Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по икономическа политика и туризъм
Комисия по икономическа политика и туризъм
08/04/2015
    1. Обсъждане и приемане на законопроект за изменение на Закона за насърчаване на инвестициите, № 502-01-16, внесен от Министерския съвет на 5 март 2015 г. -- второ гласуване.
    2. Обсъждане и приемане на законопроект за изменение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, № 502-01-14, внесен от Министерския съвет на 6 февруари 2015 г. -- второ гласуване.
    3. Представяне, обсъждане и приемане на законопроекти за допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, № 502-01-21, внесен от Министерския съвет на 20 март 2015 г. и № 502-01-25, внесен от Министерския съвет на 7 април 2015 г. -- първо гласуване.
    4. Приемане на законопроект за допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, № 554-01-36, внесен от Кристиан Вигенин и група народни представители на 17 февруари 2015 г. -- първо гласуване.
    5. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за ограничаване изменението на климата, № 502-01-24, внесен от Министерския съвет на 30 март 2015 г. -- първо гласуване.
    6. Разни.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ




    П Р О Т О К О Л
    № 10


    На 8 април 2015 година, (сряда) от 14.00 часа в зала „Запад“, пл. „Народно събрание” № 2 на Народното събрание се проведе редовно заседание на Комисията по икономическа политика и туризъм.
    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане и приемане на законопроект за изменение на Закона за насърчаване на инвестициите, № 502-01-16, внесен от Министерския съвет на 5 март 2015 г. -- второ гласуване.
    2. Обсъждане и приемане на законопроект за изменение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, № 502-01-14, внесен от Министерския съвет на 6 февруари 2015 г. -- второ гласуване.
    3. Представяне, обсъждане и приемане на законопроекти за допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, № 502-01-21, внесен от Министерския съвет на 20 март 2015 г. и № 502-01-25, внесен от Министерския съвет на 7 април 2015 г. -- първо гласуване.
    4. Приемане на законопроект за допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, № 554-01-36, внесен от Кристиан Вигенин и група народни представители на 17 февруари 2015 г. -- първо гласуване.
    5. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за ограничаване изменението на климата, № 502-01-24, внесен от Министерския съвет на 30 март 2015 г. -- първо гласуване.
    6. Разни.

    Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията по икономическа политика и туризъм, и гости се прилага към протокола.
    Заседанието на комисията бе открито в 14.25 часа и ръководено от господин Петър Кънев – председател на комисията.

    * * *

    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум.
    Откривам редовното заседание на Комисията по икономическа политика и туризъм.
    Господин Кирил Цочев има семеен проблем. Обади се, записа се, запознат е с материалите и помоли да броим гласа му „за“ предложенията с вносител Министерския съвет. Така че това ще ви помоля да го имате предвид.
    Колежката Галя Георгиева също по семейни причини си тръгна и е дала правото си на глас на колежката Даниела Савеклиева.
    Другите колеги всеки момент ще дойдат.
    Дневният ред ви е раздаден предварително. Имаме две точки по-деликатни и по-интересни, по които може би ще има някакви дебати, тъй като по тях има предложения на народни представители. Първите две точки са за второ четене, след което имаме за първо гласуване други три законопроекта.
    ДНЕВНИЯТ РЕД е следният:
    1. Обсъждане и приемане на законопроект за изменение на Закона за насърчаване на инвестициите, № 502-01-16, внесен от Министерския съвет на 5 март 2015 г. -- второ гласуване.
    2. Обсъждане и приемане на законопроект за изменение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, № 502-01-14, внесен от Министерския съвет на 6 февруари 2015 г. -- второ гласуване.
    3. Представяне, обсъждане и приемане на законопроекти за допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, № 502-01-21, внесен от Министерския съвет на 20 март 2015 г. и № 502-01-25, внесен от Министерския съвет на 7 април 2015 г. -- първо гласуване.
    4. Приемане на законопроект за допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, № 554-01-36, внесен от Кристиан Вигенин и група народни представители на 17 февруари 2015 г. -- първо гласуване.
    5. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за ограничаване изменението на климата, № 502-01-24, внесен от Министерския съвет на 30 март 2015 г. -- първо гласуване.
    6. Разни.
    По т. 4, когато стигнем до нея, ще ви кажа за какво става въпрос.
    По т. 5 не сме водеща комисия.
    Имате ли други предложения за дневния ред? Не виждам.
    Гласували: "За" - 12, "против" и "въздържали се" - няма.
    Дневният ред се приема.

    Пристъпваме по точка първа от дневния ред: Обсъждане и приемане на законопроект за изменение на Закона за насърчаване на инвестициите, № 502-01-16, внесен от Министерския съвет на 5 март 2015 г. – за второ гласуване.
    По първа, а и по втора, точка от дневния ред гости са:
    от Министерството на икономиката: господин Любен Петров – заместник-министър на икономиката и господин Илия Табаков – главен експерт в отдел „Насърчаване на инвестициите и инвестиционните проекти“;
    от Асоциация на индустриалния капитал в България: господин Ивелин Желязков.
    Наименованието за закона е „Закон за изменение на Закона за насърчаване на инвестициите“.
    Работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
    Има ли някакви съображения по наименованието на закона? Не виждам.
    Моля, гласувайте.
    Гласували: "За" - 12, "против" и "въздържали се" - няма.
    Наименованието на закона е прието.
    Параграф 1.
    Вече имаме предложение за нова редакция. Искам да ви обясня, че в новата редакция има само технически поправки. Те са нанесени с курсив. Едното е в т. 1 – виждате, долу е изписано „Публикация в „Държавен вестник“ от 26.06.2014 г., а в т. 3 също с курсив е поправена думата „обучение“.
    Това са поправките. Технически са.
    Но тъй като това е нов текст, работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1:
    § 1. В чл. 2а се правят следните изменения:
    1. В ал. 1 думите „Регламент (ЕО) № 800/2008 на Комисията от 6 август 2008 г. относно деклариране на някои категории помощи за съвместими с общия пазар в приложение на членове 87 и 88 от Договора (Общ регламент за групово освобождаване) (ОВ, L 214/3 от 9 август 2008 г.), наричан по-нататък „Регламент (ЕО) № 800/2008““ се заменят с „Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията от 17 юни 2014 г. за обявяване на някои категории помощи за съвместими с вътрешния пазар в приложение на членове 107 и 108 от Договора (ОВ, L 187/1 от 26 юни 2014 г.), наричан по-нататък „Регламент (ЕС) № 651/2014““.
    2. В ал. 2 думите „Мерките за индивидуална помощ“ се заменят с „Мерките за помощ“, думите „регионална помощ“ се заменят с „регионална инвестиционна помощ“, а думите „глава ІІ от Регламент (ЕО) № 800/2008 г. за съвместимост с общия пазар по смисъла на чл. 87, параграф 3 от Договора за създаване на Европейската общност и се освобождават от задължението за уведомяване на чл. 88, параграф 3 от Договора при условията на чл. 3 от Регламент (ЕО) № 800/2008“ се заменят с „глава ІІІ от Регламент (ЕС) № 651/2014 за съвместимост с общия пазар по смисъла на чл. 107, параграф 3 от Договора за функционирането на Европейския съюз и се освобождават от задължението за уведомяване по чл. 108, параграф 3 от Договора за функционирането на Европейския съюз при условията на чл. 3 от Регламент (Е С) № 651/2014“.
    3. В ал. 3 думите „Мерките за индивидуална помощ, които не отговарят на условията по ал. 2“ се заменят с „Мерките за индивидуална регионална инвестиционна помощ или индивидуална помощ за обучение, които не отговарят на условията по ал. 2 и на Регламент (ЕС) № 651/2014“, а думите „чл. 88 от Договора за създаване на Европейската общност“ се заменят с „чл. 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз“.“
    Имате ли по § 1 някакви други предложения? Не виждам.
    Моля, гласувайте.
    Гласували: "За" - 12, "против" и "въздържали се" - няма.
    Текстът на комисията за § 1 се приема.
    По § 2 работната група подкрепя текста на вносителя за §2.
    По § 3 работната група подкрепя текста на вносителя за §3.
    По § 4, § 5, § 6, § 7, § 8, § 9 и § 10 работната група подкрепя текстовете на вносителя. Няма постъпили предложения от народни представители.
    По § от 2 до 10 имате ли някакви други предложения, допълнения? Не виждам.
    Моля, гласувайте за § 2, § 3, § 4; § 5, § 6, § 7, § 8, § 9 и § 10.
    Гласували: "За" - 13, "против" и "въздържали се" - няма.
    Текстовете на вносителя за параграфи 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 и 10 се приемат.
    По наименованието „Преходни и заключителни разпоредби“ работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието.
    Има ли други предложения по заглавието? Не виждам.
    Моля, гласувайте.
    Гласували: "За" - 13, "против" и "въздържали се" - няма.
    Наименованието на вносителя „Преходни и заключителни разпоредби“ се приема.
    По § 11 има предложение от народния представител Чавдар Георгиев. Неслучайно тук работната група към комисията не е взела отношение, тъй като ние трябва да гласуваме в момента, но ще помоля господин Георгиев да обоснове предложението си.
    Заповядайте, господин Георгиев.
    ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ: Благодаря Ви, господин председател!
    Уважаеми колеги, моето предложение е свързано с чисто правно-технически съображения. Аз нямам съображения по текста на закона и неговата регулативна функция. Очевидно става въпрос за хармонизация и транспониране на регламент на Европейския съюз.
    Но, ако си зададем въпроса кога ще влезе в сила този закон и всъщност от кога ще започне да действа, отговорът, който получаваме от предложения § 11, е, че законът ще влезе в сила с привеждането на Правилника за прилагане на Закона за насърчаване на инвестициите в съответствие с този закон и Регламент на Европейския съюз.
    От гледна точка на правовия ред и сигурност на действията, които се извършват за даден период от време изключително неудачно е да се обвързва влизането в сила или някаква регулация по закон с неясно във времето събитие. Според мен трябва да има ясен срок.
    Затова аз съм предложил едномесечен срок. Виждам, че работната група също предлага вариант, в който има едномесечен срок и ми се струва, че този вариант е по-коректен.
    Не държа точно на редакцията на моето предложение. Вашата комисия би могла да се насочи и към Вариант ІІ, който се предлага от работната група. Така или иначе обаче, според мен, за да има един закон ясна регулативна функция, трябва да има точно определяне на неговото действие във времето, а още по-малко трябва да допуска това действие да е обвързано с действия, които са свързани с приемане на подзаконови актове, привеждане на тези актове в съответствие с регламенти и т.н.
    Това са моите съображения. Затова поддържам това направено от мен предложение – да има ясен срок и той да е едномесечен.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Благодаря Ви, господин Георгиев.
    Колеги, много накратко! В предложението, което е дадено от Министерския съвет, респективно от Министерството на икономиката, не е фиксиран срок, в който трябва да бъде изготвена наредбата. А вие знаете, че един закон, колкото и да бързаме да го приемем, няма ли наредба, той не може да се приложи.
    По принцип в Закона за нормативните актове максимумът е шест месеца. Излиза така, че министерството си отваря една вратичка да бързаме, защото първа точка от дневния ред е по Ваше желание, господин заместник-министър, тъй като много бързате с този закон, това е евроинтеграция – правилно! Приели сме тези условия, но не сме съгласни с това да имате срок „до шест месеца“ да изготвите наредба по нещо, което е много спешно и бързо.
    Не знам дали едномесечният срок е най-правилният, но сега искам да чуя Вашето предложение.
    Заповядайте, господин заместник-министър Петров.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБЕН ПЕТРОВ: Благодаря Ви, господин председател!
    Госпожи и господа народни представители, госпожи и господа гости! Наистина Министерството на икономиката бърза с приемането на закона. Така е. Разбира се, законът е закъснял, той трябваше да бъде приет още в предишното Народно събрание. Но по определени технически причини това не се е случило.
    Така че ние като министерство не приемаме този императивен срок един месец. Да, по закон е шест месеца, но самите ние сме заинтересовани това да се случи по-бързо. Така че за нас е от изключителна важност това нещо да се случи по-бързо не заради Министерството на икономиката, а заради чуждестранните инвеститори, които наистина чакат този закон.
    Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Какво Ви е предложението, господин заместник-министър?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБЕН ПЕТРОВ: Министерството на икономиката поддържа да си е законовият срок, като смятаме, че в този законов срок ние ще успеем да се включим доста по-бързо.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Шест месеца?! Нямате време!
    РУМЕН ХРИСТОВ: Предвид на това, че бързате, от една страна, от друга страна, трябва да направите един правилник, който да бъде изключително коректно направен, аз предлагам тримесечен срок.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Аз подкрепям също предложението за тримесечен срок.
    Колеги, имате ли други предложения? Няма.
    Моля, гласувайте предложението за тримесечен срок.
    Гласували: "За" - 13, "против" и "въздържали се" - няма.
    Предложението за тримесечния срок за наредбата се приема.
    Вариант ІІ го имате, текстът ви е раздаден. Срокът е тримесечен и това е по § 11.
    Моля, гласувайте § 11 с поправката за тримесечния срок.
    „§ 11. (1) В тримесечен срок от влизането в сила на този закон правилникът за прилагане на закона се привежда в съответствие с него и с Регламент (ЕС) № 651/2014.
    (2) Схемата за регионална инвестиционна помощ и схемата за помощ за обучение влизат в сила едновременно с влизането в сила на измененията в правилника по ал. 1.
    (3) Министерството на икономиката изготвя обобщена информация за схемите, която предоставя на Европейска комисия по реда и в сроковете, предвидени в чл. 9 от Закона за държавните помощи и чл. 11, буква „а“ от Регламент (ЕС) № 651/2014.“
    Моля, гласувайте текста на комисията за § 11.
    Гласували: "За" - 15, "против" и "въздържали се" - няма.
    Текстът на комисията за § 11 се приема.
    Преминаваме към § 12. Имате текста. Дадена е в курсив техническата поправка.
    „§ 12. Схемата за регионална инвестиционна помощ и схемата за помощ за обучение се прилагат за инвестиционните проекти и проектите за обучение, работата по които не е започнала преди влизането в сила на схемите.“
    Колеги, имате ли допълнително някакви предложения? Не виждам.
    Моля, гласувайте последния параграф - § 12.
    Гласували: "За" - 15, "против" и "въздържали се" - няма.
    Текстът на комисията за § 12 се приема.
    С това приключихме с точка първа от дневния ред. Срокът ви за наредбата е тримесечен.
    Преминаваме към точка втора от дневния ред: Обсъждане и приемане на законопроект за изменение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, № 502-01-14, внесен от Министерския съвет на 6 февруари 2015 г. – за второ гласуване.
    Гости по тази точка са:
    от Министерството на икономиката: господин Любен Петров – заместник-министър на икономиката, господин Лъчезар Борисов – началник отдел в Дирекция „Индустриални отношения и управление на държавното участие“ и госпожа Десислава Георгиева – началник на отдел в Дирекция „Техническа хармонизация и политика на потребителите“;
    от Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол: госпожа Стефка Граматикова – заместник-изпълнителен директор, господин Михаил Владов – член на Надзорния съвет и господин Руси Статков – член на Надзорния съвет.
    Пристъпваме към разглеждане на законопроекта.
    Наименованието е „Закон за изменение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол“.
    Работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
    По наименованието на закона имате ли някакви предложения? Не виждам.
    Моля, гласувайте наименованието на закона.
    Гласували: "За" - 15, "против" и "въздържали се" - няма.
    Наименованието на закона по вносител се приема.
    Има няколко предложения, които са на народния представител Димитър Байрактаров и група народни представители, на Искрен Веселинов и група народни представители, на Янаки Стоилов и група народни представители и, доколкото знам, от името на Янаки Стоилов госпожа Корнелия Нинова има да внесе допълнителни предложения.
    От вносителите – от името на Димитър Байрактаров – не виждам присъстващи.
    От името на Искрен Веселинов? Не виждам.
    От името на Янаки Стоилов? Не виждам
    От името на Корнелия Нинова?
    Колеги, аз предлагам, ако ги няма народните представители, които са вносители, да пристъпим към гласуване. Имате ги текстовете. Те са доста идентични. Общо взето, текстът на господин Байрактаров, текстът на господин Искрен Веселинов и първоначалният текст на Янаки Стоилов се припокриват. Отделно по § 2 госпожа Корнелия Нинова има друго предложение. Отделно имаме предложението на правителството, тоест, на вносителите.
    Вносителите имат ли да изложат някакви допълнителни съображения? Господин Петров?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБЕН ПЕТРОВ: Към момента нямаме. Ние си поддържаме становището на правителството – на вносителя.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Подлагам на гласуване предложението на народния представител Димитър Байрактаров и група народни представители.
    Моля, гласувайте това предложение.
    Гласували: "За" - 2, "против"- няма, "въздържали се" - 11.
    Предложението на господин Байрактаров и група народни представители не се приема.
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Искрен Веселинов и група народни представители.
    Моля, гласувайте това предложение.
    Гласували: "За" - 2, "против" – няма, "въздържали се" - 11.
    Предложението на господин Искрен Веселинов и група народни представители не се приема.
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Янаки Стоилов и група народни представители.
    Моля, гласувайте.
    Гласували: "За" - 2, "против" – няма, "въздържали се" - 11.
    Предложението на господин Янаки Стоилов и група народни представители не се приема.
    Подлагам на гласуване предложението на вносителя – Министерския съвет.
    Моля, гласувайте.
    Гласували: "за" - 11, "против" - 4, "въздържали се"- няма
    Текстът на вносителя за § 1 се приема.
    Преминаваме към § 2.
    По този параграф има предложение госпожа Корнелия Нинова.
    Заповядайте, госпожо Нинова.
    КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря Ви, господин председател!
    Надявам се текстът, който ще предложа, да е по-консенсусен, още повече че го обсъдихме и предварително.
    Колеги, правя предложение за § 2. Ще го прочета буквално и ще го предоставя след това и в писмен вид:
    „§ 2. В § 11д от Допълнителните разпоредби на Закона за приватизация и следприватизационен контрол се създават ал. 3 и 4:
    „(3). За приватизационни договори, по които има неизпълнени в срок задължения, Изпълнителният съвет на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол, съответно органите по чл. 4, ал. 4 могат да предприемат необходимите действия за учредяване на законна ипотека или налагане на обезпечителни мерки по чл. 397 от Гражданско- процесуалния кодекс върху имуществото на купувача, в това число върху акции и дялове на купувача в приватизираното дружество.
    (4). Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол, съответно органите по чл. 4, ал. 4 могат да отправят искане до съответния компетентен съд за допускане на обезпечение на бъдещ иск или на предявен иск чрез налагане на обезпечителни мерки по чл. 397 от Гражданско-процесуалния кодекс върху имуществото на купувача, в това число върху акции и дялове на купувача в приватизираното дружество.“
    Мисля, че разбирате смисъла. Той е насочен в посока защита на интересите на държавата от недобросъвестни купувачи. Така че това е текстът, който предлагаме.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Този текст е предложение на Янаки Стоилов. Доколкото знам, е съгласуван донякъде или изцяло с Министерството на икономиката.
    Аз ще искам все пак да чуем вносителите какво мислят по този текст. Тоест, Вие не сте вносители, а по-скоро сте изпълнители евентуално.
    Заповядайте, господин заместник-министър на икономиката.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБЕН ПЕТРОВ: Да, ние по-скоро сме изпълнители. Наистина е имало представители на Министерството на икономиката в тази работна група. Но след консултации с нашите експерти в дирекциите ние не подкрепяме това предложение. Ние държим наистина тази процедура да мине, както е предложена от вносителя, тъй като рискът за България – тъй като вече сме опънали достатъчно нервите на Европейската комисия – да й бъдат наложени наказателните процедури, е много голям и предложението ни е тези изменения и допълнения да влязат в нов проект на закон за изменение и допълнение.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Тоест, доколкото разбирам, Вие не подкрепяте това предложение.
    Колеги, има ли други съображения?
    Заповядайте, господин Статков.
    РУСИ СТАТКОВ (член на Надзорния съвет на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол): Благодаря Ви, господин председател!
    Уважаеми господин председател, дами и господа народни представители! Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол, чийто представител съм, категорично поддържаше и поддържа да не се отменя § 8. Вие гласувахте преди малко текстове на народните представители, които ние сме дали. Ние сме ги дали с аргументация и то много сериозна. Четиристотин и шестдесет са незаконните ипотеки, които сме наложили. В българския съд няма възражения по законността на тази мярка.
    На заседанието, което беше при първото четене, аз слушах дискусията от балкона. Имаше прието решение на Народното събрание да се даде цялата информация, свързана с преговорите с Европейската комисия. Аз такава не съм видял като член на Надзорния съвет.
    Ние като Надзорен съвет и Изпълнителен съвет не сме участвали в тези преговори. Ние сме тези, които прилагат закона. Моите консултации с представители на българската правна мисъл ме доведоха до заключение, че ние трябва да положим по-сериозни усилия в разговорите си с Европейската комисия, а не да се оправдаваме с това, че ще произтекат евентуални санкции. И тъй като не беше предоставена тази стенограма, ние сме категорични и не сме си променили становището.
    Така че тази модификация, която господин Стоилов предлага сега и която госпожа Корнелия Нинова предложи, е някакво частично обезпечение, което не решава проблема в онзи мащаб, в който трябва да бъде защитен българският държавен интерес.
    Това, което предлага господин заместник-министърът – да се облага с нова процедура – е несериозно. В края на краищата, българското Народно събрание, българското правителство трябва да отстояват държавния интерес. Има Конституция, има разпоредби, които са с директно действие. Те са за управление на имоти – държавна собственост, в интерес на гражданите и обществото. Как ние защитаваме този интерес? Говоря като човек, който е избран от Народното събрание. Говоря като представител на органи за управление.
    Според мен така, без да се водят сериозни, мотивирани разговори с Европейската комисия, е твърде несериозно. Затова поне приемете частичното предложение, което предлага господин Стоилов чрез госпожа Нинова.
    Отделно от това ние сме дали вариант, който за съжаление никой не взе предвид. Ако вие приемете въобще да се отмени ипотеката, трябва задължително да има разпоредба, която да уреди заварените ипотеки – 460 на брой. Да бъдат запазени, защото срещу нас ще тръгнат искове. Отпада основанието. Ще тръгнат искове въобще по тази мярка. Ще има огромни и тежки последствия не само от гледна точка на финансовите средства – тези 200 млн. лв. – които ще загуби държавата. Те са в чисто правен аспект и от гледна точка на пазарната икономика. Няма пазарна икономика, в която купувачът и другата страна да си правят каквото си искат. Имаме добросъвестни купувачи, които са спазвали правилата, и недобросъвестни. Тази мярка - § 8 – е за недобросъвестните. Аз като член на бившата Агенция за следприватизационен контрол съм го изстрадал това. Голяма част от купувачите се подиграха с нас, те не мислеха въобще, че ще ги търсят за задълженията, които са поети. Каква пазарна икономика е това? Това е деморализиращо. То е против пазарната икономика. Не говорим за правните аспекти.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Аз също искам няколко думи да кажа. Това не е нов закон. Понеже нямам намерение да превръщаме в митинг днешното заседание, за второ четене ще имаме възможност да се изказваме.
    Първо, искам да ви кажа, че трябва да седнете с Министерството на икономиката и да се разберете и да играете като един екип, защото в края на краищата вие трябва да бъдете един екип. Вие сте част от управлението на тази държава. А не да се оправдавате едни други – кой какво внася.
    Второ, искам да ви дам малко цифри. Какъв е балансът досега? За последните четири години са събрани 214 млн. лв., 80 процента от тях са събрани по § 8.
    Трето, към днешна дата има заведени над 120 дела, от които 60 са по § 8. Очакват се още между 60 и 80 млн. лв. Това са ваши данни, на агенцията, и аз съм ги взел от вашия председател. Между 60 и 80 млн. лв. трябва да се съберат.
    Така че какво ще гласуваме ние днес тук, събираемостта няма никакво значение. Тези пари ще дойдат и спрете да коментирате, че държавата ще изгуби 200 млн. лв., защото някой каза, Вие го казахте: 80 млн. лв., след това станаха 120 млн. лв., след това станаха 200 млн. лв., а вече чух в залата и 200 млн. евро. Говори се за това, че всичко, което е заведено, то ще се събере.
    Четвърто, законът за изменение и допълнение не действа със задна дата. Това трябва да го разберете. Това, което приемаме днес, не важи със задна дата.
    Пето, 2006 г. това е прието. Прието е правилно. Така е трябвало да бъде, защото от масовата приватизация с РМД насам огромни пари „отплуваха“, изчезнаха. Едва през 2006 г. ние го приехме по времето на нашето 40 Народно събрание. Но ние тогава не бяхме член на Европейския съюз. Влизайки като член на Европейския съюз, едва 2012 г. те изпратиха писмо, с което позицията им е по § 8, че той въвежда специализирано държавно право и не отговаря на изискванията на правилата на Европейския съюз.
    Аз не искам да навлизам в детайли. Само ви казвам не подвеждайте хората, че ако днес гласуваме евентуално предложението на Министерския съвет, ще изгубим огромни пари. Това не е вярно.
    И последно, същият този закон в предишното правителство преди една година в абсолютно същия вид го внесе министър Драгомир Стойнев и вие тогава го подкрепихте. Имам предвид управлението.
    Така или иначе, искам да чуем мнението на министерството и след това ще продължим с гласуването.
    Господин заместник-министър, имате думата.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБЕН ПЕТРОВ: Уважаеми господин председател, госпожи и господа народни представители! Наистина съм коментирал този казус с господин Емил Караниколов и той е на нашата позиция. В момента той е в полагаем му се отпуск. Наистина Министерството на икономиката работи в синхрон с Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол. Явно там в самия Управителен съвет може би през годините има някаква липса на комуникация. Не знам дали всички представители от Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол, които са тук, са на същото мнение, както колегата. Но според мен той изказва частно мнение.
    Така че тук мога да ви предложа да дадете думата на нашите експерти, които са коментирали с господин Караниколов казуса през целия процес на защита на българските интереси. Така че те са напълно наясно и документите са тук с номера, с печати. Така че те могат да ви запознаят. А който има желание, след това може да ги види и на място.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: И аз Ви благодаря.
    Народни представители искат ли думата. Кой друг иска думата?
    Заповядайте, господин Владов. Имате думата.
    МИХАИЛ ВЛАДОВ (член на Надзорния съвет на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол): Благодаря Ви, господин председател! Член съм на Надзорния съвет на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол.
    Във връзка с обсъждания проблем бих искал да кажа, че ние, Агенцията, имахме подобно становище, каквото беше внесено от госпожа Корнелия Нинова. Господин Руси Статков малко емоционално подходи към въпроса. Впоследствие получихме становище от действително компетентните дирекции в Министерския съвет и в Министерството на икономиката, с които работим перфектно в продължение на целия мандат, който сме изкарали досега, и се надяваме и за в бъдеще да работим така.
    Аз също не бих се съгласил да направим нещо, което ще доведе до втора наказателна процедура срещу България или да отложим един проблем за две или три години.
    Така че подкрепям становището на Министерството на икономиката.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Искам да успокоя господин Статков. Аз ще гласувам „за“ предложението на Янаки Стоилов, ако това го интересува.
    Второ, искам да ви кажа, че обсъждахме три варианта как да действаме по този закон. Първият вариант беше да отложим гласуването, отново да дадем един месец, отново Министерството на икономиката, респективно Министерският съвет да изпратят предложение за съгласуване в Брюксел, след което отново да тръгнем да обсъждаме този въпрос.
    Вторият вариант беше да приемем предложенията на господин Янаки Стоилов и тези, които бяха предложени, ако се приемат.
    Третият вариант беше да се приеме предложението на Министерския съвет. Обсъждахме и варианта какво би станало, ако не приемем предложението на Министерския съвет. Това автоматично води до друга ситуация, ситуация, при която Министерският съвет си е изпълнил ангажимента, ние не сме го приели, Брюксел ни налага санкцията, влизаме в осъдителна процедура и има опасност всичките пари, които до момента вие сте събирали, със задна дата да започнат да се търсят регресивно. Не че ще ги вземат, но влизаме в безумна процедура.
    Затова аз ви предлагам така. Предлагам да минем към гласуване на последното предложение.
    Моля, гласувайте предложението на колегата Янаки Стоилов, прочетено от госпожа Корнелия Нинова, и действително предварително съгласувано с министерството.
    Моля, гласувайте.
    Гласували: "За" - 4, "против" няма и "въздържали се" – 12.
    Предложението не се приема.
    Преминаваме към Заключителната разпоредба.
    Работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието.
    Моля, гласувайте наименованието на раздела „Заключителна разпоредба“.
    Гласували: "За" - 15, "против" и "въздържали се" - няма.
    Предложението на вносителя за наименованието „Заключителна разпоредба“ се приема.
    Преминаваме към § 2:
    „§ 2. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.“
    Има предложение на народния представител Байрактаров. Първото не се ли приеме, няма какво да преномерираме - § 2 да стане § 3.
    Моля, гласувайте това предложение.
    Гласували: "За" - няма, "против" – няма, "въздържали се" - 15.
    Предложението на народния представител Байрактаров не се приема.
    Господин Христов, имате думата.
    РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря Ви, господин председател! Господин заместник-министър на икономиката, на страницата на Министерството на икономиката сте изнесли критериите за оценка на проектите по програма „Иновация и конкурентоспособност“. В момента тече обществено обсъждане.
    Аз предлагам, господин председател, на първото заседание на комисията след ваканцията да поканим Министерството на икономиката и да обсъдим тези критерии като комисия, която има отношение към този въпрос.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, съгласни ли сте? Аз мисля, че това предложение е много логично. Тази програма я чакат страшно много български фирми. Вие сте пуснали вече материалите за обществено обсъждане.
    Нека на 22 април първа точка от дневния ред да бъде - да ни информирате какви предложения има.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБЕН ПЕТРОВ: Да, от Министерството на икономиката сме абсолютно съгласни. Наистина критериите са доста революционни, доста отворени към бизнеса, доста обективни. Така че с най-голямо удоволствие смятам, че би било добре да бъде запозната и Комисията по икономическа политика и туризъм.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Това решение се приема. Вкарваме го като първа точка за заседанието на 22 април 2015 г. Поначало на 22 април имаме блиц контрол с министъра и дано този път да е тук, в България.
    Колегите ме предупреждават, че сме гласували против предложението на народния представител Байрактаров, тъй като няма смисъл, но целия параграф не сме гласували.
    Моля, гласувайте параграфа.
    Гласували: "За" - 16, "против" и "въздържали се" - няма.
    Параграфът се приема.
    С това точка 2 от дневния ред е приключена.

    Преминаваме към точка трета от дневния ред: Представяне, обсъждане и приемане на законопроекти за допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, № 502-01-21, внесен от Министерския съвет на 20 март 2015 г. и № 502-01-25, внесен от Министерския съвет на 7 април 2015 г. -- първо гласуване.
    Гости по тази точка са:
    от Министерството на културата: господин Боил Банков – заместник-министър на културата;
    от Министерството на външните работи: господин Красимир Божанов – директор на Дирекция „Правна“;
    от Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол: госпожа Стефка Граматикова – заместник-изпълнителен директор, господин Михаил Владов – член на Надзорния съвет е и господин Руси Статков – член на Надзорния съвет.
    От името на вносителите кой ще представи законопроекта?
    Заповядайте, господин заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОИЛ БАНОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители! Аудиовидео „Орфей“ е единственото предприятие в страната, което е специализирано в извършване на дигитална реставрация на филмов архивен материал. Притежава дигитални мастери на стотици български филмови заглавия.
    Основната дейност е свързана с извършване на дигитална реставрация на класически български игрални и документални филми. В този смисъл дружеството се явява гарант за опазване на национално културно наследство.
    Що се касае до Национална агенция „Музика“, тя е изключена от списъка през 2011 г. с мотив за тежко финансово състояние на дружеството и невъзможност да развива своята дейност, нещо, което вече две години не е така. Дружеството е на печалба.
    Дружеството е важно за развитието на българската музика, българската музикална култура и традиции. Там има огромен счетоводен архив, който касае артисти, оркестранти, вокални изпълнители, акробати, балетисти, работили в един период от 1960 до 1991 г.
    В този смисъл и двете дружества са изключително важни за българската култура. Министерството на културата абсолютно тълкува като грешно изваждането им от списъка през 2011 г. и застъпваме позицията за връщането им в този списък.
    Благодаря.
    Готов съм да отговоря на допълнителни въпроси.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Заповядайте, госпожо Карастоянова.
    ПОЛИНА КАРАСТОЯНОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми господин Банов, уважаеми колеги. Ние миналата седмица като Комисия по културата и медиите бяхме втора комисия, на която е разпределено това предложение. Имахме възможност да се запознаем с него. Да кажа само че отсъствието на многоуважаемия ни председател така тежко се усещаше, че ние със скромните си сили се опитахме да компенсираме тази липса. Разгледахме този законопроект и тъй като става дума за очевидно несправедливо решение, което е в ущърб на културните среди в България, единодушно в нашата Комисия по културата и медиите то беше подкрепено по текста на вносителите.
    Призовавам ви да направим същото и в тази комисия.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, много накратко, темата е ясна на всички.
    През 2011 г. едното дружество е извадено от забранителния списък за приватизация. През 2011 г., ако не се лъжа, пак беше същият министър. Тогава през 2011 г. решихте да го извадите, сега го връщате. През 2013 г. е другото дружество – „Музика“. Сега ги връщаме евентуално в списъка, ако приемем предложението.
    Колеги, има още две предложения. Знаете, че едното беше на Кристиан Вигенин за АДИС, за да се включи обратно в списъка. Тогава пък по предложение на Делян Добрев взехме решение да отложим гласуването, докато Министерският съвет не си внесе своето. Дадохме срок до края на миналия месец. С малка забава Министерският съвет си изпълни ангажимента. Между другото, вчера дойде предложението. Така че днес гледаме всички тези предложения.
    В момента гледаме предложението за „Орфей“ и „Музика“.
    Имате ли други предложения? Не виждам.
    Моля, гласувайте предложението на Министерския съвет.
    Гласували: "за" - 16 , "против" и "въздържали се“ – няма.
    Предложението на Министерския съвет се приема.
    Подлагам на гласуване предложението на Министерския съвет за Агенция „Дипломатически имоти в страната“ – ЕООД.
    Някакви съображения по предложението? Вече ги коментирахме. Няма.
    Моля, гласувайте предложението на Министерския съвет за АДИС ЕООД.
    Гласували: "За" - 16, "против" и "въздържали се" - няма.
    Предложението на Министерския съвет за АДИС ЕООД се приема.
    Подлагам на гласуване същото предложение, но на господин Кристиан Вигенин.
    Моля, гласувайте.
    Гласували: "За" - 16, "против" и "въздържали се" - няма.
    Предложението на народния представител Кристиан Вигенин за АДИС ЕООД се приема.

    Следващата точка от дневния ред е точка пета: Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за ограничаване изменението на климата, № 502-01-24, внесен от Министерския съвет на 30 март 2015 г. -- първо гласуване.
    Гости по тази точка са:
    от Министерството на околната среда и водите: господин Павел Гуджеров – заместник-министър на околната среда и водите, госпожа Боряна Каменова – директор на Дирекция „Политика по изменение на климата“ и госпожа Венета Борикова – началник отдел „Международни механизми за търговия с емисии“.
    Имат думата вносителите. Господин заместник-министър, най-вероятно Вие ще представите законопроекта?
    Заповядайте, господин заместник-министър Гуджеров. Много накратко, изчели сме всичко от „кора до кора“. Не ни четете мотивите. Много накратко кажете за какво става дума.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПАВЕЛ ГУДЖЕРОВ: Благодаря Ви, господин председател!
    Уважаеми дами и господа народни представители, съвсем, съвсем накратко ще кажа следното.
    Предложеният на вашето внимание законопроект цели допрецизиране на разписани наредби, по-коректно транспониране на директиви, което е поискано от Европейската комисия.
    Смятам, че всички сте се запознали с текстовете. Не мисля, че има нещо толкова спорно или така вълнуващо, както в предните точки. Това е съвсем, съвсем накратко.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, имате думата. Имате ли някакви въпроси? По този законопроект ние не сме водеща комисия.
    Предлагам да преминем към гласуване.
    Моля, гласувайте предложението на вносителите.
    Гласували: "За" - 16, "против" и "въздържали се" - няма.
    Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за ограничаване изменението на климата, № 502-01-24, внесен от Министерския съвет на 30 март 2015 г., се приема на първо гласуване.
    С това точка пета е приключена.

    По точка шеста „Разни“ имаме ли някакви питания?
    Ако няма, весели празници.
    Следващото заседание на Комисията по икономическа политика и туризъм ще бъде на 22 април 2015 г. от 14,00 ч.
    Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.

    (Закрито в 15.10 часа)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА
    И ТУРИЗЪМ:

    Петър Кънев



    Стенограф:
    Божидарка Бойчева
    (Файлът съдържа 37 945 знака)
    Форма за търсене
    Ключова дума