Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
20/09/2012 първо гласуване

    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО





    Д О К Л А Д
    за първо гласуване


    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Търговския закон, № 202-01-53, внесен от Министерския съвет на 12.09.2012 г.
    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО





    Д О К Л А Д
    за първо гласуване


    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Търговския закон, № 202-01-53, внесен от Министерския съвет на 12.09.2012 г.


    На свое редовно заседание, проведено на 20 септември 2012 г., Комисията по здравеопазването разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Търговския закон, № 202-01-53, внесен от Министерския съвет на 12.09.2012 г.
    На заседанието взеха участие представители на Министерството на правосъдието, Министерството на здравеопазването, на съсловните организации в сферата на здравеопазването и на пациентски организации.
    Законопроектът и мотивите към него бяха представени от името на вносителя от г-жа Елена Дойчева, държавен експерт в Дирекция „Международно правно сътрудничество и европейски въпроси” в Министерството на правосъдието. Тя посочи, че предлаганите изменения и допълнения целят въвеждане в българското законодателство на изискванията на Директива 2011/7/ЕС относно борбата със забавяне на плащанията по търговски сделки, като крайният срок за транспониране на директивата е 16 март 2013 г.
    Очертана беше основната цел на законопроекта – да се противодейства на практиката плащанията по търговски сделки между отделни предприятия или между предприятия и държавни органи да се извършва с голямо закъснение, като в тази връзка се въвеждат нови разпоредби относно сроковете за плащане.
    Г-жа Дойчева представи предвидените в законопроекта два режима за плащане – диспозитивен и императивен, като по-строги са правилата, когато длъжникът по търговска сделка е субект по чл. 7, т. 1 – 4 от Закона за обществените поръчки, защото източниците на приходите на публичните органи са по-сигурни и получават финансиране при по-привлекателни условия и зависят по-малко от изграждането на стабилни търговски връзки.
    На следващо място бе посочено, че з законопроектът предвижда, когато длъжникът е възложител по чл. 7, т. 1 – 4 от Закона за обществените поръчки и естеството на стоката или услугата, предмет на сделката, позволява това, да се договаряне срок за плащане по-дълъг от предвидените по директива 30 дни, но не повече от 60 дни. Не може да бъде предвиден по-дълъг срок от 60 дни, тъй като по отношение на тези субекти режимът на директивата е императивен и не допуска уговаряне на срокове, които надхвърлят 60 дни.
    Представителят на вносителя изтъкна, че по предложение на Министерството на здравеопазването в законопроекта е включена заключителна разпоредба, която предвижда допълнение в Закона за лечебните заведения. Разпоредбата регламентира, че лечебните заведения по чл. 5, ал. 1, както и държавните лечебни заведения – търговски дружества, ще извършват плащания по търговски сделки в срок от 60 дни от деня на получаване на фактурата или друга покана за плащане.
    Министърът на здравеопазването г-жа Десислава Атанасова подкрепи внесения законопроект
    От името на Българския лекарски съюз адвокат Цветозар Младенов изложи позицията на съсловната организация за това, че законопроектът не отчита системата на плащане в сферата на лечебните заведения,които получават средства от системата на Националната здравноосигурителна каса. Това, според БЛС, изисква по-продължителен период на дейност, на обследване на финансовите документи и първичната медицинска документация и след това – заплащане. Посочено беше, че плащанията от страна на Националната здравноосигурителна каса към изпълнителите в повечето случаи постъпват дори след предвидения за лечебните заведения 60-дневен срок за плащане, което следва да бъде преодоляно при окончателното изготвяне на правната уредба.
    Изцяло в подкрепа на бележките на Българския лекарски съюз са становищата на Българския зъболекарски съюз и на Българския фармацевтичен съюз, изложени от председателите на двете организации.
    От името на Асоциацията на вносителите на медицински изделия подкрепа към законопроекта беше изразена от Силвия Петрова, председател на асоциацията.
    От страна на народните представители беше посочено, че предложеният законопроект би могъл да създаде затруднения на лечебните заведения при плащане по сделки от тяхна страна. В тази връзка бяха изложени виждания за необходимост от по-нататъшен дебат между Министерството на здравеопазването и НЗОК, с подкрепата на народните представители, в посока подобряване дейността на лечебните заведения, създадени от държавата или държавните търговски дружества, в това число и при плащанията по осъществените от тях сделки.

    Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при следните резултати „За” – 12, „Против”- 1, „Въздържал се”- 3, Комисията по здравеопазването предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Търговския закон, № 202-01-53, внесен от Министерския съвет на 12 септември 2012 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:

    Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума