Комисия по енергетика
05/12/2014 първо гласуване
Проект на Закон за държавния бюджет на Република България за 2015 г., № 402-01-7, внесен от Министерски съвет на 1 декември 2014 г.
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Относно: проект на Закон за държавния бюджет на Република България за 2015 г., № 402-01-7, внесен от Министерски съвет на 1 декември 2014 г.
На свое заседание, проведено съвместно с Комисията по икономическа политика и туризъм и Комисията за наблюдение на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране на 3 декември 2014 г., Комисията по енергетика обсъди проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2015 г.
На заседанието присъстваха: министърът на енергетиката - г-жа Теменужка Петкова, министърът на икономиката - г-н Божидар Лукарски, министърът на туризма - г-жа Николина Ангелкова, г-жа Карина Караиванова – зам.министър на финансите и представители на работодателски и граждански организации.
Законопроектът за държавния бюджет на Република България за 2015 г., № 402-01-7, беше представен от заместник - министъра на финансите г-жа Карина Караиванова. Приоритетите в бюджет 2015 са: провеждане на политика, гарантираща финансова стабилност и постепенна финансова консолидация, предприемане на действия за оптимизация на административните структури на бюджетните организации след извършването на функционален анализ и ефективно усвояване на европейските фондове. Рамката на бюджет 2015 е изготвена на база консервативна прогноза за основните макроикономически показатели, реалистична оценка на приходите, както и при рестриктивно планиране на разходите. Фискалните цели на правителството съответстват на изведената като приоритет политика за гарантиране на финансова стабилност и постепенна финансова консолидация. Разчетите по предприетите мерки за ограничаване на бюджетния дефицит предполагат да се елиминират факторите, довели до влошаването на бюджетната позиция за 2014 г. Само консолидираната фискална програма през периода 2015-2017 г. е в дефицит съответно в размер на 3% от БВП за 2015, 2,5% от БВП за 2016 г. и 2% от брутния вътрешен продукт за 2017 г.
Министърът на енергетиката - г-жа Теменужка Петкова, представи параметрите на бюджета на новосъздаденото Министерство на енергетиката за 2015 г. Тя посочи, че Министерството на енергетиката ще ориентира своята дейност към изпълнение на общия програмен приоритет на правителството на България за постигане на енергийна политика, насочена към устойчиво енергийно развитие на страната, ефективно използване на енергията и енергийните ресурси и задоволяване потребностите на обществото от електрическа и топлинна енергия, природен газ, нефтопродукти и твърди горива. Министерството на енергетиката ще провежда ясна и прозрачна енергийна политика, която ще цели да защитава държавния и обществения интерес и ще се основава на европейските принципи. За провеждане на държавната политика в областта на енергетиката, министерството си поставя една основна стратегическа цел - създаване на условия за сигурна, ефективна и екологично съобразена енергетика. Тя ще бъде постигната чрез реализиране на оперативни програми и цели. Оперативна програма „Гарантирана сигурност на доставките в конкурентни енергийни пазари“, която ще се осъществява чрез две програми - „Ефективно функциониране на енергийните предприятия, инфраструктура и пазари“ и „Сигурност при енергоснабдяването и при управлението на радиоактивните отпадъци и извеждането от експлоатация на ядрените съоръжения“. Оперативна програма „Ефективно и екологично съобразено енергийно развитие“ ще се осъществява чрез програма „Устойчиво енергийно развитие“, а оперативна програма „Ефективно управление на енергийните ресурси“ ще се осъществява чрез програма „Подобряване на процесите на концесиониране и управление на подземните богатства и геоложките изследвания“. Разходите за Министерство на енергетиката възлизат на обща стойност 51 265 000 лв., като те следва да обезпечат дейността както на централното управление, така и на един разпоредител с бюджет към Министерството на енергетиката - Агенцията за устойчиво енергийно развитие. Ведомствените разходи са 4 212 000 лв., а администрираните разходи са 47 052 000 лв. Към администрираните разходи са включени субсидии за нефинансови предприятия за фонд „Извеждане от експлоатация на ядрени съоръжения“ и фонд „Радиоактивни отпадъци“ в размер на 35 646 000 лв., субсидии за нефинансови предприятия, предвидени за компенсиране на разходите на "НЕК" в качеството й на обществен доставчик на електрическа енергия от възобновяеми източници по преференциални цени в размер на 6 388 000 лв. и средства за изпълнение на финансови мерки по Закона за енергетиката и Закона за енергийната ефективност. Капиталови трансфери също са предвидени за фонд „Извеждане от експлоатация на ядрени съоръжения“ и фонд „Радиоактивни отпадъци“ в размер на 5 млн. лв. Приходите, които са предвидени като финансов показател по бюджета на Министерството на енергетиката са в размер на 130 235 000 лв. Основните източници, от които се очаква да постъпят тези приходи, се предвижда в основната си част от 86 564 000 да постъпят по реда на Наредбата за реда за установяване, събиране, разходване и контрол на средствата и за размера на дължимите вноски във фонд „Извеждане от експлоатация на ядрените съоръжения“ и фонд „Радиоактивни отпадъци“. Предвидени са приходи от държавни такси в размер на 2 642 000 лв. Те ще се събират по тарифите за таксите от системата на Министерството на енергетиката. Третият източник на приходи са приходите от концесии, които се събират по Закона за концесиите, които са предвидени в размер на 41 029 000 лв.
В последвалата дискусия представителите на коалиция БСП Лява България заявиха, че няма да подкрепят законопроекта за държавния бюджет за 2015 г., тъй като не са съгласни с консервативния подход при формирането на приходната част, с отменянето на публичната инвестиционна програма и с възстановяването на фискалната политика, която ограничава икономическия растеж.
Представителите на ДПС не подкрепят бюджета с мотивите, че е планиран твърде предпазливо и при наличието на много макроикономически несъответствия, че в разходната част не са заложени никакви реформи или поне началото на такива и в приходната част липсва цифрово изражение на намеренията за увеличаване на събираемостта от приходните агенции.
Представителите на Реформаторския блок подкрепят бюджета, тъй като отговаря на обективните условия и е съставен в съответствие с прогнозните показатели, дадени от Европейската комисия и Световната банка за България. Изразени бяха резерви по отношение на намалените разходи за отбраната и увеличените такива за МВР.
Представителите на Патриотичния фронт подкрепят бюджета, с препоръки към бюджета на Министерството на туризма.
След приключване на дискусията се проведе гласуване, което приключи при следните резултати:
1. По законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2015 г., с включен проект на Висшия съдебен съвет по чл. 1 и чл. 2: „За” – 0 гласа, „Въздържали се” – 9 гласа и „Против” – 4 гласа.
2. По законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2015 г., със становище на Министерския съвет по чл. 1 и чл. 2: „За” – 9 гласа, „Въздържали се” – 4 гласа и „Против” – 0 гласа.
В резултат на проведеното обсъждане Комисията по енергетика предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проекта на Закон за държавния бюджет за 2015 г., № 402-01-7, внесен от Министерския съвет на 1 декември 2014 г., със становището на Министерския съвет по чл. 1 и чл. 2.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯ ПО ЕНЕРГЕТИКА:
ДЕЛЯН ДОБРЕВ