Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
19/11/2009
    Ч Е Т И Р И Д Е С Е Т И П Ъ Р В О Н А Р О Д Н О С Ъ Б Р А Н И Е
    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО

    П Р О Т О К О Л
    № 10

    На 19.11.2009 г. се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазването при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, № 954-01-35, внесен от народния представител Лъчезар Иванов на 23 октомври 2009 г. – второ гласуване.
    2. Изслушване на Националната агенция за приходите относно предоставена справка за работодателите, които не са изпълнили задължението си съгласно чл. 40, ал. 1, т. 1 от Закона за здравното осигуряване – закрито заседание.

    Ч Е Т И Р И Д Е С Е Т И П Ъ Р В О Н А Р О Д Н О С Ъ Б Р А Н И Е
    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО

    П Р О Т О К О Л
    № 10

    На 19.11.2009 г. се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазването при следния
    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, № 954-01-35, внесен от народния представител Лъчезар Иванов на 23 октомври 2009 г. – второ гласуване.
    2. Изслушване на Националната агенция за приходите относно предоставена справка за работодателите, които не са изпълнили задължението си съгласно чл. 40, ал. 1, т. 1 от Закона за здравното осигуряване – закрито заседание.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по здравеопазване, и гости се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 15,10 ч. и ръководено от председателя на комисията доктор Лъчезар Иванов.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Добър ден на всички колеги и гости! Имаме необходимия кворум.
    Уважаеми дами и господа, откривам редовното заседание на Комисията по здравеопазване.
    Предлагам следния дневен ред:
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, № 954-01-35, внесен от народния представител Лъчезар Иванов и група народни представители на 23 октомври 2009 г. – второ гласуване.
    2. Изслушване на Националната агенция за приходите относно предоставена справка за работодателите, които не са изпълнили задължението си съгласно чл. 40, ал. 1, т. 1 от Закона за здравното осигуряване – закрито заседание.
    Има ли предложения за изменение или допълнение на така предложения дневен ред? Не виждам.
    Моля, уважаеми народни представители, да гласувате така предложения дневен ред.
    „За” – 16, „против” и „въздържали се” – няма.
    Дневният ред се приема:
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, № 954-01-35, внесен от народния представител Лъчезар Иванов на 23 октомври 2009 г. – второ гласуване.
    2. Изслушване на Националната агенция за приходите относно предоставена справка за работодателите, които не са изпълнили задължението си съгласно чл. 40, ал. 1, т. 1 от Закона за здравното осигуряване – закрито заседание.


    Преди да преминем към точка първа от дневния ред бих искал да направя няколко съобщения.
    “По повод международния ден на болните от муковисцидоза ви каним на събитието, което се организира от Асоциацията по муковисцидоза съвместно с Националния алианс за хора с редки заболявания.
    В качеството си на председател на Комисията по здравеопазване Ви молим да уведомите нейните членове. Каним всички, които имат желание да подкрепят „празника”, който ще започне утре, 20.11.2009 г. в 8,00 ч. пред сградата на Народното събрание на площад „Народно събрание”.”
    Така че всички онези, които биха искали да подкрепят именно хората, болни от муковисцидоза, утре ще могат да го направят пред Народното събрание – 2.
    Благодаря Ви.
    Преминаваме към точка първа от дневния ред:
    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, № 954-01-35, внесен от народния представител Лъчезар Иванов на 23 октомври 2009 г. – второ гласуване.
    Уважаеми колеги, от лявата страна колегите са опитни, но бих искал да кажа за колегите от политическа партия ГЕРБ, че сега преминаваме към второ гласуване. Ще четем текст по текст и съответно направените предложения също ще бъдат гласувани.
    Преминаваме директно към деловата част.
    Започваме с наименованието: „Закон за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина”.
    Има ли други предложения по наименованието на закона? Не виждам.
    Моля, гласувайте наименованието на закона.
    „За” – 17, „против” и „въздържали се” – няма.
    Наименованието на закона се приема.
    „Закон за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина”.
    Заповядайте, госпожо Цонева, да прочетете текста на § 1.
    МАРГАРИТА ЦОНЕВА: „§1. В чл. 227 се правят следните изменения и допълнения:
    1.Досегашният текст става ал. 1.
    2.Създава се ал. 2:
    „(2) Изискванията към устройството и помещенията на аптеките по чл. 228, ал. 4 се определят в наредбата по чл. 219, ал. 2.”
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Има ли народни представители, които желаят да се изкажат или да направят някакви предложения? Не виждам.
    Тук бих искал да направя една редакционна промяна. В § 1, т. 2, в ал. 2 думите „по чл. 219, ал. 2” да се заменят с „ал. 1”.
    Подлагам на гласуване това редакционно предложение. Ако то бъде прието, ще гласуваме целия текст на § 1 заедно с редакционната корекция.
    Моля, гласувайте предложението за редакционната промяна, която току-що направих.
    „За” – 18, „против” и „въздържали се” – няма.
    Редакционната промяна се приема.
    Тъй като няма постъпили и писмени предложения, подлагам на гласуване така прочетения текст на § 1 заедно с приетата редакционна промяна.
    Моля, гласувайте текста на § 1.
    „За” – 18, „против” и „въздържали се” – няма.
    Текстът на § 1 се приема.
    Преминаваме към § 2.
    Заповядайте, госпожо Цонева.
    МАРГАРИТА ЦОНЕВА: „§ 2. В чл. 228 се правят следните изменения и допълнения:
    1.Създава се нова ал. 4:
    „(4) Разрешение за търговия на дребно с лекарствени продукти в аптека, която се открива в малки, планински и гранични населени места, се издава въз основа на заявление по образец, към което се прилагат:
    1. документите по ал. 1, т. 1, 2, 4, 5, 6 и 7 и документ, издаден от кмета на съответната община, удостоверяващ броя на жителите на съответното населено място.
    2. документ за платена такса в размер 1000 лв.
    2. Досегашната ал. 4 става ал. 5 и в нея след думите „ал. 1” се добавя „и 4”
    3. Досегашната ал. 5 става ал. 6 и в нея думите „ал. 4” се заменят с „ал. 5”.”
    Има постъпило предложение от народния представител Ваньо Шарков:
    В § 2, т. 1 думите „малки, планински и гранични населени места” се заменят с „населените места по смисъла на § 5, т. 7 от Допълнителните разпоредби на Закона за устройство на територията.”
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Д-р Шарков, имате думата да представите Вашето предложение.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми колеги!
    На първо място, предложението, което съм направил, е свързано с това, че не може в два различни закона да има различни тълкувания на това какво е „малко населено място”. В Закона за устройството на територията – мисля, че го имате раздаден като материал – пише в § 5 от Допълнителните разпоредби:
    „Малки населени места” са селата, както и градовете с население до 30 000 жители”.
    В този смисъл няма как според мен в друг закон да запишем отново определение за „малки населени места” – че „малки населени места” са тези с население под 10 000 жители.
    Затова предлагам да бъде направена тази промяна.
    Има и още едно нещо. Причината, поради която предложих промяна в Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, е, че аз оттеглих моя законопроект, тъй като имах уверението, че този законопроект е по-добър. Аз тогава обосновах своето предложение с факта, че имаше редица собственици на аптеки, които пропуснаха по обективни или субективни причини срока за своята пререгистрация съгласно закона, в резултат на което жителите в някои от тези населени места останаха без възможност да бъдат обслужвани от съответните аптеки. Някои от тези хора, които дойдоха в моите приемни, бяха от такива населени места и тези аптеки работеха със скъпоструващи медикаменти.
    Това са моите мотиви за внесеното предложение.
    Освен това тук в последния момент се сещам за нещо, по което може би трябва да се помисли, господин председател. Това е, че в текста за документа, издаван от кмета на съответната община, “удостоверяващ броя на жителите на съответното населено място”, не сме уточнили за постоянен или настоящ адрес става дума.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, д-р Шарков.
    Има ли желания за изказване относно направените предложения от народния представител Ваньо Шарков?
    Заповядайте, господин Стоилов.
    ЯНАКИ СТОИЛОВ: Мисля, че е уместно да се създадат облекчения за разкриването на аптеки в тази категория населени места. Но населено място с 30 000 жители това вече не е малко, това е един средно голям град. Реалните проблеми така, както аз ги познавам – да кажат и представителите на Фармацевтичния съюз – са в малките общини и в населените места, защото все още в България има общини, в които няма нито една аптека. Това са точно населени места с по 5 – 6 хиляди жители, независимо дали ги отчитаме по постоянен или настоящ адрес. Даже аз приемам да бъде по настоящ адрес, защото това са хора, които пребивават през голямата част от годината на територията на тези населени места.
    Така че наистина да запазим границата от 10 000 жители, като хиляда лева е една достатъчно значителна сума за откриването на аптека за тази категория, това е добре.
    Предлагам да се запази определението в Преходните разпоредби.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Аз Ви благодаря много за това изказване.
    Господин Шарков има думата за реплика.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Нали си даваме ясната сметка, че при броя на фармацевтите, които съществуват в България, с това, което правим в момента, едва ли ще отворим вратата и ще хукнат около 1 000 – 2 000 души тепърва да откриват аптеки в малките населени места.
    Идеята, с която тръгнахме в началото, беше да решим съществуващ проблем. Затова има и срок от време, в който проблемът трябва да се реши. Срокът е 31 декември 2009 г. Ние не можем с този закон да правим нещо друго. Господин Стоилов, сякаш говорим за различни неща. Няма теоретическа и практическа възможност за някакъв наплив от хора, които ще откриват аптеки. В това можете да сте сигурни.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Това беше реплика.
    Имате право на дуплика, господин Стоилов.
    ЯНАКИ СТОИЛОВ: Мисля, че господин Шарков беше член и на предишната комисия, всъщност – сигурен съм. Тогава аз предложих едно решение как да стимулираме откриването на аптеки в такива населени места. Но тогава фармацевтите много категорично се противопоставиха, защото това наистина беше един не толкова стимулиращ, колкото административен начин при положение, че се разкриват до четири аптеки. Дори ние бяхме склонни да отпадне това ограничение, но всяка аптека, кратна на пет, да бъде в място, където има подобна потребност по списък, предоставен от Министерството на здравеопазването. Това щеше да има значителен ефект, тъй като те щяха да могат да печелят достатъчно от другите и, общо взето, да си покриват разходите от останалите, които искат да правят големи вериги.
    Така че сега нямаме друго решение. Трябва да приемем това.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Аз Ви благодаря много.
    Уважаеми народни представители, длъжен съм да поставя на гласуване предложението на д-р Шарков, където малките населени места по чл. 58 са селата и градовете с население до 30 000 жители, което той направи.
    Моля, гласувайте това предложение на д-р Шарков.
    „За” – 3, „против” – 2, „въздържали се” – 10.
    Предложението на д-р Шарков не се приема.
    В такъв случай сега ще поставя на гласуване предложението, което съм направил, а именно да отпаднат думите „планински и гранични”, защото под „планински и гранични” ние имаме предвид всички населени места, които са до 10 000 жители.
    Тук мисля, че някак некоректно е да предлагаме по настоящ или по постоянен адрес. Д-р Шарков, когато сме гласували в това Народно събрание, никога не се е поставял въпросът за постоянен или настоящ адрес. Тази тема я поставяме винаги по време на изборите, когато трябва да се гласува, и това ставаше в избирателните закони.
    Мисля, че има установена практика, когато се разкриват независимо дали са аптеки или някакви други обекти, се отива при кмета на общината и той показва от колко жители се състои даденото населено място.
    Но аз предвид направеното предложение от господин Стоилов, съм длъжен да подложа на гласуване и неговото предложение.
    Сега предлагам на вашето внимание да гласувате предложението да отпаднат думите „планински и гранични” и текстът да остане „места до 10 000 жители”. Това беше и желанието на съсловните организации, това беше желанието и на Министерството на здравеопазването, а и на Комисията по правни въпроси.
    Заповядайте, д-р Желев. Имате думата.
    ЕВГЕНИ ЖЕЛЕВ: Аз гледам наименованието за „малки населени места”. Винаги „малки населени места” са до 30 000 жители. А ние сега предлагаме под 10 000 жители. Ако кажем само „населени места до 10 000 жители”, няма да има никакъв проблем. Защо предложихме да отпаднат думите „планински и гранични”?
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Защото, д-р Желев, има населени места, които не влизат в рубриката „гранични”. Има райони горе в Дунавската равнина, примерно в Силистренско, които са под 10 000 души. А, когато кажеш „гранични”, отново намаляваме възможността.
    ЕВГЕНИ ЖЕЛЕВ: Аз имах предвид, че като кажем „населени места до 10 000 жители”, това обхваща всичко.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Подлагам на гласуване предложението, което направих преди малко – да отпаднат думите „планински и гранични”.
    Моля, гласувайте това предложение.
    „За 17, „против” – няма, „въздържал се” – 1.
    Предложението се приема.
    Господин Стоилов, имам въпрос към Вас. Държите ли да гласуваме Вашето предложение за настоящия адрес?
    ЯНАКИ СТОИЛОВ: Нека да го запишем, за да се знае как се определя броят на жителите.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Обикновено при изборите се гледа постоянния адрес.
    ЯНАКИ СТОИЛОВ: Отказвам се. Няма нужда да го подлагате на гласуване.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Подлагам на гласуване текста на вносителя с измененията в § 2.
    Моля, гласувайте.
    „За” – 17, „против” и „въздържали се” – няма.
    Текстът на § 2 с измененията се приема.
    Заповядайте, госпожо Цонева, да прочетете следващия текст -§ 3.
    „§3. В чл. 229, ал. 2 думите „ал. 4” се заменят с „ал. 5”.”
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Заповядайте, госпожо Тодорова. Имате думата.
    УЛЯНА ТОДОРОВА: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми дами и господа народни представители!
    В § 3 бих искала да предложа една малка техническа редакция. След думите “ал. 2” да се добави изразът “изречение първо”, защото ал. 2 съдържа в своя обем две изречения.
    Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви за това уточнение. Мисля, че е логично.
    Моля, колеги, гласувайте текста на вносителя за §3 с корекцията, предложена от Правния отдел на Народното събрание.
    “За” – 17, “против” и “въздържали се” – няма.
    Текстът на вносителя за § 3 заедно с предложената техническа корекция се приемат единодушно.
    Заповядайте, госпожо Цонева, за следващия текст.
    МАРГАРИТА ЦОНЕВА: “§ 4. В § 1 от Допълнителните разпоредби се създава т. 89:
    “89. “Малки населени места” са градове и села с население под 10 000 жители.”
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: По този текст има предложение на народния представител Ваньо Шарков § 4 да отпадне.
    Заповядайте, д-р Шарков. Имате думата.
    ВАНЬО ШАРКОВ: След като преди малко гласувахме да отпадне “малки”, смятам, че това следва логично.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Има ли други изказвания по текста на § 4? Не виждам.
    Моля, гласувайте предложението на народния представител Ваньо Шарков текстът на § 4 да отпадне.
    “За” – 18, “против” и “въздържали се” – няма.
    Предложението на народния представител Ваньо Шарков за отпадане на § 4 се приема.
    Преминаваме към Преходни и заключителни разпоредби.
    По наименованието на раздела има ли предложения? Няма.
    Моля, гласувайте наименованието на раздела.
    “За” – 18, “против” и “въздържали се” – няма.
    Наименованието “Преходни и заключителни разпоредби” се приема.
    Заповядайте, госпожо Цонева, за текста на § 5.
    МАРГАРИТА ЦОНЕВА: “§ 5. (1) Заварените до влизането в сила на този закон магистър-фармацевти и помощник-фармацевти, които са получили разрешение за откриване на аптека в населените места по чл. 228, ал. 4 по реда на отменения Закон за лекарствата и аптеките в хуманната медицина и които не са подали заявление за пререгистрация в срока по § 66, ал. 3 от Закона за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина (ДВ, бр. 71 от 2008 г.), привеждат дейността си в съответствие с изискванията на този закон в срок до 31 декември 2009 г.
    (2) Лицата по ал. 1 подават в Министерството на здравеопазването заявление за пререгистрация, към което прилагат:
    1. заявление за издаване на разрешение за търговия на дребно с лекарствени продукти от лицата по чл. 222, ал. 1 по образец, утвърден от министъра на здравеопазването;
    2. актуално удостоверение за вписване в търговския регистър, съответно документ за актуална регистрация на лицето по чл. 222, ал. 1;
    3. копие от издаденото по реда на отменения Закон за лекарствата и аптеките в хуманната медицина разрешение за откриване на аптека;
    4. заверено копие от трудовия договор или договор за възлагане на управление на ръководителя на аптеката – в случаите, когато се изисква такъв;
    5. декларация от лицата по чл. 222, ал. 1, че са запазени условията, при които е издадено разрешението за търговия на дребно с лекарствени продукти на лицата по ал. 2;
    6. документ, издаден от кмета на съответната община, удостоверяващ броя на жителите на съответното населено място;
    7. документ за еднократно платена такса в размер 100 лв.”
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Има ли предложения по този текст на вносителя за § 5?
    Аз имам едно предложение в § 5. Предлагам в края на ал. 1 вместо думите “до 31 декември 2009 г.” да се запишат думите “до 31 януари 2010 г.”.
    Правя това предложение по чл. 72 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание поради това, че независимо от усилията на Комисията по здравеопазването законопроектът се забави и затова правя това предложение.
    Има ли обратно предложение на това мое предложение за промяна на срока по ал. 1? Не виждам.
    Моля, гласувайте предложението за корекцията в ал. 1, която току-що направих.
    “За” – 17, “против” и “въздържали се” – няма.
    Предложението на народния представител Лъчезар Иванов за корекцията на срока в ал. 1 се приема.
    Моля, гласувайте текста на вносителя за § 5 заедно с току-що приетото предложение в ал. 1.
    “За” – 18, “против” и “въздържали се” – няма.
    Текстът на комисията за § 5 се приема.
    Заповядайте, госпожо Цонева, за текста на § 6.
    МАРГАРИТА ЦОНЕВА: “§ 6. В срок до три месеца от влизането в сила на този закон министърът на здравеопазването изменя и допълва наредбата по чл. 219, ал. 2.”
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Има ли предложения по този текст на вносителя за § 6? Не виждам.
    Моля, гласувайте текста на вносителя за § 6.
    “За” – 18, “против” и “въздържали се” – няма.
    Текстът на вносителя за § 6 се приема.
    Заповядайте, госпожо Цонева, за § 7.
    МАРГАРИТА ЦОНЕВА: “§ 7. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в “Държавен вестник”.”
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Има ли предложения по този текст на вносителя за § 7? Не виждам.
    Моля, гласувайте текста на вносителя за § 7.
    “За” – 18, “против” и “въздържали се” – няма.
    Текстът на вносителя за § 7 се приема.
    С това е приет от комисията и законопроектът за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина на второ четене.
    Благодаря на всички гости за участието в тази част от заседанието на комисията.

    Тъй като т. 2 от дневния ред обявихме за закрита, моля гостите да напуснат залата.

    Поради изчерпване на дневния ред обявявам днешното заседание за закрито.
    Хубав ден на всички!
    (Закрито в 16,20 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    (Д-р Лъчезар Иванов)
    Форма за търсене
    Ключова дума