Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по икономическа политика и туризъм
Комисия по икономическа политика и туризъм
13/07/2016
    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Търговския закон, № 602-01-31, внесен от Министерски съвет на 14 юни 2016 г. -- за първо гласуване.
    2. Представяне, обсъждане и приемане на Доклад на Междуведомствената комисия за експортен контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожение към министъра на икономиката за изпълнението на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба за 2015 г., № 602-00-47, внесен от Министерски съвет на 7 юли 2016 г.
    3. Разни.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ




    П Р О Т О К О Л
    № 18

    На 13 юли 2016 г., (сряда) от 14.00 часа в зала „Запад“, пл. „Народно събрание” № 2 на Народното събрание се проведе редовно заседание на Комисията по икономическа политика и туризъм.
    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Търговския закон, № 602-01-31, внесен от Министерски съвет на 14 юни 2016 г. -- за първо гласуване.
    2. Представяне, обсъждане и приемане на Доклад на Междуведомствената комисия за експортен контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожение към министъра на икономиката за изпълнението на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба за 2015 г., № 602-00-47, внесен от Министерски съвет на 7 юли 2016 г.
    3. Разни.

    Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията по икономическа политика и туризъм, и гости се прилага към протокола.
    Заседанието на комисията бе открито в 14.05 часа и ръководено от господин Петър Кънев – председател на комисията.

    * * *

    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум.
    Откривам редовното заседание на Комисията по икономическа политика и туризъм.
    Дневният ред ви е раздаден предварително. Той е следният:
    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Търговския закон, № 602-01-31, внесен от Министерски съвет на 14 юни 2016 г. -- за първо гласуване.
    2. Представяне, обсъждане и приемане на Доклад на Междуведомствената комисия за експортен контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожение към министъра на икономиката за изпълнението на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба за 2015 г., № 602-00-47, внесен от Министерски съвет на 7 юли 2016 г.
    3. Разни.
    Имате ли други предложения по дневния ред? Не виждам.
    Моля, гласувайте така предложения дневен ред.
    Гласували: "за" – 12, "против" и "въздържали се" - няма.
    Дневният ред се приема.

    Преминаваме към точка първа от дневния ред: Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Търговския закон, № 602-01-31, внесен от Министерски съвет на 14 юни 2016 г., за първо гласуване.
    По точка първа от дневния ред искам да ви представя гостите:
    от Министерството на правосъдието: госпожа Вергиния Мичева – заместник-министър на правосъдието и адв. Валя Гигова.
    Искам също така да ви предупредя, че ние не сме водеща комисия и аз току-що помолих заместник-министър Мичева съвсем накратко в изложението, което ще направи, по-скоро да отрази какво влияе това на бизнес-средата и работата на българските фирми.
    Също ви предупреждавам, че от 14,30 ч. и 15,00 ч. има заседания на други комисии и някои от нашите членове трябва да присъстват там, а има и извънредно заседание на Комисията по бюджет и финанси. Тоест, ще ви моля, да бъдем експедитивни.
    Заповядайте, госпожо заместник-министър Мичева.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВЕРГИНИЯ МИЧЕВА: Господин председател, благодаря Ви. Аз няма всъщност да ви изчета мотивите, защото вие може да разполагате с тях. Може би най-важно е да кажа две изречения, а след това ще Ви моля да дадете думата и на адв. Гигова, която е член на работната група, изключително начетен адвокат, която изключително много помогна за този законопроект.
    Накратко. Министерският съвет предлага изменение и допълнение на Търговския закон в две насоки. Едната е мерки срещу кражбата на фирми, а втората част е създаване на производство по стабилизация на търговците.
    Първата част – по отношение на кражбата на фирми – беше изключително наложителна с оглед на появилите се много случаи. Действително, това са така наречените „откраднати търговски дружества“. В Министерство на правосъдието много често идват сигнали именно по такива случаи. Министърът на правосъдието реагира с проверки от инспектората, но това не е достатъчно. Нашата цел е да ги превентираме още на входа и това да не се случва, защото нито SMS-те, нито наказателните производства биха помогнали на бизнеса години наред да си възстановява евентуално средствата, които са им взети или пък имотите.
    Второто е производството по стабилизацията на търговец – това е едно изискване, едно производство, което България следва да въведе във връзка с препоръките на Европейската комисия от 12 март 2014 г. за нов подход към фалита и несъстоятелността на предприятия. Това засяга периода преди откриване на производството по несъстоятелност. Целта е да запазим особено малкия и среден бизнес, ако не е стигнал до състояние на фалит, да му се даде възможност за втори шанс, да се стабилизира и евентуално с помощта на синдиците – ние сме ги нарекли по друг начин в законопроекта. Аз ще помоля да дадете възможност на адв. Гигова по-подробно да се спре на основните неща.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Заповядайте, госпожо Гигова.
    ВАЛЯ ГИГОВА (адвокат, член на Работната група): Казвам се Валя Гигова и съм член на работната група.
    Акцентът на този законопроект, който касае в най-голяма степен бизнеса, е производството по стабилизация. Така сме го нарекли, тъй като това е най-често използваната дума и в сравнително правен аспект в последно време.
    Законопроектът е съобразен изцяло с традициите у нас. Той повтаря традициите на стария закон за предпазния конкордат, който изключително добре работи в България, предотвратявал е изключително много производства по несъстоятелност и е давал възможност на търговците преди да стигнат до невъзможност за плащане или състояние на свръхзадълженост да могат да стабилизират бизнеса си по начин, да отсрочат, разсрочат задълженията си, така че да могат да продължат дейността. А, ако това не стане, едва тогава производството по несъстоятелност да може да стигне до ликвидация на актива и удовлетворяване колективно на всички кредитори.
    Във връзка с този законопроект са използвани и съвременните образци, които ни бяха предоставени в сравнително правен аспект при изследването на законодателствата на Франция, Германия, Англия и Испания.
    Ако имате някакви въпроси и сте запознати с текста, съм готова да отговарям. Но мисля, че мотивите са достатъчно просторни и на тази фаза от обсъждане на законопроекта са съвършено достатъчни.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, имате думата.
    Аз използвам случая, че господин Любен Петров – заместник-министъра на икономиката, е тук. Присъствах на заседанието на така наречения бивш Съвет за икономически растеж, сега е само Съвет за растеж, където всички работодателски организации в присъствието на всички министерства, които са членове, подкрепиха варианта. Имаха и доста предложения. Надявам се, че са били отчетени.
    Водеща комисия по този законопроект е Комисията по правни въпроси. Там мина гласуването. Законопроектът е подкрепен.
    Имате думата, колеги.
    Заповядайте, господин Бойчев.
    ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Тъй като и досега, когато имаше такъв тип нарушения и опити да бъдат, да кажем, откраднати търговски дружества, винаги в схемата се оказваше, че присъства и нотариусът. Тук пак стъпваме на пълномощия, на ред, който сте разписали, в който пак отново имаме процедура, която минава през нотариуса. С какво твърдим, че тази процедура, която ни предлагате в момента, дава повече основание за сигурност?
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Заповядайте, госпожо Гигова.
    ВАЛЯ ГИГОВА (адвокат, член на Работната група): Ще Ви отговоря. Аз съм и бивш нотариус – до 1998 г. съм била държавен нотариус и не станах частен, защото избрах да стана адвокат. Ще ви кажа каква е разликата.
    Всички заверки по Търговския закон са само заверка на подписа. При заверката на подпис, документът, който нотариусът удостоверява, не остава при него, както примерно остава от нотариалния акт или от тези документи, при които има заверки на съдържание. Ние затова засилваме формата и предвиждаме едновременно удостоверяване на подпис и съдържание, както сега е при пълномощните за прехвърляне на недвижими имоти. При това комбинирано удостоверяване екземпляр от акта остава при нотариуса и той трябва да го подвърже в томовете, както се подвързват нотариалните актове, за да не може, когато се постави въпросът за кражба на фирма, да се твърди – защото в работната група участваха и много колеги от прокуратурата, и те казаха: но ние нямаме оригинал, за да можем да обвиним някого в документно престъпление – сега екземпляр в оригинал ще стои при нотариуса и вариантът: документът го няма, имаме само ксерокопие и не можем да ангажираме наказателната отговорност, не би трябвало да стои и нотариусът ще носи много по-голяма отговорност за това, защото той трябва да съхранява на практика тези документи, защото те са такива, които стоят у него. Трябва да ги съхранява, както се съхранява нотариалният акт.
    Затова, да, вярно е, така е, прави сте, в голяма част от измамите участваха нотариуси, но, като го няма оригиналът, нотариусът много лесно може да каже „подписът не е мой“, „печатът не е мой“, „не се е осъществила такава заверка“.
    Сега вече няма да може да се измъкват с тази правна всъщност обосновка на проблема.
    Ние с измамите на нотариусите трябва да се борим с наказателно-правни средства. Като има няколко осъдени нотариуси и няколко осъдени адвокати, защото то и адвокати участват в това, не само нотариуси, няма да има такива неща. Аз съм адвокат, но човек трябва да е честен. Трябва да кажа, че никоя правна схема за измама не е без участието на колеги, за жалост, юристи - дали са нотариуси, дали са адвокати или ЧСИ-та, няма никакво значение. Тази схема е измислена от правномислещи хора.
    Това мога да ви кажа и смятам, че това е добър вариант да имаме поне оригинала на документа.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Заповядайте, господин Бойчев.
    ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Имам въпрос към Вас, многоуважаеми господин председател.
    Тъй като много важен е този закон за бизнеса и за средата, която дискутирахме и на изнесеното заседание на комисията, звучи логично това, което казвате като по-високо ниво на сигурност. Все пак имаме ли становище….
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Комисията по правни въпроси има становищата. Ние нямаме нищо.
    ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Да ни кажете какво мислят браншовите икономически организации какво мислят по законопроекта, тъй като, ако те са казали „да“, бих го подкрепил с условието, че все пак тази процедура по стабилизация ще трябва да я прегледаме още един път как ще работи в действителността и до каква степен ще дава шанс на малките предприятия наистина да се стабилизират, а няма да ги остави в ръцете на кредиторите.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: В Комисията по правни въпроси имат становища. Ако имате някакви предложения, между първо и второ четене аз съм готов да ги обсъдим заедно. Становищата са положителни.
    Колеги, има ли други изказвания?
    Заповядайте, господин Димитров.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Благодаря Ви, господин председател! Съвсем накратко. Мисля да пратим законопроекта още на този етап до различните браншови организации, ако не са го получили и ако имат забележки, да ни ги върнат.
    Това предлагам.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Отдавна го имат, но не възразявам да го изпратим.
    ВАЛЯ ГИГОВА (адвокат, член на Работната група): Само да уточним нещо. Те бяха членове на работната група. Българската търговско-промишлена палата, Българската стопанска камара – почти всички – и ние, за да сме сигурни, че няма да има проблеми, ги помолихме да направят анкета. Да пуснат анкета дали утежняване на формата се оценява положително или отрицателно от бизнеса. Над 90 процента казаха, че по-добре е по-тежка форма, отколкото да осъмнеш с откраднати дружествени дялове и да ти е източена сметката от банката.
    Ние имаме при нас тези статистики, но ги изпратете. Хората се променят, мисленето се променя. Нека да кажат какво мислят.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Аз бях на заседанието - КРИБ, Търговската промишлена палата, Българска стопанска камара, индустриалния капитал присъстваха, дадоха си становищата.
    Все пак, ако някой от вас иска, между първо и второ четене може да направи предложение.
    Колеги, в режим на гласуване сме.
    Моля, гласувайте представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Търговския закон, № 602-01-31, внесен от Министерски съвет на 14 юни 2016 г., за първо гласуване.
    Гласували: „за“ - 15, „против“ и „въздържали се“ – няма.
    Законопроектът за изменение и допълнение на Търговския закон, № 602-01-31, внесен от Министерски съвет на 14 юни 2016 г., се приема на първо гласуване.

    ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Колеги преминаваме към точка втора от дневния ред: Представяне, обсъждане и приемане на Доклад на Междуведомствената комисия за експортен контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожение към министъра на икономиката за изпълнението на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба за 2015 г., № 602-00-47, внесен от Министерски съвет на 7 юли 2016 г.
    Гости от Министерство на икономиката: Любен Петров – заместник-министър на икономиката, Силвия Зашева – държавен експерт в Дирекция „Международно контролирана търговия и сигурност“ и Наталия Граховска – главен експерт в Дирекция „Международно контролирана търговия и сигурност“;
    от Министерство на външните работи: Иво Мускуров – старши дипломатически служител в отдел „Контрол на въоръженията и неразпространение“ и Рени Димитрова – старши специалист в отдел „Контрол на въоръженията и неразпространение“;
    от Министерство на отбраната: Валери Василев – държавен експерт в Дирекция „Отбранителна политика“;
    от ДАНС: Спас Стоянов – директор на дирекция в ДАНС и Грета Николова – експерт в ДАНС.
    Господин заместник-министър, моля Ви накратко да представите доклада.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБЕН ПЕТРОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо председател!
    Уважаеми госпожи и господа народни представители, колеги! В днешното заседание ще ви представим годишния доклад за 2015 г. на Междуведомствената комисия за експорт и контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожение към министъра на икономиката, така наречената Междуведомствена комисия. Тъй като вие разполагате с пълния му текст, позволете ми съвсем накратко да представя някои от основните елементи на съдържанието му.
    Годишният доклад за 2015 г. на Междуведомствената комисия за експортен контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожение към министъра на икономиката, е изготвен в изпълнението на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба, както и в изпълнение на ангажиментите на Република България по силата на чл. 8, ал. 3 от Общата позиция 2008/944 на Съвета на Европейския съюз, съгласно който всяка страна-член, публикува национален доклад за своя износ на контролираните технологии и оборудване.
    През 2015 г. Междуведомствената комисия е издала 697 разрешения за износ и трансфер на продукти, свързани с отбраната, от територията на Република България на стойност 1 402 884 788 евро. Реализираният износ на продуктите, свързани с отбраната, е на обща стойност 642 564 000 евро. За внос и трансфер на продукти, свързани с отбраната за територията на Република България са издадени 475 разрешения на стойност 575 млн. евро. Общата стойност на реализирания внос и трансфер е 150 млн. евро.
    През 2015 г. са издадени 59 разрешения за транзит и превоз на продукти, свързани с отбраната, през територията на нашата страна. За същия период Междуведомствената комисия е издала 8 разрешения за брокерски сделки с продукти, свързани с отбраната. През 2015 г. имаме също така издадени 11 разрешения за износ и трансфер на изделия и технологии с двойно употреба на обща стойност 5 958 000 евро, включително деклариран износ по Генералното разрешение на Съюза за износ. Стойността на извършената реализация е на обща стойност 7 382 000 евро.
    През 2015 г. са издадени 17 удостоверения за внос на стойност 73 млн. евро, по които е извършена реализация на стойност 71 млн. евро.
    Докладът на Междуведомствената комисия беше одобрен на заседание на Министерския съвет на 7 юли 2016 г.
    Благодаря за вашето внимание.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Благодаря Ви, господин заместник-министър Петров.
    От останалите гости? От Министерството на външните работи, от Министерството на обраната, от ДАНС има ли някой желание да вземе думата?
    От народните представители? Колеги народни представители, имате ли въпроси към вносителите? Ако няма, закривам дебатите по точка втора по Доклада на Междуведомствената комисия за експортен контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожение към министъра на икономиката за изпълнението на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба за 2015 г., № 602-00-47, внесен от Министерския съвет на 7 юли 2016 г.
    Моля, гласувайте.
    Гласували: "за" - 15, "против" и "въздържали се" - няма.
    Докладът на Междуведомствената комисия за експортен контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожение към министъра на икономиката за изпълнението на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба за 2015 г., № 602-00-47, внесен от Министерския съвет на 7 юли 2016 г., се приема.
    Благодаря на гостите за участието в заседанието.

    Преминаваме към точка трета от дневния ред: Разни.
    В тази точка искам да благодаря на всички колеги, които участваха в изнесеното заседание на комисията. Приятно изненадани сме, че започнахме по-малко, отколкото завършихме като числен състав. Това никога не се е случвало. Започнахме с 11 човека и завършихме с 13. Освен това по-дълго заседание не сме имали досега – три часа.
    Обръщам внимание на госпожа Ахмедова и на господин Мартин Димитров за това, че странят от колектива ни и всичко това ни навежда на някои мисли, които не са особено лицеприятни за вас.
    Предупреждавам ви, че в края на септември Бургаска област ще има домакинство. Второто отсъствие вече води до някакви персонални санкции.
    Другата седмица в сряда най-вероятно ще имаме кратко заседание на комисията.
    Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.

    (Закрито в 14.30)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА
    И ТУРИЗЪМ:

    Петър Кънев


    Стенограф:
    Божидарка Бойчева
    Форма за търсене
    Ключова дума