Комисия по енергетика
14/04/2016
Рамкова позиция относно Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно мерките за гарантиране на сигурността на доставките на газ и за отмяна на Регламент (ЕС) № 994/2010, вх.№ 602-00-20, внесен от Министерски съвет на 01.04.2016 г., както и проекта на акта и приложенията към него.
ЧРЕЗ
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Г-ЖА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА
ДО
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
И КОНТРОЛ НА
ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
Г-Н СВЕТЛИН ТАНЧЕВ
С Т А Н О В И Щ Е
Относно: Рамкова позиция относно Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно мерките за гарантиране на сигурността на доставките на газ и за отмяна на Регламент (ЕС) № 994/2010, вх.№ 602-00-20, внесен от Министерски съвет на 01.04.2016 г., както и проекта на акта и приложенията към него.
На свое редовно заседание, проведено на 14.04.2016 г. Комисията по енергетика разгледа Рамкова позиция относно Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно мерките за гарантиране на сигурността на доставките на газ и за отмяна на Регламент (ЕС) № 994/2010, вх.№ 602-00-20, внесен от Министерски съвет на 01.04.2016 г., както и проекта на акта и приложенията към него:
Като част от усилията си за постигане на адекватно ниво на готовност за справяне с потенциални прекъсвания в енергийните доставки, в контекста на изграждането на Енергиен съюз, на 16 февруари 2016 г., Европейската комисия представи „зимен“ пакет от мерки за устойчива енергийна сигурност. В пакета от мерки е предложен нов Регламент относно мерките за гарантиране на сигурността на доставките на газ, който ще отмени действащия Регламент 994/2010/ЕС.
Проектът на нов Регламент включва следните основни елементи:
- промяната в изчислението на стандарта за инфраструктура по формулата N-1, където се въвежда изискване за национално изчисление на т. нар. хидравличност;
- всички точки на свързване следва да притежават капацитет за постоянен обратен поток на газа;
- увеличаване на обхвата на информация по договори, която следва да се предоставя на ЕК автоматично съгласно съществуващите договорености - именно, дневна, месечна и годишна база, минимум, като се предвижда промяна на вида, в който ще се предоставя тази информация;
- компетентните органи ще имат право да изискват от предприятията за природен газ, при опасност от извънредни ситуации, допълнителна информация, включително и такава по договори. ЕК ще може да иска достъп до такава информация, както инициира събирането й от компетентните органи;
- предприятията за природен газ ще са длъжни да информират компетентните национални органи и ЕК автоматично за всеки договор, касаещ сигурността на доставките, веднага след неговото подписване или изменение. Това обхваща всички договори със срок на действие повече от една година, по които от доставчик или негови дъщерни дружества от държава извън ЕС, се доставят количества газ, възлизащи на повече от 40% от общата годишна консумация на природен газ за съответната държава. Предвидено е също този уведомителен режим, в определени случаи, да включва и договори, които не отговорят на посочения в предходното изречение критерий, но с оглед „преценка на въздействието“ на договора върху сигурността на доставките в държавата-членка ЕК и компетентните органи следва да бъдат информирани за съдържанието му, включително и за договорените цени. В случай, че предприятие за природен газ не изпълни това задължение, е предвидено стартиране на наказателна процедура срещу държавата-членка.
По конкретните разпоредби на предложения документ Република България има следните предложения:
1. Да се предвиди дерогация по член 4, параграф 1 за България. След влизане в сила на Регламента, в случай на прекъсване на най-голямата единична газова инфраструктура (Негру вода), капацитетът на останалата инфраструктура трябва да бъде в състояние да обезпечи потреблението на газ в България за един ден на изключително голямо търсене на газ, настъпващ със статистическа вероятност веднъж на 20 години. България е относително изолирана от източници и ще й е необходимо време за преодоляване на този факт.
2. Друго предложение е в член 5, параграф 1 да се добави, че данните са прогнозни, а не отчетни, тъй като досегашните усилия да бъде определен делът на защитените към общото потребление не са успешни.
Третото предложение е:
3.1. Да се добави допълнителна подточка на точка 1 на член 8. "Съдържание на превантивния план за действие"
със значение:
(..) описание на начина на компенсиране на задължените страни за наложените в плана задължения; както и
3.2. Да се добави допълнителна подточка на точка 1 на член 9 "Съдържание на плана за действие при извънредни ситуации"
със значение:
(..) да опише начина на компенсиране на задължените страни за наложените в плана задължения.
Целта на предложените промени е да се даде възможност в плановете да се регламентира начина на компенсиране на задължените страни за наложените им с плановете задължения към обществото, а също и да се гарантира, че задължените предприятия ще бъдат компенсирани и ще могат да възстановят направените по наложените задължения разходи.
След представяне на Рамковата позиция, последва обсъждане при което народния представител Таско Ерменков направи предложение за промяна в разглеждания документ. След завършване на дискусията се проведе гласуване , което приключи при следните резултати:
1. Предложение от народния представител Таско Ерменков за промяна в Рамковата позиция относно Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно мерките за гарантиране на сигурността на доставките на газ и за отмяна на Регламент (ЕС) № 994/2010 “За” – 3 народни представители, без “Против” и “Въздържали се”–15 нарони представители.
2. Рамкова позиция относно Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно мерките за гарантиране на сигурността на доставките на газ и за отмяна на Регламент (ЕС) № 994/2010 “За” – 15 народни представители, без “Против” и “Въздържали се”–3 нарони представители.
Въз основа на гореизложеното Комисията по енергетика приема Рамкова позиция относно Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно мерките за гарантиране на сигурността на доставките на газ и за отмяна на Регламент (ЕС) № 994/2010, вх.№ 602-00-20, внесен от Министерски съвет на 01.04.2016 г., както и проекта на акта и приложенията към него
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА
ПО ЕНЕРГЕТИКА
ДЕЛЯН ДОБРЕВ