Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
20/05/2010
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването





    П Р О Т О К О Л
    № 25



    На 20.05.2010 г. се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазването при следния дневен ред

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 054-01-12, внесен от народния представител Иван Димитров и група народни представители на 18.02.2010 г. – второ гласуване, продължение.

    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения, № 002-01-5, внесен от Министерския съвет на 11.01.2010 г. – второ гласуване.

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването


    П Р О Т О К О Л
    № 25


    На 20.05.2010 г. се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазването при следния дневен ред

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 054-01-12, внесен от народния представител Иван Димитров и група народни представители на 18.02.2010 г. – второ гласуване, продължение.

    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения, № 002-01-5, внесен от Министерския съвет на 11.01.2010 г. – второ гласуване.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по здравеопазване, и гости се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 15,10 ч. и ръководено от председателя на комисията господин Лъчезар Иванов.

    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин заместник-министър Миланов, уважаеми колеги. Добър ден на всички! Имаме необходимия кворум.
    Откривам редовното заседание на Комисията по здравеопазването.
    Предлагам следния дневен ред:
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения, № 002-01-5, внесен от Министерския съвет на 11.01.2010 г. – второ гласуване.
    Има ли други предложения за изменение или допълнение на така предложения дневен ред?
    Заповядайте, госпожо Атанасова.
    ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Както в пленарна зала се чу, всички се консолидирахме около текстовете на Закона за здравето, който отложихме за утре.
    Така че смятам, че отложеният текст трябва да се разгледа в днешното заседание и затова предлагам да се включи в дневния ред като точка първа.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Уважаеми народни представители, направено е процедурно предложение освен точката, която предложих като дневен ред, да бъде включено като точка първа предложението, направено от госпожа Десислава Атанасова.
    Моля, гласувайте така направеното предложение за включване на нова точка в дневния ред като точка първа.
    „За” – 16, „против” и „въздържали се няма”.
    Предложението на госпожа Десислава Атанасова за включване на нова точка в дневния ред като точка първа се приема.
    Сега предлагам да гласуваме предложения от мен дневен ред плюс приетото току-що предложение на госпожа Атанасова.
    Моля, гласувайте.
    “За” – 16, “против” и “въздържали се” – няма.
    Дневният ред се приема с пълно единодушие.
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 054-01-12, внесен от народния представител Иван Димитров и група народни представители на 18.02.2010 г. – второ гласуване, продължение.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения, № 002-01-5, внесен от Министерския съвет на 11.01.2010 г. – второ гласуване
    Преди да започнем днешното заседание бих искал да поздравим д-р Джафер с днешния й празник – рожден ден. Да й пожелаем много лично щастие, много здраве и професионални успехи. (Ръкопляскания.)

    Преминаваме към първа точка от дневния ред:
    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 054-01-12, внесен от народния представител Иван Димитров и група народни представители на 18.02.2010 г. – второ гласуване

    По първа точка от дневния ред давам думата на госпожа Десислава Атанасова.
    Заповядайте, госпожо Атанасова. Имате думата.
    ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря Ви, господин председател! Както преди малко анонсирах, в гласуваните от нас разпоредби на Закона за здравето се случи така, че в чл. 56в допуснахме да не се разрешава присъствието на лица до 18-годишна възраст, а в друг закон – в Закона за закрила на детето – има разпоредба, която разрешава с родител или придружаващо лице да се допускат децата в нощните заведения след 22 ч., тоест, да могат да ги посещават.
    Днес в консултация с всички парламентарни групи изготвихме един текст, който аз ще предложа на вашето внимание. Мисля, че вече е раздаден на всички. Той е следният.
    В Заключителните разпоредби на Закона за здравето да се създаде § 4а, който да стане § 5 със следното съдържание:
    „§5. В чл. 8 се създава нова ал. 5:
    „(5) В обществените места по чл. 56, ал. 6 от Закона за здравето не се разрешава присъствието на деца до 18-годишна възраст след 22,00 ч.”
    Във връзка с прилагането на този текст беше редно и в чл. 45 да се направят изменения и допълнения. Чл. 45 касае административните санкции, които се налагат на лицата.
    Предлагам текстът на чл. 45 да се измени така:
    В ал. 2 след думите „чл. 8, ал. 3 и 4” да се добави „и ал. 5”, В ал. 3 на чл. 45 след думите „чл. 8, ал. 3” да се добави „и ал. 5”.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Има ли желаещи за изказване? Няма.
    Има ли предложения към така предложения консенсусен текст? Няма.
    Днес в пленарна зала беше заявено, че всички политически партии се обединяват, което е едно постижение.
    Тъй като не виждам желание за изказване, ще подложа на гласуване текстът, както беше прочетен тук, пред вас.
    Моля, гласувайте предложения от госпожа Десислава Атанасова текст в Закона за здравето.
    „За” – 14, „против” – няма, „въздържали се” - 2.
    Текстът от Закона за здравето, предложен от госпожа Десислава Атанасова, се приема.
    Заповядайте, госпожо Атанасова. Имате думата.
    ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Господин председател, пропуснах да добавя, че е редно след промяната останалите параграфи да се преномерират.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Това се подразбира, те ще бъдат преномерирани.
    С това гласуване всъщност ние завършихме с точка първа от дневния ред.
    Преминаваме към точка втора от дневния ред.
    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения, № 002-01-5, внесен от Министерския съвет на 11.01.2010 г. – второ гласуване.

    Подлагам на гласуване наименованието на закона.
    Моля, гласувайте наименованието на закона.
    „За” – 16, „против” и „въздържали се” – няма.
    Наименованието на закона се приема.
    „Закон за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения”.

    На основание чл. 73, ал. 2, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание правя предложение да се създаде нов параграф - § 1:
    „§ 1. В чл. 2а ал. 1 се изменя така:
    „(1) Медицинските факултети и факултетите по дентална медицина на висшите медицински училища може да извършват лечебна и диагностична дейност при провеждане на практическо обучение на студенти и докторанти по медицина, дентална медицина и фармация, следдипломно обучение на лекари, лекари по дентална медицина, както и при извършване на научна дейност.”
    Има ли предложения, мнения, изказвания?
    Бих искал да сведа до вашето знание, че този текст, който аз прочетох, съм предоставил съответно на ректорите на медицинските университети в страната, които подкрепят този текст.
    Освен това имаме одобрението съответно от Българския стоматологичен съюз, от Българския фармацевтичен съюз – също.
    Има ли желаещи за изказвания? Не виждам.
    В такъв случай ще подложа на гласуване текста, който прочетох.
    Моля, гласувайте това предложение.
    „За” – 16, „против” и „въздържали се” – няма.
    Текстът на новия § 1 се приема.

    Следва § 1 по вносител, който ще стане § 2.
    Тук има предложение на народните представители Даниела Дариткова и Десислава Атанасова, има предложение и от народния представител Лъчезар Иванов, които са идентични.
    Има ли желаещи да се изкажат по предложенията? Няма.
    Подлагам на гласуване предложението на народните представители Даниела Дариткова и Десислава Атанасова.
    Моля, гласувайте това предложение за § 1 на вносителя.
    „За” – 16, „против” и „въздържали се” – няма.
    Предложението на народни представители Дариткова и Атанасова се приема.
    Предложението на господин Лъчезар Иванов е идентично, но ще го подложа отделно на гласуване.
    Моля, гласувайте предложението на народния представител Лъчезар Иванов за § 1 на вносителя.
    „За” – 16, „против” и „въздържали се” – няма.
    Предложението на народния представител Лъчезар Иванов се приема.
    Моля, гласувайте текста на вносителя заедно с приетите предложения.
    „За” – 16, „против” и „въздържали се” – няма.
    Текстът на вносителя за § 1, който става § 2, заедно с приетите предложения се приема.

    Преминаваме към § 2 на вносителя.
    Има предложение на народните представители Хасан Адемов и Нигяр Сахлим.
    Давам думата на господин Хасан Адемов да обоснове предложението им.
    Заповядайте, господин Адемов. Имате думата.
    ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин председател. В § 2 т. 2 дава възможност лечебните заведения за стационарна психиатрична помощ да предоставят социални услуги по реда на Закона за социалното подпомагане. На пръв поглед идеята е разумна и това може да се случи. Но начинът, по който това е разписано, не е адекватен. Защо? Защото съгласно Закона за социалното подпомагане различни са субектите, които предоставят социални услуги. Между тях не са лечебните заведения.
    На следващо място, в Закона за лечебните заведения има разписани функции - какво правят лечебните заведения. В тези функции няма разписана такава дейност. Тоест, там не пише, че лечебните заведения могат да предоставят социални услуги.
    На следващо място, тези субекти по Закона за социалното подпомагане, които предоставят социални услуги, се регистрират в Агенцията за социално подпомагане. Задължително е да бъдат регистрирани в Агенцията за социално подпомагане. Всичко това не е разписано.
    Затова ние предлагаме да отпадне т. 2, за да го направим както трябва.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, доктор Адемов.
    За реплика давам думата на госпожа Десислава Атанасова.
    ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря Ви, господин председател! Вярно е, че до момента в Закона за лечебните заведения не е разписано, че диспансерите предоставят такъв вид услуга, но, ако обърнете внимание на предложението в § 11 как да се измени чл. 26, ако приемем текста, че центърът за психично здраве предоставя социални услуги, тогава би било приложим.
    Затова смятам, че преди това трябва да преминем към гласуване на § 11, за да уточним дали ще съществува центърът за психично здраве и дали ще има точно тези функции, които са описани. След това вече можем да преминем към гласуване на § 2.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Аз мисля, че тук беше направено едно много принципно предложение. Не зная дали всички колеги уловиха този момент, че това гласуване би могло да се осъществи, след като гласуваме § 11. Едва тогава ще се върнем към предложението, което тук се прави.
    Господин Адемов, имате думата. Заповядайте.
    ХАСАН АДЕМОВ: Господин председател, ние сме направили предложение на базата на предложението на Министерския съвет. Ние не можем да предполагаме, че може да има други предложения, които да уреждат този въпрос. Затова сме го направили по този начин, защото така, както е написано, не става.
    А какво ще се предложи и как ще се промени, това вече е друга тема.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Доктор Адемов, аз разбирам това и аз мисля, че сега спокойно можем да го отложим и след това да се върнем, за да бъдем действително адекватни на направените предложения.
    След като преминем § 11, ще се върнем към това предложение, за да няма колизия и да не се създаде проблем.
    Преминаваме към предложението на народния представител Лъчезар Иванов за създаване на нов параграф - § 2а със следното съдържание:
    „§ 2а. В чл. 6 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 изречение първо и второ думата „стандартите” се заменя с „медицинските стандарти”.
    2.Създава се ал. 5:
    „(5) Контролът върху лечебните заведения за спазване на стандартите по ал. 1 и изискванията по чл. 19, ал. 2 и 3 се осъществяват от контролните органи, посочени в този закон, Закона за здравето и Закона за здравното осигуряване.”
    Има ли желаещи за изказване? Съображения, мнения? Няма.
    Моля, гласувайте това предложение на народния представител Лъчезар Иванов за създаване на нов параграф - § 2а.
    „За” – 16, „против” и „въздържали се” – няма.
    Текстът на народния представител Лъчезар Иванов за § 2а се приема.
    Преминаваме към § 3.
    Тук има предложение от народния представител Лъчезар Иванов:
    „В § 3 т. 1 се изменя така:
    1. В ал. 1:
    а) в т. 2 буква „в” думите „дентален център” се заличават;
    б) създава се т. 4:
    „4. дентален център”.
    Има ли желаещи за мнения, становища? Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Лъчезар Иванов за § 3.
    „За” – 16, „против” и „въздържали се” .- няма.
    Предложението на народния представител Лъчезар Иванов за § 3 се приема.
    Моля, гласувайте текста на вносителя за § 3 с приетото предложение на народния представител Лъчезар Иванов.
    „За” – 16, „против” и „въздържали се” – няма.
    Текстът на вносителя за § 3 заедно с предложението на народния представител Лъчезар Иванов се приема.

    Преминаваме към § 4.
    Тук има направено предложение от народните представители Евгений Желев, Мая Манолова и Янаки Стоилов. Има предложение и от народния представител Лъчезар Иванов.
    Заповядайте, господин Желев, да аргументирате предложението ви.
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Благодаря Ви, господин председател! Предложението ни горе-долу съвпада в една част с Вашето. Ние сме направили предложение от т. 1 да отпадне ал. 3 и т. 2 от същото предложение да отпадне. Те касаят компетентността на съответните болнични заведения, която би трябвало да се урежда с наредба по чл. 46, ал. 3.
    Според нас този текст само би създавал затруднения и мисля, че е по-добре да си остане сега действащият текст от закона.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря.
    Има ли желаещи за други изказвания? Няма.
    Уважаеми народни представители, тъй като вие имате пред себе си текста, с оглед да пестим от нашето време, тези текстове няма да ги четем, защото вие сами ги виждате.
    Бих искал да заостря вашето внимание на следното. Предложението на доктор Желев и група народни представители в първата си част, тоест, от т. 1 ал. 3 да отпадне – има покритие с направеното от мен предложение. Затова ще поставя на гласуване разделно Вашето предложение, доктор Желев, в своите две части. Няма да бъде коректно да ги поставя на едно общо гласуване.

    Затова най-напред подлагам на гласуване предложението на народните представители Евгений Желев, Мая Манолова и Янаки Стоилов в § 4, чл. 9, т. 1 – ал. 3 да отпадне.
    Моля, гласувайте това предложение на колегите Желев, Манолова и Стоилов по принцип.
    "За" - 16, "против" и "въздържали се" - няма.
    Предложението се приема.
    Сега подлагам на гласуване втората част от предложението на народните представители Желев, Манолова и Стоилов – в § 4, чл. 9 – т. 2 да отпадне.
    Моля, гласувайте това предложение.
    „За” – 3, „против” – 1, „въздържали се” – 12.
    Предложението не се приема.
    Моля, гласувайте предложението на народния представител Лъчезар Иванов за § 4.
    "За" - 16, "против" и "въздържали се" - няма.
    Предложението на народния представител Лъчезар Иванов за § 4 се приема.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 4 заедно с приетото предложение на народните представители Желев, Манолова и Стоилов и на народния представител Лъчезар Иванов.
    "За" - 16, "против" и "въздържали се" - няма.
    Текстът на вносителя за § 4 заедно с предложението на народните представители Желев, Манолова и Стоилов и предложението на народния представител Лъчезар Иванов се приема.

    Преминаваме към § 5.
    По този параграф имаме направени предложения от народните представители Евгений Желев, Мая Манолова и Янаки Стоилов, както и предложение от народния представител Лъчезар Иванов.
    Заповядайте, доктор Желев. Имате думата.
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Само да поясня за какво става въпрос. Това стана на дума и при първото четене на законопроекта, че ще има отделен законопроект за университетските болници. Така че по този начин този параграф просто става излишен.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, доктор Желев.
    Представителите на Министерството на здравеопазването ще вземат ли отношение?
    Заповядайте, господин заместник-министър. Имате думата.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН МИЛАНОВ: Благодаря Ви, господин председател! Ние смятаме, че трябва да остане действащият текст, докато не влезе в сила новият закон.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Вие всъщност подкрепяте предложението.
    Благодаря Ви.
    Ще подложа на гласуване едновременно двете предложения – на народните представители Желев, Манолова и Стоилов и на народния представител Лъчезар Иванов, тъй като те по принцип да са идентични.
    Моля, гласувайте предложението на народните представители Желев, Манолова и Стоилов за отпадане на § 5.
    "За" - 16, "против" и "въздържали се" - няма.
    Предложението за отпадане на § 5 се приема единодушно.

    Преминаваме към § 6.
    Тук има предложение от народните представители Евгений Желев, Мая Манолова и Янаки Стоилов и предложение на народния представител Лъчезар Иванов.
    Заповядайте, доктор Желев. Имате думата. Тук предложенията се разминават.
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Благодаря Ви, господин председател! Едно уточнение. Става въпрос за това, че ние държахме да присъстват в закона като понятие „диспансерите”. Това стана като въпрос на първо четене и е ясно и защо.
    Като поглеждам обаче законопроекта и предложенията, които давате в следващите текстове, забелязвам, че се избягва от понятието „диспансер” и сте въвели ново понятие „център” – онкологичен, за психическо здраве и т.н.
    Целта ни тук е да съхраним съществуването на понятието „диспансер” в тази му форма. Затова сме направили това предложение.
    Ако по-нататък гласуваме новите понятия – центрове – което според мен е едно и също като смисъл, ще отбележа, че тук ги няма тубдиспансерите. Тогава въпросът е защо ги няма тубдиспансерите. Има кожни центрове, психиатрични центрове, има онкоцентрове, но няма тубцентрове. Защо?
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, д-р Желев.
    Има ли желаещи за изказвания? Няма.
    В такъв случай аз искам да направя следното уточнение. В § 6, т. 2 оттеглям предложението си за т. 3а – „3а. център за кожно-венерически заболявания”.
    Най-напред ще поставя на гласуване предложението на народния представител Евгений Желев.
    Моля, гласувайте това предложение.
    „За” – 3, „против” – 1, „въздържали се” – 12.
    Предложението на доктор Желев не се приема.
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Лъчезар Иванов без т. 3а, която оттеглих.
    Моля, гласувайте така направеното предложение.
    „За” – 13, „против” – няма, „въздържали се” – 3.
    Предложението на Лъчезар Иванов се приема.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 6 с приетите предложения.
    „За” – 13, „против” – няма, „въздържали се” – 3.
    Текстът на вносителя за § 6 с направените предложения се приема.

    Преминаваме към § 7.
    Има направено предложение от народните представители Даниела Дариткова и Десислава Атанасова.
    Имате ли желание да аргументирате предложението си? Не, благодаря.
    Желаещи за изказвания има ли?
    Заповядайте, господин Николай Шарков. Имате думата.
    НИКОЛАЙ ШАРКОВ: Благодаря Ви, господин председател! Българския стоматологичен съюз подкрепя този текст. Той е съобразен със съществуващите обстоятелства.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, доктор Шарков.
    Подлагам на гласуване предложението на народните представители Даниела Дариткова и Десислава Атанасова.
    Моля, гласувайте това предложение.
    "За" - 16, "против" и "въздържали се" - няма.
    Предложението се приема.
    Сега ще подложа на гласуване § 7 на вносителя заедно с приетото предложение на народните представители Дариткова и Атанасова.
    Моля, гласувайте това предложение.
    "За" - 16, "против" и "въздържали се" - няма.
    Текстът на вносителя за § 7 заедно с предложението на народните представители Дариткова и Атанасова се приема.

    Преминаваме към § 8.
    Тук има предложение от народните представители Евгений Желев, Мая Манолова и Янаки Стоилов и предложение от народния представител Лъчезар Иванов.
    Заповядайте, доктор Желев, да обосновете предложението ви.
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Благодаря Ви, господин председател! Тук става въпрос за това, че с предлагания текст се задължават болниците и лечебните заведения да поддържат 24-часово дежурство по всички специалности. Ние предлагаме уточнението това да бъде там, където е необходима. Защото например, където има кожни болести, не е необходимо да има 24-часово осигуряване на всички специалности.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, доктор Желев.
    За процедура има думата господин Петров. Заповядайте.
    КРАСИМИР ПЕТРОВ: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми колеги, мисля, че специално по този параграф би трябвало много внимателно да уточним понятието „24-часово спешност”. Поради тази причина предлагам обсъждането на този параграф да се отложи.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Има процедурно предложение. Това изисква съответно да бъде гласувано.
    Моля, гласувайте предложението на народния представител Красимир Петров за отлагане разглеждането на този текст сега.
    "За" - 16, "против" и "въздържали се" - няма.
    Процедурното предложение на народния представител Красимир Петров се приема.
    На следващото заседание ще се върнем на този параграф - § 8.

    Преминаваме към § 9.
    Имаме направено предложение от народните представители Евгений Желев, Мая Манолова и Янаки Стоилов.
    Доктор Желев, желаете ли думата? Заповядайте.
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Това е по-скоро редакционно предложение, защото в предлагания от вносителя текст за § 9 пише така:
    „(2) В болницата за активно лечение могат да се откриват структури за долекуване и продължително лечение или рехабилитация.”
    В този текст няма нищо лошо, но в болница за активно лечение да откриваш и структури за долекуване и рехабилитация, като че ли двете понятия се сблъскват. Затова ние предлагаме следния текст:
    „(2) В болницата могат да се откриват структури за долекуване и продължително лечение или за рехабилитация.”
    А може би вместо „болницата” е по-добре да се каже „в лечебното заведение”. Това като редакция може би е по-добро.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Доктор Желев, само искам да уточня, че има един термин „активно лечение” и, че „болница” по принцип е по Закона за лечебните заведения. Вие всъщност премахвате „активно”.
    Мисля, че тук Министерството на здравеопазването трябва да вземат отношение. Има доста съществена разлика между предложението на вносителя и на колегите-народни представители. Много се разширява обхватът.
    Заповядайте, проф. Миланов. Имате думата.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН МИЛАНОВ: Благодаря Ви, господин председател! По принцип не подкрепяме предложението на народните представители, защото в законопроекта на Министерския съвет с ал. 2 се създава чл. 20, който касае дейността на болниците за активно лечение. И в нея именно, а не във всяка болница се предвижда възможност да се разкриват структури за долекуване и продължително лечение или рехабилитация. В останалите видове болници – болници за лекуване и продължително лечение, в болниците за рехабилитация, в болниците за лекуване и продължително лечение и за рехабилитация - има такива структури и не е необходимо тук да се регламентира създаването им.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин заместник-министър.
    Заповядайте, доктор Шарков. Имате думата.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Благодаря Ви, господин председател! Имам един въпрос, който е свързан с това, че, записвайки, че само в болници за активно лечение може да има структури за долекуване, продължително лечение или рехабилитация, означава ли, че в една специализирана болница по ортопедия и травматология не може да има подобна структура?
    Това би създало проблем в тези специализирани болници.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, доктор Шарков.
    Тук думата ще има Министерството на здравеопазването.
    Заповядайте, проф. Манолов. Имате думата.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН МИЛАНОВ: Да, именно, господин председател, специализираната болница попада в болниците за активно лечение. Тоест, за тях няма проблем.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви. Чухме мнението на Министерството на здравеопазването. Така че по този начин спорът тук отпада.
    Подлагам на гласуване предложението на народните представители Евгений Желев, Мая Манолова и Янаки Стоилов.
    Моля, гласувайте това предложение.
    „За” – 1, „против” – няма, „въздържали се” – 15.
    Предложението на народните представители Желев, Манолова и Стоилов не се приема.
    Сега поставям на гласуване текста на вносителя за § 9.
    Моля, гласувайте това предложение.
    "За" - 15, "против"- няма, "въздържал се" - 1.
    Текстът на вносителя за § 9 се приема.

    Преминаваме към § 10.
    Тук има предложение от народните представители Евгений Желев, Мая Манолова и Янаки Стоилов, предложение от народния представител Евгений Желев и предложение от народния представител Лъчезар Иванов.
    Доктор Желев, Вие имате едно предложение с група народни представители от Коалиция за България и второ предложение самостоятелно.
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Благодаря Ви, господин председател! По моето предложение ще кажа, че то е уточняващо. Тъй като понятието „болница” беше дадено много съкратено, че болница може да бъде заведение с няколко сектори, отделения или клиники, а моето предложение е следното:
    „Чл. 23. (1) Болницата е лечебно заведение, в което има най-малко две отделения, клиники и сектори към тях по различни медицински специалности.”
    Това съвпада с определението за многопрофилна болница и е по-добро. Като казваме „многопрофилна болница”, се разбира болница с много отделения, клиники, сектори и т.н.
    Също така даваме определение и на „специализирана болница”.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, доктор Желев.
    Има ли други желаещи за изказвания, мнения, становища?
    Заповядайте, доктор Адемов. Имате думата.
    ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин председател! В ал. 3 на § 10 е записано:
    „(3) В специализирана болница могат да се откриват структури и по специалности с преобладаваща хирургична, терапевтична, клинико-диагностична или друга насоченост и по анестезиология и интензивно лечение, подпомагащи осъществяването на специалността, по която болницата е специализирана.”
    Анестезиологията и реанимацията никога не е само подпомагаща специалност. Знаете за какво става въпрос. Според мен думата „подпомагащи” не е точна.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, доктор Адемов.
    Бих искал да се обърна към Министерството на здравеопазването. Мисля, че редакционната забележка, ако мога така да го формулирам, на доктор Адемов е основателна. Мисля, че думата „подпомагащи” не е най-добрата, тъй като знаете каква е ролята на анестезиологията.
    Какво е мнението на Министерството на здравеопазването?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН МИЛАНОВ: Ние смятаме, че „подпомогащи” е правилната дума, защото всъщност тя подпомага основната дейност.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: А интензивните отделения, които самостоятелно извеждат пациента – тук говорим за реанимация, не говорим за анестезиологията?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН МИЛАНОВ: Всъщност, така или иначе, тя подпомага основната специалност, по която болницата е специализирана. Това наистина е реанимация, но тя е свързана с някаква хирургия примерно.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: С една дума, не подкрепяте редакционното предложение на доктор Адемов? Благодаря.
    Преди да преминем към гласуване, доктор Желев, тъй като Вие казахте, че оттегляте предложението си, правилно ли съм Ви разбрал? Да, оттегляте го. Благодаря.
    Има ли желаещи за изказвания? Няма.
    Подлагам най-напред предложението, направено от народните представители Евгений Желев, Мая Манолова и Янаки Стоилов.
    Моля, гласувайте това предложение на народните представители.
    „За” – 1, „против” – няма, „въздържали се” – 15.
    Предложението не се подкрепя.
    Преминаваме към гласуването на предложението на народния представител Лъчезар Иванов.
    Моля, гласувайте това предложение.
    "За" - 16, "против" и "въздържали се" - няма.
    Предложението на народния представител Лъчезар Иванов се приема единодушно.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 10 заедно с предложението, което току-що приехме.
    Моля, гласувайте текста на § 10.
    "За" - 16, "против" и "въздържали се" - няма.
    Текстът на вносителя за § 10 заедно с предложението на доктор Иванов се приема.

    Преминаваме към § 11.
    Има предложение на народните представители Хасан Адемов и Нигяр Сахлим.
    Този текст е свързан с § 2 – точно това, което стана въпрос в началото и ние отложихме разглеждането му в началото.
    Има ли желаещи народни представители да вземат отношение?
    Заповядайте, проф. Миланов, за Вашето становище за текста на § 11.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН МИЛАНОВ: Ние не подкрепяме предложението, защото смятаме, че социалните дейности трябва да останат като възможност както за психиатричните центрове, така и за психиатричните болници. На практика това е нещо много модерно в психиатричната помощ.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин заместник-министър.
    Има ли други желания, мнения за изказване? Няма.
    Подлагам на гласуване предложението на народните представители Хасан Адемов и Нигяр Сахлим.
    „За” – 2, „против” – няма, „въздържали се” – 14.
    Предложението на народните представители Адемов и Сахлим не се приема.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 11.
    Моля, гласувайте.
    "За" - 14, "против"- няма, "въздържали се" - 2.
    Текстът на вносителя за § 11 се приема.
    Колеги, връщаме се на § 2.
    Подлагам на гласуване предложението на народните представители Хасан Адемов и Нигяр Сахлим за § 2.
    Преди това доктор Дариткова поиска думата. Заповядайте, доктор Дариткова. Имате думата.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, господин председател! Във връзка с гласувания сега § 11 наименованието, което възприехме за център за психично здраве, бих искала да предложа тук „лечебно заведение за стационарна психиатрична помощ” да се замени именно с това наименование. Защото в приетия параграф ние възприехме именно за тях възможност за осъществяване на такава социална дейност.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, доктор Дариткова.
    Да чуем мнението на Министерството на здравеопазването Заповядайте, господин заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН МИЛАНОВ: Аз смятам, че все пак има известна разлика между болничните заведения за психиатрична помощ и между центровете за психично здраве. Ако ние ги кръстим по един и същи начин, някак си ще се заличи тази разлика.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Доктор Дариткова, само ще Ви заостря вниманието, че те се разграничават, тъй като едното е за стационарна психиатрична помощ, а другото са центрове за психично здраве.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Да, именно. Но ние гласувахме възможността центровете за психично здраве, а не психичните стационари да осъществяват социална дейност по реда на Закона за социалното подпомагане в параграфа, който преди малко гласувахме.
    В § 11, чл. 26 ние сме обяснили какво е центърът за психично здраве и във възможностите за осъществяване на различни дейности сме записали, че той може да предоставя и социални услуги.
    В тази връзка смятам, че тази точка не може да касае лечебните заведения за стационарна психична помощ. Все едно едно отделение към болница да оказва социална услуга, без ние другаде да сме разписали тази негова възможност.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, доктор Дариткова. Смятам, че най-правилно ще бъде да отложим тази точка, да я консултираме с Министерството на труда и социалната политика, тъй като нямаме право тук, в тази комисия да налагаме становища и мнения.
    Така че тази точка ще я съгласуваме с МТСП, за да нямаме после проблеми. Параграф 2 и § 11 ще бъдат изчистени най-точно, за да нямаме проблеми в пленарна зала.
    Мисля, че това е най-правилното – да изискаме становище от съответното ведомство.
    Благодаря ви.

    Преминаваме към предложение за създаване на нов параграф - § 11а. Предложението е от народния представител Лъчезар Иванов.
    Аз оттеглям чл. 26а от това предложение.
    Колеги, становища, мнения, въпроси?
    На основание чл. 73, ал. 2, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание правя следните редакционни предложения към моето предложение за създаване на нов параграф - § 11а.
    1. В чл. 26б, ал. 1:
    а) текстът „за лица с онкологични заболявания” да се заличи;
    б) в т. 9 думата „изследвания” да се замени с „изпитвания”.
    2. Ал. 3 да се измени така:
    „(3) Комплексният онкологичен център има следната структура:
    1. диагностично консултативен блок, който се състои от специализирани диагностично-консултативно кабинети, лаборатории, отделения без легла по образна диагностика, патоанатомия и нуклеарна медицина;
    2. стационарен блок, който се състои от отделения, отговарящи на основните методи от комплексното лечение – медицинска онкология, лъчелечение, онкологична хирургия;
    3. звено за регистрация и профилактика на онкологичните заболявания;
    4. вътреболнична аптека.”
    3. Да се създаде нова ал. 4:
    „(4) В комплексния онкологичен център могат да се откриват легла за долекуване, продължително лечение, рехабилитация и палиативни грижи.
    4. Досегашната ал. 5 и 6 да станат съответно ал. 6 и 7.”
    Тук бих искал да дам думата на проф. Каранов. Заповядайте, проф. Каранов, .
    СТРАШИМИР КАРАНОВ: Благодаря Ви, господин председател! Това, за което исках да взема отношение, е по текста на чл. 26б. Това, което се предлага, е изключително модерен текст, който кореспондира на определението на съвременната западноевропейска и американска нормативна уредба. Така че ние сме няколко стъпки напред с този чл. 26б.
    Онова, което исках да допълня, се оказа, че вие го имате като предложение, а това е отпадането на „морфология” и замяната й с „нуклеарна медицина” в клиниките без легла, както и разкриването на леглата.
    Така че изключително, невероятно приятно изненадан съм от този текст.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, проф. Каранов.
    Заповядайте, доц. Валерианова. Имате думата.
    ЗДРАВКА ВАЛЕРИАНОВА: Благодаря Ви, господин председател! Аз също подкрепям това, което каза проф. Каранов. С този текст и с уточненията, които Вие прочетохте, доктор Иванов, абсолютно се доближаваме до едно модерно, европейско здравеопазване в областта на онкологичната помощ.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви много.
    Бих искал да се обърна към заместник-министър Миланов за становище по ал. 4.
    Заповядайте, проф. Миланов. Имате думата.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН МИЛАНОВ: Благодаря Ви, господин председател! Нямаме възражения по този текст на ал. 4.
    Ние имахме известно възражение по функцията активно издирване, защото някак си не си представям как ще стане активно издирване на пациентите. Може би да се запише „извършване на скрининг” като по-правилно.
    Второто ни по-сериозно възражение беше върху „територия на центъра”. Нали има свободен достъп до всички лечебни заведения и, ако определяме „територия на центъра”, като че ли ограничаваме малко пациентите.
    Това са ни основните възражения.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви.
    Доц. Валерианова, имате думата. Заповядайте.
    ЗДРАВКА ВАЛЕРИАНОВА: Само по отношение на „териториалния обхват” искам да уточня, че в случая става въпрос за териториален обхват по отношение на регистрация и диспансеризация, което в никакъв случай не затруднява пациентите, а по-скоро дава възможност за точното изчисляване на показателите: заболяемост, болестност и смъртност от онкологични заболявания. Отпадането на „териториалния обхват” практически няма да доведе до възможността за изчисляване на тези показатели.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Много Ви благодаря. Мисля, че проф. Миланов даде много точно определение.
    Думата искаше доктор Шарков. Заповядайте, доктор Шарков.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин заместник-министър, уважаеми колеги! В чл. 63 на действащия Закон за лечебните заведения, който не се променя със сегашния закон, се казва кой може да бъде управител, изпълнителен директор на лечебното заведение. Това може да бъде само лице с образователно-квалификцаионна степен магистър и квалификация по здравен мениджмънт. А тук в ал. 2 де факто казваме, че може да няма квалификация по здравен мениджмънт.
    Предложението ми е в ал. 2 да допълним накрая „и квалификация по здравен мениджмънт”, защото така е разписано в главата за управление и контрол на лечебните заведения, Раздел ІІ на Глава осма. Това е чл. 63 от действащия закон.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, доктор Шарков.
    Заповядайте, господин заместник-министър Манолов. Имате думата.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН МИЛАНОВ: Смятаме, че трябва да бъде както при всички други здравни заведения – да има такава квалификация.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Тоест, подкрепяте предложението на народния представител Ваньо Шарков.
    Благодаря Ви.
    Уважаеми народни представители, имате думата.
    Заповядайте, доктор Дариткова. Имате думата.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Понеже възникна проблемът с предоставянето на социални услуги, в ал. 4 комплексният онкологичен център също би трябвало да предоставя такива.
    Аз предлагам да се гласува без тази алинея параграфът, а да се направи уточняване с Министерството на труда и социалната политика как и по какъв начин могат да се регламентират тези социални услуги, както вече решихме и в предходните параграфи.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Да, където се третират въпроси за социалните услуги, аз пак казвам, че най-чисто ще бъде Министерството на труда и социалната политика в лицето на министър Тотю Младенов да се произнесе, за да нямаме проблеми и конфликти.
    Така че нека така да бъде записано в протокола.
    Заповядайте, проф. Миланов. Имате думата.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН МИЛАНОВ: Прощавайте, господин председател! Пропуснах да кажа, че всъщност специалност „онкология” нямаме. Имаме специалност „медицинска онкология”. Тук трябва да бъде записано всъщност „специалност медицинска онкология”.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Къде имате предвид?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН МИЛАНОВ: В ал. 2, където се казва, че лечебната дейност в комплексния медицински център се ръководи от лекар с призната специалност.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви.
    Проф. Каранов, моля Ви за становище.
    СТРАШИМИР КАРАНОВ: Благодаря Ви, уважаеми господин председател! Съвсем до скоро, както се казва – до онзи ден – имаше една-единствена клинична специалност и тя се наричаше онкология. Тази специалност – медицинска онкология – е въведена от една година. Има над 127 души лекари в България, които имат специалност по онкология, но нямат все още приравняване към медицинската онкология. Не може да се лишават тези хора от възможността да бъдат управители.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, проф. Каранов.
    Доц. Валерианова, имате думата. Заповядайте.
    ЗДРАВКА ВАЛЕРИАНОВА: Благодаря Ви, господин председател! Искам да уточня, че тук желанието да се приравним към Европа довежда до едно голямо недоразумение, а то е, че специалността „онкология” или онкологията въобще включва в себе си медицинската онкология. Защото, ако ние добавим и включим само медицинската онкология, както е сега, къде отива лъчетерапията, къде отива онкологичната хирургия, къде отиват всички тези дейности? Онкологията е една комплексна дейност. Тя не е само медицинска онкология.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Аз мисля, че след това разяснение народните представители изчистиха позицията си.
    Има ли желание още някой да вземе отношение? Не виждам.
    В такъв случай последователно ще поставя на гласуване предложенията.
    Най-напред ще поставя на гласуване предложението на народния представител Лъчезар Иванов заедно с редакционното допълнение, което направих преди малко, и предложението на доктор Ваньо Шарков.
    Моля, гласувайте предложението на народния представител Лъчезар Иванов с направената редакционна поправка, която аз прочетох преди малко.
    "За" - 15, "против" и "въздържали се" - няма.
    Предложението на народния представител Лъчезар Иванов се приема.
    Сега поставям на гласуване предложението, направено от народния представител Ваньо Шарков. Да припомня само, че то беше в ал. 2 да се допълни „квалификация по здравен мениджмънт” в края.
    Моля, гласувайте това предложение на народния представител Ваньо Шарков.
    "За" - 14, "против" - няма, "въздържали се" – 2..
    Предложението на народния представител Ваньо Шарков се приема.
    Предложението, което направи доктор Дариткова в ал. 4 за социалната функция, ще отложим, за да можем да чуем становището на министър Тотю Младенов. Най-вероятно той ще даде едно комплексно решение.

    Преминаваме към § 12.
    Тук няма постъпили предложения.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 12.
    Моля, гласувайте.
    "За" - 15, "против" и "въздържали се" - няма.
    Текстът на вносителя за § 12 се приема.

    Преминаваме към § 13.
    Тук има предложение на народните представители Даниела Дариткова и Десислава Атанасова.
    Вносителите ще вземат ли думата? Не, благодаря.
    Моля Министерството на здравеопазването за становище. Заповядайте, господин заместник-министър Миланов.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН МИЛАНОВ: Благодаря Ви, господин председател! Ние смятаме, че предложеното в законопроекта на Министерския съвет определение на „хоспис” като лечебно заведение е направено с цел разграничаване на дейността му като вид лечебно заведение от дейността на хосписа, представляващ единствено социални услуги за възрастни хора.
    На практика с направеното предложение от народните представители Дариткова и Атанасова се заличава това разграничаване. Поради тази причина ние не го подкрепяме.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин заместник-министър Миланов.
    Подлагам на гласуване предложението на народните представители Дариткова и Атанасова.
    Моля, гласувайте това предложение.
    „За” – 5, „против” – няма, „въздържали се” – 10.
    Предложението на народните представители Дариткова и Атанасова не се приема.
    Поставям на гласуване предложението на вносителя за § 13.
    Моля, гласувайте текста на вносителя за § 13.
    "За" - 15, "против" и "въздържали се" - няма.
    Текстът на вносителя за § 13 се приема.

    Преминаваме към § 14.
    Има постъпило предложение от народните представители Даниела Дариткова и Десислава Атанасова. Има предложение и от народния представител Лъчезар Иванов и още едно предложение от Лъчезар Иванов – редакционно.
    Започваме с предложението на народните представители Даниела Дариткова и Десислава Атанасова.
    Заповядайте, госпожо Дариткова. Имате думата.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, господин председател! Аз мисля, че, ако колегите са се запознали с нашето предложение, разбират, че ние държим в комисията, в която се определя областната здравна карта, да се включат освен представители на областния управител и на районния център по здравеопазване, на РИОКОЗ, представители на Националната здравноосигурителна каса, районните колегии на лекарите и стоматолозите и представители на организацията за защита правата на пациентите в съответната област, както и двама представители на общините в съответната област.
    Тоест, този областен съвет ще създаде възможност за една по-голяма функционалност, като тези представители на общините се избират по реда на чл. 61 от Закона за местното самоуправление. Ние знаем, че досегашните областни съвети по здравеопазване включваха всички представители на общините и това създаваше една възможност за малко по-трудно вземане на решения. В същото време са запазени интересите на всички представители на общините.
    Това е промяната, която фактически предлагаме.
    В същото време в тези областни здравни карти се дава възможност да се запазят интересите на населението, което живее в географски труднодостъпните и отдалечени региони.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, доктор Дариткова.
    Заповядайте, доктор Желев. Имате думата.
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Аз имам един въпрос. Как например, когато в една област има повече от две общини, ще се споразумеят за двама представители? Чл. 61 говори за общинско сътрудничество, което се осъществява еди как си и никъде не казва, как се избират такива представители. Как ще стане това? По какъв начин? Ще се съберат на съвет? Ще гласуват общо?
    По-добре е да си останат представители на всички общини, за да няма неравнопоставеност на участието на общините в областта.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, доктор Желев.
    Заповядайте, госпожо Дариткова. Имате думата.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Аз лично смятам, че общините в един регион могат да се споразумеят по между си по реда на този член и да изберат свои представители, за да бъде по-мобилен този областен съвет по здравеопазването при вземане на решенията. Защото знаем каква голяма разлика има в броя на общините в отделните региони. И тогава наистина ще бъде много трудно да се вземат решения в този състав, който сме предложили.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, доктор Дариткова.
    Заповядайте, доктор Желев. Имате думата.
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Благодаря Ви, господин председател! От моя малък опит като кмет искам да ви кажа, че такова споразумение само ще забави изпълнението на националната здравна карта, ако изобщо не бъде и блокирано.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря ви, доктор Желев.
    Бих искал да чуя мнението на Министерството на здравеопазването и на заместник-министър Миланов. Заповядайте, имате думата.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН МИЛАНОВ: Уважаеми господин председател, ние подкрепяме предложението само в частта за включване в състава на комисията за изработване на областната здравна карта на един представител на непредставителните организации за защита правата на пациентите. Не подкрепяме предложението в останалата му част за другите представители, които бяха предложени.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: За коя алинея става въпрос, проф. Миланов?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН МИЛАНОВ: Става въпрос за ал. 2.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: За кое предложение става въпрос, защото има предложение от народните представители Дариткова и Атанасова, има предложение и от мен?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН МИЛАНОВ: Ние подкрепяме всъщност Вашето предложение, господин Иванов, като имаме малки редакционни бележки, които касаят ал. 3, с която се създава в § 14 т. 2: думите „по ал. 2 при осигуряване на задължително медицинско обслужване” предлагаме да се заменят с „по ал. 3 при задължително осигуряване на медицинско обслужване”.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви. Сега стана ясна позицията на министерството.
    Заповядайте, господин Желязков. Имате думата.
    ВАЛЕРИЙ ЖЕЛЯЗКОВ: Казвам се доктор Желязков и съм от Сдружението на общините. Ние сме склонни да подкрепим Вашето предложение, господин Иванов. Обаче тук чл. 61 става малко безсмислен, защото трябва представители на общините да излъчат свои представители чрез някакъв съвет.
    По-добре самите общини от областта да си изберат представители и да запазим пак условието не повече от половината от броя на общините в областта. Но на чл. 61 тук не му е мястото.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Желязков.
    В § 14:
    1. В ал. 1 думите „център за психично здраве, център за кожно-венерически заболявания, комплексен онкологичен център” да се заменят съответно с „центрове за психично здраве и комплексните онкологични центрова.
    2. Ал. 5 да се измени така:
    „(5) Областните здравни карти се изготвят от комисия по ал. 3 при задължително осигуряване на медицинско обслужване на населението, живеещо в труднодостъпните и отдалечените райони.”
    Становища, мнения?
    Заповядайте, доктор Шарков. Имате думата.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Благодаря Ви, уважаеми господин председател! Аз имам един въпрос. Въпреки препратката към Закона за местното самоуправление и местната администрация въпросът ми е кой председателства комисията, кой я свиква, с какъв кворум се взимат решенията, с какъв кворум се провеждат заседанията? Тук това не го пише.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, доктор Шарков.
    Уважаеми народни представители, тъй като тук навлязохме вече в едни противоречия, предлагам този текст също да бъде отложен, да го консултираме, за да не взимаме прибързани решения. Най-добре е бавно да бързаме така, че да обмисляме нещата. Виждаме, че има застъпено становище на общините. Тук се изказаха мнения, че общините заедно с лекарите могат да надделеят като квота. Изобщо има доста подводни камъни.
    Затова предлагам този въпрос да го обмислим още веднъж.
    Да гласуваме ли тази процедура? Не, всички са съгласни. Благодаря

    Преминаваме към § 15.
    По § 15 има предложение от народните представители Хасан Адемов и Нигяр Сахлим. Има предложение от народните представители Евгений Желев, Мая Манолова и Янаки Стоилов. Има предложение от народните представители Даниела Дариткова и Десислава Атанасова. Има и предложение на народния представител Лъчезар Иванов, включително и редакционна поправка.
    Има ли желаещи за изказване?
    Заповядайте, доктор Желев. Имате думата.
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Благодаря Ви, господин председател, уважаеми господин заместник-министър, дами и господа. Към § 15 за новопредлагания чл. 30 ние имаме една редакционна промяна - в ал. 1 в т. 1 – 4 думите „лечебното заведение” да се заменят с „лечебните заведения”, защото смятаме, че така е по-издържано.
    Предлагаме и създаване на т. 5 и 6 със следното съдържание:
    „5. географската, инфрструктурната, демографската, социалната и здравната характеристика на областите в страната;
    6. потребностите от спешна, първична и специализирана извънболнична и болнична помощ”.”
    Предлагаме още да се създаде ал. 4 със следното съдържание:
    „(4) Лечебните заведения за болнична и извънболнична помощ в региони с неблагоприятна географска, инфраструктурна, демографска, социална и здравна характеристика, които не отговарят на изискванията на ал. 1, се финансират целево от Министерството на здравеопазването при условия и по ред, определени с наредба, издадена от министъра на здравеопазването.”
    Става въпрос за пограничните болници, в които имаше доста напрежение, когато се предприеха действия за тяхното закриване. Смятаме, че по този начин ще дадем възможност на Министерството на здравеопазването, както и досега, да може да финансира този тип заведения в тези затруднени райони и да се тушира напрежението и най-вече да оказваме по-пълна и по-адекватна медицинска здравна помощ, още повече това е правено и досега след споразумение с Националното сдружение на общините в Република България.
    Мисля, че това предложение може да бъде подкрепено, още повече, че наредбата ще бъде издадена от Министерството на здравеопазването и то ще прецени къде, как, колко и защо.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, доктор Желев.
    Заповядайте, доктор Дариткова. Имате думата.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, господин председател! Аз няма да чета нашето предложение. То в известна степен повтаря това на доктор Желев.
    Искам само да кажа, че ние оттегляме т. 7 от нашето предложение: „7. областните здравни приоритети”, като останалите точки остават във вида, в който сме ги записали, защото смятаме, че трябва да се определят потребностите от спешна, първична и специализирана извънболнична и болнична помощ, защото в някои региони здравната каса ще се окаже, че в момента не е попълнена оптимална. Тоест, потребностите на населението не могат да се покрият от съществуващите им практики за първична помощ и специализирана помощ.
    В този смисъл ние смятаме, че това трябва да се определи по зададени критерии, за да можем да знаем ние по какъв начин равномерно осигуряваме достъпа на населението до всички видове медицинска помощ.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, доктор Дариткова.
    Заповядайте, доктор Николай Шарков. Имате думата.
    НИКОЛАЙ ШАРКОВ: Благодаря Ви, господин председател! Аз искам да попитам доктор Дариткова за т. 6. Тя касае доболничната и болничната помощ. Нали така? А в първичната доболнична помощ фигурират и денталните практики по дентална медицина. Не трябва ли да бъде прецизирана тази въпросна т. 6 относно 24-часовия прием на пациенти за кого се отнася. Защото тази т. 6 смятаме, че ще донесе доста големи проблеми на денталните практики.
    Тази точка трябва да се прецизира. Моля Ви да го направите.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, доктор Шарков.
    Заповядайте, доктор Дариткова. Имате думата.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, господин председател! Аз имам предложение за редакция.
    „6. възможност за осигуряване на 24-часов прием на пациенти в лечебните заведения за болнична помощ”.
    Тук ние това синхронизираме със Закона за здравното осигуряване и изискванията, които сме заложили за лечебните заведения за болнична помощ. Защото тук, в тази презумпция ние ще включим и първичните практики и в медицинските центрове и те ще се озоват в тази 24-часова възможност за прием на пациенти.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря ви, доктор Дариткова.
    Сега ще дам думата на Министерството на здравеопазването за становище по чл. 30, ал. 1 – демографската инфраструктура, демографската, социалната и здравната характеристика ...” Искам да чуя вашето становище по предложението на народните представители Дариткова и Атанасова.
    Заповядайте, господин заместник-министър Миланов.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН МИЛАНОВ: Благодаря Ви, господин председател! Аз ще се опитам да отговоря много кратко.
    На практика ние сме внесли писмено нашите съображения, поради които не подкрепяме тези предложения, а подкрепяме предложението, направено от народния представител Лъчезар Иванов, като само предлагаме в ал. 3 да се добавят думите: „ал. 1, т. 2” се заменят с „чл. 19, ал. 2, т. 2”.
    Мотивите са доста дълги, за да ги чета всичките. Имате ги внесени писмено. Част от нещата касаят това, че примерно по предложението на народните представители Хасан Адемов и Нигяр Сахлим всъщност, ако го приемем, няма да можем да осигурим специалисти по редките специалности, каквито са вирусология, клинична микробиология, клинична паразитология, клинична патология, нуклеарна медицина. Този списък нараства ежедневно.
    На практика това са много редки специалисти вече.
    По отношение на георграфската, инфраструктурната, социалната и т.н., смятаме, че на практика не е приложимо и че всъщност времето за достъп до лечебното заведение е основният критерий.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин заместник-министър.
    В случая аз ще направя една поправка, както преди малко казах – редакционна. Това е по § 15. В ал. 1 думите „лечебното заведение” да се замести с „лечебните заведения”.
    Второ, в ал. 3 думите „могат да” и думата „сектори” да се заличат, а думите „по ал. 1,т. 2” да се заменят с „чл. 19, ал. 2, т. 2”.
    Всъщност това е едно към едно корекцията, която Вие, господин заместник-министър, предложихте.
    Заповядайте, доктор Дариткова. Имате думата.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, господин председател! Аз бих искала да уточня принципно нашата позиция като предлагащи промяна в този параграф, и позицията на Министерството на здравеопазването по отношение на предназначение на здравната карта.
    Според мен тя не трябва да отразява само моментната наличност на лечебни заведения и медицински специалисти, а да отразява и здравните потребности. Защото, за да се осъществява една политика в системата на здравеопазването, ние трябва да знаем към какво покритие на потребностите на населението се стремим. И, ако отразим само това, което в момента намираме и отчетем, че има дефицитни специалности, ние как ще развиваме тази система така, че тя да бъде достъпна и всички граждани на България да са равноправни в различните региони.
    Знам много добре какъв дисонанс има в момента с разпределението на лечебните заведения и на медицинските специалисти. Аз като представител на един отдалечен район тук, в този случай смятам, че защитавам интересите на Смолянска област, която представлявам, в която има дефицит във всички звена на медицинското обслужване.
    Ако ние този дефицит го оставим в здравната карта като стационарен, към какво се стремим?!?
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря на доктор Дариткова.
    Други мнения, изказвания?
    Заповядайте, доктор Желев. Имате думата.
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Благодаря Ви, господин председател! Аз ще подкрепя колежката Дариткова, защото това е така и мисля, че тази здравна карта – национална или областна, каквато ще да е – тя трябва да отговаря и да държи сметка както на демографските, на социалните, на здравните характеристики на определени райони, а не само за възможността за бързо придвижване в една или друга посока. Няма как да направиш предвиждания и да планираш, без да отчетеш нуждите.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, доктор Желев.
    Други мнения, становища?
    Заповядайте, доктор Ненчев, от името на Българския фармацевтичен съюз.
    МИРОСЛАВ НЕНЧЕВ: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми народни представители, вярно, че разглеждаме промени и допълнения в Закона за лечебните заведения. Но аз съм твърдо убеден, че когато говорим за здравна карта, трябва да имаме предвид освен лечебни заведения и здравни заведения. Освен медицинска помощ трябва да имаме предвид и фармацевтична такава.
    Не казвам, че сега трябва да го разгледаме, но, както каза и доктор Дариткова, това трябва да го имаме предвид за в бъдеще предвид това, че населението има нужда както от медицински услуги, така има нужда и от фармацевтични услуги.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви и аз, доктор Ненчев.
    Има ли желаещи за други изказвания? Няма.
    В такъв случай преминаваме към гласуване.
    Най-напред поставям на гласуване предложението на народните представители Хасан Адемов и Нигяр Сахлим.
    Моля, гласувайте това предложение.
    „За” – няма, „против” – няма, „въздържали се” – 14.
    Предложението не се приема.
    Преминаваме към гласуване предложението на народните представители Евгений Желев, Мая Манолова и Янаки Стоилов.
    Моля, гласувайте това предложение.
    „За” – 1, „против” – 1, „въздържали се” – 14.
    Предложението не се приема.
    Подлагам на гласуване предложението на народните представители Даниела Дариткова и Десислава Атанасова, като те оттеглиха т. 7 от тяхното предложение и коригираха т. 6.
    Моля, гласувайте това предложение.
    „За” – 5, „против” – няма, „въздържали се” – 6.
    Предложението на народните представители Даниела Дариткова и Десислава Атанасова се приема.
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Лъчезар Иванов с редакционната поправка.
    Моля, гласувайте това предложение.
    „За” – 11, „против” – няма, „въздържал се” – 1.
    Предложението на народния представител Лъчезар Иванов се приема.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя с приетите поправки.
    Моля, гласувайте текста на § 15.
    „За” – 13, „против” – няма, „въздържал се” – 1.
    Текстът на вносителя заедно с приетите предложения се подкрепя.
    Уважаеми народни представители, трябва да направя едно уточнение. Тъй като текстът на народните представители Даниела Дариткова и Десислава Атанасова са приети, приети са и предложенията на Лъчезар Иванов, искам за протокола да бъде записано, че предложенията на доктор Евгений Желев, Мая Манолова и Янаки Стоилов всъщност в т. 1 и т. 2 по принцип са приети.

    Преминаваме към § 16.
    Има предложение от народните представители Даниела Дариткова и Десислава Атанасова.
    Няма желаещи за изказване.
    Подлагам на гласуване предложението на народните представители Даниела Дариткова и Десислава Атанасова.
    Моля, гласувайте това предложение.
    "За" - 13, "против" и "въздържали се" - няма.
    Предложението на народните представители Даниела Дариткова и Десислава Атанасова се приема.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 16 заедно с приетите предложения.
    Моля, гласувайте.
    "За" - 14, "против" и "въздържали се" - няма.

    Преминаваме към § 17.
    Има предложение на народните представители Даниела Дариткова и Десислава Атанасова. Има предложение и от народния представител Лъчезар Иванов със съответните редакционни поправки, които аз ще изложа пред вас.
    Има ли желаещи за изказвания от другите вносители на предложения? Няма.
    Аз взимам думата и на основание чл. 73, ал. 2, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание правя следните редакционни предложения, а именно:
    1. В т. 2 думата „психична” да се замени с „психиатрична”, думите „за болнична помощ за лечение на” да се заменят със „за лечение на онкологичните заболявания, лечебни заведения за лечение на”, а след думите „инфекциозни болести” да се добави „включително особено опасни инфекциозни болести”.
    2. В т. 3а думата „броят” да се заличат и думите „за болнична и извънболнична помощ” да се заличат.”
    Желания за изказване? Няма.
    Поставям на гласуване предложението на народните представители Даниела Дариткова и Десислава Атанасова.
    Моля, гласувайте това предложение.
    „За” – 3, „против” – няма, „въздържали се” – 9.
    Предложението на народните представители Дариткова и Атанасова не се приема.
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Лъчезар Иванов, заедно с редакционните поправки, които прочетох.
    Моля, гласувайте това предложение.
    „За” – 11, „против” и „въздържали се” – няма.
    Предложението на народния представител Лъчезар Иванов се приема.
    Подлагам на гласуване текста на комисията за § 17 заедно с приетите предложения.
    Моля, гласувайте.
    "За" - 13, "против" и "въздържали се" - няма.
    Текстът на комисията за § 17 заедно с приетите предложения се подкрепя.

    Преминаваме към § 18.
    Тук има предложение от народните представители Евгений Желев, Мая Манолова и Янаки Стоилов - § 18 да отпадне.
    Има ли желаещи за изказвания?
    Заповядайте, доктор Желев.
    ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Благодаря Ви, господин председател! Фактически ние предлагаме да остане сега действащият текст на закона – начинът, по който се прави националната здравна карта.
    Други желаещи за изказвания? Няма.
    Подлагам на гласуване предложението на народните представители Желев, Манолова, Стоилов.
    Моля, гласувайте.
    „За” – 1, „против” – няма, „въздържали се” – 11.
    Предложението на народните представители Желев, Манолова и Стоилов не се подкрепя.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 18.
    Моля, гласувайте.
    "За" - 11, "против" – няма, "въздържал се" – 1.
    Текстът на вносителя за § 18 се приема.

    Преминаваме към предложение за създаване на нов параграф - § 18а.
    Това е предложение от народния представител Лъчезар Иванов със съответната редакционна поправка.
    В § 18а, т. 1 да се измени така:
    „1. в ал. 3 думите „се вземат предвид и акредитационните оценки” се заменят със „се отчита съответствието с изискванията по чл. 19, ал. 2 и 3”.”
    Има ли желаещи за изказвания? Няма.
    Моля, гласувайте предложението на народния представител Лъчезар Иванов за създаване на нов параграф - § 18а.
    „За” – 10, „против” – няма, „въздържал се” – 1.
    Предложението на народния представител Лъчезар Иванов за създаване на нов параграф - § 18а, се приема.

    Следва предложение на народния представител Лъчезар Иванов за създаване на нов параграф - § 18б.
    Има ли желаещи за изказване? Няма.
    Моля, гласувайте предложението на народния представител Лъчезар Иванов за създаване на нов параграф - § 18б.
    "За" - 11, "против" и "въздържали се" - няма.
    Предложението на народния представител Лъчезар Иванов за създаване на нов параграф - § 18б, се приема.

    Преминаваме към § 19.
    Тук няма постъпили предложения.
    Уважаеми народни представители, тъй като виждам, че кворумът падна, за голямо съжаление трябва да прекратя заседанието, тъй като, за да имаме кворум, тук трябва да има най-малко 11 народни представители. Благодаря на всички за взетото участие.
    Закривам заседанието.
    (Закрито в 16,45 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    (Д-р Лъчезар Иванов)





    Форма за търсене
    Ключова дума