Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
27/08/2009

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването




    ПРОТОКОЛ
    № 1


    На 27 август 2009 г., четвъртък, се проведе заседание на Комисията по здравеопазването.
    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Представяне на ръководството и състава на Комисията по здравеопазването.
    2. Приемане на Вътрешни правила за организацията и дейността на Комисията по здравеопазването.
    3. Разни.


    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването




    ПРОТОКОЛ
    № 1


    На 27 август 2009 г., четвъртък, се проведе заседание на Комисията по здравеопазването.
    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Представяне на ръководството и състава на Комисията по здравеопазването.
    2. Приемане на Вътрешни правила за организацията и дейността на Комисията по здравеопазването.
    3. Разни.

    Списъкът на присъствалите народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 15,05 ч. и ръководено от господин Лъчезар Иванов – председател на комисията.

    * * *



    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Добър ден!
    Уважаеми колеги, уважаеми гости, уважаеми журналисти! Днес е първото официално заседание на Комисията по здравеопазването.
    Днешното заседание ще се проведе при дневен ред, който ви е раздаден предварително:
    1. Представяне на ръководството и състава на Комисията по здравеопазването.
    2. Приемане на Вътрешни правила за организацията и дейността на Комисията по здравеопазването.
    3. Разни.
    Преди да подложа на гласуване така предложения дневен ред бих искал на днешното първо заседание, като знак на промяна в обществото, да покажа нашата приемственост, да покажа това, че политическа партия ГЕРБ, която представлявам, когато говори за здравеопазване, ще има предвид това, че прави здравеопазване не за определена група от хора, а всички, които сме се събрали на тази маса, ще правим такива закони, които ще обслужват цялото общество, без разлика в политическата принадлежност. Затова, когато говорим за различни законопроекти, ще помоля единственото мерило тук да бъде нашата съвест и отношение към гражданите на Република България.
    Колкото по-малко политизираме законопроектите, които ще разглеждаме в Комисията по здравеопазване, толкова по-добри ще бъдат резултатите за обществото и за всички, които очакват действително да се случи нещо позитивно в сферата на здравеопазването. Не се съмнявам, че всички членове на Комисията по здравеопазването са тук, за да допринесат със своите познания и опит за усъвършенстване на нашето здравеопазване, за да може то действително да се превърне в европейско здравеопазване и да не бъдем на последно място в Европа с формите на обслужване, с кадровия състав, с всички проблеми, които ние добре знаем.
    Днес тук неслучайно съм поканил бивши председатели на Комисията по здравеопазването, за да покажем своето отношение на уважение, на последователност, на приемственост към хората, които са ръководели Комисията по здравеопазване във времето на преход. За съжаление, не всички председатели на Комисията по здравеопазване успяха да дойдат. Длъжен съм да кажа, че има изпратено писмо от доц. Щерев. Той е извън страната и моли да бъде извинен. Сред нас са двама бивши председатели, които дойдоха лично да уважат първото заседание на Комисията по здравеопазване на Четиридесет и първото Народно събрание. Ще ми позволите да дам думата на д-р Карев и доц. Китов, който беше последният председател на Комисията по здравеопазването.
    Заповядайте, д-р Карев.
    ГЕОРГИ КАРЕВ: Уважаеми колеги, бях извънредно развълнуван и трогнат, мога да кажа приятно изненадан от инициативата на д-р Иванов да покаже приемственост в работата на комисията по този благороден начин. Единственото ми предложение за днешното заседание е една възрожденска традиция – първият учебен ден, след това и първият учебен час навремето са започвали с молитва. Не е носталгия по миналото, пази Боже, но за успеха на всички начинания на тази комисия, ако няма възражения бих казал господната молитва и след това ви пожелавам успешна работа през целия мандат на това Народно събрание. Ако председателят не възразява.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Не възразявам, може да го направим.

    (Всички стават, д-р Карев казва молитвата „Отче наш”.)
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Давам думата на доц. Китов.
    БОРИСЛАВ КИТОВ: Благодаря Ви, уважаеми господин председател.
    Уважаеми колеги, бих искал, ако председателят разреши, да допълня, че двама от председателите – проф. Зънзов и проф. Цанев са покойници и затова не са тук.
    Имах удоволствието четири години да работя с д-р Иванов. Той е един изключително амбициозен и човек с идеи. Надявам се да ги внедри в живота, което предполагам, че ще даде тласък на здравеопазването. Убеден съм, че колегите от всички политически сили, като виждам кои са представителите и на опозицията – хора много добре подготвени, хора, които наистина ще бъдат много добър коректив, и познавайки ги мога да кажа, че това са хора, които ще изпълнят това, което Вие казахте, господин председател. Всяко едно добро ваше предложение – и на партия ГЕРБ, и на останалите политически сили в полза на здравеопазването, ще бъдат подкрепени.
    На добър път! Желая искрено успех и на министерството. Обръщам се към моя стар приятел д-р Митрев, желая много успех в полза на българските граждани без да има политика. На добър час! (Ръкопляскания.)
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря.
    Сред нас е и заместник-министър Митрев, но съм поканил и министъра на здравеопазването, заедно със заместник-министъра господин Гайдов. Те са с премиера на официална международна среща и малко закъсняват. Затова, след като преминем към дневния ред, когато министърът е сред нас, съответно ще има думата и ще представи всеки един от екипа си поотделно. Надявам се, че ще бъдем един екип и съвместно Министерството на здравеопазването и Комисията по здравеопазването ще изковем едни добре работещи закони в областта на здравеопазването.
    Когато дойде министърът ще му дадем думата да представи своя екип.
    Предлагам ви да преминем към гласуване на точките в дневния ред.
    Моля, който е съгласен с така предложения дневен ред, да гласува.
    За – 20, против и въздържали се няма.
    Приема се.

    Преминаваме към първа точка:
    ПРЕДСТАВЯНЕ НА РЪКОВОДСТВОТО И СЪСТАВА НА КОМИСИЯТА ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО.
    Смятам, че ние направихме първото си опознавателно заседание. Ако считате, че това е необходимо, можем отново да го направим. Направихме нашето индивидуално представяне в един затворен кръг.

    Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    ПРИЕМАНЕ НА ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯ И ДЕЙНОСТТА НА КОМИСИЯТА ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО.
    Всички вие сте получили материалите, които ви бяха раздадени в петък, и сте имали възможност да се запознаете. Ако вие имате предложения за промяна и допълване, ще можете да го направите.
    Предлагам да започнем с Раздел „Общи положения”. Няма да го чета подробно, тъй като предполагам, че вие сте се запознали с него. Ако имате предложения, можете да ги направите сега.
    Има ли предложения от народните представители по Раздел І –„Общи положения”? Не виждам.
    ЯНАКИ СТОИЛОВ: Предлагам там, където няма предложения, да се гласуват целите раздели.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Който е съгласен с така предложения текст на Раздел І, моля да гласува.
    За – 20, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Преминаваме към Раздел ІІ – „Предмет на дейност на комисията”.
    Има ли предложения за втори раздел? – Няма.
    Който е съгласен с така предложения Раздел ІІ, моля да гласува.
    За – 20, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Раздел ІІІ - „Заседания на комисията”.
    Има ли предложения по Раздел ІІІ?
    Заповядайте, д-р Шарков.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, уважаеми гости!
    Имам две предложения.
    Най-напред в първия член на раздела – чл. 6, ал. 4, където е казано, че комисията може да провежда открити заседания извън столицата, всъщност тук не е казано кой взема решението за провеждането на тези заседания. Затова предложението ми е да запишем, че по изключение с решение на комисията може да се провеждат открити заседания извън столицата. Така е и в другата комисия, в която работя, където сме записали, че с решение на комисията се провеждат такива заседания. Мисля, че така беше и в предишните правила.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Аз съм от Дирекция „Законодателна дейност”. Редът за свикване на заседания и органът, който е компетентен да ги свика, е определен в чл. 7. Този ред и орган, който е определен в чл. 7, важи и за редовните, и за извънредните заседания.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Извинявам се, но не става въпрос за това кой свиква заседанията. Става въпрос за това къде се провеждат заседанията. И затова комисията взема решение заседанието да се проведе извън столицата. Това са изнесените заседания. Не е същото.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Има ли някакви други мнения по този въпрос?
    СТАНИСЛАВ СТАНИЛОВ: Аз смятам, че председателят трябва да си определя къде да са заседанията, защото по силата на правилника той е титуляр. В противен случай трябва да определим комисията как взема решенията – дали с гласуване или с консенсус. По-добре е да има някакъв ред. Редът е единоначалието. Това е моето мнение.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Просто в чл. 7 да добавим, освен че свиква „и определя мястото на провеждане заседанията на комисията”, ако това е толкова голям правен казус.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Оттеглям предложението си. Не искам да се занимавам повече.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря на д-р Шарков.
    Има ли други предложения? Заповядайте, д-р Адемов.
    ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин председател.
    Колеги, предварително искам да заявя, че ако възникне такава дискусия, каквато възникна преди малко, и аз ще си оттегля предложението.
    В чл. 8, ал. 4, изречение второ „Материалите по дневния ред се предоставят предварително на членовете на комисията” – става въпрос за изключение, което на практика се превръща в правило – „а по изключение в деня на заседанието на комисията”. Това е една практика, която съществува в почти всички Народни събрания, но не е от най-добрите. И ако ние не искаме да я превръщаме в правило, тъй като дневният ред на заседанията на постоянните комисии се определя преди самото заседание, в деня на заседанията непрекъснато да ни раздават някакви материали, затова е и молбата да отпадне тази текст. Ако възприемете такава идея няма никакъв проблем.
    Сега от Правния отдел ще ни кажат, че това е записано в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Но всеки път, когато има заседание на Комисията по здравеопазването или на която и да е комисия отнякъде идват някакви материали, които са огромни и човек няма възможност да се запознае с тях. Ако възприемете, че това е един правилен подход – няма никакъв проблем. По този начин, ако го няма този текст, ще накараме включително и нашите партньори в лицето на съсловните организации, и разбира се на всички останали, достатъчно време преди заседанието на комисията да бъдат така любезни да предоставят съответните материали, за да имат време да се запознаят с тях. Не че не успяваме да го направим в движение, но това не е добър стил. Разберете, практиката е показала това.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Аз разбирам, господин Адемов, ще кажа само нещо от практиката. Вие сте тук може би от хората с най-голяма практика като народен представител. вие знаете много добре, че становищата се даваха от Министерството на здравеопазването, а и от други институции няколко часа преди самото заседание. Вие сте бил свидетел на това, всички ние сме били потърпевши от него. Аз смятам, че този текст трябва да бъде запазен. Тук е написано по изключение. Вие знаете, че ние можем да изискваме от ведомството, но в повечето случаи те по изключение дават своите мнения в деня. Така че смятам, че трябва да оставим вратата отворена като правен казус.
    Има ли други предложения?
    ГЕНОВЕВА АЛЕКСИЕВА: Аз предлагам, господин председател, да въведем лимит на изказванията. Защото човек, когато иска да каже нещо, може да го каже стегнато и подредено, да не правим упражнения по риторика, което се случва често.
    Това е твърде интересно предложение, което си заслужава да бъде дебатирано. Аз само ще припомня това, че при законопроекта за първо четене всеки има правото да се изказва и всяка парламентарна група има своето определено време. Така че Вашето предложение не е изключено от логика и философия за това, че трябва да се пести времето както на депутатите, така и на всички присъстващи журналисти и гости. Затова аз искам да се обърна към вас и да поставя на дебат това предложение.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Заповядайте, д-р Шарков.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Точно във връзка с направеното предложение и за да не излизаме извън Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, което обаче регламентира изказванията в пленарната зала, затова предлагам в чл. 10 текстът, който е разписан в момента, да стане ал. 1 и след това в ал. 2 да запишем текста, който е в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, а именно:
    „(2) На първо гласуване законопроектът се разглежда, след като Комисията по здравеопазването изслуша становището на вносителя в рамките на 10 минути.
    (3) Народен представител, който не е вносител, може да обосновава своето становище по законопроекта или проект за решение в рамките на 5 минути.
    (4) Народен представител може да обосновава направени предложения за второ гласуване в рамките на 5 минути за всяко предложение.”
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Тук въпросът за всяко предложение по всеки член и алинея стои отворен.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Буквално така е разписан текстът в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Когато по всеки член си направил предложения, обосноваваш тези предложения по всеки текст за второ четене.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Доктор Шарков, само искам да уточня, че след като текстът в правилника е така, по-нататък в Заключителните разпоредби е записано, че за неуредените изрично въпроси в този правилник субсидиарно се прилагат разпоредбите на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. След като е уредено там, няма смисъл изрично да утежняваме правилника.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Но там е написано за пленарната зала. И е написано, че законопроектът се представя пред Народното събрание от вносителя.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Той може да се прилага и по аналогия, но, както решите.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Знам как се прилага по аналогия и знам как по едни и същи теми някои хора вземаха думата десетина пъти.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Господин Стоилов, имате думата.
    ЯНАКИ СТОИЛОВ: Благодаря, господин председател.
    Господа народни представители и гости, мисля, че правилата са достатъчно подробно разписани. Дори някои от тях възпроизвеждат текстове, които се отнасят буквално до Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, но за систематика това може да се допусне. Не предлагам да ги детайлизираме, което не означава, че по дискусия и по определени въпроси можем да решим тази дискусия да бъде по-кратка или по-обстойна в зависимост от обсъждания предмет, като приемам апела да се говори сравнително кратко и ясно, което не означава да не могат да се заявят позиции, а да се аргументират. И пак казвам, че няма нужда да навлизаме в прекалени подробности.
    Това, заради което аз исках думата, е да поставя на вашето внимание въпроса дали не е по-целесъобразно заседанията да започват в 14,30 ч. или в 14,45 ч., въпреки че те вероятно ще бъдат в другата сграда. Но това ще даде възможност и да приключват в някакво нормално време на деня, тъй като те понякога са били твърде продължителни.
    Това е едното ми предложение по чл. 6, ал. 2. То е въпрос на удобство и преценка, както преценят повечето от членовете на комисията.
    И другото ми предложение е по ал. 4 в чл. 12, нека там да ни кажат експертите на комисията, тъй като там има една свръхбюрократична процедура, когато са поканени организации и представители до колко часа и как да се дадат поканите за тяхното присъствие. Ясно е, че това трябва в някакъв момент да стане предшестващ началото на заседанието. Но те самите да преценят дали малко не може да се опрости тази процедура, така че да не се осуети идването на хора, които е необходимо да участват в заседанието или които са поканени по реда, който е предвиден в правилника, но не винаги в точната минута, която тук е записана. Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Господин Стоилов, когато определяхме деня и часа на заседанията на Комисията по здравеопазването, се ръководихме от Комисията по социалната политика, с голяма част от членовете на които проведохме дебат. Това не е направено авторитарно, беше направено с оглед на това да се вземат и мненията на колегите, които участват в Социалната комисия, колегите от Коалиция за България, колегите от ДПС. Така че тази част беше поставена и приета от всички политически сили с консенсус. Затова няма да подложа на гласуване това Ваше предложение, тъй като то вече беше прието и затова така сме го разписали.
    Що се отнася до предложението на д-р Шарков, което до голяма степен е свързано с това, че сме ставали свидетели на безплодни дебати, повече политическо говорене и по-малко фактология към дадения материал, аз ще помоля д-р Шарков да прочете едно по едно своите предложения, за да могат всички народни представители да осмислят нещата и да ги подложим на гласуване.
    Имате думата, д-р Шарков.
    ЯНАКИ СТОИЛОВ: Ако може преди това една кратка реплика, тъй като тя също е в процедурата. Ако тук ограничите дискусията, ще направите по-подробна дискусията в пленарната зала. Имайте го предвид. Вие имате мнозинство, ще гласувате тези предложения. Затова в комисиите е даден по-свободен режим на дискусии, за да може да се изработи това, което се предполага, че ще фокусира само вниманието върху различията или най-главните проблеми в пленарната зала. Ако вие възпроизведете изцяло правилата на залата в комисията, ще имате ефектите от тази дискусия в залата. Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря, господин Стоилов.
    Вие имате право в това, което казвате, но ние пък сме ставали свидетели, че тук дебатите са протичали до три-четири часа и след това са се пренасяли по същия начин в залата. Мисля, че можем да намерим точно и ще намерим баланса това, което е предложил д-р Шарков, така че ще можем общо да намерим консенсуса и къде е общият интерес на всички.
    Доктор Шарков, имате думата.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Уважаеми колеги, винаги съм смятал, че правистите могат да объркат нещата в комисията.
    ЯНАКИ СТОИЛОВ: А лекарите доказаха, че могат да ги объркат повече. (Оживление.)
    ВАНЬО ШАРКОВ: Как преди малко се каза, че правилата за дебата се подразбират и за зала, и за комисия, а сега господин Стоилов казва, че не се подразбират? Сега били по-големи дебатите в комисията.
    Истината е, уважаеми дами и господа, че дебатът, който се провежда в комисията, по същия начин след това се пренася в пленарната зала. Същият дебат се води и в пленарната зала. Колко ще го ограничаваме тук, колко ще го разпростираме там, истината е, че той се повтаря с едни и същи аргументи.
    Предложението ми, господин председател, беше текстът на чл. 10, който е изписан: „Комисията по здравеопазването заседава, когато присъстват повече от половината от нейните членове” да стане ал. 1.



    И предлагам ал. 2:
    „(2) На първо гласуване законопроектът се разглежда, след като Комисията по здравеопазването изслуша становищата на вносителя в рамките на 10 минути.”
    Както и в пленарната зала вносителят винаги предлага аргументите на законопроекта и или проекта за решение, който предлага и ги излага в рамките на десет минути.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Аз предлагам да ги гласуваме алинея по алинея.
    Смятам, че както в пленарната зала, така и в комисията предложението, което прави д-р Шарков, е разумно и аз предлагам да го поставим на гласуване.
    За – 15, против – няма, въздържали се – 5.
    Предложението се приема.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Предлагам ал. 3:
    „(3) Народен представител, който не е вносител, може да обосновава своето становище по законопроект или проект за решение в рамките на 5 мин.”
    ЯНАКИ СТОИЛОВ: За второ четене ли?
    ВАНЬО ШАРКОВ: За първо четене.
    ЯНАКИ СТОИЛОВ: Предложете тогава и разпределение по групи.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Господин Стоилов, за втори път Ви правя забележка на първото ни заседание. Вие сте опитен парламентарист, но това не Ви дава правото да репликирате и вземате думата, когато поискате.
    Имате думата по предложението на д-р Шарков.
    ХАСАН АДЕМОВ: Господин председател, колеги, искам да помоля д-р Шарков да оттегли това предложение, за да не създава впечатлението, че по някакъв начин с текстове от правилника искате да ограничите в случая желанието на опозицията, защото за нея става въпрос, да се изкаже становище по определените законопроекти.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Имате думата, д-р Шарков.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Понеже предложението беше отправено лично към мен, уважаеми колеги, аз смятам, че ако един народен представител в рамките на пет минути не може да защити своето становище или да го аргументира по който и да е законопроект, по-добре да се върне на старото си работно място. Извинявайте, казано е „на всеки”, не народните представители от ДПС, не да ограничаваме времето на Синята коалиция на пет минути. Всеки има право на пет минути. Но ако за пет минути не можете да се справите, след петата минута обикновено хората престават и да ви слушат.
    ГЕНОВЕВА АЛЕКСИЕВА: Абсолютно поддържам д-р Шарков. Днес, имайки предвид, че ще предложа това, внимавах много в залата и почти с хронометър в ръка следях колко време е необходимо, за да се вземе сериозно становище по дадена тема. Смятам, че пет минути са абсолютно достатъчни.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Заповядайте, д-р Джафер.
    НИГЯР ДЖАФЕР: Бърза справка показва, че 20 години в българското Народно събрание не е имало такова ограничение. Всички ние, включително настоящото ръководство на това Народно събрание твърдяха и твърдят, че основно работата в парламента се извършва в комисиите, че истинският дебат се провежда в комисиите. В момента вие наистина се опитвате да ограничите времето за изказване. Да, приемаме, че в пленарната зала трябва да има такова ограничение, но това, което се опитвате да приложите, е прецедент.
    КРАСИМИРА СИМЕОНОВА: Подкрепям предложението на д-р Шарков, защото една минута говорене е лист А4. Представете си пет минути говорене какво трябва да бъде.
    РЕПЛИКИ: Не е вярно!
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Ще ви помоля да не правите реплики помежду си. Ако искате думата, ще я получите.
    Заповядайте.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Професионално ви заявявам, че нормален прочит на лист А4 трае три минути. Не зная кой е засичал вашите 60 секунди, но ви гарантирам, че това не е вярно.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Аз мисля, че в момента обсъждаме принципа. Както подсказва и д-р Шарков това зависи от шрифт, от начин на говорене.
    Заповядайте, д-р Желев.
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Господин председател, дами и господа, уважаеми гости, аз съм хирург и знам, че всяка минута е ценна. Не е важно колко ще говориш, важно е какво ще кажеш. За да излезем от дебата, предлагам ви компромисно седем минути. (Оживление.) Но седем минути са много време.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря. Има ли друго предложение? Не виждам.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Аз като вносител приемам предложението за седем минути.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Доктор Шарков приема предложението на д-р Желев в рамките на седем минути при първо четене и първо гласуване да ограничим времето на седем минути.
    Който е за това предложение, моля да гласува.
    За – 13, против – 3, въздържали се 5.
    Предложението се приема.
    Предложението на д-р Шарков се приема в съавторство с д-р Желев.
    И последното предложение.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Последното предложение, което всъщност касае разглеждането на законопроекта на второ четене:
    „(4) Народен представител може да обосновава направените предложения за второ гласуване в рамките на пет минути за всяко предложение”.
    Това е текстът в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Смятам, че пет минути са напълно достатъчни.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Има ли мнение към предложението, направено от д-р Шарков?
    ХАСАН АДЕМОВ: Господин председател, преди малко госпожа Йорданова ви прочете това, което е написано в Заключителните разпоредби - § 2 „За всички неуредени въпроси в тези правила се прилагат разпоредбите на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание”. Тоест тази хипотеза е уредена в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Няма смисъл отново да я повтаряме във вътрешните правила.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: А какво е Вашето становище относно предложението?
    ХАСАН АДЕМОВ: Да отпадне.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Аз също смятам, че предложението, което направи д-р Адемов има резон.
    Доктор Шарков, моето лично мнение също е това предложение да отпадне, но Ваше лично решение е дали да го оттеглите или да го поставя на гласуване.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Аз винаги съм се съобразявал с предложенията и мненията на д-р Адемов, защото той е доста компетентен. Казвам го без никаква ирония. Но понеже в комисията има юристи, те казаха, че правилникът не се отнася за дейността на комисията и затова било по-различно.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Който е за предложението на д-р Шарков, моля да гласува.
    За – 1, против – няма, въздържали се – 19.
    Предложението не се приема.
    Има ли други предложения? Няма.
    Преминаваме към гласуване на Раздел ІІІ.
    Който е за Раздел ІІІ със съответните корекции, които бяха гласуване, моля да гласува.
    За – 18, против - няма, въздържал се – 1.
    Приема се.
    Преминаваме към Заключителните разпоредби.
    Има ли предложения към Заключителните разпоредби? - Не виждам.
    Който е за предложенията, които са направени в Заключителните разпоредби, моля да гласува.
    За – 20, против и въздържали се – няма.
    Приемат се.

    Преминаваме към трета точка от дневния ред:
    РАЗНИ.
    Искам да ви съобщя, че министър Нанев пътува към нас, официалната среща с премиера на Тюркменистан току-що е завършила и след 10 минути да се съберем отново, за да чуем представянето на екипа на министъра на здравеопазването.

    (Почивка.)

    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Уважаеми колеги, продължаваме нашето първо заседание.
    Давам думата на министъра на здравеопазването, за да представи своя екип.
    МИНИСТЪР БОЖИДАР НАНЕВ: Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми колеги! За мен е голямо удоволствие да бъда отново сред вас. В рамките на миналия парламент аз участвах активно в работата на парламентарната Комисия по здравеопазването. За мен тази работа беше много интересна, много съдържателна. Успях да науча много неща през този период. Затова се чувствам комфортно в тази зала между народните представители и между колегите от Българския лекарски съюз, които представлявах тогава, между съсловните организации, между всички участници в медицинските организации, между всички участници в парламентарната комисия с и без право на глас. Тази среда ми е позната и бих казал комфортна.
    Много сериозни са очакванията към новото правителство. За мен лично те са мултиплицирани, тъй като има много проблеми, които трябва да се решат и очакванията, че това ще стане много бързо, едва ли не веднага, разбира се няма как да се случи веднага. Но това, което съм сигурен, е, че ще положим всички усилия новият състав на Министерския съвет и отделно Министерство на здравеопазването ще направим всичко, което е по силите ни и няма да се щадим.
    Има няколко приоритетни задачи, които се очаква от нас да се решат и няколко предложения, които да внесем в Министерския съвет в Народното събрание. Може би с д-р Иванов сте обсъждали част от тях. Първите и най-важни според Министерство на здравеопазването и Министерския съвет са предложения за промени в Закона за здравното осигуряване, промени в Закона за лечебните заведения, евентуално промени в Закона за здравето в частта създаване на нов Закон за защита правата на пациентите, заедно с техните задължения. Това ще бъдат първите законопроекти, които ще предложим до края на тази календарна година.
    Бих искал да ви представя участниците в екипа на Министерство на здравеопазването, тук са двамата заместник-министри и парламентарният секретар.
    Единият заместник-министър е д-р Валери Митрев. Неговият ресор ще бъде предимно за медицинските дейности и всичко, което е свързано с промени в акредитацията в качеството на лечебния процес, качество въобще на дейностите, които трябва да се извършват. Негова ще бъде и задачата по отношение на критериите по-нататък за формиране и усъвършенстване на здравната карта, която трябва да постигнем за страната.
    Другият заместник-министър е Любомир Гайдов. Може би доста от вас го познават, дългогодишен юрист и с голям опит в сферата на здравеопазването, бивш началник на Правна дирекция в министерството, в последните две години административен съдия.
    Защо такова нестандартно решение – юрист или съдия да бъде заместник-министър в Министерство на здравеопазването? Защото много от натрупаните проблеми през годините са именно в нормативната база, в противоречие на закони, в несъответствия между нормативна и поднормативна база. Това идентифицирахме още по времето, когато бяхме в Българския лекарски съюз и затова имахме нужда точно от такъв човек експерт на политическо ниво.
    Всъщност и двамата заместник-министри са експерти и нямат време за политически изяви, започват да работят и като експерти, и като политици.
    Другият наш представител е доц. Дора Костадинова, която ще бъде парламентарният секретар. Тя е магистър по икономика и по здравен мениджмънт от Варненския медицински университет с много голям международен опит, с опит в здравния мениджмънт и бих казал с много сериозни лични контакти и позиции в Европа. Онзи ден се върна от лекции, които се наложи да чете във Виена.
    Това е екипът, който бих могъл да ви представя на този етап. Искрено се надявам на ползотворна работа и на разбирателство. Бъдете сигурни, че нашите намерения винаги ще бъдат добри. Може би идеите ни ще бъдат понякога твърде радикални за вашите представи. Затова разчитаме да ни бъдете сериозен коректив и да ни помагате в тази работа, която предстои за всички нас. Разбира се в никакъв случай да забравям и коректива, който ще ми бъде Лекарският съюз, защото това мултиплицира моята отговорност.
    Благодаря ви и на добър час на всички нас!
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: И аз благодаря на д-р Нанев. Надявам се с общи усилия с неговия екип законите, които правим да бъдат закони за всички, да бъдат за обществото, в името на по-добро здравеопазване на страната.
    Има ли изказвания?
    ХАСАН АДЕМОВ: Господин председател, уважаеми господин министър, колеги! На нашето първо заседание присъстват и представители на съсловните организации и е редно да имат възможност поне да се представят. Имаме писмено становище от Българския фармацевтичен съюз, но другите колеги са тук и те могат и сами да се представят, ако смятате, че това е необходимо.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Затова преди да дам почивка дадох думата на всички, които искат да се изкажат. На всеки, който е заявил желание да вземе думата, ще му я предоставя. Ако имате желание сега да вземете думата – заповядайте.
    ЦВЕТАН РАЙЧИНОВ: Уважаеми господин председател, господин министър, господа заместник-министри, уважаеми депутати, колеги! Председател съм на Българския лекарски съюз, поех поста, след като предишният председател стана министър.
    От името на съюза ще си позволя да кажа няколко думи.
    Първо, всички лекари, които са днес на тази маси, са членове на нашата организация. Надявам се никога да не забравят, че това е тяхната организация и независимо какви места заемат сега, преди и след това ще бъдат членове на Българския лекарски съюз. Така че мисля, че нашата организация е най-широко представена в тази комисия. Това, че министърът оглави най-горещия картоф в страната – Здравното министерство, му прави чест за това, че имаше смелостта да се заеме с тази дейност. Ние искрено се надяваме, че той ще има успехи и може изцяло да разчита на нашата подкрепа. Същото е и Комисията по здравеопазването.
    Гарантираме ви, че от страна на Българския лекарски съюз ще имате пълна подкрепа във вашите действия. Ние не чакаме бързи, чакаме качествени и ефективни закони. Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: И аз Ви благодаря.
    Има думата д-р Шарков.
    НИКОЛАЙ ШАРКОВ: Господин председател, господин министър, дами и господа народни представители, господа заместник-министри, уважаеми колеги, уважаеми гости!
    Председател съм на Българския зъболекарски съюз. Искам да пожелая на Комисията по здравеопазването на 41-то Народно събрание здраве, здрави нерви, умерен ентусиазъм, радост и мъдрост във вашите действия четири години напред. Пожелавам го както от името на Управителния съвет на Българския зъболекарски съюз, така и от мое име и ви моля за едно – винаги, когато се говори тук, а най-често се говори за Българския лекарски съюз. Не забравяйте, че има още три съсловни организации – Български зъболекарски съюз, Български фармацевтичен съюз и Асоциацията на специалистите здравни грижи. Всички ние сме помагали.
    Аз лично от името на Българския зъболекарски съюз искам да ви кажа, че нашата организация може да е малка на брой, но е голяма, забележима и ще използвам израза на Ярослав Хашек, че ние сме организация за умерен прогрес в рамките на закона. Но не забравяйте, че винаги отстояваме законните си искания и законните си права. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Имате думата, проф. Маркова.
    СТАНКА МАРКОВА: Благодаря Ви.
    Уважаеми господин председател, уважаеми господин министър, уважаеми депутати! Първо, искам да поздравя всички, които сте нови в комисията и всички, които се познаваме. Няма членове на нашата асоциация, депутати, но понеже по-голямата част сте лекари знаете, че без нашето съсловие от сестри, акушерки и всички други, не може изобщо да има медицина. Затова аз ви пожелавам много успехи в работата и в законодателството с горещото желание да подкрепите да има медицински сестри в България – предложенията, които ние сме разработили. Хвърлихме много усилия, България е уникална в белия свят държава – по-малко сестри от лекари. Такава няма друга. Надявам се, че ще работим и за тази кауза. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Аз Ви благодаря.
    Господин Ненчев, заповядайте.
    МИРОСЛАВ НЕНЧЕВ: Благодаря Ви.
    Уважаеми господин председател, господин министър, заместник-министри, уважаеми дами и господа народни представители! От името на Българския фармацевтичен съюз искам да ви поздравя с избирането ви за членове на Комисията по здравеопазването. Това е една голяма отговорност, трябва да се случи. От своя страна тя не би могла да се случи, ако преди това не се направят съответните промени в нормативните актове, които да обезпечат реформата.
    Българският фармацевтичен съюз винаги активно е участвал в заседанията на Комисията по здравеопазване. Позволихме си и сега, заедно с поздравлението да ви дадем и нашата позиция относно измененията и допълненията в нормативната уредба в областта на фармацията.
    От името на Управителния съвет декларирам, че ние ще направим всичко възможно да подпомогнем вашата работа.
    Накратко – желая ви успех на всички.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Давам думата на проф. Горчев като представител на ректорите в университетите.
    ГРИГОР ГОРЧЕВ: Уважаеми господин председател, господин министър, заместник-министри, уважаеми господа депутати! Ще бъда максимално кратък.
    От името на Академичната общност на медицинските учебни заведения в България искам да ви поздравя с вашето начинание, с това, което тепърва вие задно с нас предстои да направим, защото проблемите са големи, вие сами ги осъзнавате. Тук се говори само за здравеопазване, но аз ще вметна, че важно е и медицинското образование. За жалост, вие знаете на какво ниво е.
    Няма да говоря в детайли. Ректорите на висшите медицински училища в България, Академичната общност сме зад вас. С каквото можем ще помагаме, защото трябва да се правят реформи, трябва да се преструктурира и медицинското образование и университетските болници, и т.н. Тоест предстои много работа.
    Желая ви успех. Няма да бъде лесно, защото ако сега не се случи смятайте, че няма да се случи. И трябва да ви кажа, че в момента много хора разчитат на вас. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря.
    Има ли други желаещи? Не виждам.
    Благодаря ви и хубав ден!
    Закривам първото заседание на Комисията по здравеопазването.

    (Закрито в 16,20 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    д-р Лъчезар Иванов

    Форма за търсене
    Ключова дума