а направо да се укаже задължителна екологична оценка. Но когато на начален етап не може да се дефинира такова значително отрицателно въздействие, тогава да се мине през процедура по скрининг, тоест, по преценка.
Тъй като в случая при незначителните изменения всеки случай сам по себе си следва да се преценява на база на това, че е трудно всички да бъдат сложени под общ знаменател, тъй като едно на пръв поглед несъществено изменение на план или програма, де факто обаче може да има много съществено, отрицателно, негативно въздействие върху околната среда.
Затова препоръката и в ръководството на Европейската комисия по прилагане е съответно. Като резултат само четири държави-членки са се опитали да дефинират термина. Тоест, почти всички държави-членки нямат дефиниция на това определение. Самата директива и Европейската комисия не го изискват.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОЙКО МАЛИНОВ: Може ли само да добавя две думи? (Да.)
Решихме, че ако правим нещо в посока на дефиниране, разбира се, това всеки да си преценява сам, без критерии, сте абсолютно права. Въпросът е, че решихме да не ги слагаме в закона, за да не влезем в наказателна процедура, както например Ирландия, която я съдят.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Заповядайте, госпожо Ахмедова.
ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Опасенията ми са, че ако не е дефинирано това, ако не е в закон, то поне в подзаконов нормативен акт да бъде. Иначе така ще дадем възможност на една администрация, която да прави каквото си иска с бизнеса. За да избегнем това нещо, затова поставям въпроса сега, още при първото четене.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОЙКО МАЛИНОВ: Една дума само. Абсолютно права сте, госпожо Ахмедова. Имаме намерение в актове от по-нисък ред, които Европейската комисия не би оценявала, да създадем ред и правила, по които това да бъде оценявано.
Благодаря.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Дано да е така, всички така обещават, но когато дойде време за наредби, се хващаме за главата, че с подзаконови актове се ликвидират добри намерения.
Колеги, имате ли други въпроси? Ако няма, да преминем към гласуване.
Моля, гласувайте.
Гласували: "За" - 12, "против"- няма, и "въздържали се"- 4.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 502-01-18, внесен от Министерския съвет на 11 март 2015 г., се приема на първо гласуване.
Преминаваме към точка трета от дневния ред: Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение на Закона за насърчаване на инвестициите, № 502-01-16, внесен от Министерския съвет на 5 март 2015 г. – за първо гласуване.
Тук сме водеща комисия.
Гости по тази точка от Министерството на икономиката са: господин Любен Петров – заместник-министър на икономиката; госпожа Елена Пищовколева – началник на отдел в Дирекция „Икономически политики за насърчаване“ и господин Илия Табаков – главен експерт в Дирекция „Икономически политики за насърчаване“.
Господин заместник-министър Петров, имате думата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБЕН ПЕТРОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Така предложеният законопроект за изменение на Закона за насърчаване на инвестициите се отнася до приложимия режим на държавната помощ при прилагането на насърчителните мерки.
Насърчителните мерки по закона са следните:
1. Съкратени срокове за административно обслужване;
2. Индивидуално административно обслужване;
3. Придобиване право на собственост или ограничени вещни права върху имоти, без търг или конкурс;
4. Финансово подпомагане за изграждане на елементи на техническата инфраструктура;
5. Финансово подпомагане за обучение на заелите нови работни места по инвестиционния проект;
6. Финансово подпомагане за частично възстановяване на направените от инвеститора за негова сметка, в качеството му на работодател, задължителни осигурителни вноски за държавното осигуряване, за допълнителното задължително пенсионно осигуряване и за задължителното здравно осигуряване за новоназначените работници и служители за осъществяването на инвестиционния проект.
Съгласно действащите разпоредби на закона финансовите мерки, които имат характер на държавна помощ се предоставят като две схеми за държавна помощ по Общия регламент за групово освобождаване на държавни помощи № 800/2008 г. - за регионална инвестиционна помощ за обучение.
Срокът на валидност на регламента и съответно схемите по Закона за насърчаване на инвестициите изтече, а Европейската комисия прие нов Общ регламент за групово освобождаване № 651/2014 г.
Във връзка с изложеното е необходимо в Закона за насърчаване на инвестициите да бъдат направени следните промени за привеждането му в съответствие с Регламент № 651/ 2014 г. Това ще позволи на Министерския съвет да приведе Правилника за прилагане на закона и схемите за помощ в него в съответствие с новия регламент.
С одобряването на нови схеми, съответстващи на изискванията на Регламент № 651/2014 г. и уведомяването на Европейската комисия инвеститорите ще могат да кандидатстват за насърчителни мерки по Закона за насърчаване на инвестициите. По този начин ще се гарантира възможността за предоставяне на инвеститорите на всички насърчителни мерки по закона.
Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Благодаря Ви и аз, господин заместник-министър.
Колеги, имате думата.
Доколкото разбирам, това е закон – чиста евроинтеграция. Тоест, след като е изтекъл срокът на един регламент, трябва да продължим действието му. Основната тема са държавните помощи.
Гледахме много внимателно Преходните и заключителни разпоредби. Практиката е винаги министерствата да си вкарват нещо в движение в евроинтеграцията. Но този път не сте го направили.
Така че, колеги, имате думата. Ако няма желаещи, аз предлагам да гласуваме.
Моля, гласувайте така предложения законопроект.
Гласували: "За" - 16, "против"- няма и "въздържали се" - 1.
Законопроектът за изменение на Закона за насърчаване на инвестициите, № 502-01-16, внесен от Министерския съвет на 5 март 2015 г., се приема на първо гласуване.
Колеги, имам да ви направя едно съобщение.
В понеделник в 11,30 ч. ще имаме интересна среща. Получили сте поканата. Тук ще бъде ръководството на Министерството на туризма на Китай. Домакин е министърът на туризма на България госпожа Ангелкова. Ще имаме една официална среща. Тези от вас, които са тук, в София, ви каня в 11,30 ч., тук, в тази зала „Запад“. Ще бъде интересно. Това е тяхната Държавна агенция за туризъм.
Моята заместничка има да ви съобщи нещо.
Заповядайте, госпожо Савеклиева.
ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Колеги, ще помоля тези, които са членове на подкомисията, да останем за малко, за да се уточним как да работим оттук нататък, тоест, да започнем да работим, което е по-важното.
Благодаря ви.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.
(Закрито в 14.35 часа)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА
И ТУРИЗЪМ:
Петър Кънев
Стенограф:
Божидарка Бойчева
(Файлът съдържа 21 832 знака)