Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по икономическа политика и туризъм
Комисия по икономическа политика и туризъм
13/01/2016
    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за икономическите и финансовите отношения с дружества, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, свързаните с тях лица и техните действителни собственици, № 502-01-92, внесен от Министерския съвет на 18 ноември 2015 г. -- първо гласуване.
    2. Представяне, обсъждане и приемане на Доклад на Междуведомствения съвет по отбранителна индустрия и сигурност на доставките към Министерския съвет за изпълнението на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба през 2014 година, № 502-00-64, внесен от Министерския съвет на 17 септември 2015 г.
    3. Разни.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ




    П Р О Т О К О Л
    № 1

    На 13 януари 2016 г., (сряда) от 14.00 часа в зала „Запад“, пл. „Народно събрание” № 2 на Народното събрание се проведе редовно заседание на Комисията по икономическа политика и туризъм.
    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за икономическите и финансовите отношения с дружества, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, свързаните с тях лица и техните действителни собственици, № 502-01-92, внесен от Министерския съвет на 18 ноември 2015 г. -- първо гласуване.
    2. Представяне, обсъждане и приемане на Доклад на Междуведомствения съвет по отбранителна индустрия и сигурност на доставките към Министерския съвет за изпълнението на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба през 2014 година, № 502-00-64, внесен от Министерския съвет на 17 септември 2015 г.
    3. Разни.

    Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията по икономическа политика и туризъм, и гости се прилага към протокола.
    Заседанието на комисията бе открито в 14.10 часа и ръководено от господин Петър Кънев – председател на комисията.

    * * *

    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Уважаеми колеги, добър ден! Имаме необходимия кворум.
    Откривам редовното заседание на Комисията по икономическа политика и туризъм.
    На всички колеги, с които не сме се видели, честита Новата година.
    Явно интересът към комисията е огромен, защото никога досега не сме имали кворум за започване на заседанието. Имахме дълга ваканция, по-голяма от ученическата.
    Мисля, че дневният ред няма да бъде особено тежък и дълъг. Имаме проект от две точки:
    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за икономическите и финансовите отношения с дружества, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, свързаните с тях лица и техните действителни собственици, № 502-01-92, внесен от Министерския съвет на 18 ноември 2015 г. -- първо гласуване.
    2. Представяне, обсъждане и приемане на Доклад на Междуведомствения съвет по отбранителна индустрия и сигурност на доставките към Министерския съвет за изпълнението на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба през 2014 година, № 502-00-64, внесен от Министерския съвет на 17 септември 2015 г.
    3. Разни.
    Искам да подчертая, че по точка първа ние не сме водеща комисия.
    Имате ли други предложения по дневния ред? Не виждам.
    Моля, гласувайте така предложения дневен ред.
    Гласували: "за" – 12, "против" и "въздържали се" - няма.
    Дневният ред се приема.

    Преминаваме към точка първа от дневния ред: Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за икономическите и финансовите отношения с дружества, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, свързаните с тях лица и техните действителни собственици, № 502-01-92, внесен от Министерския съвет на 18 ноември 2015 г., за първо гласуване.
    По точка първа от дневния ред искам да ви представя гостите:
    От Министерството на финансите: Фейзи Бекир – заместник-министър на финансите, Людмила Петкова – директор на Дирекция „Данъчна политика“, Красимир Сивев – началник на отдел в Дирекция „Данъчна политика“ и Елена Христова – главен експерт от Дирекция „Данъчна политика“;
    от Асоциацията на индустриалния капитал в България: Ивелин Желязков.
    Предлагам да преминем към точка първа от дневния ред. Доколкото имам информация - ако греша, госпожо Петкова и господин заместник-министър Бекир, ще ме поправите – тази точка вече е минала през разглеждане в Комисията по бюджет и финанси и единодушно е подкрепен законопроектът. Така ли е?
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА (директор на Дирекция „Данъчна политика“ към Министерство на финансите): Не, не е минала. Точката е отложена. Беше отложена.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Благодаря Ви.
    Имате думата, господин заместник-министър. Заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ФЕЙЗИ БЕКИР: Благодаря Ви, господин председател!
    Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Проектът на закон за изменение и допълнение на Закона за икономическите и финансовите отношения с дружества, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, свързаните с тях лица и техните действителни собственици е изготвен с цел привеждане на законовите разпоредби в съответствие с европейското право и по-конкретно за елиминиране на несъответствията, свързани с основополагащите принципи, залегнали в Договора за функционирането на Европейския съюз.
    Със законопроекта се предлагат следните основни промени:
    - Промени по отношение на дружествата в обхвата на закона.
    Предложението за промяна е по отношение на забраните спрямо дружествата в обхвата на закона, като се цели законът да не обхваща минимални части, с които дружество, регистрирано в юрисдикция с преференциален данъчен режим или негови действителни собственици не могат реално да контролират българско дружество при дейност в България. Обхватът на действащия закон е силно екстериториален и засяга изключително голям брой лица, дори в случаите, когато дружество, регистрирано с юрисдикция с преференциален данъчен режим, няма никакво отношение към дейността на българското дружество.
    Подобно е и становището на Европейската комисия по постъпило запитване № 6765/14/MARK относно съвместимостта на разпоредбите на Закона за икономическите и финансови отношения с дружества, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, свързаните с тях лица и техните действителни собственици с правото на Европейския съюз.
    За да не се нарушава принципът на пропорционалност, тоест, мярката не трябва да надвишава преследваната цел, бе предложено понятието „свързани лица“ да бъде заменено с понятието „контролирани от тях лица“. Определението за „свързани лица“ да бъде отменено и да бъде въведено определение за „контрол“ по смисъла на Търговския закон, както и да бъдат въведени прагове, под които забраните в закона няма да се прилагат. Като праг е предложено „квалифицирано дялово участие“ по смисъла на съответните специални закони – Закона за кредитните институции, Кодекса за застраховането, Кодекса за социално осигуряване, Закона за пазарите на финансови инструменти, Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране и Закона за платежните услуги и платежните системи, а за дружества, дяловото участие, което не е предмет на специална регулация в други закони, въвеждаме минимален праг от 10 процента, по отношение на който законът няма да се прилага.
    Проектът предвижда в случаите на участие на повече от едно дружество, регистрирано в юрисдикции с преференциален данъчен режим и контролирано от него лице прагът, въведен със забраните, да не може да бъде превишаван и да се прилага общо за всички участници в дружества, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим и за контролираните от тях лица.
    - Другата промяна е свързана с това, че се въвежда определение за „действителен собственик“, което е в съответствие с концептуалната рамка, заложена в Директива 2015/849 на Европейския парламент и на Съвета от 20 май 2015 г. за предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпиране на пари и финансирането на тероризма. Това се отнася и за изменение на Регламент № 648/2012 на Европейския парламент и на Съвета и за Директива 2005/60 на Европейския парламент и на Съвета и на Директива 2006/70 на Комисията.
    - Промените по отношение на изключенията в закона във връзка с откритата процедура по нарушение на Европейската комисия и поет ангажимент от българска страна за отстраняване на несъответствия на законовите разпоредби с правото на Европейския съюз се предлага да бъде разширен обхватът на изключенията по чл. 4 от закона и предвидените забрани по чл. 3 да не се прилагат по отношение на дейностите, за които е приложимо правото на Европейския съюз.
    - Промени по отношение на юрисдикциите с преференциален данъчен режим, с което се предвижда промяна в определението за „юрисдикции с преференциален данъчен режим“, съгласно която за целите на закона, Гибралтар не е юрисдикция с преференциален данъчен режим, както и държавите – страни по Споразумението на Европейското икономическо пространство.
    - Промени, свързани с вписване на обстоятелства и данни за действителните собственици.
    Със законопроекта се предлага в Търговския регистър да се вписват обстоятелства и данни за дружествата, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, които осъществяват или ще осъществяват дейност, за която се отнасят забраните по чл. 3 от закона.
    В регистъра ще се вписват обстоятелствата относно изключенията по чл. 4, идентифициращи данни за действителни собственици, физически лица, дружество регистрирано в юрисдикции с преференциален данъчен режим, лицата контролирани от лицата по т. 1 и 2.
    Обстоятелствата и данните ще се вписват по партидата на дружеството преди участие в съответната процедура въз основа на заявление по образец. Към заявлението ще се прилага и нотариално заверена декларация за истинността на заявените обстоятелства и данни. Образците за заявлението и декларацията ще се утвърждават от министъра на правосъдието и ще се публикуват на интернет-страницата на Министерството на правосъдието.
    - Указания по прилагането на закона:
    С цел единно практическо прилагане на законовите разпоредби с проекта се предвижда указанията по прилагането на закона да се издават съвместно от министъра на финансите, министъра на икономиката и министъра на правосъдието. За осигуряване на прозрачност и информираност, както за лицата, участващи в процедурите, така и за административните органи се предвижда указанията да се публикуват на интернет-страниците на трите министерства.
    Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: И аз Ви благодаря за вниманието.
    Госпожо Петкова, нещо допълнително имате ли да добавите?
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА (директор на Дирекция „Данъчна политика“ към Министерство на финансите): Всъщност аз бих искала само да обобщя, че основно проектът на закон за изменение и допълнение на Закона за икономическите и финансовите отношения с дружества, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, свързаните с тях лица и техните действителни собственици или накратко казано – офшорните дружества, всъщност е изготвен във връзка с постъпила открита процедура за нарушение от Европейската комисия. Комисията основно счита, че се нарушават два от основните принципи за свободно движение на капитали - свободата на установяване и свободно предоставяне на услуги. В тази връзка е променена концепцията да не се използва понятието „свързани лица“, а „контролирани лица“.
    Второто е, че със закона не е спазен принципът за пропорционалност, тъй като в момента в действащия закон, независимо от участието на офшорно дружество може да има 1 процент и една акция, но не може да участва във всички тези процедури, които са посочени в чл. 3.
    Всъщност Комисията счита, че мярката не е пропорционална на преследваната цел, тъй като примерно с една акция или с един процент не може да се упражнява контрол. Но по начина, по който е в действащия закон, се забранява участие във всички тези процедури. Затова се налага промяна в закона.
    Проектът е съгласуван с Европейската комисия преди да бъде внесен в Народното събрание.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Благодаря Ви и аз.
    Колеги, имате становищата на няколко организации.
    Господин Желязков, от Асоциацията на индустриалния капитал, имате ли нещо да добавите в повече от това, което е в материала?
    ИВЕЛИН ЖЕЛЯЗКОВ (член на Асоциацията на индустриалния капитал в България): Да, господин председател. Само едно нещо бих искал да кажа.
    Благодаря за думата. За много години на всички уважаеми народни представители и гости!
    Ние споделяме мотивите на вносителите. Законопроектът е добре структуриран. Той решава основната задача, за която е направен, а именно проблемът с едната акция.
    Но нас ни притеснява едно нещо и то е, че от едната крайност – действащата редакция с едната акция, се отива в друга крайност – 10 процента. Това е много висок праг. Този праг, от една страна, няма да спре десет такива дружества да си купят банка. По никакъв начин няма да ги спре.
    От друга страна, обаче, един такъв праг би отблъснал евентуални портфейлни инвеститори.
    Поради това бихме ви предложили да обсъдите възможността, дали този праг с квалифицираното дялово участие, респективно квалифицираното участие, респективно 10-те процента, което в случая е едно и също, да не бъде сведено до по-малък процент, например 1, в краен случай – 3 процента, за да може да се постигне баланс, а не от едната крайност да се отива директно в другата. Балансът е по-доброто решение, според нас.
    Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Благодаря Ви и аз, господин Желязков.
    Има ли представители на Българска асоциация на лицензираните инвестиционни посредници и Българската асоциация на управляващите дружества, за да ни представят становищата си. Техните предложения, ако сте ги чели, колеги, са доста идентични като варианти.
    Има ли желаещи за изказвания? Няма.
    Имайте предвид, че законопроектът е разпределен на Комисията по бюджет и финанси. Тематиката на закона е много сложна. Аз много се съмнявам, че в рамките на няколко минути или часове ние ще вникнем в предложенията. Ние имаме представители на нашата комисия в тази комисия – по бюджет и финанси.
    Молбата ми, господин Желязков, е, всички предложения там да бъдат отправени, защото знаете много добре, че между първо и второ четене, каквито и предложения да постъпят, те ще гледат.
    Законопроектът е разпределен на още две комисии – Комисията по правни въпроси и Комисията по европейски въпроси. Ще разчитаме на колегите, че между първо и второ четене ще приемат абсолютно всички разумни предложения.
    Имам въпрос към народните представители, имате ли някакви въпроси или изказвания?
    Заповядайте, госпожо Нинова.
    КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Аз имам въпрос. Има ли становище на Комисията за финансов надзор – българската комисия. Това, че е съгласувано с Европейския съюз е добре. Но българската Комисия за финансов надзор дала ли е становище?
    Освен въпроса ми имам и едно притеснение или препоръка, или съвет. В Преходните и заключителни разпоредби променяте само Закона за пазарите на финансови инструменти, където заменяте „свързани лица“ с „контролирани лица“.
    Обръщам внимание, че покрай работата на Временната комисия с частните пенсионни фондове установихме, че в българското законодателство в 18 закона има 18 различни определения за „свързани лица“. Ако правите нещо, което внася нов елемент в тази материя, с този закон, без да промените съответните български закони, където има корелация, ще стане беля. Тук имате само един.
    Аз просто обръщам внимание, че има още 17 определения на понятието „свързани лица, които са в правния мир в България.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Госпожо Петкова, имате думата за отговори.
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА (директор на Дирекция „Данъчна политика“ към Министерство на финансите): Аз първо ще отговоря на въпроса по отношение на притесненията, че 10 дружества могат да заобиколят закона. В закона има клауза против злоупотреби и всъщност 10-процентният праг се отнася за всички дружества, включително и контролираните.
    Тоест, ако примерно две или три дружества са контролирани лица, примерно такива, в които имат участие офшорни дружества и се опитват примерно да участват в някаква обществена поръчка или примерно за договор за концесия, 10-процентният праг се отнася за всички дружества. Тоест, и за всички се изчислява. Ако примерно едното има 5 процента, а другото има 10 процента, просто забраната се отнася и за двете, тъй като общият процент е 15.
    По отношение на десетпроцентния праг, всъщност това нещо е обвързано с няколко основни закона и в тези сега действащи закони – Закона за платежните услуги и платежните системи, Закона за пазарите на финансови инструменти, Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми, Закона за кредитните институции – квалифицираното участие е 10 и над 10 на сто. По принцип за тях и сега се подава декларация за действителните собственици. Тоест, десетпроцентното участие е изравнено с тези дейности, за които специални закони контролират дейността. Затова примерно е записано в закона, че трябва да е налице или квалифицирано участие по смисъла на съответния специализиран закон, или 10 процента, тъй като сме анализирали всички тези закони и във всички е записано 10 процента.
    По отношение на Комисията за финансов надзор, всъщност законопроектът е изпратен и са получени становища от всички министерства, от Комисията за финансов надзор, от БНБ. Законопроектът два пъти е съгласуван с Българска народна банка и с Комисията за финансов надзор. Всички техни бележки са отразени.
    По принцип, ако представлява интерес, можем да донесем и съгласувателната таблица с техните становища и че са приети.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, имате думата. Има ли някакви други предложения, коментари? Ако няма, аз предлагам да преминем към гласуване на законопроекта.
    Моля, гласувайте законопроекта за изменение и допълнение на Закона за икономическите и финансовите отношения с дружества, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, свързаните с тях лица и техните действителни собственици, № 502-01-92, внесен от Министерския съвет на 18 ноември 2015 г., за първо гласуване.
    Гласували: "за" - 10, "против" – няма, "въздържали се" - 5.
    Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за икономическите и финансовите отношения с дружества, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, свързаните с тях лица и техните действителни собственици, № 502-01-92, внесен от Министерския съвет на 18 ноември 2015 г., се приема на първо гласуване.
    Благодаря ви.
    Приятна работа.

    Преминаваме към точка втора от дневния ред: Представяне, обсъждане и приемане на Доклад на Междуведомствения съвет по отбранителна индустрия и сигурност на доставките към Министерския съвет за изпълнението на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба през 2014 година, № 502-00-64, внесен от Министерския съвет на 17 септември 2015 г.
    По точка втора от дневния ред гостите са:
    От Министерство на икономиката: Филип Кирев – началник на Политическия кабинет и Христо Атанасов – началник отдел „Международно контролирана търговия“;
    от Министерство на отбраната: Иван Карабашев – началник отдел „Отбранително-мобилизационна подготовка“ в Дирекция „Планиране, програмиране и бюджет“ и Десислава Костадинова – главен експерт в Дирекция „Отбранителна политика“.
    от Министерски съвет: Аню Ангелов – секретар на Междуведомствения съвет по отбранителна индустрия и сигурност на доставките към Министерския съвет и Бенко Ламбев – държавен експерт.
    Ще помоля докладчиците – виждам, че господин Аню Ангелов се насочва – да заемат местата си. Кое министерство или Министерският съвет ще докладва?
    Вие ли ще докладвате, господин Ангелов? Имате думата.
    Заповядайте, господин Ангелов.
    АНЮ АНГЕЛОВ (секретар на Междуведомствения съвет по отбранителна индустрия и сигурност на доставките към МС): Уважаеми господин председател, аз като секретар на Междуведомствения съвет по отбранителна индустрия и сигурност на доставките към Министерския съвет ще представя пред вас доклада.
    Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! С Решение от 16 септември 2015 г. в Министерския съвет беше одобрен Годишен доклад на Междуведомствения съвет по отбранителната индустрия и сигурност на доставките за изпълнение на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба през 2014 г.
    Общо през 2014 г. Междуведомственият съвет по отбранителна индустрия и сигурност на доставките е провел 10 заседания, на които са издадени 16 едногодишни лицензи за износ и внос на продукти свързани с отбраната. Това означава, че нови 16 фирми са се включили във външнотърговската дейност с продукти, свързани с отбраната. Издаден е един едногодишен сертификат за получател на продукти свързани с отбраната и 11 тригодишни лицензи за износ и внос на продукти свързани с обраната.
    Следва да отбележа, че с промяна в Закона за експортния контрол сроковете за действие на лицензиите бяха увеличени от три на пет години за всеки следващ, а валидността на удостоверенията за регистрация се увеличи също от три на пет години. Така че тези 2 тригодишни удостоверения за регистрация за брокерска дейност между две трети страни са издадени на базата на закона преди неговата промяна. Освен това бяха издадени 29 петгодишни удостоверения за регистрация за брокерска дейност между две трети страни, 6 тригодишни удостоверения за регистрация за трансфер, 57 петгодишни удостоверения за регистрация за трансфер, две изменения на лицензии за износ и внос на продукти свързани с отбраната, едно изменение на удостоверение за регистрация за брокерска дейност между две трети страни и две изменения на удостоверения за регистрация за трансфер.
    Прекратени са по искане на заявителите два лиценза за износ, внос и трансфер на продукти свързани с отбраната и едно удостоверение за регистрация за брокерска дейност между две трети страни.
    През 2014 г. са спрени три лиценза за износ и внос на продукти, свързани с отбраната, едно удостоверение за регистрация за брокерска дейност между две трети страни и две удостоверения за регистрация на трансфер на продукти свързани с отбраната на следните фирми: „Берета трейдинг“ ЕООД – гр. София, „Амунишън груп“ ЕООД и „Битова електроника“ АД – гр. Ботевград.
    Впоследствие фирма „“Берета трейдинг“ ЕООД – гр. София, е излязла от процедура по несъстоятелност и са му възстановени спрените лицензии за износ и внос на такива продукти – удостоверение за регистрация и удостоверение за трансфер.
    Поради неотстраняване на обстоятелства, довели до спирането на издадените документи на „Амунишън груп“ ЕООД са отнети издадените лицензии за износ и внос на такива продукти – удостоверения за регистрация за трансфер на продукти.
    Междуведомственият съвет по отбранителна индустрия и сигурност на доставките е отказал на „АВЛ – София“ ЕООД, гр. София, издаването на лиценз за износ и внос на продукти – удостоверение за регистрация и за трансфер.
    През 2014 са разгледани 26 заявления за промяна на обстоятелствата, при които са издадени документи по експортния контрол.
    Към 31 декември 2014 г. действат 38 лицензи за износ, внос и трансфер на оръжие, издадени по силата на Закона за експертния контрол, 140 лицензи за износ и внос на продукти, свързани с отбраната, 5 лицензи за транспортиране на оръжие, 128 удостоверения за регистрация за трансфер на продукцията, предназначена за отбраната, 88 удостоверения за регистрация за брокерска дейност с оръжие и продукти, свързани с отбраната, и 1 сертификат за получател на продукти, свързани с отбраната.
    От Приложение 2 на доклада е видно, че през периода 2007 – 2014 г. почти два пъти е нараснал общият брой на действащите в края на годината лицензии и удостоверения за регистрация – от 202 броя през 2007 г. на 398 през 2014 г.
    Секретариатът на Междуведомствения съвет по отбранителната индустрия и сигурност на доставките има своя електронна страница, на която се публикуват редовно измененията на нормативната база, състава на Съвета, дневния ред на заседанията и взетите решения.
    В изпълнение на законовите изисквания за повишаване на прозрачността и обществения контрол в работата на Съвета се поддържа актуален публичен регистър на притежателите на действащи лицензии и удостоверения за регистрация.
    Благодаря ви за вниманието.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: И аз Ви благодаря, господин Ангелов.
    Колеги, имате думата.
    Има ли въпроси към вносителите?
    Господин Бойчев, Вие ли искате думата като специалист по износ на оръжие?
    Заповядайте, господин Бойчев. Имате думата.
    ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Не, не съм специалист и не бих искал да бъда никога, уважаеми господин председател. Да използвам случая, че все пак лично господин Аню Ангелов е тук и да залича малкия интерес може би в началото на новата сесия.
    Аз може да не съм много коректен във въпроса, който ще задам, и дали е точно към Вас. За съжаление нееднократно нашата страна е замесена в случаи на износ на оръжие, което се намира в епицентъра на доста горещи точки в момента. Вие като човек, който е бил министър, и следите тази тема, представяйки ни този доклад, искам да използвам тази възможност и да попитам следното.
    Имаме ли притеснения в тази област? Има ли според Вас нещо, което да ни притеснява, тъй като си признавам, че аз съм разсъждавал по този въпрос – дали да не го направя и предмет на парламентарен контрол към българското правителство, тъй като ми се струва, че последното, от което се нуждае нашата страна, е да бъде въвличана в такъв тип ситуация, в която да бъде коментирана като страна-износителка на оръжие в тези конфликтни зони и точки.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Заповядайте, господин Ангелов, да отговорите на въпроса на господин Бойчев.
    АНЮ АНГЕЛОВ (секретар на Междуведомствения съвет по отбранителна индустрия и сигурност на доставките към МС): Уважаеми господин председател, уважаеми господин Бойчев. Тук става въпрос за доклада на Междуведомствен съвет по отбранителната индустрия и сигурност на доставките. Не са в неговите правомощия да разглежда сделки. Всяка една сделка с оръжие се разглежда от междуведомствена комисия, която е под председателството на министъра на икономиката. Мисля, че има и такъв отделен доклад, който би трябвало да разгледате, доколкото ми е известно.
    Мога да ви кажа, че има различни спекулации по различни медии, най-вече – сайтове, но Междуведомственият съвет по отбранителна индустрия и сигурност на доставките стриктно изпълнява Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, отнасящи се до лицензии. Все пак трябва да е ясно, че това е дейност до 7 ноември 2014 г. От 7 ноември насам и до 31 декември 2014 г. на това правителство всичко останало е фактология, която е от предишния Междуведомствен съвет. Така че за 2016 г. ще получите доклад, който ще отразява състоянието на нещата през 2015 г. Има и отнети лицензии, има и спрени лицензии. Но те не са свързани с нарушения на каквито и да са санкции, наложени или от ООН и от Съвета за сигурност, или от Европейския съвет.
    Затова аз мога – поне по моята дейност като секретар на Междуведомствения съвет по отбранителната индустрия и сигурност на доставките стриктно да спазваме нормативната база. Това е и становището и на двамата съпредседатели – министъра на икономиката и министъра на отбраната – стриктно да се спазва Законът за експортния контрол.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Благодаря Ви, господин Ангелов.
    Колеги, имате ли други въпроси?
    По въпроса на господин Бойчев, ще кажа, че като дойде въпросът в другата комисия, им се караме, защо изнасят толкова малко оръжие, а, като дойде тук, правим забележка защо пък се появява българско оръжие тук – там. Така че трудно може да се отговори.
    Аз ви благодаря и предлагам да преминем към гласуване.
    Моля гласувайте предложението да приемем доклада във вида, в който е представен от вносителите.
    Гласували: „за“ – 15, „против“ и „въздържали се“ – няма.
    Докладът на Междуведомствения съвет по отбранителна индустрия и сигурност на доставките към Министерския съвет за изпълнението на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба през 2014 година, № 502-00-64, внесен от Министерския съвет на 17 септември 2015 г., се приема.
    С това точка втора е приключена.

    Преминаваме към точка трета от дневния ред: Разни.
    По тази точка нямам нищо специално да ви съобщя.
    Водещи сме още по два или три законопроекта. Очакваме становища от няколко министерства и ведомства.
    Благодаря ви за изключително активното участие в заседанието и за много кратките коментари.
    Следващото заседание на Комисията по икономическа политика и туризъм ще бъде на 20 януари 2016 г., сряда, в зала „Изток“ от 14,00 ч.
    Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.

    (Закрито в 14.35 часа)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА
    И ТУРИЗЪМ:

    Петър Кънев


    Стенограф:
    Божидарка Бойчева
    Форма за търсене
    Ключова дума